تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819062420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از ظرفیت های بومی محقق می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرماندار نوشهر: اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از ظرفیت های بومی محقق می شود نوشهر- ایرنا - فرماندار نوشهر گفت: اقتصاد مقاومتی با بهره گیری کامل از ظرفیت های بومی به ویژه درمناطق روستایی محقق می شود.


به گزارش خبرنگارایرنا، "محمدعلی قمی اویلی" روز جمعه درحاشیه بازدید از باغ انگور یکی از کشاورزان در روستای "پیده " بخش کوهستانی کجور نوشهر، افزود: امروز با توجه به تهدیدات دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی باید با استفاده بهینه ازتمامی قابلیت ها و نگاه به درون اقتصاد کشور را قوی کرد.
وی اعتماد به نفس ، خودباوری و خلاقیت را زمینه ساز موفقیت دراین بخش دانست و تاکید کرد که باید با انسجام رویه و همبستگی این موضوع به عنوان اولویت برنامه کاری مسوولان قرارگیرد و سرمایه گذاران دراین بخش را مورد حمایت قراردهند.
فرماندارنوشهربا اشاره به برخورداری کجوراز زمین های مستعد کشاورزی و تنوع شرایط آب و هوایی گفت : باید با عزم ملی و مدیریت جهادی با بهره گیری مطلوب و بهینه از این موقعیت ممتاز منطقه زمینه بهبود فضای کسب و کار و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها را دراین منطقه فراهم کرد.
قمی، کم توجهی ، نبود برنامه ریزی صحیح وهدفمند و داشتن نگاه سطحی نگر مسوولان را از علت های اساسی تغییرغیرمجاز و بی رویه زمین های کشاورزی و ساخت و ساز دراین بخش تاریخی و کوهستانی ذکرکرد.
وی با قدردانی از حمایت های همه جانبه مسوولان نهادهای ذیربط بویژه جهاد کشاورزی منطقه از این کشاورزانگورکار اظهارداشت : چنین اتفاقی درحقیقت مبین شناخت درست ظرفیت ها منطقه و می تواند الگویی مناسب برای کشور محسوب شود.
وی افزود : تولید انگوربا کیفیت بسیار مناسب در زمین های شیبدار و حاصلخیز این روستا از سوی این باغدار موید آن است که می توان با استفاده از روش ها و تجهیزات نوین برای رونق بخشیدن بخش کشاورزی دراین منطقه گام برداشت و این اقدام بی نظیر این باغدار در واقع گامی در جهت تغییر الگوی کشت در این روستا بوده است.
فرماندارنوشهرازمسوولان نهادهای ذیربط و رسانه های ارتباطی جمعی خواست تا برای ترویج این طرح بی نظیر این باغدار جهت گسترش آن در شهرستان و حتی استان طلاع رسانی و تبلیغات بیشتری بکنند.
"میرحسین سنجرانی " مدیرجهاد کشاورزی نوشهر نیز گفت : بخش کجور به علت برخورداری از آب هوای مناسب و زمین های مستعد شرایط مطلوبی برای فعالیت در بخش های کشاورزی و دامداری دارد.
وی سطح باغ های درختان سیاه ریشه در این بخش را حدود دوهزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد : ساخت باغ انگور از سوی این باغدار در حقیقت گامی در جهت تغییرالگوی کشت بوده است چنین اقدامی جزو برنامه های محوری این نهاد دراین بخش است.
وی اظهارداشت : اکنون از گستره حدود سه هزار هکتار زمین های شناسایی حاصلخیزشیبدار دراین بخش بخش طبق برنامه قراراست حدود 500 هکتارآن زیرکشت انواع محصولات باغی با استفاده از شیوه آبیاری تحت فشار قرارگیرد.
وی میزان اعتبار مصوب برای اجرای این طرح را حدود 30 میلیارد ریال اعلام کر و گفت : تاکنون با تخصیص بخشی از این میزان اعتباردر دو سال گذشته برای ساخت حدود صد هکتار در روستای "ناصرآباد " و "پول " به عنوان یک طرح الگو و نمایشی هزینه شد و بقیه نیز قراراست به کشاورزان جهت ساخت باغ به آنان واگذارشود.
مدیرجهاد کشاورزی از کجور به علت برخورداری از شرایط مطلوب آب و هوایی و زمین های حاصلخیز به عنوان منطقه ای مستعد برای کشت و تولید انواع گیاهان دارویی یاد کرد و گفت : امروز رویکرد دولت نیز توجه بخش تولید و حمایت از کشاورزان است.
"جهانبخش نورائی " از سرمایه گذاران این طرح نیز در گفت وگو با خبرنگارایرنا گفت : فرآیند اجرای این طرح را از سال 88 در زمینی به گستره بیش از شش هزار متر مربع در اراضی شیبدار این روستا آغاز کردم.
وی با اشاره به این که این طرح به عنوان الگو و با هدف تولید نهال انگور جهت توزیع در کشور دراین روستا اجرا شده است ، ادامه داد : با توجه به مستعد بودن اراضی هم اکنون می توان سالانه حدود یک میلیون نهال (قلمه ) انگوردراین روستا تولید و در بین استان های مختلف کشور توزیع کرد.
وی میزان اعتبار هزینه شده در بخش ایجاد ابنیه ، تهیه تجهیزات و احداث این باغ را حدود 10 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : ازاین اعتبار حدود 150 میلیون ریال آن برای ساخت این باغ هزینه شده است.
"محمد آژنگ " مجری این طرح نیز به خبرنگارایرنا گفت : حدود 500 اصله مو ریشه دار انگور ازنوع ارقام بیدانه کشمشی سفید و قرمزمرغوب به شیوه داربستی (کوردون ) دراین روستا ایجاد شده که درآن از تجهیزات نوین و به شیوه آبیاری قطره ای تحت فشار آبیاری می شود.
وی افزود : این باغ نه تنها یک نو آوری در منطقه محسوب می شود بلکه می تواند یک الگویی برای ساخت باغ های انگور در شمال کشور به شمارآید و زمینه را برای کارآفرینی و رشد اقتصاد منطقه فراهم کند.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با تولید نهال های ریشه داردرگلدان جهت کشت درهرفصل سال این نهال ها را به احداث کنندگان باغ انگور در سراسر کشور عرضه و حتی به کشورهای مجاور نیز صادر کنیم .
بخش کجور با برخورداری از هزار و 700 هکتار باغ درختان سیاه ریشه ، 62 روستا ، دو شهر و جمعیتی دستکم 12 هزار نفر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.ک/2
624/1535/608


21/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن