تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819888355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاجعه بزرگ ژنتيكي در صورت تداوم سياست وزارت بهداشت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فاجعه بزرگ ژنتيكي در صورت تداوم سياست وزارت بهداشت
متخصص ژنتيك برتر جهان در‌باره تبعات بي‌توجهي مركز بيماري‌هاي غيرواگير به مقوله ژنتيك هشدار داد


استاد ايراني دانشگاه‌ها و مراكز درماني امريكا نسبت به يك فاجعه انساني كه مي‌تواند بر اثر بي‌توجهي مسئولان حوزه سلامت به يك بحران در ايران در ۱۰ سال آينده تبديل شود، هشدار داد.
پروفسور مريم بني‌كاظمي، استاد ايراني دانشگاه‌ها و مراكز درماني امريكا درباره جديدترين بررسي‌هاي خود از روند اقدامات وزارت بهداشت در مقوله بيماري‌هاي ژنتيك اظهار داشت: بنده پس از آمدن به ايران كه در طول سال چند بار براي معاينه و ويزيت بيماران به كشور مي‌آيم، متوجه شدم كه تغيير و تحول خاصي در اداره بيماري‌هاي ژنتيك وزارت بهداشت رخ داده است به طوري كه با آمدن مديركل جديد مركز بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت، توجه به بيماري‌هاي ژنتيك كاهش يافته است و عنوان كرده‌اند كه ژنتيك يك مقوله لوكس است.
پروفسور بني‌كاظمي كه به گفته مديرعامل بيماري نادر ايران از جمله 10 متخصص ژنتيك برتر جهان است با انتقاد از كم‌توجهي به بيماري‌هاي ژنتيك در وزارت بهداشت به تسنيم گفت: با توجه به سياست‌‌هاي افزايش جمعيت در ايران بايد به مقوله بيماري‌هاي ژنتيك بيشتر پرداخته شود، چون در ايران ازدواج‌هاي فاميلي بالا و سن مادران نيز براي فرزند‌آوري در حال افزايش است. بنابراين بيماري‌هاي ژنتيك به هيچ عنوان لوكس نيست.
اين استاد ايراني دانشگاه كاليفرنياي امريكا و فوق‌تخصص بيماري‌هاي ژنتيك و متابوليك ادامه داد: به جرئت مي‌توان گفت با توجه به حجم گسترده بيماري‌هاي ژنتيك تا 10 سال آينده اين بيماري به عنوان يكي از مشكلات عديده بيماري‌ها در كشورمان بروز خواهد كرد و حتي مي‌توان از كلمه فاجعه استفاده كرد. به هر حال شايد برخي‌ها عنوان كنند كه بيماري‌هاي ژنتيك از نظر نوع محدود هستند، ولي اگر كل بيماري‌هاي ژنتيك را در نظر بگيريم، آمار تعداد بيماري‌هاي ژنتيك بسيار بالا مي‌رود. بنابراين به اين بي برنامگي و بي‌توجهي در حوزه ژنتيك بايد ابراز تأسف كنم.
پروفسور بني‌كاظمي در ادامه به عملكرد مديران اداره بيماري‌هاي ژنتيك وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: بنده فعاليت‌هاي وزارت بهداشت در بحث ژنتيك را هميشه دنبال مي‌كنم. وزارت بهداشت در بحث پيشگيري و با يك روند دولتي كارهاي خود را دنبال مي‌كند كه مسلماً اقدامات به كندي پيش رفته است، ولي به هيچ عنوان شايسته نيست اين ساختار در حوزه بيماري‌هاي ژنتيك در وزارت بهداشت كه در طول سال‌‌هاي گذشته با زحمات بسياري ثمر بخشيده است، مورد بي‌توجهي واقع شود.
اين استاد ايراني مقيم امريكا تصريح كرد: بنده در زمان حضورم در ايران شنيدم كه مدير‌كل جديد اداره بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت، يك پزشك است ولي تخصص خاصي در حوزه ژنتيك ندارد. بنابراين تصورم اين است كه لوكس ناميدن بيماري‌هاي ژنتيك به دليل همين ضعف اطلاعات است و آنها نبايد به بيماري ژنتيك در فضاي تخيلي بنگرند.
پروفسور بني‌كاظمي ادامه داد: شنيده‌ام مديريت جديد اداره بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت همانطور كه به بيماري ژنتيك كم توجه شده است، به بيماري سرطان نيز توجه لازم را ندارد چون در برخي مواقع اينگونه مطرح مي‌شود كه بيمار مبتلا به سرطان در نهايت فوت مي‌شود.
وي درباره اينكه چه كشورهايي نسبت به بيماري ژنتيك كم‌توجهي كرده‌اند و دچار چه آسيب‌هاي شده‌اند، بيان داشت: بنده با توجه به حضورم در اكثر كشورهاي جهان براي حضور در كنفرانس‌هاي بين‌المللي بيماري‌هاي ژنتيك و متابوليك، به هيچ عنوان نمي‌توانم كشوري را عنوان كنم كه به مسئله ژنتيك بي‌توجه باشد، مثلاً در همين منطقه خاورميانه مشاهده مي‌كنيم كشور تركيه جمعيتي بيشتر از ايران دارد ولي بيماري‌هاي ژنتيك آن كمتر است، چرا؟ چون در تركيه به اندازه ايران ازدواج فاميلي وجود ندارد، به طور مثال در تركيه ازدواج دخترخاله و پسرخاله را ناخوشايند مي‌دانند.
اين استاد ايراني دانشگاه‌ها و مراكز درماني امريكا در ادامه خاطرنشان كرد: حتي اگر كشورهاي عربي را نيز به دليل ازدياد ازدواج‌هاي فاميلي در نظر بگيريم مشاهده مي‌كنيم جمعيت زيادي ندارند، مثلاً قطر و امارات حدود يك ميليون جمعيت دارند و به هيچ عنوان با جمعيت ايران نمي‌توان مقايسه كرد؛ از آن طرف نيز بايد به اين مسئله توجه داشته باشيم كه براساس سياست‌هاي جمعيتي، ايران مي‌خواهد جمعيت 70 ميليوني خود را به بيش از 100 ميليون نفر افزايش دهد، بنابر‌اين اگر به بيماري‌هاي ژنتيك توجه نكنيم، دچار معضلات بسياري مي‌شويم و امروز نيز شاهد هستيم كه با تمام پيشگيري‌ها، بيش از 6 هزار بيمار مبتلا به تالاسمي داريم كه هزينه درمان هر كدام از آنها بسيار كمرشكن است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن