تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799082163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آخرین وضعیت خشکیدگی درختان بلوط ایلام/ اعتبارات سفر رئیس جمهور به بلوط ها نرسید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > ایلام گزارش تصویری تشریحی/
آخرین وضعیت خشکیدگی درختان بلوط ایلام/ اعتبارات سفر رئیس جمهور به بلوط ها نرسید
ایلام – خبرگزاری مهر: فاجعه خشکیدگی درختان بلوط ایلام که از پنج سال پیش آغاز شده هم اکنون در انتظار اعتبارات لازم برای جلوگیری و پیشگیری از خشک شدن زیادتر درختان بلوط است که البته در این بین اعتبار سفر رئیس جمهور نیز هنوز به استان وارد نشده است.



به گزارش خبرنگار مهر، امروز در همه جای استان ایلام بیشتر حرف مردم درباره درختان بلوط است و اینکه این درختان در حال نابودی هستند و با نگاهی به طبیعت ایلام نیز متوجه می شویم که حال درختان بلوط استان خوب نیست. برای آگاهی از آخرین وضعیت درختان بلوط ایلام به طبیعت استان سر زدیم . باید گفت جنگلهای 640 هزار هکتاری ایلام که 90 درصد آن بلوط است افسرده و پژمرده هستند. درختان بلوط به عنوان نمادی از ایلام شناخته می شوند و این روزها با نگاه به شاخ و برگها و ریشه ها، متوجه می شویم که درخت دیگر آن ایستادگی سابق را در برابر سختی ها ندارند.

درختان بلوط ایلام روزگاری نمادی از زندگی مردم ایلام بودند و حتی آنقدر به طبیعت استان زیبایی بخشیده بودند که این استان به عروس زاگرس لقب گرفت ولی امروز همین عروس، سیاهپوش شده است. به جنگل می رویم غم و اندوه همه جا را فراگرفته انگار این جا همه مرده اند، روح طبیعت مرده است و خبری  از جاندار نیست چراکه وقتی درخت زنده باشد موجودات زنده هم در حال تحرک هستند ولی وقتی درختی نیست انگار همه مرده اند.

از دیدن خشک شدن شاخ و ریشه درختان بلوط واقعا انسان متاثر می شود و دیگرحسی برای گشت در طبیعت استان نمی گذارد. آنقدر از درختان بلوط نوشتیم و فریاد زدیم که  درختان بلوط مردند، درختان بلوط سیاهپوش شدند، درختان بلوط نفس آخر را می کشند، درختان بلوط ایستاده می میرند و...خودمان نیز مانند درختان بلوط در حال خشک شدن هستیم. حال این روزهای درختان بلوط خیرالله آذرکردار مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی پنج سال گذشته آفت خشکیدگی به درختان بلوط استان ایلام وارد و باعث خسارتهای به طبیعت و درختان شده است.

وی بیان داشت: اول از همه اینکه ایلام بیشترین میزان خشکیدگی درختان بلوط در سطح منطقه زاگرس را دارد و این استان بیشترین خسارت را در این بین دیده است. این مسئول افزود: نظریات مختلفی از سوی کارشناسان، اساتید دانشگاهی، کارشناسان فائو و...درباره علل و عومل خشک شدن درختان بلوط استان ایلام ارائه شده است و در وقع همه روی این مسئله کار کرده اند. آذرکردار عنوان کرد: هم اکنون بیش از 10 درصد از 640 هزار هکتار  جنگلهای بلوط استان ایلام معادل 64 هزار هکتار بین 75 تا 100 درصد خشک شده اند. وی بیان داشت: حدود 22 درصد درختان بلوط استان بین 50 تا 70 درصد و 40 درصد بین 25 تا 50 درصد خشک شده اند. این مسئول ادامه داد: از مهمترین مباحثی که کارشناسان برای علل و عوامل خشک شدن درختان بلوط استان در نظر گرفته اند بحث وجود ریزگردها، وجود آفتهای چوب خوار، کمبود بارش، افزایش دما، خشکسالی های پی در پی، فرسایش خاک و...بوده است. مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام بیان داشت: یکی از مهمترین نکاتی که کارشناسان مورد بررسی قرار دادند بحث میزان بارشها و تاثیر بر خشک شدن درختان بلوط بود که در سال جاری با توجه به  افزایش میزان بارندگی ها سطح خشکیدگی درختان بلوط متوقف شده است.

وی بیان داشت: اقدامات پیشگیرانه در مناطق مختلف استان ایلام برای جلوگیری از خشک شدن درختان بلوط و همچنین نهال کاری و احیای درختان در حال انجام است. وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه بحث قطع درختان خشک شده و خروج آنها از جنگل بوده است که این مهم در راستای جلوگیری از سرایت به دیگر درختان بلوط انجام شده است. اعتبارات سفر رئیس جمهور به کجا رسید آذرکردار بیان داشت: در سفر هیئت دولت بیش از 25 میلیارد تومان به منظور اقدامات لازم در حوزه پیشگیری و احیای درختان بلوط منطقه زاگرس اختصاص پیدا کرده که از این میزان 40 درصد چیزی در حدود هشت میلیارد تومات متعلف به استان ایلام است. وی ادامه داد: البته هنوز این میزان اعتبار وارد استان نشده و سعی بر این است این اعتبار به زودی و با تخصیص 100 درصدی وارد استان شود تا بتوان اقدامات گسترده ای برای پیشگیری و احیای درختان بلوط انجام داد که امیدواریم این اعتبارات به صورت سالانه ادامه باید. این مسئول گفت: در حوزه اعتبارات ملی نیز 10 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار به استان در بخش منابع طبیعی اختصاص پیدا کرده که چیزی در حدود دو میلیارد تومان تاکنون تخصیص یافته که این میزان اعتبار در همه بخشهای منابع طبیعی هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه استانی نیز چیزی حدود سه میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده که 40 درصد آن تاکنون محقق شده و مسئولان استانی نیز همیشه نسبت مسائل حوزه منابع طبیعی دغدغه دارند. این مسئول عنوان کرد: مباحث مهمی در حوزه پیشگیری از خشک شدن درختان بلوط مثل هرس کردن شاخه های مریض و طرحهای آبخیزداری برای جلوگیری از هدررفت آب و فرسایش خاک نیز انجام گرفته و در حال انجام است. مردم باید پای کار بیایند مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام بیان داشت: مهمترین بحث در حوزه پیشگیری و احیای درختان بلوط استان حضور مردم و سازمانهای مردم نهاد است و انتظار داریم مردم و این سازمانها به صورت خودجوش در راستای پیشگیری و احیا به ما کمک کنند. وی بیان داشت: در بحث اعتباری و نیرو منابع طبیعی توان این حجم کار بسیار بالا را ندارد و باید مردم برای اقدامات پیشگیرانه مثل هرس کردن پای کار باشند که در این راستا نیز فعالیتهای خوبی در بعضی از مناطق صورت گرفته و باید از ظرفیتهای مردم نیز استفاده کرد. این مسئول افزود: خوشبختانه در همین بحث درختان بلوط سازمانهای مردم نهاد و مردم در نقاط مختلف استان اقدامات خوبی انجام دادند که نیاز به اقدامات و کارهای بیشتر به دلیل حجم خشکیدگی بالا دارد. وی بیان داشت: بیشترین سطح خشکیدگی درختان بلوط استان در منطقه شهرستان ایلام و کمترین نیز مربوط به شهرستان بدره است که ما در همه زمینه ها مثل آتش سوزی، قطع درختان از مردم انتظار همکاری و کمک داریم. فعالیتهای مردم رضا احدی یکی از فعالان حوزه منابع طبیعی در استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که بحث خشکیدگی درختان بلوط به وجود آمده مردم و سازمانهای مردم نهاد نیز پای کار بوده اند و از هیچ تلاشی برای کمتر شدن آسیب به درختان بلوط کوتاهی نکرده اند. وی بیان داشت: خود مردم به صورت خودجوش در بسیاری مناطق جنگلی استان ایلام نسبت به هرس  و جمع آوری شاخه های مریض درختان خشک شده اقدام و آنها را نیز معدم می کنند.

این فعال منابع طبیعی اظهار داشت: همه مردم نسبت به خشک شدن درختان بلوط حساس هستند ولی برای پیشگیری و احیای درختان بلوط تخصیص به موقع اعتبارات برای انجام فعالیتهای مداوم نیز ضروری است. احدی اظهار داشت: مردم در چند سال گذشته نشان داده اند همکاری خوبی با اداره منابع طبیعی برای حفظ منابع طبیعی دارند و الان این فرهنگ در بین مردم استان به خوبی در حال جا گرفتن است که امیدواریم منجر به احیای درختان بلوط شود. وی اظهار داشت: حدود 88 درصد مساحت استان ایلام را منابع طبیعی تشکل می دهد که با توجه به این حجم گستردگی حضور مردم در کنار مسئولان امری ضروری است و خیلی از کارها با ظرفیتهای مردمی امکان پذیر است. این کارشناس اظهار داشت: به طور کلی حوزه جنگلی و منابع طبیعی استان ایلام جزو بکرترین و زیباترین در کشور است و با توجه ویژه مسئولان کشوری و همکاری و تعامل مسئولان و مردم می تواند درختان بلوط و جنگلهای استان را احیا کرد. وی افزود: منابع جنگلی سرمایه ای پایدار و ماندنی هستند و بسیاری از نیازهای انساها را برآورده می کنند و حتی بسیاری از مردم وجود جنگل را مایه خیر و برکت می دانند. احدی تصریح کرد:  جنگلها و درختان بلوط ایلام نقش مهمی در حفظ محیط زیست و و پناهنگاه های جانوری دارند چراکه جنگل ها تنها تولیدکننده اکسیژن و محل زندگی گیاهان و جانوران هستند. وی بیان داشت: منابع طبیعی هر جامعه در حقیقت ثروت آن جامعه است و فقط به یک نسل تعلق ندارد و میراث است که باید برای آیندگان باقی بماند به همین خاطر ما باید امانت دار خوبی باشیم تا نسلهای بعدی از این نعمت استفاده کنند.
-----------------------
گزارش و عکس: رمضان نوری  


























۱۳۹۳/۶/۱۹ - ۰۹:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن