تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849619290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیلی بر رمان «خانه خوبرویان خفته» اثر یاسوناری کاواباتا - 1961


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


تحلیلی بر رمان «خانه خوبرویان خفته» اثر یاسوناری کاواباتا - 1961 وبلاگ > زعفرانلو، شهرام - کتاب The house of sleeping beauties – Yasunari Kawabata-1961 برنده جایزه نوبل ادبی و برگزیده به عنوان بهترین رمان قرن بیستم ژاپن.

    شناسنامه کتاب: خانه خوبرویان خفته؛ ترجمه: رضا دادویی؛ انتشارات آمه و انتشارات سبزان - چاپ ششم 1392  
خانه خوبرویان خفته
  کتاب کاواباتا از سه داستان مجزا تشکیل شده است: 1.دست 2.پرندگان و حیوانات دیگر 3.خانه خوبرویان خفته. هر سه داستان در فضایی سورئال و فراواقع‌گرایانه جریان دارد. محور اصلی هر سه نیز، زن است. زن به عنوان سوژه حضور دارد  و مرد ابژه‌ای است که زن را از منظر و نقطه دید او به تماشا می‌نشینیم. داستان نخست، شیدایی و عشق مرد به زنی است که دستش را نزد مرد به ودیعه گذارده و او را راهی خانه خود می‌کند. مرد در مسیر با طبیعت و حال و هوای مه‌آلود و رویایی مواجه است که هر دم بیم آن دارد دست زن را از دست بدهد. دست نشانه‌ی آشکاری از خود زن است. نویسنده به تمهیدی، تکه‌ای از اندام زن را به مرد می‌سپارد، نه تمامی وجود او را. مرد در بوته‌‌‌ی چنین آزمایشی، به کشمکشی مستانه دچار می‌شود و دست زن را به جای دست خود به بدن متصل می‌کند. اما پس از پایان آن شب و پایان وصال و تلذذی یک‌سویه؛ مرد به دست از دست داده‌اش واقف می‌شود و ناهوشیارانه دست معشوقِ یک شبه‌اش را از تن خود جدا می‌کند و به وصال دست خویش نائل می‌شود. تلخی این داستان با چنین جمله‌ای به پایان می‌رسد: «انگشت‌های دست را به لبهایم نزدیک کردم، شبنمی که انگار عطری زنان داشت، همچون قطره‌ی اشکی از میان ناخن‌ها و نوک دست به بیرون تراوش کرد و به پایین فروچکید.»  
خانه خوبرویان خفته
  در این داستان تفوق مرد بر زن در جامعه ژاپن، به روشنی و نمادین بیان شده است. مرد در جذبه‌ای عاشقانه چنان واله دست زن می‌شود و آن را به خانه می‌برد که گویی به خودباختگی دچار خواهد شد که یا خود در دست زن مستحیل می‌شود و یا دست زن با اتصال بر تن او، به یگانگی می‌رسد. اما با تکانه‌ای ناگهانی، جدایی دردناکی حاصل می‌گردد که خواننده و خود مرد را در تحیری تلخ فرو می‌برد. در داستان دوم، مرد پرنده‌باز، خصائل زن را، در حیوانات متجلی می‌بیند. او دوست دارد همیشه یک چیزی زنده و پویا درکنارش باشد. اما انسان بی‌قیدی است که به همسر، پدر و مادر و هرآنچه او را مقید می‌سازد، تمایلی ندارد. زیرا گسست و رهایی را ناممکن می‌سازند. او حیوانات را به عنوان نمادهای غم‌نامه جهانی انسان، بر وجود خود انسان ترجیح می‌دهد. او حتی از هر چه جنس نرینه است بیزاری می‌جوید و حتی از استخدام نوکر مرد و یا نگهداری سگ‌های نر نیز گریزان است. نویسنده بر سلایق و علایق کاراکتر اصلی نسبت به فرهنگ شرقی و ژاپنی، حتی در انتخاب شریک عشقیش تاکید دارد. زیرا مرد داستان، در فرهنگ غیر، خودنمایی و تظاهری را مشاهده می‌کند که به شدت آزار دهنده است. در داستان سوم، یعنی خانه خوبرویان خفته، با دنیایی از کشف و شهود روبرو هستیم که، تلخ و هولناک و رازآلود است. پیرمردی با مراجعه به خانه‌ای، در تحیر و شگفتی خوبرویی، سفری را آغاز می‌کند که منجر به بازخوانی گذشته و هر آنچه در ارتباطش با زنان تجربه کرده و مرارت‌های دردناکی را که نوشیده، به خاطر می‌آورد. زنان زندگی پیشین او، با جهان زنان امروز فرسنگ‌ها فاصله دارند. او دیگر به زن از منظر جنسیتی مادی و لذت‌بخش نمی‌نگرد. زن برای او موجودی به غایت اثیری و پیچیده است که خوانش تن زن جهانی را بر او آشکار می‌کند که دردها و مصائب دیروز و امروز را نمایان می‌سازد. اما به اذعان اگوچی (شخصیت اصلی داستان) و نویسنده، خانه‌ی خوبرویان برای التذاذ دنیایی پیرمردان نیست بلکه برای سرخوشی فراتر از اینها و مابین حضوری مادی و غیرمادی با خوبرویانی خفته، بنا شده است.  
خانه خوبرویان خفته
  در نهایت هر سه داستان، به تعامل مردانه با «زن» پرداخته‌اند، آنگونه که عنصر زن، در خدمت آرزوها و آمال سرکوب شده و یا تمایلات دست نیافتنی و ماورایی مرد قرار می‌گیرد. اما نویسنده از سرزنش خودخواسته‌ی مردان غافل نمی‌ماند. مرد جنسیتی است که در جهان واقع بر قدرت و مکنت خود تکیه می‌زند و عالم و آدم را به بردگی وامی‌دارد. اما در رمان «خانه خوبرویان خفته» چنان در چنبره‌ی ترس و وهم گرفتار می‌شود که هول و هراس، به عنوان یکی از ابزارهای تنبیه روح و روان او به حساب می‌آید. در قیاس میان این رمان و فیلم «کوایدان»، زنانی را شاهدیم که مردانی وفادار و متعهد به موازین اخلاقی را تربیت می‌کنند و هرگاه در این مسیر دست‌ مردان به خطا و خیانت آلوده می‌شود، به شدید‌ترین شکل ممکن طعم تنبیه و مجازات را می‌چشند. زن داستان‌های کاواباتا، زنی است برآمده از فرهنگ و سنن جامعه ژاپنی که به اندیشه و هنر نویسنده، به بازتعریف جدیدی نائل می‌گردد. تکیه‌گاه چنین بازتعریفی نشانه‌ها و سمبل‌هاست که نیازمند موشکافی و تحلیل‌های دقیق‌تری از سنن، و هنر‌ کهن ژاپنی است.  



سه شنبه 18 شهریور 1393 - 23:20:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن