تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798547108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی اسپانسرهای یک سریال از شما تشکر می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:الف: وقتی اسپانسرهای یک سریال از شما تشکر می کنند
بخش تعاملی الف - جواد کرمی


اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۳
پخش کنندگان سریال حریم سلطان (که چند سالی است از شبکه های ماهواره ای به روی آنتن می رود.) برای جلوگیری از تکدر خاطر مخاطبان ایرانی و تثبیت سود تبلیغات میان برنامه ای، تغییرات گسترده ای را در نسخه اصلی سریال که در ترکیه تهیه شده و با نام «سده با شکوه» شناخته می شود ایجاد نمودند. به گونه ای که جنگ های امپراطوری عثمانی با حکومت نوپای صفویه در ایران به عنوان جنگ با ازبکان در سریال معرفی می شود! و حتی به جای نام برده شدن از شاه طهماسب صفوی (دومین پادشاه صفویه) از عبدالله ازبک که دوره ای حکمران دیار ازبکان بوده است نام برده می شود.این تغییرات در حالی صورت می گیرد که در دوره ای که موضوع سریال است. ازبکان در شرق دریای خزر ساکن بوده اند و اساساً مرز مشترکی وجود نداشته که جنگی رخ دهد و حتی این دو دولت به علت اشتراکی مذهبی از متحدان آن زمان محسوب می شدند به گونه ای که در زمان حمله به ایران توسط عثمانی از غرب، ازبکان نیز از شمال شرق وارد مرزهای صفویه می شدند تا بیشتر حکومت شیعه ایران را تحت فشار بگذارند.البته این تغییرات در فصل های قبلی سریال نیز مسبوق به سابقه است که به عنوان مثال در یکی دیگر از جنگ ها با ایران از تبریز با نام تابوسگاه در سریال نام برده می شود و شاه طهماسب را به عنوان جوزف معرفی می کنند تا در ذهن مخاطب تصور جنگ با بلاد اروپایی ایجاد شود.آن طور که در نصوص تاریخی آمده است سلیمان که پس از پدرش سلیم به قدرت رسیده است چهار بار به ایران لشکر کشی می کند و در ایران شاه طهماسب که از کودکی بر تخت پادشاهی نشسته با در یاد داشتن شکست سپاه دلیر قزلباش (در زمان پدرش شاه اسماعیل) در جنگ نابرابر چالدران از رویایی مسثقیم با سپاه عثمانی (که در برخی منابع عدد سپاهیانش را ۳۰۰ هزار نیز نقل کرده اند) پرهیز می نموده در عوض با کشاندن این سپاه عظیم به داخل ایران و دور نگاه داشتن غلات و آذوقه از این لشکر پر نانخور، آنها را مجبور به عقب نشینی و بازگشت به آناتولی می نموده است.سرکرده بی رحم و خونریز عثمانی نیز از آنجایی می دانست نمی تواند حکومت با دوامی در شهرهایی مثل تبریز بنا کند بدون جا گذاشتن حتی یک سرباز میدان را واگذار می نمود.به هر حال ایران و عثمانی سرانجام بعد از ۲۰ سال جنگ قرارداد صلحی امضا می کنند و این صلح تا مدت ها پایدار می ماند و حتی زمانی که شاهزاده بایزید به علت اختلاف با پدر و برادرش (سلیم) به ایران پناهنده می شود. شاه ایران، پس از گرفتن برخی امتیازات بایزید و پسرانش را به نمایندگان سلیم می سپارد تا در میدان اصلی شهر اعدام شوند.نکته دیگری که در تاریخ در مورد حکومت عثمانی در آن زمان نقل شده است در مورد سپاهیان خونخوار این امپراطوری است که در این سریال نیز به درستی با نام ینی چری ها معرفی می شوند. ترکان عثمانی زمانی که در نبرد با بلاد اروپایی پیروز می شدند مالیات خاصی را بر مردم مسیحی آنجا تحمیل می نمودند تا هر خانواده یک فرزند ذکور از هر پنج فرزند خود را به عنوان برده به دولت عثمانی تحویل دهند این فرزندان از کودکی تحت آموزش قرار می گرفتند و تا پایان عمرشان نیز اجازه داشتن همسر و تشکیل خانواده را نمی یافتند تا اموراتشان از غارت و تجاوز به نوامیس کشور های مغلوب در نبرد بگذرد. شرایط آن زمان عثمانی به گونه ای بود که اگر پادشاهی چند سال دستور به جنگ نمی داد با شورش ینی چری ها مواجه می شد.که این خونخواری را امروز در دولت عراق و شام (داعش) می توان دید و جالب اینجاست که دولت ترکیه که سودای امپراطوری عثمانی را در سر می پرواراند یکی از حامیان اصلی این گروهک است.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن