تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806687851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنایع تبدیلی استان گلستان پشت مانع کمبود نقدینگی گیر کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صنایع تبدیلی استان گلستان پشت مانع کمبود نقدینگی گیر کرده است گرگان - ایرنا - روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان ˈصنایع تبدیلی پشت مانع کمبود نقدینگی گیر کرده استˈ، به تبعات ناشی از این نقص زنجیره که به پایین آمدن نرخ ارزش افزوده منجر می شود، پرداخت.


به گزارش ایرنا روزنامه خراسان در ضمیمه وی‍ژه نامه استان گلستان خود با اشاره به مزیت های بخش کشاورزی استان و لزوم توسعه صنایع وابسته به آن نوشت: کشاورزی باید محور توسعه گلستان قرار گیرد، توسعه صنایع تبدیلی می تواند کمک بزرگی به توسعه و رونق بخش کشاورزی استان کند.
طی سالهای اخیر با وجود توسعه سایر استان ها در بخش های مختلف صنعت، گردشگری، کشاورزی، گلستان با دارا بودن بیش از 650 هزار هکتار زمین زراعی و تولید سالانه حدود 4 هزار تن محصول کشاورزی و گردش مالی بیش از 3 هزار و 500 میلیارد تومان می توانست گام های بلندی را برای توسعه بخش کشاورزی بردارد.
در این سال ها کشاورزی استان از مرحله گذار عبور نکرد و کشاورزی مدرن و اقتصادی هنوز جایگزین کشاورزی معیشتی و سنتی نشده است، این نوع کشاورزی اگرچه به تولید محصول منجر می شود و سودی فصلی را نصیب کشاورزان می کند اما پایداری ندارد.
پس از سال 84 که دولت وقت تصمیم گرفت محرومیت صنعتی گلستان را بردارد، عده ای پیشنهاد دادند که توسعه استان باید براساس توسعه بخش صنعت باشد هر چند صنعتی شدن استان نیازمند داشتن زیرساخت های مناسب است که تنها بخشی از آن شکل گرفته اما آنچه که واضح است با توجه به گستردگی اراضی کشاورزی و وجود تنوع محصولاتی در استان و اینکه بیش از 40درصد اشتغال منطقه در این بخش است، محور توسعه باید بر مبنای کشاورزی باشد.
مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان در این باره اظهار کرد: صنایع تبدیلی به تنهایی نمی تواند راهگشای توسعه استان باشد در حال حاضر برخی از صنایع شکل گرفته با ظرفیت های بسیار پایین فعالیت دارند.
به گفته "محمدرضا عباسی" کارخانجات پنبه پاک کنی در استان با 25 تا 30 درصد ظرفیت فعالیت می کنند و بسیاری از کارخانجات دیگر نیز آنقدر بدهی دارند که قادر به گرفتن تسهیلات از بانک ها نیستند، صنایع تبدیلی متناسب با ظرفیت تولید محصول رشد پیدا کرده است اما به دلیل نداشتن نقدینگی قادر به خریداری محصول و فرآوری آن نیستند.
اگر قرار است کاری در زمینه توسعه استان انجام شود، باید مشکل واحدهای صنایع تبدیلی که مهم ترین آن سرمایه در گردش و تأمین نقدینگی است، رفع شود.
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان افزوده است: در بحث های مربوط به توسعه باید زنجیره اقتصادی به طور کامل دیده شود و سرمایه گذاری نیز با این هدف همراه باشد، یکی از موضوعات مهم برای اولویت دار بودن بخش کشاورزی، اشتغال بیش از 45 درصد مردم در این حوزه است درحالی که سرمایه گذاری برای زیرساخت های این بخش، هدایت نشده است.
کشاورزان مجبورند از تسهیلات 22 درصدی بانکی استفاده کنند درحالی که در کشورهایی مانند ژاپن که محور توسعه آنها کشاورزی نیست، تسهیلات 5/2 درصد و بازپرداخت بیش از 30 ماهه داده می شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: اولویت نخست گلستان توسعه بخش کشاورزی است و باید تمامی اقدامات و کارهای زیربنایی در راستای تحقق این هدف باشد.
به گفته "رحمت ا... نوروزی" ظرفیت هایی که در بخش کشاورزی گلستان وجود دارد در کمتر استانی یافت می شود و این امر فرصت مناسبی را برای توسعه بخش کشاورزی فراهم کرده است.
طی سال های گذشته با وجود اینکه گلستان یکی از قطب های مهم کشاورزی است، اما توسعه نیافتگی دراین بخش موجب شد تاکشاورزی برای مردم صرفه اقتصادی نداشته باشد.
قبل از انقلاب و حتی سال های نخست پس از آن همه گلستان را به عنوان سرزمین طلای سفید می شناختند که به دلیل سوء مدیریت و اجرا نشدن برنامه های مناسب، این محصول به خاک سیاه نشسته است و کشاورزان رغبتی برای کشت پنبه ندارند.
محوریت توسعه گلستان باید بر مبنای توسعه بخش کشاورزی باشد و تمام امور زیربنایی و استقرار صنایع نیز وابسته به صنایع پسین و پیشین و تکمیلی این بخش باشد.
مدیر صنایع جهادکشاورزی گلستان نیز با اشاره به توان و ظرفیت سازی در بخش صنایع تبدیلی گفته است که از ابتدای امسال 25 میلیارد تومان (250 میلیارد ریال) در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی استان سرمایه گذاری شده است.
به گفته "محمدتقی جهانشاهی" با مزیت هایی که در تولید انواع محصولات کشاورزی در گلستان وجود دارد باید بتوانیم شرایط فرآوری آنها را هم فراهم کنیم.
ویژه نامه گلستان روزنامه خراسان همچنین درمطلب دیگری با اشاره به تخصیص اعتبار ملی به مبارزه با آفت "ابریشم باف ناجور" برای نخستین بار نوشت: آفت ابریشم باف ناجور طی ماه های گذشته در مناطق جنگلی شمال کشور جولان می داد و خسارت زیادی را ایجاد کرد و امکان مقابله همه جانبه با این آفت در جنگل های منطقه با اعتبارات محدود استانی میسر نیست.
امسال طغیان این آفت در جنگل های شمال کشور مسوولان را بر آن داشت تا نسبت به تخصیص اعتبارات ملی برای مبارزه با این طرح اقدام نمایند.
وجود آفات و بیماری های مختلف در جنگل های شمال کشور، موجب خسارت های فراوانی شده است که هیچ سازمانی در مورد این خسارت ها سخن نمی گوید.
ابریشم باف ناجور که یکی از مهم ترین آفات در جنگل های شمال کشور است بخش های وسیعی از عرصه های جنگلی استان را آلوده کرده بود که موجب خزان زودرس و خشکیدگی درختان شد.
در این بین نگرانی های زیادی برای از بین رفتن جنگل های شمال کشور مانند البرز وجود داشت که این نگرانی ها منجر به تخصیص اعتبارات مبارزه با این آفت در سطح ملی شده است.
معاون قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره این آفت و میزان گسترش آن گفته است که بیش از 420 هکتار از جنگل های سه استان شمالی کشور درگیر این آفت مهم خطرناک بودند که به صورت سرخشکیدگی بروز می کند و در نهایت موجب خشک شدن درختان میزبان می شود.
"یزدانفر آهنگران" افزوده است که این آفت دارای بیش از 300 میزبان است که می تواند خسارت های زیادی را بر جنگل ها وارد کند هرچند برآورد میزان خسارت ها در این سطح وسیع امکانپذیر نیست.
برای مقابله با این آفت باید از روش های مکانیکی استفاده کرد و استفاده از این روش به دلیل زمانبر بودن و همچنین نیاز به نیروی انسانی فراوان نیازمند هزینه اعتبارات زیادی است.
به گفته وی، اعتبارات مبارزه با این آفت باید به صورت استانی تأمین شود اما امسال با توجه به گستردگی بیش از انتظار منطقه طغیانی ابریشم باف، اعتبارات استانی جوابگو نبود و رایزنی های زیادی برای بهره مندی از اعتبارات ملی صورت گرفت که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت.
در زمان حاضر تخم های این آفت در مناطق آلوده و کانونی وجود دارد که باید با کمک نیروی انسانی به جمع آوری و از بین بردن آنها اقدام کنیم تا از این طریق میزان خسارت ها و جمعیت این آفت در سال آینده کاهش پیدا کند.
آهنگران تصریح کرد: هرگاه اکوسیستم دچار اختلال شود، کوبیدگی زیاد خاک اتفاق بیفتد و بهره برداری های بی رویه و غیراصولی از جنگل ها صورت گیرد زمینه برای حضور و طغیان آفت فراهم می شود، حضور غیرمسوولانه برخی افراد و برافروختن آتش از دیگر عوامل تشدید کننده خسارت آفت ها است.
رییس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز گفته است که اعتبارات استانی محدود است و نمی توان با آن کارهای بزرگی انجام داد.
"علی ناصری" با اشاره به اختصاص اعتبارات ملی افزوده است که سهم استان گلستان از این اعتبارات بالغ بر 150 میلیون تومان (یک میلیارد و 500میلیون ریال) است که خوشبختانه کارهای خوبی در این راستا انجام شده است.
450 هکتار از جنگل های استان به صورت کانونی درگیر این آفت بود که در بخش هایی به صورت طغیانی بود.
وی با اشاره به زمان خروج لاروهای این آفت از تخم ها، گفته است که اواخر اسفند و اوایل فروردین، لارو های این حشره ها از تخم خارج می شود و پس از مدتی به مرحله خسارت زدن می رسند که قبل از رسیدن به این مرحله باید از بین بروند، هرچند عناصر طبیعی نیز در طبیعت برای مقابله با این آفت وجود دارد اما نمی تواند در این وسعت زیاد جوابگو باشد.
تغییر اقلیم و دست خوردگی در طبیعت موجب بروز عوارض در طبیعت و آشفتگی آن می شود که یکی از این عوارض ظهور و بروز آفات و بیماری ها است و باید کارهای مربوط به پیشگیری و کنترل در مناطق درگیر آفات صورت بگیرد.
"پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت دیده" مطلب دیگری از این ویژه نامه روزنامه خراسان است که در آن آمده غرامت کشاورزان 5 شهرستان خسارت دیده براثر پدیده خشکسالی توسط صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شد.
رییس صندوق بیمه کشاورزی گلستان در این خصوص گفته است: شهرستان های بندرترکمن، گمیشان، آق قلا، گنبدکاووس و مراوه تپه بر اثر پدیده خشکسالی خسارت های زیادی دیده اند که صندوق بیمه آنچه که در تعهدش بوده را به طور کامل پرداخت کرده است.
به گفته "محتشم امیری" بیشترین خسارت ها به ترتیب مربوط به جو دیم، گندم دیم و گندم نیمه آبی بوده است.
وی با اشاره به خسارت 3 هزار و 10 هکتار از اراضی گندم نیمه آبی در استان، افزوده است که در محصول گندم نیمه آبی، برای 673 بهره بردار پرونده تشکیل شد که بالغ بر 4 میلیارد و 718 میلیون ریال خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.
وی با اشاره به خسارت های وارده بر گندمزارهای دیم استان اعلام کرد: 20 هزار و 196 هکتار از گندم زارهای دیم استان بر اثر خشکسالی دچار خسارت شد که 24 میلیارد و 794 میلیون ریال غرامت به هزار و 959 بهره بردار پرداخت شد.
همچنین به 33 هزار و 103 هکتار از اراضی جو استان بالغ بر 27 میلیارد و 747 میلیون ریال خسارت وارد شد که تمامی مبالغ به 2 هزار و 545 نفر بهره بردار پرداخت شده است.
سودهای بانکی بالا، مشکلات زیادی برای تولید ایجاد کرده است، افق دید صنعت در استان روشن نیست، اخذ مجوز صادرات در گلستان گاهی نیاز به 200 امضا دارد، فعالیت 70 هزار بهره بردار در صنعت دام، کاهش 168 میلیون مترمکعبی ذخیره آبخوان ها،40 هزار فرصت شغلی در طرح های جنگلداری، تعیین تکلیف گردشگری آشوراده در آینده ای نزدیک، تغییر روسای شورای اسلامی 16 شهر گلستان، اختصاص 2 هزار متر زمین برای ساخت مجتمع فرهنگی هنری استاد لطفی، کاهش 5درصدی سود عقود مبادله ای بانک کشاورزی، تکمیل بیش از نیمی از پروژه های مسکن مهر از دیگر عنوان های مطالب این ویژه نامه می باشد.
همچنین در حاشیه ای بالاتر از متن این ویژه نامه عنوان "توانمندان بهکوش لایق حمایت هستند" به چاپ رسیده است.
در این مطلب که روایتی ازیکصد و بیست و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان است از حضور توانمندان ذهنی بهکوش و تلاش آنها برای جلوگیری از تعطیلی دکه بهکوش در گوشه ای از پارک شهر خبر داده شده است.
در بخشی از این مطلب می خوانیم که درخواست قبلی مدیر مرکز توانبخشی بهکوش ،تعدادی از کم توانان ذهنی گرگان را که در حال حاضر هر یک توانمند شده اند و خانواده های آنها را به صحن علنی کشاند.
مدیر مرکز بهکوش با بیان اینکه این مرکز تنها کارگاه حرفه آموزی کم توانان ذهنی گرگان است، گفت: در حال حاضر 80 نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند که 25 نفر آنها از محل فروش صنایع دستی دکه بهکوش حقوق می گیرند و منبع درآمد دیگری ندارند.
به گفته خانم گیلاسیان کم توانان ذهنی بهکوش با بافتن گلیم و جاجیم در عمران و آبادانی شهر قدم بر می دارند، آنها لایق حمایت هستند پس حمایت کنید.
پس از آن هم آقا رجب با بغضی در گلو و چشمانی گریان به نمایندگی از بچه های توانمند بهکوش خواست تا پیدا کردن فضای مناسب دکه بهکوش در طرح بهسازی پارک شهر تعطیل نشود و تاثیر کلام آقا رجب آنقدر زیاد بود که اشک از چشمان بسیاری از افراد حاضر جاری شد.
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر گرگان نیز گفت: حدود 18سال است که این مرکز کار خود را آغاز کرده و 10سال از نگاه حمایتی شهرداری و شورای اسلامی شهر برخوردار بوده است.
به گفته "محمدرضا سبطی" این کودک پس از 18سال باید آنقدر قوی شده باشد که بتواند روی پای خود بایستد اما در عین حال نگاه کلیه اعضاء نگاه حمایتی قانونمند است.
" صفرعلی پایین محلی" عضو دیگر شورا با بیان اینکه آخرین دکه جمع آوری شده در گرگان بهکوش باشد، حمایت خود را اعلام کرد و بیان داشت: دکه بهکوش با دکه مطبوعاتی که سیگار می فروشد متفاوت است.
601/2729


17/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن