تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799147341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم‌انداز آتش‌بس در اوكراين، ميانه جدال شرق و غرب


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چشم‌انداز آتش‌بس در اوكراين، ميانه جدال شرق و غرب
هر چند كه رسانه‌هاي غربي مسئوليت نقش آتش‌بس را به گردن شرق گراين مي‌اندازند اما بايد به عواملي در طرف اوكرايني توجه داشت كه مي‌توانند موجب نقض آتش‌بس باشند.
نویسنده : سيد رحيم نعمتي 
جوان آنلاين: بيش از 9 ماه مي‌گذرد كه اوكراين در تب و تاب آشوب است و اين وضعيت موجب كشته شدن صدها تن شده است. نقطه كانوني آشوب در شرق اين كشور است، جايي كه شرق نشينان از ماه‌ها پيش ساز مخالفت را با دولت غربگرا كوك كرده اند و دولت نيز واحدهاي رزمي را به اين منطقه و براي سركوب آنها فرستاده است. در اين بين، هجمه مقامات كي‌اف، مركز اوكراين، و حاميان غربي آن عليه روسيه موج تازه‌اي از تنش بين روسيه و غرب را ايجاد كرده كه گذشته از وضع رژيم تحريمي عليه روسيه از سوي مقامات غربي، به نظر مي‌رسد اين تنش رنگ و بوي نظامي نيز به خود گرفته است. سازمان پيمان آتلانتيك، ناتو، با انتشار تصاويري مدعي ورود يگان‌هاي نظامي روسي به خاك اوكراين شد تا به طور غير مستقيم ادعاي كيف در مورد تجاز نظامي روسيه به خاك اوكراين را تاييد كرده باشد و به همين دليل، ناتو قصد تاسيس يگان واكنش سريع تازه‌اي را به نام «سرنيزه» دارد تا در شرق اروپا و براي مقابله با تهاجمات احتمالي روسيه مستقر شود. برقراري آتش‌بس در شرق اوكراين از روز جمعه 9 سپتامبر اميدي در اين اوضاع بحراني براي رسيدن به صلح و آرامش در اوكراين و حتي شرق اروپا ايجاد كرد اما به نظر مي‌رسد كه اين اميد كم‌توان است و آتش‌بس ايجاد شده شكننده‌تر از آن است كه بتواند مقدمه‌اي براي رسيدن به صلح باشد. در واقع، آتش‌بس تنها آرامش يك روزه‌اي را به دنبال داشت و انفجارهاي شنبه شب در حومه ماريوپل و صبح يك‌شنبه در اطراف فرودگاه دونتسك لرزه بر اين آتش‌بس و آرامش يك روزه آن انداخت.

چشم‌انداز آتش‌بس در اوكراين، ميانه جدال شرق و غرب


هر چند كه رسانه‌هاي غربي مسئوليت نقش آتش‌بس را به گردن شرق گراين مي‌اندازند اما بايد به عواملي در طرف اوكرايني توجه داشت كه مي‌توانند موجب نقض آتش‌بس باشند. عامل نخست در اراده پترو پروشنكو،‌ رييس جمهور اوكراين، بر ايجاد آتش‌بس و حل سياسي بحران در مناطق شرقي است چرا كه تجربه اين مدت كوتاه از رياست جمهوري تمايل او به استفاده از زور براي حل بحران را نشان داده است. به همين جهت است كه آتش‌بس‌هاي قبلي نقض شد زيرا پروشنكو تحمل ادامه آتش‌بس را ندارد. پروشنكو با قبول آتش‌بس وجهه صلح‌طلبانه‌اي را از خود به نمايش درمي‌آورد اما شايد تصور او از ادامه آتش‌بس در دادن مهلتي به شرق نشينان براي تجديد نيرو باشد كه توافقش براي آتش‌بس را زير پا مي‌گذارد. علاوه بر پروشنكو بايد به متحدان سياسي او در كيف نيز توجه كرد كه به شدت روحيه‌اي ضدروس دارند و احساس مي‌كنند ادامه جنگ در شرق و تبليغات ضدروسي آنها مي‌تواند در نهايت پاي ناتو و نيروهاي غربي را به اوكراين باز كند. به اين جهت است كه آرسني ياتسنيوك، نخست وزير اوكراين، قبل از پروشنكو درخواست كشور خود براي عضويت در ناتو را مطرح كرد و لحني بسيار تندتر از پروشنكو عليه روسيه داشته است. امر ديگر در وجود نيروهاي تندرو و ملي‌گراي افراطي در كيف و به خصوص در ميان فرماندهان و يگان‌هاي نظامي اوكراين است. ارتش اوكراين بعد از سرنگوني ويكتور يانكوويچ و با بالا گرفتن بحران در مناطق شرقي دستخوش تغييرات قابل توجهي شد به نحوي جريان ملي‌گراي افراطي هم توانست در ميان فرماندهان آن جايي پيدا كنند و هم اين كه يگان‌هايي از اين افراد در ارتش تشكيل شد. اين جريان به طور كلي تنفر اساسي از روسيه و هواداران آن در شرق دارد و بخشي از آنها به طور مستقيم در جنگ با دو استان شرقي مشاركت داشته‌اند. اين جريان به هيچ‌وجه حاضر به مصالحه‌ سياسي به هواداران روسيه در آن دو استان شرقي نيست بلكه معتقد است بايد با زور اسلحه باقي‌مانده روس‌ها را در اوكراين پاك كرد. خطر اساسي از ناحيه اين جريان متوجه آتش‌بس و رسيدن به صلح و آرامش از طريق مصالحه سياسي است. بايد توجه داشت كه آتش‌بس به راحتي و با شليك هر اسلحه‌اي قابل نقض است و امكان دارد كه جريان ملي‌گراي افراطي به اندازه پروشنكو صبر نداشته باشد تا انتخابات پارلماني برگزار شود. از اين رو، معلوم نيست كه پروشنكو به طور كامل براي كنترل اين جريان در ارتش و نيروهاي نظامي قدرت داشته باشد به خصوص اين كه برخي از يگان‌هاي نظامي كيف توسط واحدهاي خصوصي و توسط همان ملي‌گرايان افراطي تشكيل شده‌اند و اين واحدها حتي به لحاظ سازماني به طور كامل تحت كنترل دولت و ارتش نيستند. از اين رو، آتش‌بس 9 سپتامبر در وضعيت شكننده‌اي ايجاد شد و نمي‌توان چندان اطمينان داشت كه بحران اين كشور سرانجام سر ميز مذاكره حل و فصل بشود.

منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن