پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849662897
حراج صندلی سفیر
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
برگزیده سرمقالههای روزنامههای صبح یکشنبه حراج صندلی سفیر روزنامههای صبح امروز ایران در سرمقالههای خود به مهمترین مسائل روز کشور و جهان پرداختهاند از جمله «جای شاکی و متهم عوض شده!»،«درسهای حکومتی در محضر عالم آل محمد و امام رئوف»،«محتاج عنایت رضاییم»،«محتاج عنایت رضاییم»،«حراج صندلی سفیر»،«تحلیلهای واژگونه ندهید کدخدا دیگر کدخدا نیست»،«فرصتها و چالشهای نظم جدید جهانی»،«فرصت همگرایی علیه افراطیگری»،«تغییر رفتارهای اجتماعی و نگرانی از آینده»،«بستههای تشویقی برای پیوستن به اردوی افراط»،«عواقب حرفهای قشنگ»و... که برخی از آنها در زیر میآید.
کیهان:اخبارجای شاکی و متهم عوض شده! «اخبارجای شاکی و متهم عوض شده!»عنوان یادداشت روز روزنامه کیهان به قلم حسین شمسیان است که در آن می خوانید؛مدتی است جنجال بر سر استفاده و ترویج «نسل سوم شبکه مخابراتی» بار دیگر بالا گرفته و هر روز از گوشه ای سخنی به گوش می رسد. در این بین ظاهراً آرایش رسانه ای خاصی هم شکل گرفته تا فارغ از اصل ماجرا و فارغ از نیاز جدی و واقعی مردم و جامعه به خدمات اینترنتی، فضای خاص خود را ترسیم کنند و تقسیم بندی خاصی را به جامعه القا کنند. از نظر آنها، 2 گروه در خصوص نسل سوم شبکه مخابراتی -که شرح مختصری از آن را خواهید خواند- اظهار نظر می کنند: نخست گروهی که تظاهر می کنند اعتلا و پیشرفت ایران، برای آنها از نان شب هم واجب تر است و برایشان ثابت شده که این اعتلا و پیشرفت، جز با گسترش همه جانبه اینترنت- آن هم از نوع پرسرعتش- حاصل نخواهد شد! این گروه از جان و دل برای رسیدن به این کمال و این دستاورد بزرگ تکنولوژی، تلاش می کنند و از هیچ ملامتی هم نگران نیستند! در نظر آنها، راه ورود موفق ما به عرصه های جهانی چیزی نیست جز گذر از معبر اینترنت و ورود همه جانبه به فضای مجازی. اما گروه دوم از نظر این رسانه ها و افرادی که در آنها داد سخن می دهند، کسانی هستند که عمدتاً متحجر و عقب مانده اند! کسانی که حتی اگر آدم های شریف و فهیمی باشند، از وضع امروز جهان سر در نمی آورند و چون چنین اند، می خواهند درهای کشور را به روی امواج مجازی اینترنت و ماهواره ببندند و جامعه- و به خصوص نسل جوان- را از مزایای ارتباط آسان و مفید محروم کنند! از نظر آنها این گروه عامل عقب ماندگی ایران خواهند شد پس لازمست افکار عمومی، هر چه بیشتر و بیشتر علیه آنها شورانده شود و هر روز با ادبیاتی جسورانه تر به آنها حمله شود تا مردم، عاملان تیره روزی خود را بشناسند! اما واقعیت چیست!؟ آیا واقعاً کسانی هستند که تا این حد برای عقب ماندگی کشور تلاش می کنند و آیا در نقطه مقابل کسانی هستند همه چیز را رها کرده و پیشرفت ایران و ایرانی جماعت را صرفاً در اینترنت دنبال می کنند!؟ اصلاً این نسل سوم تلفن همراه چیست و بود و نبود آن چه فایده و ضرری برای ما دارد و اساساً چیزی هست که بتوان با آن مخالفت کرد؟ این نوشتار، شرح مختصری درباره این پرسش هاست، بخوانید: 1- نسل سوم شبکه مخابراتی، یکی از روش های انتقال اطلاعات به صورت بی سیم است که محل بحث فعلی آن، تلفن های همراه است. در این روش برخلاف روش های قدیمی تر (آنچه که تا اندکی قبل روی اکثر گوشی های تلفن همراه مورد استفاده بود) نه تنها صدا و اطلاعات بین 2 یا چند نفر جابجا می شود، بلکه امکان انتقال اطلاعات چند رسانه ای باسرعت بالا و کیفیت مطلوب فراهم شده است. بنابراین، قابلیت تماس تصویری، امکان انتقال فیلم و پخش شبکه های تلویزیونی و ده ها فایده دیگر با استفاده از روش اخیر فراهم می شود. این امکانات- که هم اکنون نیز بخشی از آن برای کاربران در دسترس است- چیزی نیست که بتوان فی نفسه درباره آن بد گفت و جامعه را از آن محروم کرد! به زبان ساده، باید گفت چه کسی می تواند با استفاده بهتر و مطلوب تر از ابزار ارتباطی مخالف باشد و اجازه ندهد که داده های گوناگون بمنظور تسهیل زندگی مردم، در بین آنها رد و بدل شود!؟ 2- اینجاست که باید به داوری درباره سخن نشریات زنجیره ای که یک سر آن در داخل و برخی محافل خاص است و سر دیگر آن به BBC و VOA وصل است بپردازیم. برخلاف دروغ بزرگ و ادعای واهی این دسته، قوانین بالادستی نظام و نیز رهنمودهای اکید مقام معظم رهبری، همه و همه از ضرورت توسعه زیرساخت های ارتباطی و لزوم بهره مندی هر چه بیشتر جامعه از آن حکایت دارد. تأکید بر ایجاد دولت الکترونیک برای چالاکی نظام کهن و فرسوده اداری کشور و دسترسی آسان مردم به خدمات دولتی و اطلاع از موضوعات مختلف، امری است که در ده ها سند و قانون و مقررات مهم کشور ذکر شده و کراراً مورد تأکید عالیترین مقام کشور یعنی رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است. تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» با حکم حضرت آقا و بکارگیری جمعی از نخبگان در این شورا با شرح وظایفی که دقت در آن نشان از کمال هوشمندی و نیز کمال توجه ایشان به فضای مجازی و اهمیت این زیرساخت حیاتی است، راه را بر هر گونه ادعای مخالفان و معترضان بر اینکه «نظام» نمی خواهد این امکان در کشور توسعه یابد، می بندد و آنها که کوچکترین آشنایی با این حوزه دارند می فهمند که تشکیل شورای عالی فضای مجازی و شرح وظایف اعضا و پیوست حکم آنها، از هر جهت از بسیاری از آرزوهای کودکانه برخی مدعیان جلوتر است و حکایت، حکایت آب و سراب است! 3- اگر چنین است -که به گواه اسناد مکتوب نظام و ده ها سند غیرقابل انکار به واقع نیز چنین است- پس مناقشه بر سر چیست!؟ چرا عده ای حالا که قرار است نسل سوم مخابراتی در دسترس قرار گیرد با آن مخالفند؟! اصلاً با آن مخالفند یا نه، چیز دیگری موضوع مخالفت است؟ واقعیت اینست که در این ماجرا، جای مدعی و مدعی علیه عوض شده است! کسانی که امروز باید در صندلی پاسخگویی بنشینند، با فرار به جلویی هنرمندانه! در صندلی شاکی نشسته اند و همه را متهم می کنند! چگونه!؟ اصل ماجرا این است که نظام اسلامی، مدعی اصلی برای توسعه زیرساخت های ارتباطی است و قرار بوده به این خواست نظام در قالب طرح ها، برنامه ها و شیوه های صحیح و منطقی جامه عمل پوشیده شود اما به جای آن، شیوه دیگری پیش گرفته شده و در نتیجه، حاصل دیگری بدست آمده است! فرض کنید براساس یک دستور قانونی قرار بوده که مجموعه ای تأمین میوه مردم را سر و سامان دهد. در آن دستور قید شده بوده که شما موظفید درخت بکارید، آن هم از نوع مرغوب، خوب از آن نگهداری کنید، هرس کنید، سم پاشی کنید، آبیاری کنید تا در فلان وقت، میوه های مطلوب، مرغوب و ارزان را به مردم برسانید. این دستور آنقدر واضح و بدون ابهام است که هر کس با خواندنش به شرح وظایفش پی می برد. حال فرض کنید مجری به جای همه آن کارها، به سراغ بند آخر برود، یعنی بدون کاشت درخت و در نتیجه بدون طی کردن راهی مثل نگهداری، هرس، آبیاری و... برای تأمین نیاز بازار- آن هم پس از پدید آوردن نیاز کاذب و دامن زدن به عطش بازار - رفته و مستقیم، میوه ای نامرغوب و بسیار گرانقیمت را از خارج خریده و به مردم عرضه می کند! به نظر شما این مجری به وظیفه قانونی و دستور صادره عمل کرده است!؟ در این لحظه، عده ای که از آن دستور و از تکلیف قانونی مجری خبر دارند، هشدار می دهند که شما مقدمات را طی نکردید و صرفاً میوه وارداتی نامرغوب و گرانقیمت و مشکوک به انواع بیماری ها را به مردم عرضه می کنید، این کار غلط و خلاف موازین است. پاسخ مجری و زنجیره رسانه ای حامی آن اینست که شما مخالف آن هستید که نیازهای مردم برطرف شود! شما می خواهید مردم هرگز میوه ای برای خوردن نداشته باشند!
این حال واقعی و عریان مدعیان اینروزهاست که همه را به انواع اتهامات می نوازند. 4- با این توضیحات اصل موضوع ساختگی مخالفت با استفاده از سرویس های جدید ارتباطی و مخابراتی معلوم شد. اما خارج از فضای تمثیل باید گفت؛ با عنایت به اهمیت و ضرورت بهره گیری جامعه از مزایای زیرساخت های نوین ارتباطی و تسهیل امور با استفاده از این فن آوری ها، چند سال قبل شورای عالی فضای مجازی با فرمان رهبر معظم انقلاب شکل گرفت. در اهمیت و نقش حیاتی و کلیدی این شورا همین بس که آیت الله جنتی در نماز جمعه تهران در خصوص آن چنین عنوان کرد: «رهبرمعظم انقلاب فرموده اند اگر می توانستم، خودم مسئولیت این شورا را به عهده می گرفتم.» «اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر حسن اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح» بخشی از مهمترین تأکیدات رهبر انقلاب در حکم تشکیل این شورا بود. عضویت رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه و تأکید حضرت آقا بر اینکه «لازمست به کلیه مصوبات آن (شورا) ترتیب اثر قانونی داده شود... (و) کلیه دستگاه های کشور موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز می باشند» هم راه را بر هر اما و اگری درباره جایگاه قانونی شورا و تأثیر و نفوذ مصوباتش می بندد. حال با این همه تأکیدها و با تلاش و هماهنگی این شورا قرار است به جامعه امکان بهره مندی از بهترین امکانات و سرویس های اینترنتی داده شود، قرار است زیرساخت های لازم با نظر و تصویب این شورا تهیه و تصویب شود، قرار است شبکه ملی اطلاعات، سیستم عامل ملی، سیستم ضد بدافزار (آنتی ویروس) ملی و ده ها سامانه دیگر توسط شورا طراحی و تصویب شود. قرار است زیرساخت بومی به وسعت ایران بزرگ تهیه و آماده شود، قرار است تا آن زمان، یعنی تا فراهم شدن این مقدمات- که تأکید شده خیلی سریع و فوری باشد- اینترنت موجود حفظ شود و نیاز کاذبی به جامعه القا نشود و قرار است... و ناگهان همه اینها و چندین و چند قرار دیگر نادیده گرفته می شود، درباره آن اقدامی نمی شود، درخواست و نامه مکتوب مسئولین شورا برای بررسی دستورات صریح و بی تعارف رهبری نادیده گرفته می شود و بعد از همه این تخلفات، به یکباره... رونمایی از اینترنت پرسرعت وارداتی!
هنوز هم می توانید بگوئید همه معترضان، متحجرند!؟ جمهوری اسلامی:درس های حکومتی در محضر عالم آل محمد و امام رئوف «درس های حکومتی در محضر عالم آل محمد و امام رئوف»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می خوانید؛امروز، 11 ذیقعده سالروز میلاد مسعود حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام است. اختصاصی ترین عنوان امام هشتم که در مجامع خاص مطرح است "عالم آل محمد" است و عنوان دیگری که برای آن حضرت در مجامع عام بکار برده می شود "امام رئوف" است. با اینکه تمام ائمه معصومین مظهر علم خدا بودند، اما به اقتضای شرایط زمان هر یک از آن بزرگواران به عنوانی متصف شدند که به نوعی عنوان اختصاصی تبدیل گردیده است. درباره امام رضا علیه السلام از جد بزرگوارشان امام صادق علیه السلام روایت است که به فرزند خود امام موسی بن جعفر علیه السلام می فرمودند: "عالم آل محمد در صلب تو می باشد و ایکاش من او را درک می کردم او همنام امیرالمؤمنین علی علیه السلام است." این ویژگی را همگان در دوران مأمون خلیفه عباسی در صحنه مناظرات علمی که به دستور وی ترتیب داده می شد و امام رضا علیه السلام بر تمام مناظره کنندگان غلبه می کردند و همه را مجاب می فرمودند مشاهده کردند. ابوالصلت هروی می گفت از علی بن موسی الرضا عالم تر ندیدم و عالمی را ندیدم مگر آنکه به اعلم بودن آن حضرت شهادت داده است. این موضوع به مرو و خراسان محدود نمی شد بلکه در مدینه نیز جریان داشت. خود حضرت امام رضا علیه السلام نیز می فرمودند: "من در روضه منوره می نشستم و علمای مدینه که بسیار بودند هرگاه از حل مسأله ای عاجز می شدند به من مراجعه می کردند و من جواب می گفتم". ویژگی برتر اینست که حضرت امام رضا علیه السلام در همان حال که برترین عالم زمان خود بودند، مهربان ترین و متواضع ترین فرد نیز بودند. بسیاری از اصحاب حضرت امام رضا شهادت داده اند که هرگز ندیده ایم آن حضرت کلام کسی را قطع کرده باشند یا سخن درشتی به کسی گفته باشند، نزد کسی که با آن حضرت هم مجلس بود پای خود را دراز نمی کردند و تکیه نمی دادند، حاجت هیچکس را که روا ساختن آن مقدور بود رد نمی کردند و هرگاه وقت غذا خوردن می شد خادمان خانه را فرا می خواندند و با آنها غذا میل می فرمودند. این ویژگی اخلاقی است که علم را در میدان عمل، گران قیمت می کند و ترکیب علم و محبت به بندگان خداست که دارنده این مجموعه را به مرتبه عبد صالح خدا بودن و محبوب خلق خدا شدن می رساند. جمع شدن عناوین "عالم آل محمد" و "امام رئوف" در وجود مبارک امام رضا علیه السلام است که بارگاه آن حضرت را زیارتگاه بهترین بندگان خدا و محل رفت و آمد ملائکه قرار می دهد. انصاف اینست که مردم ایران، قدردان این تنها مهمان از امامان معصوم که سرزمین ما را متبرک کرده است هستند ولی اکنون که به برکت نهضت امام خمینی دولت اسلامی در ایران حاکم است، انتظار بیشتری وجود دارد. در محضر عالم آل محمد و امام رئوف، مسئولین نظام اسلامی باید بگونه ای عمل کنند که در کلام رهبری در دیدار اخیر اعضاء مجلس خبرگان رهبری آمده است: "مسئله وحدت و همدلی در کشور هم بسیار مهم است. اختلاف سلیقه در زمینه های سیاسی - در زمینه های سیاسی خُرد و کلان - وجود دارد، اما این اختلافها نباید وحدت کشور را و همدلی کشور را از بین ببرد؛ همه بایستی با هم باشند؛ یکی از نقاط مهم این است که از مسئولان هم همه باید حمایت کنند. حمایت منافات ندارد با اینکه شما یک ایرادی هم به فلان مسئول، یا دولت، یا قوه قضائیه، یا مجلس داشته باشید، اما حمایت باید به هر حال انجام بگیرد. علاوه بر اینکه بحمدالله مسئولان درحال تلاشند، دارند کار می کنند. در همین یک سالی که دولت جدید به وجود آمده، تلاشهای زیادی کرده اند، کارهای زیادی انجام گرفته، این را انسان شاهد است، از نزدیک می بیند،؛ خیلی کار کرده اند؛ توفیقات خوبی هم به دست آورده اند؛ قوه قضائیه همین جور؛ و دستگاه های مختلف مشغول کارند. من یادم می آید، گاهی خدمت امام افرادی می آمدند از دولت و از بعضی از نواقص و مانند اینها گله می کردند که مثلاً فلان جا این کار انجام گرفته؛ امام در جواب اینها می گفتند آقا، اداره کشور کار سختی است. واقع قضیه هم همین است: مدیریت دستگاه ها کار سختی است. یک نفری ممکن است از جهت فکری، از جهت عملی، از جهت سلامت رفتاری، هیچ عیب و نقصی هم نداشته باشد، اما دستگاهی که زیر نظر او است مشکلاتی پیدا بکند، این پیش می آید؛ یعنی واقعاً فراگیری و شمول همه اطراف و جوانب قضایا، کار آسانی نیست... البته کسی با انتقاد کردن مخالف نیست - ایراد کردن، انتقاد کردن، نقاط ضعف برنامه ها و سیاست های اجرایی را مطرح کردن؛ کسی منکر اینها نیست - اما اینها نباید به معنای تخریب و ایستادگی در مقابل تلاش و امثال اینها باشد. حمایت و کمک به دولت و دستگاه های اجرایی و عملیاتی را همه بایستی وظیفه خودمان بدانیم که ان شاءالله انجام بگیرد". این توصیه، علاوه بر آنکه بر داده های عقل و نگاه منطقی به مسائل حکومتی منطبق است، اقتضای مدیریت کشوری است که در مرکز معنوی آن، عالم آل محمد و امام رئوف حضور دارد. مسئولین نظام جمهوری اسلامی باید این امام معصوم را در تمام زمینه ها الگو و اسوه خود بدانند و کشور را عالمانه و رئوفانه اداره کنند. اقتضای این نوع مدیریت کشور اینست که اولاً تمام مدیران در چارچوب خط مشی پیموده شده توسط امام رضا علیه السلام در زمینه حفظ حرمت افراد، تواضع نسبت به همگان و حل مشکلات آنان عمل کنند و ثانیاً راه را بر هرچه غیر از این خط مشی است ببندند. ایران، که متعلق به امام رضا علیه السلام است، باید سرتاسر، علم، وحدت، تواضع، همدلی، رأفت و خدمت باشد. این صفات باید در رفتار مسئولان با مردم، مردم با مسئولان و مردم با مردم همواره جلوه گر باشند. برای رسیدن به چنین مرتبه والای اجتماعی، این کارگزاران نظام هستند که باید پیشگام باشند و با اخلاق و رفتار عالمانه، کریمانه، متواضعانه و خادمانه خود، به مردم بیاموزند که چگونه رفتار و سخن گفتن، مناظره و محاجه را از عالم آل محمد و امام رئوف یاد بگیرند و آن را در صحنه های زندگی پیاده کنند. اگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی چنین باشند، جامعه ایرانی به مرتبه ای از علم و معنویت خواهد رسید که بتواند خود را لایق میزبانی عالم آل محمد و امام رئوف بداند. رسالت:محتاج عنایت رضاییم «محتاج عنایت رضاییم»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم سید مسعود علوی است که در آن می خوانید؛امروز رحل دل گشوده، هم آوای عاشقان توس، نام زیبای رضا را به لحن سرخوشان موسم ذی القعده، به زبان آوریم. رازهای سینه نشین، امروز با ولایت عهد علی توان گفتن و حدیث سلسله هور و حصن نور از شکوفه های لبهای یار بشنیدن. روح من، راح راهیان و رحیق می پرستان و رضوان رضاجویان، تویی که رقیم لوح سرشت منی یا اباالحسن! رواق حریمت رشک قدسیان و قبله قائمین و محراب معتکفان، آنگاه که رخسار به دیدگان نماید، کبوتر جان از قفس تنگ تن وارهاند. روزگاری است که دلبسته آن گنبد زرین، نه من، که خیل خدا خواهانند. روایت ضریح تو و دست اهل نیاز و گونه های خیس، محفل آرای هر آشنای با رنج است. رسول صبای صبح و ایاز عصر، امروز عطر دل انگیز آستان قدس امام رئوف را به جانب دلشدگان ولایت به ارمغان آورد. راهیان توس و زائران انیس نفوس! خوشا لحظه های سبز حضور شما در بهشت میهن و مرقد نور. امام خمینی (ره) فرموده اند: «دل های ملائکة الله متوجه آستان قدس رضوی است. اصلاً مرکز ایران، آستان قدس است و ما امیدواریم که همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی - سلام الله علیه - قرار بدهد... همه نیروها، همه قدرت ها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا - سلام الله علیه - هستند.» (صحیفه امام، ج16، ص: 388) در جای دیگری نیز فرمودند: «محضر مقدس امام ثامن -
سلام الله علیه - مرکز نور است، مرکز علم الهی است، مرکزی است که باید همه در آن مرکز آستان بوسی کنید، و باید اظهار تأسف کنم که دست ما کوتاه است.» (صحیفه امام، ج 19، ص: 63) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، با عنایت حق تعالی و با توجهات خاصه معصومین علیهم السلام به ویژه حضرت امام رضا علیه السلام، حکومت جمهوری اسلامی ایران را بنیان نهاد و همواره همگان را به حفظ و صیانت این حکومت الهی، توصیه می فرمود. از سیره و سخن معصومین از جمله حضرت ثامن الحجج علیهم السلام برمی آید که حفظ آیین اسلام و همگرایی مسلمین در رأس تمام امور قرار دارد و همه چیز حتی جان و مال و وجهه اجتماعی را باید بر سر آن نهاد و این صیانت و همدلی را بیشتر از همه شؤون، نصب العین قرار داد. تشکیل حکومت اسلامی نیز اصلی ترین پایه این بنای فرازمند و فروزنده است و حکومت و تمام ملزومات آن از جمله عدالت اجتماعی برای آن است که آحاد جامعه اسلامی به تکامل دینی و ارتقای دانش و اعتلای خداشناسی و پیوند و ارتباط مانا و نفوذناپذیر نایل شده و در سایه سار آن با آسودگی به مقام عبودیت برسند و این است که در ابتدای راه تسلیم، پس از اقرار به وحدانیت الهی و نفی معبودان واهی، در درجه نخست به عبودیت حضرت خاتم الانبیاء (ص) و سپس به رسالت و نبوت آن حضرت، مذعن می شویم. پیوند و ارتباط مانایی که ذکر آن رفت، مفهوم و مصداق عینی «ولایت» است؛ بدین معنی که «ولایت» عامل پیوند مخلوق با خالق و نیز پیوند مخلوقات با یکدیگر در طریق عبودیت است و حکومت، یکی از وسایل و ملزومات نیل به آن محسوب می شود و هر گاه تشکیل حکومت دینی میسور نباشد، این ولایت الهی تعطیل بردار نیست و حضرات معصومین (ع) در صورت تحقق نشدن حکومت به واسطه شرایط اجتماعی، «ولایت » را از طرق دیگر در شریان های جامعه دینی، جاری می سازند. همان گونه که می دانیم حضرت ثامن الائمه (ع) در مسیر مدینه به توس، وقتی که قدوم مبارکشان را بر سرزمین نیشابور گذاشتند، استقبال مردمی بی بدیلی از آن حضرت به عمل آمد و اندیشمندان و نویسندگان بسیاری از ایشان خواستند به عنوان تیمن و تبرک و یادگار این گذر تاریخی، حدیثی بفرمایند و همگان را از برکت آن منتفع سازند. امام رئوف شیعه، حدیث قدسی سلسلة الذهب را بیان فرمودند مبنی بر اینکه خداوند خبیر فرموده است کلمه «لا اله الا الله» حصن حصین و نفوذناپذیر من است و هرکس وارد این حصن شود، از عذاب دوزخ در امان خواهد بود. حضرت پس از طی مسافتی کوتاه دوباره سر از هودج برآوردند و فرمودند؛ من از شروط این پناهجویی به حصن توحید هستم. عصاره تحلیل این سخن قدسی، آن است که یگانه جویی و یکتاپرستی و سعادت و تکامل دینی و اجتماعی، منوط به ولایت و حکومت الهی است و در واقع، این ولایت و حاکمیت، مقدمه ای برای نیل به ذی المقدمه عبودیت است و بدون آن هیچ حرکت و خیزش و فعالیت سیاسی، اجتماعی به سرانجام نخواهد رسید حتی اگر با خیر و خلوص و خداخواهی، قرین باشد. بندگی و عبودیت، اصل است اما اگر از طریق ولایت و پیوستگی صورت نپذیرد، حرکت رو به جلو و پیش رونده محسوب نمی شود و به واقع، در جا زدن و سکون و خمود، خواهد بود. نمونه های تاریخی این مدعا بسیار است منتج به اینکه ولایت پذیری و همگرایی ولایتمدارانه، نیک انجام و مورد رضایت معصومین (ع) بوده و عدول از آن، شقاوت ها و شقی های بسیاری را پرورانده است. ولایت رضوی که همان استمرار رسالت نبوی و ولایت علوی در طول تاریخ شیعه بوده، عنصر پر جاذبه ای است که با وجود دور بودن صاحب این ولایت آسمانی از مسند حکومت زمینی، حاکم قلب های اهل ایمان و جهاد و پارسایی بوده و پایگاه های مردمی آن همواره عامل هراس خلفای جور بنی امیه و بنی عباس بود و مأمون عباسی نیز به واسطه همین پیوند قلبی با محوریت «ولایت»، از بروز جنبش های عدالت خواهانه و حقیقت جویانه هراسید و اجبار امام معصوم به پذیرش ولایتعهدی نیز از جمله مکاید او بود که به اعتراف خودش می خواست مبحث مشروعیت الهی به حکومت غاصبانه اش ببخشد و مقبولیت مردمی را به دست آورد، پیشوای معصوم شیعه را در شؤون حکومت شریک گرداند و کژی ها و ناراستی های حاکمیت را فرافکنی نماید و بدین وسیله سیمای ولایی امام را خدشه دار سازد و تقدس و تنزه امامت را زیر سئوال ببرد، مراقب ارتباطات مردمی و تشریح و تبیین معارف ستم ستیزانه دینی توسط حضرت باشد و شعله های خشم ولایتمداران و علویون را خاموش سازد. به همین علت می گفت؛ «ما ظننت ان احداً من آل ابی طالب یخافنی بعد ما عملته با الرضا» (گمان نمی کنم بعد از آنکه رضا را ولیعهد خود قرار دادم، از احدی از خاندان ابوطالب بترسم). مأمون از نفوذ ولایی امام رضا (ع) به خوبی آگاه بود و به هر صورت ممکن می خواست خود را همرنگ با این صبغه ولایی، وانمود سازد. مأمون و کلاً خاندان عباسی از خویشاوندی خویش با بنی هاشم و آل علی (ع) سوء استفاده های بسیاری نموده و حتی با تبلیغات سوء، چنین وانمود می کردند که علت انتخاب رنگ سیاه برای لباس هایشان محزون بودن در مصیبت و ماتم شهیدان کربلاست به طوری که بسیاری از طبقات میانی و پایینی دستگاه حکومت ظالمانه شان احساس می کردند در راه خشنودی پیامبر و آل علی (ع) مشغول به خدمت هستند! حضرت ثامن الحجج (ع) نیز از ابتدا با روش های گوناگون به خنثی سازی این تبلیغات واهی پرداخت، از جمله اینکه به تنهایی و بدون خاندان و خویشانش از مدینه به توس عازم شد، در مسیر این سفر از جمله نیشابور، نظر مردم را معطوف به مبحث ولایت می نمود و نهایتاً اینکه دخالت در شؤون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دستگاه خلافت را به هیچ وجه نپذیرفت. با درود به ساحت پاک آباء و ابناء بزرگوار امام رئوف شیعه، زاد روز خجسته اش را به شیعیان و رضاجویان عزیز تهنیت می گوییم. وطن امروز:تحلیل های واژگونه ندهید کدخدا دیگر کدخدا نیست «تحلیل های واژگونه ندهید کدخدا دیگر کدخدا نیست»عنوان سرمقاله روزنامه وطن امروز به قلم سیدعابدین نورالدینی است که در آن می خوانید؛ «او رئیس جمهور خیلی ضعیفی است و مطمئنا ضعیف ترین رئیس جمهوری است که در تمام عمرم دیده ام... اقدامات احمقانه اوباما این حقیقت را نشان می دهد که ما ضعیف هستیم... تمام رهبران محافظه کار در آمریکا معتقدند توانایی ما برای رهبری جهان و تاثیرگذاری در نقاط مختلف جهان در دوران ریاست جمهوری اوباما به طور وحشتناکی کاهش یافته است و اگر ما به دلیل ضعیف بودن با مشکلاتی روبه رو شویم، به دلیل اقدامات کاخ سفید است.» این جملات را «دیک چنی»، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا درباره باراک اوباما گفته است، همین اخیرا، پس از آنکه موضوع خروج نظامیان آمریکایی از عراق جدی شد. البته این را تنها چنی و همه رهبران جمهوریخواه در آمریکا نگفته اند. جامعه آمریکایی هم نسبت به افول قدرت آمریکا و ضعف اوباما معترفند. دیک لیندروف، تحلیلگر و نویسنده برجسته آمریکایی جمله معروفی درباره اوباما دارد. او می گوید: «اگر باراک اوباما در جریان نبرد نرماندی در سال ۱۹۴۴ و زمانی که نازی ها حمله موسوم به تهاجم آردن را ترتیب می دادند، فرمانده نیروهای متفقین بود، با نازی ها پیمان می بست و به جنگ دوم جهانی در حالی که فرانسه تجزیه شده بود، پایان می داد و حکومت رایش سوم تا دهه ۵۰ میلادی نیز باقی می ماند.» این تحلیل لیندروف را گویا دنیا نیز فهمیده است. آن زمان که باراک اوباما، بشار اسد را به جنگ تهدید کرد اما هیچ موشکی نه از مدیترانه و نه از اینجرلیک و نه از هیچ جای دیگری به سمت سرزمین اسد شلیک نشد؛ آل های حاشیه خلیج فارس هم با محافظه کاران آمریکایی هم نظر شدند. زمانی که ولادیمیر پوتین سقوط ویکتور یانوکوویچ را نگریست؛ همه غربگراها در همه جای دنیا، خاصه در همین ایران خودمان به خودشان و هژمون برتر دنیا تبریک گفتند اما زمانی که روس ها به شیوه های قرن نوزدهمی اوکراین را تجزیه کردند و خرس سرد آرام از کرملین بیرون آمد و روز ملی روسیه را در بندر کریمه جشن گرفت، بانوی نارنجی هم با رهبران محافظه کار آمریکا هم نظر شد. همین اخیرا که نتانیاهو ماشه را علیه غزه چکاند، باز هم همه، از واشنگتن گرفته تا سرزمین های اشغالی و مرتجعان منطقه و... فهمیدند کدخدا دیگر کدخدا نیست. باید خودشان گلیمشان را از آب بکشند. حالا دیگر آلمان ها هم جرأت آن را پیدا کرده اند تا در واکنش به افشای شنود آنگلا مرکل توسط سیا، صراحتا اعلام کنند آنها هم در دوره ای بیل کلینتون را شنیده اند! ماجرا واضح است. قدرت ایالات متحده بشدت تحلیل رفته است و این را همه فهمیده اند الا... تحلیل های واژگونه
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان از برخی داخلی ها که تحولات دنیا را نه واقع بینانه، بلکه واژگونه تحلیل می کنند؛ انتقاد کردند. تحلیل واژگونه یعنی چشم پوشی بر واقعیتی به نام تزلزل بنیان های نظام 70 ساله حاکمیت غرب! تحلیل واژگونه یعنی چشم پوشی بر فروپاشی اخلاق و خانواده در تمدن غربی! یعنی روند رو به رشد رویگردانی مردم از بنیان های فکری و ارزشی غرب که بر سه گانه «آزادی، حقوق بشر و دموکراسی» سوار شده بود را ندیدن! تحلیل های واژگونه یعنی تبعیت محض از این الگوها و مدل ها در روزگاری که روزگار افول آنهاست! تحلیل های واژگونه یعنی ریزش پایه های سیاسی و نظامی غرب را ندیدن و نشان ندادن! تحلیل های واژگونه یعنی آدرس غلط دادن از ناتوانی اوباما در مقابل اسد، پوتین و حتی نتانیاهو! تحلیل های واژگونه یعنی نشان ندادن اثرات مقاومت غزه! یعنی پوشاندن موافقت صهیونیست ها با رفع حصر برای گرفتن موافقت مقاومت با آتش بس! تحلیل های واژگونه یعنی نشان ندادن باخت نماد قدرت غرب در منطقه! تحلیل های واژگونه یعنی تضعیف و تحقیر قدرت ما از «بمب کدخدا»! یعنی تاکید بر «هضم در اقتصاد جهانی»! یعنی جست وجوی امنیت خود در «امنیت جهانی»! تحلیل های واژگونه یعنی «تئوریزه کردن سازش»! ماجرا، ماجرای پنهانی نیست. حداقل این روزها که آمریکایی ها درخواست های فراوانی برای همکاری با ایران در مسائل منطقه ای بویژه در موضوع عراق مطرح می کنند؛ ناتوانی کدخدای اقتصاد جهانی و امنیت جهانی برای تصمیم گیران مشخص شده است. در چنین شرایطی انتظار از جمهوری اسلامی ایران چیست. کشوری که در افول تمدن غربی نقش ویژه ای ایفا کرده و می کند، در این شرایط چه نقش تاریخی ای می تواند ایفا کند؟ اینکه آمریکایی ها در سراشیبی افول، همچنان به دنبال تحقیر ملت ایران هستند و به رغم توافق ژنو، «اقدامات زشت» علیه ایران انجام می دهند؛ موضوع پیچیده ای برای ما نیست. اینکه چرا برخی در کشور ما در برابر آمریکای ضعیف همچنان مردد هستند نیز موضوع پیچیده و پنهانی نیست. آن پیچ تاریخ که حتی مرعوبان غرب هم از آن دم می زنند، همین جاست. اینجاست که وظیفه ما در مقابل تحول و تغییر شرایط دنیا مشخص می شود: «خودمان را آماده کنیم برای ایفای نقش در پدید آوردن نظم جدید؛ کشور را آماده کنیم برای اینکه نقش آفرینی کند. این هم ممکن نخواهد شد مگر با قوی کردن کشور؛ کشور را باید قوی کنیم. تقویت کشور متوقف است بر استفاده از همه ظرفیت ها و توانایی هایی که ما در داخل کشور و در بیرون کشور داریم... 3 موضوع هم در تقویت کشور بسیار نقش دارد: یکی مساله علم و فناوری است، یکی مساله اقتصاد است، یکی مساله فرهنگ است. در این 3 بخش ما باید سرمایه گذاری کنیم؛ اینها عناصر کلیدی اند. دولت های ما، مسؤولین ما، مؤثرین و متنفذین ما، در هر 3 قسمت بایستی فعال بشوند و کار بکنند.»(1)
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
1ـ دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب؛ 13 شهریور حمایت:فرصت ها و چالش های نظم جدید جهانی «فرصت ها و چالش های نظم جدید جهانی»عنوان سرمقاله روزنامه حمایت به قلم دکتر محمد باقر خرمشاد است که در آن می خوانید؛براساس تاریخ روابط بین الملل و مطالعات نظام جهانی، شرایطی که امروز جهان شاهد آن است، از جهات گوناگون جزء شرایط نادر در تاریخ بشریت محسوب می شود.تعبیر رهبرانقلاب به نظم جدید جهانی به اهمیت این موضوع اشاره دارد. تزلزل قدرت های سنتی نظام بین الملل و ظهور قدرت های جدید هم چون قدرت فرهنگی و منطقه ای انقلاب اسلامی ایران برخی از نشانه های آن است. در این شرایط، چنانچه گفتمان اسلام خواهی با محوریت ایران نتواند سهم و جایگاه خود از آینده ی جهان را حفظ و تثبیت کند، ده ها سال و شاید بتوان گفت قرن ها عقب خواهد افتاد. در حال حاضر نیز تلاش رهبرانقلاب این است که جهان اسلام را به این آگاهی برسانند که چنانچه نتوانند در این موقعیت سرنوشت ساز این گذار را درک کنند و به اتحاد و ائتلاف دست یابند دقیقاً گرفتار آسیبی خواهند شد که در جنگ های جهانی اول و دوم دچار آن شدند؛ یعنی شکل گری نظمی که در آن مسلمانان جایگاهی نداشتند. شواهد حاکی از آن است که بازیگران جهانی، این شرایط را حس کرده اند تا در این پیچ تاریخی جا نمانند چرا که در غیر این صورت سالیان سال از گردونه رقابت با رقبا جا خواهند ماند. هر چند می توان در این شرایط از غلبه گفتمان معنویت گرایی و عدالت خواهی نام برد که شورشی بر نظم موجود است. این گفتمان ظرفیت آن را دارد که مجموعه ای از بازیگران را در کنار هم مجتمع سازد و در این چرخش تاریخی با حمایت توده های مردم و بازیگران پراکنده به یک بلوک قدرت تبدیل شده و بتواند سهم خود را به دست بیاورد. حال سوال این است در این شرایط، الزامات ایران برای عبور موفق از دوران گذار و به تعبیر رهبرانقلاب «پیچ تاریخی» چیست؟ اولین نکته، داشتن بصیرت نسبت به آن چیزی است که در حال وقوع است؛ فهم این مقطع خاص تاریخی از اولین الزامات عبور موفق از پیچ تاریخی و تحقق خواست رهبری محسوب می شود. دومین نکته، باور به جایگاه ممتاز ایران در منطقه و جهان است؛ باید به این مسئله باور داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران می تواند، هم به نمایندگی از خود و هم به نمایندگی از جهان اسلام، در این «پیچ تاریخی» نقشی اساسی و بنیادین ایفا کند. سومین نکته آن است که ایران علاوه بر این که خود به عنوان بازیگری فعال عمل می کند، حداقل در سطح منطقه بازی ساز نیز باشد. نکته ی چهارم، این است که جمهوری اسلامی پیام آور سبک زندگی و تمدن جدیدی است که در مبانی و مبادی با تمدن غالب غرب تفاوت دارد. در واقع جمهوری اسلامی پیام آور و بنیان گذار تمدن جدیدی است که رقیبی جدّی برای تمدن غرب محسوب می شود. چنانچه جمهوری اسلامی ایران بتواند به این فضای تمدنی شکل دهد، می تواند جایگزین تمدن غرب شود. پنجمین نکته، باور به این مسئله است که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت لازم برای شکل دهی به یک تمدن نوین برخوردار است و اگر بتواند این مهم را محقق سازد، فضای بسیار جدیدی فراروی کشور و جامعه به وجود خواهد آمد. اما بعد از اشاره به الزامات و ضرورت های دوران گذار به نظم جدید، پرداختن به چالش های فراروی ایران در این گذار نیز ضرورت دارد. اولین چالش جمهوری اسلامی این است که نتواند جایگاه خودش را درست تشخیص بدهد و متناسب با جایگاهش، عمل کند. دومین چالش، وجود غرب به رهبری ایالات متحده ی آمریکا به عنوان رقیب سنتی ایران، جهان اسلام و کشورهای در حال توسعه است. حتی اگر قرار باشد تغییری در نظم موجود به وجود آید، غرب در مقابل آن مقاومت می کند. به عنوان سومین چالش، ظهور بازیگران رقیب از درون جهان اسلام می تواند چالشی عمده باشد. به تعبیر دیگر خنثی شدن توان و انرژی کشورهای اسلامی توسط نحله ها و گروه های مختلفی که در درون این کشورها شکل می گیرد، چالشی جدّی در مسیر ایران در عبور از پیچ تاریخی است. انشقاق، دودستگی یا چند دستگی میان افراد و گرایش های درونی جهان اسلام که گاه به حسب اقتضای طبیعی و گاه با دست کاری و حمایت غرب شکل می گیرد از جمله مسائل چالش برانگیز است. در عالم سیاست درمقابل هر چالشی، فرصت یا ظرفیت هایی نیز وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون سرمایه گذاری های داخلی، منطقه ای و بین المللی بسیاری انجام داده که به دلیل پدید آمدن شرایط مناسب، زمان خوشه چینی از این سرمایه گذاری ها، فراهم آمده و فقط صرفاً نیاز به بصیرت و مدیریت دارد. اولین فرصت این است که جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه های دین مبین اسلام سرمایه گذاری های خوب، به موقع و مناسبی را در بحث علم و فن آوری انجام داده است. به عبارت دیگر جمهوری اسلامی ایران زیرساختی را پدید آورده است که می بایست با مدیریت صحیح آن، برای پر کردن شکاف های عمیق و وسیع گذشته بهره برداری کند. فرصت دوم، وجود نظام سیاسی در قالب مردم سالاری دینی است. استفاده ی صحیح از این قدرت و حفظ آن فرصتی درونی است که در کشورهای دیگر کمتر شاهد آن هستیم. فرصت سوم، پشتوانه ی مردمی از نظام در پرونده های حساس و نیز زمان شناسی و وظیفه شناسی اعجاب آور و خیره کننده ی ملت ایران در مقاطع حساسی همچون حضور در انتخابات است. این پشتوانه ی مردمی و زمان شناسی مردم، فرصتی بزرگ است که به مثابه ی یک گنج، در خدمت کشور و انقلاب است. فرصت چهارم، بهره مندی از رهبری آگاه و بصیر و یک فقیه سیاسی خبیر که می تواند در بزنگاه ها با وجود همه ی فشارها، توطئه ها و تهدیدهای موجود؛ در مقاطع حساس، روند بازی را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد، فرصتی بی نظیر است. فرصت پنجم، عمق فرهنگی ایران است. ظرفیت های غنی و گسترده ایران می تواند عنوان سرمایه ای بزرگ برای ایران مطرح شود. فرصت ششم، حمایت از جریان مقاومت است که اکنون به تدریج در حال شکوفا شدن در جهان اسلام است، فرصت ذی قیمت دیگری است که فراروی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؛ هر چند که غرب تلاش کرده با تقویت سلفی های افراطی همچون وهابیت، طالبان، القاعده و داعش در منطقه، رقبا یا نسخه های بدیل را برای مقابله یا به انحراف کشاندن این حرکت، تدارک ببیند تا از توان اسلام سیاسی مبتنی بر مدل ایران بکاهد. فرصت هفتم، تفکر بنیادینی که جمهوری اسلامی ایران بر آن بنا شده است. انقلاب اسلامی که در انتهای عصر مدرنیته و در دوران خستگی مدرنیته و دوره ای که مدرنیته با چالش های جدّی مواجه شده است، تفکر جدید و جایگزین را مطرح می کند که از یک سو از انسجام، توان همگونی و همگنی درونی لازم برخوردار است و از دیگرسو، یک نظام معنایی قابل دفاع و قابل عرضه را ارائه کرده است که منطبق با نیازهای بشریت امروز است. فرصت هشتم، راهبری اندیشه ای و عملی قطب کشورهای مستقل منطقه و دنیاست. جمهوری اسلامی ایران با شعار «نه شرقی، نه غربی» به مثابه ی شعاری سیاسی و فکری، به بلوک های فکری و سیاسی غرب لیبرالیستی و شرق سوسیالیستی، نه گفت. از این زمان بود که در جهان دوقطبی، قطب سوم عدم تعهد و مستقل پا به عرصه ی حیات گذاشت. در پایان باید گفت در این مقطع، حرکت ها، اقدام ها، حوادث و وقایع با کندی اتفاق نمی افتند، مثل طوفانی می ماند که درمی نوردد و پیش می رود، از این رو تمامی مؤلفه ها به نوع بازی بازیگران برای بهره گیری از فرصت طلایی و تاریخی به نفع خود و به ضرر رقیب یا رقبا بستگی دارد. جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. آفرینش:تغییر رفتارهای اجتماعی و نگرانی از آینده «تغییر رفتارهای اجتماعی و نگرانی از آینده»عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که در آن می خوانید؛همه ما هرروز شاهد درگیری های فراوانی میان شهروندان و حتی رفتارهای خودمان با دیگران هستیم. درگیری در سوارشدن مترو، گرفتن جای پارک، صف نانوایی، عابربانک، پیچیدن و یا بوق زدن نابجا و هزارویک نمونه دیگر کارنامه ای ناخوشایند برای شهروندان ما می باشد. اما افسوس که غلظت این خشونت ها روز به روز بیشتر می شود و دامنه آن گسترده تر. سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آخرین آمارها از مراجعات نزاع و درگیری و همچنین قتل بر اثر سلاح سرد، اعلام کرده که روزانه 3 ایرانی با سلاح سرد کشته می شوند. بر اساس پرونده های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در دهه هشتاد (1380 تا 1389)، 11 هزار و 119 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده اند که به طور متوسط در هر سال یک هزار و 119 نفر به وسیله این سلاح کشته شده اند. جنگ آمریکا و عراق در یک سال این همه کشته نداشته است! خشونت در رفتار و کردار روزمره ما هرچند به قتل منجر نمی شود اما آمارآن دیگر از عدد و رقم گذشته وبه یک عادت تبدیل شده که خیلی عادی با آن برخورد می شود. اما دلیل بروز این رفتارغلط چیست؟ خشونت مزیت یا امتیازی نیست که مردم خواهان آن باشند، پس علت بروز این رفتاردر بطن جامعه ما برای چیست؟ "خشونت" یک پدیده اجتماعی است و چون پدیده های اجتماعی تام نیستند عوامل گوناگونی در ایجاد آنها موثرند. بسیاری از جامعه شناسان دلایل بروز خشونت در اجتماع را برپایه بسیاری از عوامل فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی می دانند. خوشبختانه به لحاظ فرهنگی که بخش عظیمی از آن به آموزه های دینی افراد برمی گردد، ما از پشتوانه قوی اسلامی برخورداریم. دین اسلام بر محبت و نوع دوستی تاکید فراوان دارد و از این لحاظ نمی توان اشکال را برفرهنگ دینی مردم نسبت داد . اما در بسیاری از موارد این خشونت ها رنگ و بوی اقتصادی و سیاسی به خود می گیرند که سهم عوامل اقتصادی بیش از دیگر مولفه ها می باشد. با افزایش فشارهای اقتصادی توان مالی افراد لحظه به لحظه کاهش می یابد و هرگاه توان اقتصادی کاهش یابد و اختلاف طبقاتی زیاد شود در نتیجه انتظار طبقه متوسط و رو به پایین جامعه برآورده نمی شود و این مسئله به صورت خشونت بروز می کند. امروزه ذهنیت حاکم در جامعه ما، ذهنیت مادی است و روابط افراد حتی در روابط عاطفی هم براساس دید مادی شکل می گیرد. یک نمونه بارز آن انتخاب همسر می باشد، هنگامی که دو دانشجو و یا دوجوان احساس خلق و خوی مشترک درمیان یکدیگر دارند، اولین مولفه مورد بررسی خانواده هاشان سطح مالی طرف مقابل می باشد. و یا وقتی یک جوان بیکار باشد یا شغل مناسب نداشته باشد، فشارهای زیادی بر او وارد می شود و این موجب ناراحتی و نگرانی پدر و مادر و اعضای خانواده می شود و در واقع شخص از این طریق خشونت خود را به دیگران نیز منتقل می کند. به همین علت عامل اقتصادی نقش عمده ای در بروز خشونت دارد. تحمل فشارهای ناشی از بیکاری، اجاره مسکن، هزینه های درمان و آموزش، تورم و افزایش قیمت ها با توجه به درآمدهای موجود از اصلی ترین عواملی است که ناخواسته باعث بروز رفتارهای خشن در جامعه می گردد. اینکه بعضا گفته می شود که خشونت ریشه در اصالت ایرانیان دارد برداشتی غلط و نارواست. حس انسان دوستی ایرانیان همواره زبان زد بوده و نمونه های آن را می توان در کمک های مردمی به کشورهای همسایه وبروز حوادث طبیعی در داخل کشورمشاهده کرد. شرایط سخت زندگی و فشارهای روانی حاصل از آن عاملی است که درهرجای دنیا باعث بروز خشونت در میان جامعه می شود و نمی توان آن را خصوصیات فردی افراد نسبت داد. اما آنچه به عنوان نوش دارویی برای این آفت اجتماعی می توان در نظر گرفت، مولفه "امید به آینده" است. اکنون اقشارمختلف مردم با اعتماد به دولت این امید را در دل خود زنده نگه داشته اند تا شرایط تغییر کند و اوضاع و احوال جامعه بهبود یابد. نباید این امید مردم به یأس تبدیل کرد، چراکه این موضوع آرامش روحی جامعه را برهم خواهد زد و به لحاظ روانی مشکلات فراوانی را برای مردم به بار خواهد آورد. ضمن اینکه با بروز خشونت و رفتارهای عصبی در افراد جامعه باید پذیرفت که آفت بی اعتمادی نیز بر نگرش آنها افزوده خواهد شد و این آسیبی جبران ناپذیر برای نظام و دولت می باشد. امیدواریم به لحاظ داخلی و خارجی مشکلات و بدبینی های موجود کاسته شود و مردم خود را در ساحل آرامش و رفاه نسبی بیابند. شرق:فرصت «همگرایی» علیه افراطی گری «فرصت همگرایی علیه افراطی گری»عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم جاوید قربان اوغلی است که در آن می خوانید؛تصاویر هولناک و نفرت برانگیزی که داعش از سربریدن افراد بی گناه، اعدام های دسته جمعی، به حراج گذاشتن دختران به اسارت گرفته شده و... در فضای مجازی به نمایش می گذارد، به ذهن هر بیننده ای این سوال را متبادر می کند که با این جریان چه می توان کرد؟ امروز آنان بر بخش هایی از سوریه و عراق تسلط یافته اند و بیم آن می رود که در صورت غفلت کشورهایی که مستقیم یا غیرمستقیم در معرض تهدید این بربریت قرن 21 قرار گرفته اند، سرنوشتی مشابه در انتظار منطقه باشد. شاید هیچ کس باور نمی کرد که داعش در عرض چندساعت بر موصل (دومین استان بزرگ عراق) و چندروز بخش های نسبتا بزرگی از این کشور را زیر سیطره خود گرفته و دولت اسلامی خودخوانده ای را در مقابل جهان قرار دهد. ولی فارغ از تحلیل هایی که بر این رویداد مترتب است، این واقعیت تلخ به منصه ظهور رسید و پوشیده نیست که تدبیر مرجعیت شیعه عراق مانع از حضور آنان در بغداد شد. اگرچه ظاهرا دستور کار اصلی اجلاس سران ناتو در ولز که گفته می شود به علت شرکت گسترده کشورهای عضو در آن در تاریخ ناتو بی سابقه است، برای اتخاذ تصمیم مشترک ناتو برای مواجهه با بحران اوکراین بود ولی در آستانه این نشست تاریخی، باراک اوباما و دیوید کامرون در یادداشت مشترکی که روز پنجشنبه گذشته در نشریه تایمز لندن منتشر شد، با اشاره به تهدیدهای اخیر گروه افراطی موسوم به «دولت اسلامی» تاکید کردند کشورهای آنها مرعوب «قاتلان وحشی» نخواهد شد. داعش و خلافت اسلامی دومین روز نشست رهبران کشورهای عضو ناتو را به خود اختصاص داد. یادداشت رهبران آمریکا و بریتانیا و تحولاتی که آنان را به نگارش این متن واداشت، نمایانگر اهمیت خطری است که نه فقط منطقه بلکه جهان را تهدید می کند. به بیان دیگر تروریسم از نوع افراطی گری با لعاب مذهب، خطری است که امروز بیش از هر زمان دیگری باید آن را جدی گرفت. بیش از دودهه است که سرزمین های اسلامی گرفتار افراطی گری در اشکال گوناگون آن مانند طالبان، القاعده و... شده اند که مشکل امروز، داعش است. برای مقابله با تهدیدی که امروز منطقه و جهان با آن روبه رو است با دو رویکرد می توان برخورد کرد، اول فروگذاشتن حل مشکل به دست کشورهای درگیر بحران و دیگر مبارزه با این تهدید از طریق ائتلافی جهانی است. ممکن است این سوال به ذهن هر ناظری خطور کند که چگونه می توان به قدرت هایی که خود این کانون خطر را ایجاد، تس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
بازدید سفیران ایران درخارج از کشور از فردو
بازدید سفیران ایران درخارج از کشور از فردوتاریخ انتشار سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳ ۲۲ جمعی از سفیران و رییسان نمایندگیهای ایران در خارج از کشور روز چهارشنبه ۲۹ مردادماه جاری از سایت غنیسازی فوردو بازدید میکنند به گزارش ایسنا سفیران و نمایندگان ایران در اینانتخاب رضا هاکان تکین بعنوان سفیر جدید آنکارا در تهران
انتخاب رضا هاکان تکین بعنوان سفیر جدید آنکارا در تهران احمد داوود اغلو در آخرین روزهای خود در وزارت خارجه ترکیه تعدادی از سفرای این کشور را تغییر داده است که از جمله آنها سفیر آنکارا در تهران است به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسهسفیر اتریش در ایران: رئیس جمهور اتریش با دعوت روحانی به ایران سفر میکند
سفیر اتریش در ایران رئیس جمهور اتریش با دعوت روحانی به ایران سفر میکندسفیر اتریش در ایران با اشاره به دعوت دکتر روحانی از رئیس جمهور اتریش برای حضور در ایران گفت رئیس جمهور کشور ما از دریافت دعوتنامه دکتر روحانی بسیار خرسند شده و امید است این سفر در آینده ای نه چندان دور محقق شاستاندار آذربایجانشرقی در دیدار با سفیر اتریش در ایران درخواست کرد ساخت یک ماشین مدل بالا با بیس اروپایی توس
استاندار آذربایجانشرقی در دیدار با سفیر اتریش در ایران درخواست کردساخت یک ماشین مدل بالا با بیس اروپایی توسط وین در تبریزاستاندار آذربایجانشرقی با اشاره به جلسه سفیر اتریش با قطعهسازان و ابراز تمایل برای ایجاد خط تولید خودرو در تبریز گفت علاقمندیم یک ماشین مدل بالای بیس اروپدر دیدار شهردار تبریز با سفیر اتریش عنوان شد توسعه مناسبات «ایران ـ اتریش» با تعامل مدیریت شهری
در دیدار شهردار تبریز با سفیر اتریش عنوان شدتوسعه مناسبات ایران ـ اتریش با تعامل مدیریت شهری تبریز ـ وینشهردار تبریز گفت شهرداری تبریز از توسعه زمینههای متقابل همکاری در حوزههای مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی با مدیریت شهری اتریش استقبال میکند به گزارش خبرگزاری فارس از تبرسفیر اتریش در ایران مطرح کرد فعالیت 2 هزار پزشک ایرانی در اتریش/آماده تبادل استاد و دانشجو هستیم
سفیر اتریش در ایران مطرح کردفعالیت 2 هزار پزشک ایرانی در اتریش آماده تبادل استاد و دانشجو هستیمسفیر اتریش در ایران گفت 2 هزار پزشک ایرانی در اتریش فعالیت دارند که بدون حضور آنها سیستم سلامت اتریش فاقد کارآیی است به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تسفیر جدید آنکارا در تهران تعیین شد
سفیر جدید آنکارا در تهران تعیین شدتاریخ انتشار سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲ ۴۱ «احمد داوود اغلو» در آخرین روزهای خود در وزارت خارجه ترکیه تعدادی از سفرای این کشور را تغییر داده است که از جمله آنها سفیر آنکارا در تهران است به گزارش فارس «احمد داوود اغلومهتاب کرامتی باز هم سفیر شد
مهتاب کرامتی باز هم سفیر شد تاریخ انتشار چهارشنبه 5 شهریور 1393 ساعت 08 40 | شماره خبر 1621472265813907639 تعداد بازید 3 کمپین کودکان امید از راهاندازی چهار کتابخانه گویا 10 کلاس هوشمند و یک آکادمی مهندسی در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داد این کمپین که فعالیت خود را یک سال و نیمخم کردن صندلی، عامل فرود اضطراری هواپیمای آمریکایی
خم کردن صندلی عامل فرود اضطراری هواپیمای آمریکایی یک هواپیمای مسافربری در آمریکا پس از آن که میان دو سرنشین بر سر خم کردن پشتی صندلی نزاع درگرفت ناچار به فرود اضطراری در شیکاگو شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس بین المللی جام نیوز ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی اخاطرات سفیر انگلستان از تهاجم شهریور 1320
اصطلاح شترها باید بروند در جایی بکار می رود که باید کاری انجام شود ولی هیچکس مایل نیست عواقب آن را به عهده بگیرد سابقه ی آن به زمان جنگ جهانی اول باز می گردد که بنا بود یک کاروان شتر حامل تجهیزات جنگی برای کمک به قوای امیرفیصل اعزام شود ولی هیچ کس تن به این کار نمی داد یک سسفیر کشور اتریش :از تبریز، اقتصاد و اتاق بازرگانی آن شناخت کامل دارم
دیدار سفیر اتریش با هیأت رئیسه و نمایندگان اتاق تبریز; سفیر کشور اتریش از تبریز اقتصاد و اتاق بازرگانی آن شناخت کامل دارم خبرگزاری پانا سفیر اتریش به همراه رایزن بازرگانی سفارت با اعضای هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تبریز دیدار و گفتگو کردندجنجال بر سر پشتی صندلی به فرود اضطراری انجامید
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۶ یک هواپیمای مسافربری در آمریکا پس از آن که میان دو سرنشین بر سر خم کردن پشتی صندلی نزاع درگرفت ناچار به فرود اضطراری در شیکاگو شد به گزارش سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از مسافران با وصل کردن وسیله تاسفیر سابق پاپ به اتهام کودک آزاری دادگاهی میشود
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۱ واتیکان اعلام کرد اسقف اعظم سابق لهستانی و دیپلمات سابق پاپ که پس از اتهامهای کودک آزاری خلع لباس شده بود دیگر مصونیت قضایی ندارد و احتمالا در جمهوری دومینیکن دادگاهی میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز رجفارس از دیدار سفیر اتریش با اعضای اتاق بازرگانی تبریز گزارش میدهد آمادگی اتریش برای ایجاد خط تولید کامل خودرو
فارس از دیدار سفیر اتریش با اعضای اتاق بازرگانی تبریز گزارش میدهدآمادگی اتریش برای ایجاد خط تولید کامل خودرو در تبریزسفیر اتریش از آمادگی این کشور برای ایجاد خط تولید کامل خودرو در تبریز خبر داد و گفت اتریش امیدوار است مذاکرات هستهای تا آخر نوامبر به یک نتیجه مطلوب برسد به گزنمایشگاه حراج آثار طراحی اردبیل آغاز به کار کرد
استانها شمال اردبیل با نمایش 40 اثر هنری نمایشگاه حراج آثار طراحی اردبیل آغاز به کار کرد اردبیل – خبرگزاری مهر با نمایش 40 اثر شاخص طراحی هنرمندان اردبیلی نمایش حراج آثار طراحی در مجموعه فدک آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار مهر عصر دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگفت و گو با سفیر اندونزی
عکس لیلا قدرت الهی فرد گفت و گو با سفیر اندونزی دیان ویرنگ جوریت سفیر اندونزی ظهر امروز دوشنبه به سوالات خبرنگار مهر پاسخ داد ۱۳۹۳ ۶ ۳ - ۱۸ ۱۳ماجرای عزل غیر منتظره 5 سفیر توسط احمدی نژاد
ماجرای عزل غیر منتظره 5 سفیر توسط احمدی نژاد محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان در گفت و گویی تفصیلی با تاکید بر اقدامات غیر منتظره محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین در دستگاه دیپلماسی به خاطره ای از دوران حضورش در وزارت خارجه تحت عنوان مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره-