تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809767452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«رفتينگ» در رودخانه‌هاي ايران به راه مي‌افتد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «رفتينگ» در رودخانه‌هاي ايران به راه مي‌افتد
در كشورمان رودخانه‌هاي زيادي وجود دارد كه حاشيه‌هاي آنها معمولاً مقصد شمار زيادي از گردشگران در فصل گرم تابستان مي‌شود
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 


در كشورمان رودخانه‌هاي زيادي وجود دارد كه حاشيه‌هاي آنها معمولاً مقصد شمار زيادي از گردشگران در فصل گرم تابستان مي‌شود؛ اكنون مسئولان گردشگري در صدد آن هستند كه براي رونق اكوتوريسم يا طبيعت‌گردي موتور رشته‌اي ورزشي تحت عنوان «رفتينگ» را در كشورمان روشن كنند؛ شاخه‌اي از اكوتوريسم كه پتانسيل بالاي ورزشي رودخانه‌هاي متعدد كشورمان و آب‌هاي خروشان آنها را زنده مي‌كند.

   طرح توسعه اكوتوريسم رودخانه‌اي در كشور
 اكوتوريسم يا طبيعت‌گردي از نظر بوم شناختي جنسي از گردشگري پايدار با تمركز اوليه بر تجربه مناطق طبيعي است كه در درجه اول دانش و فهم فرهنگي و زيست‌محيطي گردشگر را ارتقا مي‌دهد و حس مسئوليت او در قبال حفاظت از محيط‌زيست را در او بر مي‌انگيزد.
رودخانه‌ها يكي از عناصر طبيعت هستند كه به خاطر زيبايي بصري و نواي آرامش بخششان هميشه كناره‌ها و حاشيه‌هاي خود را تقديم گردشگران و حضور گرم آنها مي‌كنند؛ در جهان طبيعت‌گردي اما ورزشي تحت عنوان «رفتينگ» هم وجود دارد كه اين بار موج‌هاي خروشان رودخانه‌ها را ميزبان حضور طبيعت‌گردان و گردشگران مي‌كند و به رشد قابل توجه گردشگري در بسياري از كشورها كمك مي‌كند؛ براساس اين گزارش از معاونت گردشگري شنيده مي‌شود كه اكنون در ايران نيز شناسايي و آماده‌سازي رودخانه‌هاي كشور به منظور توسعه اكوتوريسم رودخانه‌اي و رونق رشته رفتينگ با حمايت كميته ملي طبيعت‌گردي در حال انجام است.
در واقع معاونت گردشگري اعلام كرده است كه كميته ملي طبيعت‌گردي با همكاري انجمن رفتينگ ايران، طرح توسعه اكوتوريسم رودخانه‌اي را با هدف شناسايي و تقويت ظرفيت رودخانه‌هاي توانمند در رشته رفتينگ در دستور كار قرار داده است تا بتوان توسعه همزمان رشته‌هاي مختلف طبيعت گردي در كشور را شاهد بود؛ اما رفتينگ چيست؟

   رفتينگ؛ تجربه‌اي ناب در رودخانه
تصور كنيد همراه دوستانتان سوار بر قايق پارويي يا قايق بادي روي امواج خروشان رودخانه حركت مي‌كنيد؛ شما نقش مهمي در حفظ تعادل قايق و گذر آن از موانع موجود در مسير رودخانه داريد و هر بار با انداختن وزن خود به يكي از جهات قايق مسير آن را تغيير مي‌دهيد؛ اين همان ورزش رفتينگ است كه شايد بسياري از ما تنها آن را در نسخه ايكس باكس و به صورت مجازي تجربه كرده باشيم اما بدون شك نماهايي از اين ورزش هيجان‌انگيز را در تلويزيون ديده‌ايم.
رفتينگ امروزه يكي از عوامل مهم جذب گردشگران خارجي محسوب مي‌شود. به همين خاطر اين ورزش يكي از زيرشاخه‌هاي اكوتوريسم يا همان گردشگري طبيعت يا طبيعت‌گردي است. علاوه بر اين گردشگراني كه سوار بر قايق اين ورزش مهيج را تجربه مي‌كنند در طول مسير مي‌توانند شاهد زيبايي‌هاي طبيعت باشند؛ از درختان و مسير سرسبز جنگل گرفته تا ساكنان جنگل و حيواناتي كه ممكن است آنها را در طول اين مسير و در حاشيه رودخانه ببينند.

   هراز و آغاز رفتينگ در ايران
با وجود تمام پتانسيلي كه ورزش رفتينگ دارد و مي‌تواند نقش بسزايي را در جذب گردشگران خارجي به كشورمان و حتي رونق گردشگري داخلي ايفا كند اما نام اين رشته براي گوش بسياري از ما ناآشنا است؛ شهرها و استان‌هاي مختلف كشور به خصوص استان‌هاي شمالي و غربي كشور مملو از رودخانه‌هاي خروشان و زيبايي است كه هر يك مي‌توانند بستر راه‌اندازي اين رشته طبيعت‌گردي باشند؛ اين امكان كمتر ميسر شده است و هر چند هر از گاهي جشنواره رفتينگ در كشور برگزار مي‌شود اما معمولاً طرفداران اين ورزش به حداقل‌ترين امكانات بسنده مي‌كنند و اين ورزش بازخورد رسانه‌اي پر رنگي نيز ندارد؛ حالا گويا توجه معاونت گردشگري معطوف به اهميت اين رشته پرطرفدار شده است و انجمن رفتينگ ايران با همكاري كميته طبيعت‌گردي زيرنظر معاونت گردشگري مي‌خواهند به اين ورزش مهيج اكوتوريسمي رونق ببخشند.
از جمله خبرهاي خوبي كه در اين زمينه شنيده مي‌شود خبر آغاز شدن شناسايي و بالفعل ساختن ظرفيت رودخانه‌هاي متناسب رشته رفتينگ در استان‌هاي چهارمحال و بختياري، البرز و گيلان است؛ هم اكنون تيم كارشناسي انجمن رفتينگ بررسي وضعيت و پاكسازي رودخانه هراز در استان مازندران را آغاز كرده است.
طبق اعلام معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، طبق تحقيق ميداني صورت گرفته، بخشي از رودخانه هراز به طول تقريبي 10 كيلومتر با بررسي عواملي چون درجه سختي آب، سرعت امواج، وضعيت دسترسي و ويژگي‌هاي مثبت و منفي طبيعي به منظور راه‌اندازي و توسعه اكورفتينگ مناسب تشخيص داده شده است تا پس از پاكسازي مورد بهره‌برداري تيم حرفه‌اي انجمن رفتينگ كشور قرار گيرد.

   چشم اميد گردشگري و محيط زيست به يك ورزش اكوتوريسمي
به نظر مي‌رسد كه فعال شدن رشته رفتينگ در رودخانه‌هاي داراي پتانسيل راه‌اندازي اين رشته ورزشي و اكوتوريسمي مي‌تواند به شرايط محيط‌زيستي حاكم بر اين رودخانه‌ها نيز كمك شاياني كند و شمار زيادي از رودخانه‌هاي كشورمان را از وضعيت نابسامان انباشت زباله نجات دهد. هر چند اين موضوع باز هم به فرهنگ عمومي مردمي بازمي‌گردد كه براي رهايي از دشواري‌هاي زندگي صنعتي خود به دامان اين طبيعت با سخاوت پناه مي‌برند.
رفتينگ در فصل تابستان باني رشد گردشگري در بسياري از كشورهاي جهان مي‌شود. بدون شك روشن شدن موتور رشته مهيجي چون رفتينگ در رودخانه‌هاي كشور مي‌تواند دور حركت چرخه گردشگري كشور ما كه از قريب يك سال پيش به حركت افتاده را نيز تندتر كند؛ از قضا طبق تعامل صورت گرفته ميان كميته ملي طبيعت گردي و انجمن رفتينگ ايران، تهيه نقشه گردشگري رودخانه‌هاي داراي ظرفيت نيز در دستور كار آتي اين گروه قرار گرفته است تا هر يك از استان‌هاي كشور بتوانند با فعال‌سازي بستر مساعد موجود در امر توزيع سفر و جذب گردشگران داخلي و خارجي مؤثر عمل كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن