تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821041634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درمان‌هاي گران بلاي سلامت روان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: درمان‌هاي گران بلاي سلامت روان
اگر بخواهيم شايع‌ترين بيماري در دنيا و همچنين در كشورمان را معرفي كنيم، كافي است به آمار و ارقام شيوع بيماري‌ها مراجعه كنيم. در اين صورت مي‌توان دريافت اختلالات رواني با شيوع 23.6 درصدي ميان جمعيت 15 تا 64 سال، ‌شايع‌ترين بيماري‌هايي هستند كه وجود دارند.
نویسنده : زهرا چيذري 


اگر بخواهيم شايع‌ترين بيماري در دنيا و همچنين در كشورمان را معرفي كنيم، كافي است به آمار و ارقام شيوع بيماري‌ها مراجعه كنيم. در اين صورت مي‌توان دريافت اختلالات رواني با شيوع 23.6 درصدي ميان جمعيت 15 تا 64 سال، ‌شايع‌ترين بيماري‌هايي هستند كه وجود دارند. با وجود اين هزينه‌هاي بالا، ‌عدم پوشش بيمه‌اي و انگ بيمار رواني از جمله مواردي است كه موجب مي‌شود تا با وجود اين شيوع بالا كمتر شاهد درمان اين بيماري باشيم.
حالا طرح تحول سلامت، بسته سلامت روان هم دارد. به گفته مدير كل سلامت روان وزارت بهداشت، آخرين آمار  شيوع اختلالات رواني در كشور 23.6 درصد است كه اين آمار در بين جمعيت 15 تا 64 سال كشور و بر اساس دقيق‌ترين دستگاه‌ها ثبت شده است. با عنايت به چنين آماري است كه مي‌توان ضرورت برنامه‌ريزي و ارائه طرح براي پيشگيري و درمان اين قبيل اختلالات را بهتر متوجه شد.
آمار 23.6 درصدي شيوع اختلالات رواني در جمعيت 15 تا 64 سال در حالي است كه به باور احمد حاجبي هستند افرادي كه به اختلالات رواني مبتلا هستند اما شناسايي نشده و از اين آمار جامانده‌اند.
  فرار بيمه‌ها و تحميل هزينه‌هاي گران براي درمان اختلالات روان
در كشور ما شايد در كمتر مبحثي بتوان آمار يكساني از مراجع گوناگون داشت. شيوع بيماري‌ها و اختلالات رواني در جامعه نيز از اين مسئله مستثني نيستند. با وجود اين، تمامي آمارهاي موجود درباره اختلالات رواني، شيوع حدود 25 درصد را در سطح كشور نشان مي‌دهد اما در كلانشهر تهران 34 تا 38 درصد آماري است كه از سوي مراجع مختلف براي افسردگي و ديگر اختلالات روانشناختي بيان مي‌شود. به هر رو اين گروه از بيماران به دلايل متعددي شانس كمتري براي درمان دارند. به باور مدير كل سلامت روان وزارت بهداشت، بالا بودن هزينه‌هاي درمان اين بيماري‌ها يكي از مهم‌ترين دلايل مراجعه نكردن بيماران براي درمان است و اين مسئله سبب مي‌شود تا بسياري از اختلالات رواني به دليل هزينه‌هاي بالاي آن در سطح جامعه به صورت مخفي باقي بماند.
وي به عنوان فردي كه درگير سيستم بهداشت روان است، مي‌پذيرد كه در برخي موارد بيماران به دليل كمبود يا نبود پوشش بيمه‌اي و مشكلات مالي از دريافت خدمات درماني خودداري كرده‌اند.
حاجبي درباره ملاحظات بيمه‌اي در بسته سلامت روان طرح تحول سلامت مي‌گويد: ما به دنبال پوشش و رفع مشكلات مالي بيماران هستيم به همين دليل در طرح تحول نظام سلامت پوشش بيمه افزايش مي‌يابد. احتمال مي‌رود سقف بستري بيماران با اختلالات رواني كه توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر در هر سال 56 روز بوده با استفاده از طرح تحول افزايش يابد.
با وجود اين، تنها دليل مراجعه نكردن و در نتيجه درمان نشدن بيماران مبتلا به اختلالات رواني، مسائل مادي و حمايت نكردن بيمه‌ها نيست.
   ضعف در غربالگري بيماران رواني
 يكي از مهم‌ترين دلايل اين مسئله همان ماجراي قديمي وحشت از انگ ديوانگي است كه مانع مراجعه بيماران مبتلا به اختلالات رواني مي‌شود تا آنجا كه بيمار در صورت مراجعه به روانپزشك حتي دلش نمي‌خواهد خانواده خودش در اين باره چيزي بدانند.  بنا به تأكيد مدير كل سلامت روان وزارت بهداشت، انگ ناشي از بيماري‌هاي رواني در جامعه، باعث عدم مراجعه بيماران به مراكز درماني شده است و همين امر باعث مي‌شود بيماري خود را حتي زماني كه درمان را آغاز كرده‌اند از همه اطرافيان به دليل نگراني‌هايي كه دارند، پنهان كنند.
وي در عين حال تأكيد مي‌كند: علت مخفي ماندن آمار دقيق بيماران روانپزشكي به ضعف در سيستم غربالگري نيز برمي‌گردد كه بايد اين سيستم را در جامعه تقويت كنيم تا تشخيص زودرس يا مداخله و درمان بهينه آن را داشته باشيم.
   غربالگري بيماري‌هاي روان در بسته بهداشت روان طرح تحول
به گفته حاجبي هم اكنون در بخش بهداشتي اين موضوع ديده شده كه كارشناسان سلامت روان به سيستم ارائه خدمت وارد شوند. يكي از فعاليت‌هاي آنها اين است كه كارشناس مراقبت خانواده، افراد و بيماران را معاينه كرده و در صورت نياز به كارشناس سلامت روان ارجاع مي‌دهد و در نتيجه غربالگري اختلالات رواني انجام خواهد شد.   به باور وي اين موضوع در بحث پيشگيري نيز بسيار مفيد خواهد بود؛ چراكه تشخيص زودرس و مداخله بهنگام از اصول پيشگيري است كه باعث كاهش بار بيماران مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن