تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820222010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزينه هاي اقتصادي مبارزه با داعش


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ شهريور ۱۳۹۳ (۲۳:۵۴ب.ظ)
هزينه هاي اقتصادي مبارزه با داعش اقدامات گروه تروريستي موسوم به "داعش" در هفته هاي گذشته واکنش هايي را از سوي کشورهاي مختلف به دنبال داشته است که در گزارش حاضر به بررسي هزينه هاي اقتصادي اقدامات عليه اين گروه تروريستي مي پردازيم.
اقدامات وحشيانه گروه تروريستي داعش، ترس و وحشت را در ميان مردم منطقه خاورميانه و به ويژه رهبران کشورهاي حامي اين گروه ايجاد کرده است.
گفته مي شود نطفه اين گروه در سال 2004 ميلادي و با استفاده از بقاياي بعثي ها و با حمايت مالي و اطلاعاتي انگليس و آمريکا بسته شده است.
در ابتدا بايد خاطر نشان کرد که داعش يک گروه تروريستي بسيار زبده است که گستره فعاليت ها و وحشي گري هاي آن نيز نسبت به گروه هايي مانند القاعده و طالبان گسترده تر است، به همين دليل مبارزه با اين گروه در اولويت سياست خارجي کشورهاي منطقه مانند ايران و عربستان قرار گرفته است.
با توجه به لزوم مقابله با قدرت گيري داعش در خاورميانه و چه بسا در مناطق ديگر مانند اروپا و آمريکا، کشورهاي مختلف تدابير و سياست هاي متفاوتي را به اجرا گذاشته اند. مثلاً؛ عربستان سعودي در چرخشي محسوس نسبت به مقابله با داعش اقدام کرده است.
از جمله اقدامات عربستان سعودي مي توان به برخي سياست هاي اين کشور مبني بر نزديکي به ايران به منظور مقابله با گسترش خطر داعش اشاره کرد. همچنين، عبدالله بن عبد العزيز، پادشاه عربستان، در مراسم تحويل استوار نامه‌هاي تعدادي از سفيران هشدار داد در صورتي كه جهان در مبارزه با تروريسم متحد نشود، اين پديده به امريكا و اروپا نيز كشيده خواهد شد.
ايالات متحده نيز تلاش کرده است با برگزاري عمليات هاي مختلف عليه داعش با قدرت گيري بيش از پيش اين گروه مقابله کند.
بلافاصله بعد از شدت گرفتن اقدامات داعشي ها در سوريه و عراق و احتمال عضوگيري اين گروه از ميان جوانان و نوجوانان آمريکايي و اروپايي، مقامات آمريکا و اروپا در مورد لزوم مقابله با اين گروه همصدا شدند.
برخي کارشناسان از احتمال مطرح شدن موضوع داعش، به عنوان يکي از مباحث مهم در نشست آينده سران ناتو-که به زودي برگزار خواهد شد-به منظور متقاعد کردن کشورهاي عضو اين پيمان براي تشکيل يک اتحاد ضد داعش، خبر مي دهند.
علاوه بر اين، خشم عمومي از قتل جيمز فولي، خبرنگار آمريکايي به دست داعش، گزينه حمله هوايي به مواضع داعش در سوريه را نيز براي باراک اوباما مطرح کرد.
يکشنبه هفته جاري (نهم شهريور ماه)، ارتش آمريکا اعلام کرد که جنگنده‌ها و هواپيماهاي بدون سرنشين آن به مواضع گروهک تروريستي داعش در نزديکي سد موصل حمله کرده‌اند.
همچنين وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد که به درخواست دولت عراق نيروهاي ارتش از فراز آمرلي اقدام به توزيع کمک‌هاي انسان‌دوستانه کرده‌اند، در اين عمليات کمکي فرانسه، استراليا و انگليس نيز همکاري داشتند.
مقامات وزارت دفاع آمريکا اعلام كرده اند، از شانزدهم ژوئن سال جاري ميلادي (اواخر خرداد ماه) تا کنون ارتش آمريکا، 110 حمله هوايي عليه نيروهاي داعش انجام داده و همچنين حدود 60 پرواز شناسايي در هر روز صورت گرفته است.
قطعاً اقدامات صورت گرفته عليه داعش هزينه هاي اقتصادي را به همراه دارد که در ادامه به بررسي آنها مي پردازيم.

طبق گفته دريادار جان كربي، دبير مطبوعاتي وزارت دفاع آمريكا، پنتاگون از آغاز عمليات نظامي آمريکا عليه داعش در عراق (شانزدهم ژوئن سال جاري ميلادي، اواخر خرداد ماه)، تا 26 اوت (4 شهريور)، 500 ميليون دلار هزينه كرده است. به بياني دقيق تر ايالات متحده روزانه 7.5 ميليون دلار در بخش عمليات نظامي عليه داعش صرف کرده است.
اين هزينه ها از بودجه جنگ پنتاكون كه به طور عمده براي عمليات نظامي در افغانستان در سال 2014 در نظر گرفته شده بود، تأمين مي شود.
يک استاد روابط بين الملل و کارشناس هزينه هاي دفاعي آمريکايي نيز عنوان کرده است که بر اساس برآورد واقع بينانه، هزينه جنگي که آمريکا در سال مالي 2015 عليه داعش انجام مي دهد ‌10 تا 15 ميليارد دلار خواهد بود.
برآورد 10 تا 15 ميليارد دلاري گوردن آدامز در حالي مطرح مي‌شود که بودجه دفاعي درخواست شده دولت آمريکا براي سال مالي 2015 که از اول اکتبر آغاز مي‌شود، شامل 58 ميليارد دلار براي بودجه عمليات هاي احتياطي خارجي مي‌شود.
با اين حال آدامز هشدار داده است که با وجود لفاظي هاي جنگ طلبانه سناتورهايي نظير سناتور جان مک‌کين و سناتورليندسي گراهام، نمايندگان عادي و به ويژه اعضاي کميته هاي تخصيص بودجه نسبت به دادن حق گسترش جنگ به رئيس جمهور و اختصاص بودجه هاي بيشتر براي اين کار محتاط تر خواهند بود.
علاوه بر هزينه هاي اقتصادي ايالات متحده براي مقابله با داعش، مي توان به کمک 100 ميليون دلاري عربستان سعودي به مركز بين‌المللي مبارزه با تروريسم اشاره کرد.
توني ابوت، نخست وزير استراليا نيز هفته گذشته، از تصميم دولت اين کشور براي اختصاص بودجه 64 ميليون دلاري به منظور مقابله با گسترش افراط گرايي در ميان نوجوانان استراليايي خبر داد.
به گفته نخست وزير استراليا 13 هزار دلار از اين بودجه صرف مقابله با گسترش تروريسم در داخل استراليا خواهد شد.
وي اعلام کرد، حدود 11 ميليون دلار از بودجه اختصاص داده شده به ايجاد تيم هاي تحقيقات پليس فدرال استراليا به منظور جلوگيري از پيوستن جوانان اين کشور به گروه هاي تروريستي اختصاص داده مي شود.
در پايان بايد يادآور شد، هزينه هاي گزافي که مقابله با تروريسم و به ويژه مبارزه با داعش براي کشورها به بار مي آورد، در نتيجه زياده خواهي هاي آمريکا، انگليس و برخي کشورهاي منطقه خاورميانه است.
حضور داعش در منطقه خاورميانه که نطفه آن با حمايت همه جانبه برخي کشورهاي معلوم الحال بسته شد، علاوه بر وحشي گري ها و ايجاد ترس و وحشت هزينه هاي گزاف اقتصادي را نيز به دنبال دارد که در بالا به گوشه اي از آن اشاره کرديم.

نويسنده: شهربانو علي جمعه پور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن