واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ یدالله جوانی
خبرگان رهبری حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام
برگزاری شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری، فرصت مغتنمی برای بررسی و بازخوانی جایگاه و نقش نهاد مجلس خبرگان رهبری در نظام مردمسالاری دینی است.
یدالله جوانی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: برگزاری شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری، فرصت مغتنمی برای بررسی و بازخوانی جایگاه و نقش نهاد مجلس خبرگان رهبری در نظام مردمسالاری دینی است. نظام سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی، با دو بعد اساسی اسلامیت و جمهوریت استقرار یافت و بررسیها نشان میدهد نظام مردم سالاری دینی در ایران، با تمام نظامهای سیاسی موجود در جهان متفاوت بوده و از امتیازات منحصر به فردی برخوردار است. نکته بسیار مهم در تبیین مفهوم جمهوری اسلامی یا مردمسالاری دینی، توجه به منشأ جمهوریت یا مردمسالاری در نظام اسلامی است. برخلاف تصور گروهی که میپنداشتند حضرت امام (ره) جمهوریت را از اندیشه سیاسی غرب گرفته و آن را با اسلام تلفیق نموده، از منظر اندیشه سیاسی دینی و بر مبنای دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و همچنین دیدگاه مقام معظم رهبری، جمهوریت و مردمسالاری در نظام اسلامی، از دین گرفته شده و دارای منشأ درون دینی است. اسلام دینی جامع و کامل بوده و هر آنچه برای زندگی فردی و اجتماعی انسان لازم است، به خوبی از سوی شارع مقدس وضع شده است. سیاست به معنی مدیریت کلان جامعه یا آیین مملکتداری از نیازهای ضروری و قطعی جوامع انسانی بوده و بر همین اساس، سیاست بخشی از اسلام است. در تمامی اندیشههای سیاسی که از سوی فیلسوفان و اندیشهورزان سیاسی مطرح شده، دو نکته اساسی مورد توجه قرار گرفته است: 1- جامعه بر اساس چه نوع قوانین و مقرراتی باید اداره شود و این قوانین چگونه باید وضع گردد. 2- چه کسانی شایسته رهبری در جامعه بوده و این افراد چگونه انتخاب میشوند. بر اساس اندیشه ناب اسلامی و بر اساس فلسفه و اندیشه سیاسی برگرفته از آموزههای دینی، حاکمیت مطلق بر جهان از آن خداوند بوده و بر این اساس، بهترین قانون، قانون الهی و بهترین رهبری، رهبری الهی است. نظام جمهوری اسلامی، یک نظام با حاکمیت دینی است. در این نظام، اسلام و احکام الهی، منبع اصلی وضع قوانین بوده و رهبری نیز باید کسی باشد که شرایط و ویژگیهایش را خداوند و امامان معصوم مشخص کردهاند. در عصر حضور، رهبری جامعه اسلامی با حاکمیت دینی، از آن پیامبر (ص) و امامان معصوم(ع) منصوب شده از ناحیه خداوند است و در عصر غیبت تنها کسی که صلاحیت و شایستگی رهبری جامعه اسلامی را دارد، ولی فقیه جامعالشرایط است. در عصر غیبت، این فقهای شیعه هستند که از سوی شارع مقدس و امامان معصوم علیهمالسلام، برای رهبری جامعه به صورت عام نصب شدهاند. ولایت فقیه در نظام سیاسی با حاکمیت دینی، در واقع همان ولایت امامان معصوم و ولایت رسولالله (ص) است و در طول ولایت الهی قرار دارد. تفاوت بین فقهای دارای حق ولایت بر جامعه اسلامی با پیامبر و امامان معصوم، در دو موضوع است: 1- مقامات معنوی 2- نحوه انتخاب. پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم علیهمالسلام، دارای مقامات عالیه معنوی بوده و هیچکس نمیتواند به چنین مقاماتی دست یابد. پیامبر و امامان از سوی خداوند به صورت خاص و مشخص و معین نصب شدهاند، لکن فقهای دارای حق ولایت از سوی خداوند و امامان معصوم، به صورت عام و به شرایط نصب شدهاند. بنابراین مردم در عصر پیامبر (ص) و امامان معصوم علیهمالسلام، اگر بخواهند طبق فرمان الهی عمل کنند.، باید با پیامبر و جانشینان او بیعت و از آنان پیروی کنند اما در عصر غیبت و در زمان برپایی حاکمیت دینی، یکی از مهمترین مسائل در حوزه سیاسی، انتخاب رهبر از بین فقهای واجد شرایط و دارای ولایت الهی است. در نظام جمهوری اسلامی یا مردم سالاری دینی، این مهم بر عهده خبرگان قرار دارد. اعضای خبرگان رهبری بر اساس قانون اساسی دارای دو ویژگی اصلی هستند: 1- دارای درجه اجتهاد بوده و قدرت تشخیص لازم برای شناخت رهبر واجد شرایط از میان فقها را دارند. 2-منتخب مردم هستند و به نیابت از مردم رهبری را انتخاب میکنند. بنابراین اعضای مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی از سوی خداوند و از سوی مردم، مسئولیت مهم انتخاب رهبری را بر عهده دارند و پس از انتخاب، از آنجا که ولایت فقیه، ولایتش مادامالشرایط است، باید بر استمرار شرایط در ولی فقیه منتخب نظارت داشته باشند. نکات پیش گفته، نشان میدهد که نهاد مجلس خبرگان رهبری از چه جایگاه مهم و تعیینکنندهای در نظام سیاسی ایران برخوردار است. رهبر و ولی فقیه در نظام اسلامی، دارای نقش محوری و اساسی بوده و دارای ولایت مطلقه و قوای سهگانه بر اساس قانون اساسی تحت ولایت او میباشند. مشروعیت همه امور در نظام دینی از ولایت فقیه که دارای مشروعیت الهی است، گرفته میشود و این مجلس خبرگان است که رسالت خطیر کشف و تعیین یا انتخاب چنین رهبری و نظارت بر او جهت اطمینان بر استمرار شرایط لازم را بر عهده دارد. بنابراین میتوان گفت مجلس خبرگان رهبری از نظام اسلامی صیانت میکند و از ایجاد انحراف در آن جلوگیری به عمل میآورد. حضرت امام خمینی (ره) در همین راستا میفرمایند: «مجلس خبرگان یک مجلسی است که باید شما و ملت بدانند که این مجلس پشتوانه کشور است برای حفظ امنیت کشور و حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی برای کشور و اگر مسامحه در این امر بشود یک تقصیری است که ممکن است جبران نشود بعدها این تقصیر.» حضرت امام (ره) پس از شکلگیری اولین مجلس خبرگان، فرمودند انقلاب تثبیت شد و میتوانیم از آینده مطمئن باشیم. حضرت آیتالله شاهرودی که در غیاب آیتالله مهدویکنی، ریاست شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری را بر عهده دارند، در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس، جایگاه و نقش این مجلس را اینگونه تبیین کردند: «مجلس خبرگان رهبری در نظام از خطیرترین مسئولیتها است که از سوی خداوند و مردم به عهده علما و فقها نهاده شده است تا با شناخت از امامان (ع) و خداوند، امتداد خط امامت را به درستی ترسیم کرده و حاکم و ولی جامعه اسلامی را در چارچوب ضوابطی که خداوند و امامان فرمودند به مردم معرفی و بر استمرار حکومت اسلامی نظارت کند.» ایشان در فراز دیگری از سخنانشان، از مجلس خبرگان رهبری به عنوان چشمان بصیر مردم در انتخاب رهبری یاد کرده و افزودند: «خبرگان نقطه جمع اسلامیت و جمهوریت نظام هستند که مقبولیت اجتماعی فقیه را از سوی خداوند و امامان معصوم (ع) تدبیر میکنند و از این رو، مجلس خبرگان رهبری در هندسه نظام نقش محوری دارد.» مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد وخبر گزاری فارس صرفا آن را باز نشر کرده است بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/
93/06/13 - 15:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]