تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804794938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آه از نهاد گردشگران خارجي اصفهان بلند شد/امضای خارجی پای طومار حمایت از زاینده رود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان بازتابهای خشکی زاینده رود؛
آه از نهاد گردشگران خارجي اصفهان بلند شد/امضای خارجی پای طومار حمایت از زاینده رود
اصفهان - خبرگزاری مهر: خشک شدن زاینده رود مدت هاست که به یک چالش ملی تبدیل شده است اما بازتاب خشک شدن این رودخانه در نصف جهان حتی توجه گردشگران خارجی را نیز به خود جلب کرده است به گونه ای که دیدن پل های تاریخی این شهر درحالی که آبی از زیر آنها روان نیست، آنها را به امضای طومار حمایت از زاینده رود واداشت.



به گزارش خبرنگار مهر، همانگونه که خداوند هر چيز را به آب زنده کرد، زنده رود هم طي هزار سال فلات مرکزی ايران را سيراب و سرزنده کرده است، اما امروز زنده رود در عطش آب مي سوزد و لب هايش آماج خشکی و درد است. چندی پيش چند تن از پزشکان، جمعي از هموطنان اصفهاني و بختياري و همچنين سيد محمود موسوی از پيشگامان انقلاب و چهره های ماندگار استان اصفهان در يک حرکت مردمي و خود جوش، با هدف جاری شدن دائمي آب در زاينده رود، اقدام به تهيه طوماری با عنوان، اصفهان در انتظار رسيدن آب به لب هاي خشک زاينده رود، جهت ارائه به محضر مقام معظم رهبري کردند.

اين طومار که مورد تأييد، حمايت و امضای مسئولان و مردم از جمله حضرت آيت الله مظاهري، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، امام جمعه موقت اصفهان و .... قرار گرفت.

ابراز تاسف شديد گردشگران خارجي از خشک شدن زاينده رود طومار "اصفهان در انتظار رسيدن آب به لب هاي خشک زاينده رود"، از 22 تا 24 مرداد ماه بر روی پل های سي و سه پل و خواجو قرار گرفت. نکته قابل توجه در حاشيه جمع آوری امضا برای اين طومار اين بود که گردشگران خارجي بسياری از کشورهای مختلف از جمله ژاپن، ايتاليا، سوئيس، بلژيک، چک واسلواکي و کشورهای ديگر با اشتياق فراوان اين طومار را امضا کردند. یک گردشگر سوئيسي پس از امضای طومار، با اظهار تأسف فراوان از ديدن پل هايي که در رودخانه بدون آب قرار گرفته اند، گفت: برای اولين بار است که به اصفهان آمده ام، قبلا عکس بسيار زيبای رودخانه پرآب را ديده بودم، وحشتناک است، بايد برای اين پل ها که اکنون حالت طبيعي ندارند گريه کرد چراکه اين پل ها با آب زيبا هستند. وی ادامه داد: هنگامي که از باغ پرندگان بازديد کردم، بسياری از درختان آنجا خشک شده بودند، من فکر مي کنم اگر آب رودخانه دوباره جاری نشود اصفهان به بيابان تبديل مي شود.

گردشگر ايتاليايي هم يکي ديگر از امضاکنندگان طومار بود. وی مي گفت: فکر مي کنم ساخت اوليه اين پل به گونه ای بوده است که بايد آب از زير آن عبور کند چراکه در غير اينصورت اين پل ها تخريب مي شوند. از طرفي وجود آب مي تواند باعث شادماني مردم و زيبايي شهر شود و هر کسي برای اولين بار از اصفهان بازديد مي کند، دوست دارد زيبايي تاريخ و طبيعت را در کنار يکديگر ببيند. وی که مطالعات زيادی در مورد کشور ايران داشته است و کشور ايران و ايتاليا را در بعضي جهات شبيه مي دانست، ادامه داد: درختان بسياری در اصفهان وجود دارند که زيبا هستند و اکنون به سختي آبياری مي شوند اما انگار اين زيبايي بدون رودخانه ناقص است.

از نظر گردشگر بلژيکي هم، اصفهان زيباترين شهر ايران است چراکه آثار تاريخي فراواني دارد و سه پل تاريخي آن متعلق به دوران های مختلف تاريخ است. در واقع اصفهان مانند کتابي است که صفحات آن بيانگر تاريخ زمان های مختلف ايران است. وی گفت: قبلا در سال های 1996 و 1997به اصفهان آمده بودم و هنگامي که اين بار رودخانه خشک شده را ديدم، بسيار تعجب کردم و ناراحت شدم چراکه رودخانه زيبايي بود. از نگاه گردشگر فرانسوی، اصفهان نسبت به شهرهای ديگر ايران زيباتر است. وی گفت: عکس زيبای رودخانه پرآب را ديده بودم اما وضعيت کنوني آن بسيار ناراحت کننده است چراکه رودخانه قلب شهر است و بايد وضعيت آن بهتر از اين باشد.

گردشگر اهل چک نيز گفت: اولين بار است که به اصفهان سفر کرده ام اما قبلا عکس رودخانه پرآب را ديده ام و اين که اکنون زاينده رود خشک است جالب نيست و بي احساس است. صحبت های گردشگران خارجي نشان مي دهد که اصفهان يک شهر بين المللی است و جاری شدن دوباره آب در زاينده رود نگرانی همه جهان است که بايد در راستای رفع آن هر چه سريع تر اقدام شود. در کنار گردشگران خارجي، نقطه نظرات تعدادی از امضاکنندگان ايراني طومار نيز جالب بود. بهزاد بهزادی، اهل ياسوج استان کهگيلويه و بوير احمد نيز گفت: به اميد زاينده رود آمدم اما وقتي که وضعيت نگران کننده آن را ديدم نااميد شدم.

از نظر مجتبي مهدوی فر اهل تهران، با خشک شدن رودخانه، 50 درصد زيبايي اصفهان از بين رفته است و تاسف آور است که زاينده رود بعد از هزاران سال به وضعيتي دچار شود که به زمين بازی کودکان تبديل شود. وی گفت: هر کسي دليلي را برای خشکي زاينده رود بيان مي کند اما آنچه مسلم است اين است که هر رودخانه ای، حق آبه ای دارد که باعث جاری ماندن آن مي شود که بايد داده شود، همان طور در تمام رودخانه های مرزی مشترک بين چند کشور اين حق آبه رعايت مي شود، اما سوال اينجاست که چطور برای مرزها اين حق را قائل هستيم اما برای داخل نه. اين هموطن تهراني افزود: دعا مي کنم اگر سوء مديريت باعث خشکي زاينده رود شده است برطرف شود و اگر دليلي غير از اين دارد، راهکاری مانند درياچه اروميه برای آن ارائه شود، هرچند که در آن جا هم هنوز در عمل اتفاقي نيفتاده است. پاکزاد، هموطن اهل گچساران نيز ابراز تاسف کرد و گفت: از ديدن وضعيت زاينده رود شوکه شدم، و طراوت و شادابي را در روحيه مردم اصفهان نمي بينم. کمالي، ساکن فلاورجان اصفهان نيز گفت: وضعيت رودخانه ناراحت کننده است. وی افزود: درست است که خشکسالي تا حدی يکي از عوامل خشکي زاينده رود است اما من سرچشمه های آن را ديده ام که نسبت به سال قبل وضعيت بهتری دارند، اما متأسفانه برداشت در بالادست بيشتر شده است و بسيار بيشتر از آنچه آب برای اصفهان مي آيد برای جاهای ديگر مي رود که اين نشان دهنده سوء مديريت است. و اما اين نظرات نشان مي دهد قلب بيشتر هموطنان ما برای زاينده رود خشک شده مي تپد. اميدواريم مسئولان کشور هر چه زودتر جوابي برای همه اين دغدغه ها و نگراني ها که حالا جهاني شده است، ارائه دهند و قبل از آنکه دير شود چاره ای بينديشند.








۱۳۹۳/۶/۱۲ - ۰۷:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن