تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820955459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باران نيايد، وضعيت قرمز مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: باران نيايد، وضعيت قرمز مي‌شود
حركت سر به سر توليد و مصرف آب در تهران در حال ورود به منطقه خطرناكي است كه اگر بارش‌ها در فصل پاييز مناسب نباشد، وضعيت تأمين آب اهالي پايتخت «قرمز» مي‌شود.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


حركت سر به سر توليد و مصرف آب در تهران در حال ورود به منطقه خطرناكي است كه اگر بارش‌ها در فصل پاييز مناسب نباشد، وضعيت تأمين آب اهالي پايتخت «قرمز» مي‌شود.

به گزارش «جوان»، طي هفته‌ گذشته خبرهاي بسياري از وضعيت اسفناك آب كشور شنيده شد، به طوري كه گفته شد حجم آب سدهاي تهران به گل رسيده است و بي‌آبي و جيره‌بندي آب، در چند روز آينده اجرا خواهد شد. عكس‌هاي تكان‌دهنده از سدهاي كشور مؤيد اين مطلب است و كاهش ذخاير آب كشور به ويژه در تهران، بحران را به لوله‌هاي انتقال آب رسانده است.

اصفهان و كرمان البته در مرحله قرمز قرار دارند و تهران، براي حضور در كنار اين دو كلانشهر، به كمي اسراف آب نياز دارد تا وضعيت آبي آن قرمز شود. سدهاي لار و لتيان در ميان سدهاي تهران در وضعيت بدتري قرار دارند، به طوري كه برنامه‌هاي كمكي از ساير منابع آبي براي تهران در دستور كار قرار گرفته است. مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور هم روز گذشته در نشستي خبري به اين موضوع پرداخت و گفت: اگر بارش مناسب در بالادست اين سدها صورت نگيرد يا به طور جدي شاهد كاهش مصرف برخي مشتركيني كه الگوي مصرف را رعايت نمي‌كنند نباشيم، تهران در پاييز به وضعيت قرمز مي‌رسد كه البته اين به معناي جيره‌بندي آب نيست.
حميد‌رضا جانباز با اشاره به اينكه براي تأمين آب از روش‌هايي چون تكميل طرح‌هاي آبرساني از سد ماملو و تكميل تصفيه‌خانه هفتم استفاده مي‌شود، گفت: در حال برنامه‌ريزي براي انتقال آب از غرب تهران به سامانه شرق هستيم و اقداماتي نيز در اين زمينه صورت گرفته است. از جمله اين موضوع كه در مخزن سهروردي اكنون آب از غرب به شرق منتقل مي‌شود.

معاون وزير نيرو با تأكيد بر اينكه استفاده از تمام ظرفيت‌ها توسط شركت‌هاي تأمين و تصفيه و شركت‌هاي توزيع كننده آب در دستور كار قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر مقداري‌ آب از سامانه غرب به شرق منتقل مي‌شود و اين كار هنگام تكميل رينگ شهر تهران به صورت كامل اجرايي خواهد شد. وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه برنامه وزارت نيرو براي اصلاح الگوي مصرف چيست، گفت: پيش‌نويس مصوبه‌اي را تقديم هيئت وزيران كرده‌ايم كه اگر مشتركي بيش از الگو، مصرف كرد و به اخطارها توجه نكرد در قالب اين مصوبه آب واحد مسكوني قطع شود و جريمه پرمصرف‌ها نيز در اين مصوبه ديده شده است.

مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با بيان اينكه حجم توليد آب در كشور در يك‌سال گذشته به حدود 6/5 ميليارد مترمكعب رسيد، گفت: با اين ميزان توليد آب، حتماً بايد به فكر برنامه‌هاي بلندمدت در تأمين آب شرب كشور باشيم.
جانباز ادامه داد: در بخش فاضلاب شهرها در يك‌سال گذشته 1/4 درصد رشد داشتيم، به طوري كه در اين مدت 2 ميليون و 700 هزار انشعاب فاضلاب واگذار شد كه بخش عمده‌اي از اين رقم در واحدهاي مسكوني مهر بود.

اين مقام مسئول با بيان اينكه پيش از سال 93 گرماي تابستان و پيك مصرف آب در فصل پيش‌بيني شده بود، اذعان داشت: از همان موقع جلسات بحران آب تشكيل شد و برنامه جامعي را براي كل كشور تدوين كرديم و موفق شديم همانطور كه پيش از اين نيز اعلام شده بود در جايي از كشور در تأمين آب به جيره‌بندي نرسيم. جانباز افزود: تابستان گرم امسال با همراهي مردم و تمهيدات ديده شده به سختي گذشت و براي تابستان 94 منتظر اعلام پيش‌بيني‌هاي شركت مديريت منابع آب در خصوص حجم سدها در ميانه آبان خواهيم بود تا در همان زمان برنامه‌ريزي آب شرب كشور در سال 94 را تدوين و ابلاغ كنيم.

آب روستاها
وي با بيان اينكه در بخش روستاها مشكلات ما بسيار زياد بوده گفت: به حدود 5 هزار و 700 تا 6 هزار و 500  روستاي كشور به فراخور ميزان بارش و در فصول مختلف آبرساني سيار انجام مي‌شود كه با اين روند، به اهداف برنامه پنجم كه پوشش 92 درصدي جمعيت روستايي بهره‌مند از شبكه آب هستند، نخواهيم رسيد.
به گفته مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور هم‌اكنون 77 درصد جمعيت روستاهاي كشور از شبكه آب شرب بهره‌‌مند هستند. مدير‌عامل آبفاي كشور با اشاره به اينكه در يك دوره 30‌ساله خشكسالي قرار داريم، گفت: طرح يك‌فوريتي كمك به وضعيت اعتباري آب روستاها در دستور كار مجلس قرار گرفته و اميدواريم كه بعد از تعطيلات مجلس مصوب شود.

آب مسكن مهر جانباز با تأكيد بر اينكه در سال جاري
500 الي 600 هزار انشعاب آب و 600 هزار انشعاب فاضلاب واحدهاي مسكوني مهر تأمين خواهد شد، گفت: تعهدات وزارت نيرو در دولت‌هاي گذشته در مورد تأمين آب شرب و جمع آوري و دفع فاضلاب مسكن مهر در دستور كار وزارتخانه قرار دارد. وي تصريح كرد: در مورد مسكن مهر قرار ما با وزارت راه و شهرسازي اين است كه مسكن مهر را اولويت‌بندي كنند و به ما بدهند بدين شرح كه خانه‌هايي كه آماده واگذاري هستند به تفكيك استان و شهر اعلام شود تا ما فرصت داشته باشيم نسبت به تأمين آب شرب مناطق به ترتيب اولويت اقدام كنيم. مدير‌عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب‌ كشور با اشاره به بدهي وزارت نيرو به پيمانكاران در بخش آب و فاضلاب به ميزان 100 ميليارد تومان در خصوص مسكن مهر گفت: منابع لازم قرار است توسط اعتبارات استاني، وزارت راه و شهرسازي و بخشي نيز از محل فروش انشعاب توسط وزارت نيرو تأمين شود. جانباز تأكيد كرد: هزينه انشعاب‌هايي كه پول آنها تا سال‌هاي گذشته پرداخت شده، مشمول افزايش قيمت نمي‌شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن