تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819419259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال امریکا از نیروهای نظامی ایران در عراق


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



استقبال امریکا از نیروهای نظامی ایران در عراق
مقامات امریکایی نیز مواضع انتقادی محدودتری را نسبت به فعالیت‌های نظامی ایران، کمک‌های آن به دولت عراق و حضور نیروهای ایران در خاک عراق اتخاذ کرده‌اند. تهران و واشنگتن برای شکست داعش در عراق مشارکت نزدیکی دارند .



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، "مجید رفیع‌زاده" در یادداشتی که وب سایت "رادیو فردا" (RadioFarda) آن را منتشر کرده است، به بررسی مسائلی چون سکوت جمهوری اسلامی ایران در قبال حمله نظامی امریکا به مواضع داعش در عراق، استقبال امریکا از حمایت نظامی ایران از عراق و همچنین ورود نیروهای نظامی ایران به خاک عراق و به نوعی همکاری تاکتیکی ایران و امریکا پرداخته است.


مهمترین بخش‌های این یادداشت در ادامه می‌آید:  
***
مقامات ایران سکوت قابل تاملی را در قبال بمباران خاک عراق توسط نیروهای امریکایی برگزیده‌اند. حتی چنین به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری ایران، مقامات سپاه پاسداران و رسانه‌های دولتی ایران هم تمرکز چندانی به حمله نظامی امریکا و بمباران مواضع "خلافت اسلامی" در عراق ندارند.   انتقادات صورت گرفته از امریکا توسط جمهوری اسلامی ایران بیشتر متوجه اهداف وسیع‌تر امریکاست تا تحولات اخیر، حملات و بمباران‌ها.   از سوی دیگر، مقامات امریکایی نیز مواضع انتقادی محدودتری را نسبت به فعالیت‌های نظامی ایران، کمک‌های آن به دولت عراق و حضور نیروهای ایران در خاک عراق اتخاذ کرده‌اند. تهران و واشنگتن – که اغلب رقبای یکدیگر تلقی می‌شوند- به نظر در عراق مشارکت نزدیکی دارند و دوش به دوش یکدیگر برای شکست "خلافت اسلامی" و تقویت نیروی نخست وزیر جدید و دولت عراق تلاش می‌کنند.   - آیا سکوت جمهوری اسلامی ایران و استقبال آن از بمباران‌های صورت گرفته توسط امریکا در عراق را می‌توان نوعی دوگانگی تصور کرد؟
- در خصوص سکوت آمریکا چه می‌توان گفت؟
- آیا استقبال امریکا از ایران و نیروی نظامی تهران در سرکوب گروه "خلافت اسلامی" و نیز تقویت توانایی نیروهای عراقی نوعی رویکرد دوگانه است؟
- یا اینکه هر دو طرف – یعنی تهران و واشنگتن- مشغول نوعی همکاری تاکتیکی هستند؟  
در سایه تحولات اخیر، و در نتیجه پیشرفت‌های نظامی «خلافت اسلامی» در عراق، ایران و ایالات متحده به همکاری تاکتیکی با یکدیگر روی آورده‌اند. در درجه نخست، تهران و واشنگتن هر دو در اعمال فشار به نوری مالکی جهت استعفا از مقام نخست وزیری عراق نقش موثری ایفا کردند. استعفای نوری مالکی بی‌تردید با برخی تضمین‌ها از سوی رهبران ایران و امریکا به وی همراه بود. پس از آن نیز، رهبر ایران نخست وزیری حیدر عبادی در عراق را تبریک گفت.     چنین همکاری و همپیمانی امنیتی و اطلاعاتی میان ایران و ایالات متحده چیز تازه‌ای نیست.  در واقع پس از حملات ۱۱ سپتامبر، تهران و واشنگتن در موارد متعددی در زمینه امنیتی با یکدیگر همپیمان شدند. این همکاری‌ها با برگزاری مذاکرات دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه میان دو دولت آغاز شد. این اقدام با دست دادن نمادین وزیر خارجه امریکا "کالین پاول" و وزیر خارجه ایران "کمال خرازی" در ساختمان سازمان ملل در نیویورک همراه بود.   ریشه همپیمانی امنیتی، نظامی و اطلاعاتی- از جمله تحولات اخیر عراق و همکاری تاکتیکی میان تهران و واشنگتن- این است که همپوشانی میان منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو طرف نسبت به تفاوت‌های سیاسی آن‌ها اهمیت بیشتری دارد و از این روی موجب تنش زدایی می‌شود. هر زمان که منافع ایران و امریکا ایجاب می‌کند، دو دولت اختلاف نظر‌ها را کنار می‌گذارند و به همکاری با هم دست می‌زنند.    
پرسش اینجاست که نتایج اصلی همکاری تاکتیکی میان ایران و امریکا در زمینه نظامی در مقابله با داعش کدام خواهد بود؟   اگر ایران و امریکا موفق به بیرون راندن داعش از خاک عراق شوند، نخست وزیر تازه عراق حیدر العبادی و دولت جدید این کشور مدیون تهران و واشنگتن خواهد بود. به عبارت بهتر هم امریکا و هم ایران نفوذ اقتصادی و سیاسی قابل ملاحظه‌ای در عراق خواهد داشت و به دنبال منافع ملی، ژئوپلتیک، استراتژیک و امنیتی خود خواهند بود.   در درجه دوم، گرچه این همکاری امنیتی و نظامی میان تهران و واشنگتن می‌تواند عاملی برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و بهبود روابط دیپلماتیک میان ایران و امریکا شود، همچنان خلاء‌هایی در روابط میان دو کشور وجود خواهد داشت.   هنوز تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای میان بلند پروازی‌ها و اهداف منطقه‌ای و ژئوپلتیک ایران و امریکا وجود دارد. تنش‌های بنیادین میان دو کشور، که حاصل موضع ایران در قبال همپیمان استراتژیک امریکا در منطقه، یعنی اسرائیل، و حمایت تهران از حزب الله و حماس است همچنان عاملی برای تنش در روابط دیپلماتیک و سیاسی میان ایران و امریکا خواهد بود.  
***
شایان ذکر است که جام نیوز به تناسب جهت گیری اعلام شده خود یعنی مانیتورینگ رسانه‌های بیگانه، تلاش می کند تا حد امکان خروجی آن‌ها را در معرض مشاهده و قضاوت علاقمندان و پژوهشگران قرار دهد. بنابراین پرواضح است که بازنشر مطالب مورد اشاره، لزوما به معنای تأیید محتوای آن‌ها نیست.
   
رادیو فردا
    104




۰۹/۰۶/۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن