تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802888085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وال‌استریت ژورنال: تبعات کمک نظامی ایران و امریکا به کردستان عراق


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



وال‌استریت ژورنال: تبعات کمک نظامی ایران و امریکا به کردستان عراق
دو رقیب دیرینه [ایران و امریکا] برای نفوذ در عراق، دریافته‌اند که با دشمنی مشترک روبرو هستند و با تلاشی هماهنگ به تجدید حیات پیشمرگه‌ها که در مدتی طولانی بصورت اسطوره‌ای در میان نیروهای مختلف عراقی شناخته شده بودند، کمک کردند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه امریکایی "وال استریت ژورنال" (WallStreetJournal) روز پنجشنبه 23 مرداد، نوشتاری به قلم "نور مالاس" و "جو پارکینسون" با عنوان "ایرانی‌ها و امریکایی‌ها به پیشمرگه‌های کرد کمک می‌کنند" منتشر کرد.  
نویسندگان این مقاله که از گروه تروریستی "داعش" به عنوان "دولت اسلامی" یاد می کنند، می‌نویسند: «ایران و امریکا "دولت اسلامی" را دشمن مشترک خود می‌دانند.   مبارزات پیشمرگه‌های کرد در عقب راندن شورشیان افراطی داعش باعث شد که ایران و امریکا در کنار هم قرار بگیرند و برای تقویت نیروهای مبارز کرد، برای شکست دادن دشمن مشترک، وارد عمل شوند.     حملات هوایی امریکا در هفته جاری به پیشمرگه‌ها، امکان بازپس‌گیری دو شهر در دامنه‌های "اربیل" را داد که چند روز پیش از آن، در یک شکست حیرت‌آور در مقابل داعش، از دست داده بودند و این گروه افراطی توانسته بود تا حدود ۳۰ کیلومتری مرکز اقلیم کردستان عراق نزدیک شود.     روز دوشنبه در "مخمور" یک گزارشگر، شاهد دیدار فرماندهان ارشد کرد با مشاوران ایرانی در مرکز فرماندهی عملیات بود. حدود ۵۰ کیلومتر دورتر در شهر اربیل، مشاوران امریکایی با فرماندهان پیشمرگه و نیروی هوایی عراق در این هفته دیداری مشابه داشتند.»     به باور نویسندگان مقاله وال استریت ژورنال، این دیدارهای موازی به روشنی نشان می‌دهد که دو رقیب دیرینه [ایران و امریکا] برای نفوذ در عراق، دریافته‌اند که با دشمنی مشترک روبرو هستند و با تلاشی هماهنگ به تجدید حیات پیشمرگه‌ها که برای زمانی طولانی بصورت اسطوره‌ای در میان نیروهای مختلف عراقی شناخته شده بودند و از آنها به عنوان تواناترین نیروی مبارز عراق یاد می‌شد، کمک کردند.     وزارت امور خارجه امریکا اذعان کرده است که امریکا و ایران از درک و تفاهم متقابل در تهدید ناشی از داعش برخوردارند، ولی "ماری هارف" سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید "این لزوما به معنای داشتن منافع استراتژیک مشترک نیست."     در مقاله این روزنامه امریکایی آمده است: «در طول یک مرز حدوداً ۱۰۰۰ کیلومتری که زمانی امن‌ترین و مرفه‌ترین منطقه عراق به حساب می‌آمد، نیروهای کرد اکنون با شورشی که به یک ارتش تبدیل شده و هرگز تصور آن را نمی‌کردند، روبرو شده‌اند.»   در حالی که داعش به سوی اربیل پیشروی می‌کرد، پیشمرگه‌ها عقب نشستند. پیشمرگه‌ها در داخل و خارج عراق به عنوان خط اول دفاعی علیه افراطیون محسوب می‌شدند. اما عملیات داعش و واکنش پیشمرگه‌ها در هفته گذشته، هم واقعیت و هم تصوراتی که درباره این گروه وجود داشت، را نشان داد.»  
نویسندگان این مقاله می افزایند: «عراقی‌ها، کردها و امریکایی‌ها به سرعت به واقعیات مربوط به توانایی‌های پیشمرگه‌ها پی بردند. بر همین اساس مقام‌های کرد می‌گویند: "این اضطراری بودن تهدید است که متحدان غیرمحتمل را در کنار پیشمرگه‌ها، که در موضع بهتری از هر نیروی دیگری در خاورمیانه قرار دارند، گردآورده است تا از سوی آنها علیه داعش، که قصد برپایی خلافت اسلامی افراطی را دارد، بجنگند."   "هلگرد حکمت علی" یک سخنگوی پیشمرگه می‌گوید: "تمام مرزهای ما مورد تهدید قرار گرفته و سراسر یک جبهه جنگ شده است."   وی می گوید: "از مشارکت ایرانی‌ها در جبهه مخمور بی‌خبر بوده" اما در ادامه افزوده "انتظار داشت که کشورهای منطقه به کمک پیشمرگه ها بشتابند، و ما از این امر استقبال می‌کنیم."   "رامان مجید" یک نماینده سیاسی "اتحادیه میهنی کردستان" که دارای روابط تاریخی با ایران است، گفت: "ایران حمایت خود را نشان داده است."»  
وال استریت ژورنال در ادامه این مقاله می‌نویسد: «برای امریکا، پیشمرگه در خط مقدم جبهه استراتژیک امریکا برای عقب راندن داعش از عراق قرار دارد. در حالی که حملات هوایی امریکا با هدف متوقف کردن پیشروی داعش آغاز شده، با این حال امریکا امیدوار است که نیروهای کرد، پیکارجویان داعش را به عقب براند.»     «تلاش برای متوقف کردن داعش، به دخالت حدود ۱۰۰۰ پرسنل نظامی امریکا در عراق و همکاری مصلحتی بین کردها و دولت مرکزی عراق منجر شد. فرانسه هم روز پنجشنبه ارسال سلاح و مهمات به عراق را آغاز کرد و از دیگر کشورهای اروپایی خواست از آن کشور پیروی کنند.»     نویسندگان این مقاله می گویند: «حالا، هر روز صبح، وزیر پیشمرگه‌ها با دیگر فرماندهان کرد، فرماندهان نظامی عراق و مشاوران امریکایی در اتاق عملیات مشترک در اربیل دیدار می‌کنند. شکست در میدان جنگ، اعتماد کردها به پیشمرگه‌ها را به عنوان محافظان معتبر هویت خود متزلزل کرد.   در مناطقی مثل مخمور، نیروهای کرد می‌گویند از این که شاهد پیوستن عراقی‌های غیرکرد به شورشیان بودند، شگفت‌زده شدند.     حکمت علی می‌گوید: "ما به امریکایی‌ها و دیگران گفتیم که پیشمرگه‌ها علیه دولت تروریستی می‌جنگند. این ارتش صدام حسین نیست؛ این متفاوت از آن است. طوری می‌جنگند مثل این که عراق کشورشان نیست، آنها همه جا را به آتش می‌کشند."     ضعف پیشمرگه‌ها در رویارویی با شورشیان افراطی داعش، امریکا را -که به پیشمرگه‌ها آموزش داده بود و علیه صدام مجهز کرده بود- در یک موضع دشوار قرار داده است.»  
وال استریت ژورنال می نویسد: «برای سال‌ها، دولت اقلیم خودمختار کردستان از غرب سلاح‌های پیشرفته‌تری می‌خواست، اما غرب آنها را به دولت مرکزی عراق ارجاع می‌داد، تا از تحقق خواسته کردها برای استقلال جلوگیری شود.   امریکایی‌ها، اکنون مجبورند که یک برنامه عمده مسلح کردن کردها را اجرا کنند و خطر شتاب‌گیری تجزیه عراق را بپذیرند، یا این که کمک‌های کمتری کنند اما در تبدیل پیشمرگه‌ها به یک نیرویی که به نیابت از سوی آمریکایی‌ها در خط مقدم جبهه علیه داعش بجنگند، ناکام شوند.»       طبق گزارش این روزنامه چاپ نیویورک، «مقام‌های امریکایی می‌گویند: "تحویل مستقیم سلاح به اقلیم خودمختار کردستان از طریق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا / CIA) قصد امریکایی‌ها برای مجهز کردن پیشمرگه‌ها علیه داعش را نشان می‌دهد. اما، آنها هشدار می‌دهند که هر نوع برنامه گسترده‌تری برای یاری رساندن به کردها باید در هماهنگی با بغداد صورت گیرد.     در ماه ژوئن، جان کری وزیر امور خارجه امریکا گفت: "همکاری نظامی با ایران را (در مقابله با داعش) رد نمی‌کند." بعدا به نظر رسید که کاخ سفید و پنتاگون با موضع جان کری موافق نیستند. "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید گفت: "هرگونه همکاری با دولت ایران، شامل همکاری‌های نظامی نخواهد شد."»     این روزنامه در پایان مقاله خود مدعی می شود که «در ماه ژوئن، در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، ایران و امریکا درباره عراق و خطر دولت اسلامی مذاکره کرده بودند.»  
این در حالی است که مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکرات پیرامون عراق را در مذاکرات وین را تکذیب کرده بودند.  
شایان ذکر است که چندی پیش، رهبر معظم انقلاب در سخنانی با هرگونه مداخله نظامی امریکا در عراق مخالفت نمودند که برداشت تحلیل‌گران داخلی و خارجی از بیانات آیت الله خامنه ای، موضع منفی ایران در همکاری نظامی ایران با امریکا در عراق بود.
   

وال استریت ژورنال
    104  




۲۵/۰۵/۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن