تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804635363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش «موگريني» در هدايت مذاکرات هسته اي 1+5


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ شهريور ۱۳۹۳ (۱۱:۳۸ق.ظ)
نقش «موگريني» در هدايت مذاکرات هسته اي 1+5 گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، نشست اخير اعضاي اتحاديه اروپا در روز شنبه نشستي خبر ساز و پر اهميت بود در اين نشستف فدريکا موگريني را جايگزين کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا کردند. همچنين دونالد تاسک نخست‌وزير لهستان هم به عنوان رئيس شوراي اروپا و جانشين هرمان ون رومپوي انتخاب شد.
با اين حال آنچه نتايج اين نشست را براي جمهوري اسلامي ايران قابل اهميت مي ساخت انتخاب جانشين کاترين اشتون بود که زمزمه هاي آن از چند ماه قبل به گوش مي رسيد به همين دليل در ادوار اخير مذاکرات هسته اي وين بخشي از گفتگوها به اين جانشيني نيز اختصاص يافته بود.
مرضيه افخم سخنگوي وزارت خارجه کشورمان در نشست خبري که بعد از مذاکرات هسته اي وين 6 برگزار شده بود در مورد مسوول مذاکرات هسته اي گروه 1+5 گفته بود: " اينکه خانم اشتون تغيير کند، به عهده اتحاديه اروپاست؛ اما به نظر مي رسد حضور وي به علت آشناي با روند گفتگوها و مباحث مطرح شده مي تواند بسيار کمک کننده باشد." همچنين ساير مقامات کشورهاي عضو 1+5 نيز اين انتظار را داشتند که اشتون تا پايان مهلت تعيين شده در ماه نوامبر به عنوان رئيس 6 کشور طرف ايران در مذاکرات توافق جامع باقي بماند.
فدريکا موگريني در روز شنبه 26 خرداد 1352 در رم، پايتخت ايتاليا به دنيا آمده است. وي 17 سال از مسئول کنوني سياست خارجي اتحاديه اروپا کوچک‌تر است. موگريني فارغ التحصيل رشته علوم سياسي از دانشگاه لاساپلنزاي رم است. او ازدواج کرده و دو دختر دارد. جالب اينجاست که بدانيم، موضوع پايان‌نامه موگريني «رابطه بين دين و سياست در اسلام» است، موضوعي که باعث شد او را به‌عنوان يک کارشناس سياست اسلامي مطرح کند. وي در گذشته بر روي پرونده هاي مربوط به عراق، افغانستان و بطور کلي در مورد روند صلح در خاورميانه کار کرده است. يکي از نکات مهم در ديدگاه سياسي خانم فدريکا موگريني، عضويت اش در حزب دموکرات ايتالياست؛ همين موضوع باعث گرديده که در سال هاي اخير، رايزني هاي پر رنگي با همتايان آمريکايي خود داشته باشد.
در هر صورت آنچه در مورد نقش وي در پيشبرد مذاکرات هسته مي توان گفت اين است که به نظر مي رسد نقش "فدريکا" در جريان مذاکرات چندان به چشم نيايد چرا که هم مقامات ايراني و هم مقامات 1+5 معتقد بودند که بهتر آن است که کاترين اشتون هم چنان مامور رسيدگي به اين مذاکرات باقي بماند و طبق آخرين توافق مذاکره‌کنندگان ايران و ۱+۵ مهلت دو طرف براي رسيدن به توافق تا ۲۴ نوامبر تمديد شده است و انتظار مي‌رود در دور آتي مذاکرات هم اشتون همچنان هدايت گروه مذاکره‌کننده ۱+۵ را به عهده داشته باشد.
از سويي ديگر به نظر نمي رسد پروژه سنگين و مهم مذاکرات هسته اي در بدو شروع کار به موگريني سپرده شود. اشتون 58 ساله در طول مذاکرات هسته اي تجربيات ارزنده اي بدست آورده که بدون شک در چنين مرحله حساسي از مذاکرات، تجربيات وي در پيشبرد هرچه بهتر گفتگوها کنار گذاشته نمي شود.
در هر صورت بايد دانست که حتي کاترين اشتون هم نقش تعيين کننده اي در مذاکرات ايران و 1+5 نداشته و ندارد و اين تنها جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا هستند که بيشترين تاثير را در به نتيجه رسيدن يا نرسيدن مذاکرات خواهند داشت. اما در هرصورت فدريکا موگريني به عنوان وزير خارجه ايتاليا نيز همچون اغلب مقامات اروپايي خواهان به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي بوده است. وي در جريان ديدار مقامات ارشد مذاکره کننده هسته اي کشورمان که ارديبهشت 93 به رم رفته بودند، اظهار داشت: "به دستيابي به يک توافق نهايي درباره برنامه هسته اي ايران خوشبينم و معتقدم با توجه به نقش مثبتي که ايران مي تواند در خاورميانه ايفا کند، پس از رسيدن به يک توافق جامع، اوضاع در منطقه خاورميانه نيز تغيير خواهد کرد."
در پايان بايد گفت: هرچند که موگريني، کمي براي اين مقام جوان به نظر مي‌رسد، او 41 سال بيشتر ندارد و تجربه‌اش براي «راه بردن» ماشين سياست خارجي اروپا، کمي پايين به نظر مي‌رسد. اما براي ما ايراني‌ها اين انتخاب اهميت داشت. هم اکنون رابطه ما با ايتاليايي‌ها در اين اواخر رنگ و روي بهتري به خود گرفته و هنوز هم ساکنان چکمه، بزرگ‌ترين شريک تجاري ما در اتحاديه اروپا محسوب مي‌شوند. اميد مي رود با کسب تجارب ارزنده فدريکا موگريني اين روابط با اتحاديه اروپا در حوزه سياست خارجي با توجه به پتانسيل هاي فعلي وزارت خارجه کشورمان بيش از پيش گسترش يابد.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن