واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > مرکز > مرکزی پورسیدیان:
جشنوارههای سینمایی میتوانند رقابت بین هنرمندان را هدفمند سازند
اراک- خبرگزاری مهر: نویسنده و کارگردان سینما، شکل گیری رویدادهایی هدفمند و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر را لازمه رشد و اعتلای این حوزه دانست و گفت: جشنوارههای سینمایی می توانند رقابت بین هنرمندان را هدفمند سازند.
شهریار پورسیدیان که با فیلمنامه مرز در بخش مسابقه پنجامین جشنواره منطقه ای سینمای جوان اراک حضور دارد در گفتگو با مهر گفت: نقش هدایتی جشنواره ها به شدت تاثیرگذار است چون به صورت غیرمستقیم نوعی آموزش را دربرمی گیرد. در حوزه سینما باید از این نقش به خوبی بهره گیریم تا هویت یک رویداد فرهنگی و هنری و دلایل و اهداف برگزاری آن مشخص شود. این فیلمنامه نویس استمرار را لازمه شکل گیری جریان های فرهنگی و هنری و روزآمدی را دیگر اصل زیربنایی این جریان ها دانست و افزود: در صورتی برگزاری جشنواره های منطقه ای بیشترین بازدهی را خواهد داشت که بتوانیم جایگاه آن ها را در فرهنگ عمومی از طریق استمرار برگزاری، اطلاع رسانی و تبلیغات ثبت کنیم. از سوی دیگر، این گونه رویدادها را متناسب با تحولات اجتماعی و شرایط جدید متحول کرده تا بتوانیم پاسخگوی مخاطبان مختلف باشیم. پورسیدیان با اشاره به لزوم تقویت حوزه فیلمنامه در سینمای کشور، یادآور شد: این حوزه نیازمند بازنگری و تصحیح روش هاست. در صورتی که سطح فیلمنامه ها در سینما از نظر کیفی تقویت شود به مرور شاهد تاثیرات آن بر کل سینما خواهیم بود. فیلمنامه نقشه اصلی تولید یک فیلم سینمایی است و قطع به یقین، هرچه ما نقشه کامل تری داشته باشیم در ادامه به اثری هدفمندتر خواهیم رسید و این مساله لزوما خلاقیت و نوآوری را محدود نمی کند بلکه چارچوب درستی را بنا خواهد کرد. وی با اشاره به وجوه ادبی فیلمنامه، خاطرنشان کرد: فیلمنامه به خودی خود به مانند یک رمان، یک داستان کوتاه و یا یک قطعه شعر می تواند اثری مستقل و قابل تحلیل و تاویل باشد. اما این نوشته تفاوت هایی با دیگر اشکال نگارش دارد که باید به مرر توسط هنرمند چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم درک شود این یکی از اهدافی است که می تواند از طریق جشنواره هایی چون جشنواره منطقه ای سینمای جوان محقق شود. پورسیدیان اضافه کرد: باید توجه داشت که در حوزه فیلمنامه، رعایت قواعد نگارش و وجوه ادبی در اولویت اول کار نیست بلکه اولویت اول با نگاه بصری و تصویری به وقایع و تقطیع مناسب زمانی و مکانی آن هاست تا به نوعی به زبان تصویر رسید. فیلمنامه نسبت به داستان یا شعر، انرژی بالقوه درونی بیشتری دارد که کارگردان وظیفه آزاد سازی این انرژی را عهده دار می شود. وی در پایان تصریح کرد: تفکیک تخصصی جشنواره منطقه ای سینمای جوان و نگاه خاص به مقوله فیلمنامه از ویژگی های مثبت این رویداد است که می تواند نقطه آغاز حرکت برای تغییر در حوزه فیلمنامه نویسی فیلم کوتاه باشد.
۱۳۹۳/۶/۵ - ۱۳:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]