واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
هشدار رییس کانون کارگردانان درباره تغییر جایگاه تئاتر/ تئاتر شبیه سینما و تلویزیون شده است
زمانی تئاتر جایگاه یا بهتراست بگویم پناه گاهی بود بسیاربلندمرتبه و امن تر از سینما و تلویزیون، به این معنی که می شد در تئاترموضوعات مختلف جامعه ایرانی را به گونه ای مطرح کرده امکان طرح آن در سینما که عمده هدفش فروش وتجارت است و تلویزیون که هدف آن ارائه یک استاندارد خاص از زندگی ایرانی است، به هیچ عنوان نبود.
به گزارش نامه نیوز به نقل از پیام نو، حسین کیانی نویسنده و کارگردان تئاتر و رییس کانون کارگردانان خانه تئاتر نسبت به تقلیل جایگاه تئاترازهنری دراماتیک و اثربخش به هنری صرفا سرگرم ساز و درآمدزا در کشور هشدار داد.
در متن حسین کیانی که در اختیار پیام نو قرار گرفته آمده است:
زمانی تئاتر جایگاه یا بهتراست بگویم پناه گاهی بود بسیاربلندمرتبه و امن تر از سینما و تلویزیون، به این معنی که می شد در تئاترموضوعات مختلف جامعه ایرانی را به گونه ای مطرح کرده امکان طرح آن در سینما که عمده هدفش فروش وتجارت است و تلویزیون که هدف آن ارائه یک استاندارد خاص از زندگی ایرانی است، به هیچ عنوان نبود. اما اکنون موضوعات و درونمایه های مطروحه در تئاتر به سمت وسویی رفته که هیچ ارج واحترامی را نسبت به دو مدیوم مذکور برنمی انگیزد. گویی تئاتر ما دررقابت طرح مفاهیم اصیل و عمیق جامعه خود به جای پیشتازی به جامانده گی و درمانده گی گرفتارآمده است و آرمان وهدفش تنها شده درآوردن خرج ومخارج گروه و پرداخت درصد سالن واحیانا درآمد آوری و پول زایی، واین میسرنمی شود مگر با تبدیل کردن تئاتر به سرگرمی یک قشرخاص که طرح و نقد ناهنجاری های گریبان گیراجتماعی و فرهنگی چنگی به دلشان نمی زند. ایشان پول می دهند که سرشان گرم بشود واوقات فراغتشان پر، شاید برای همین روزبه روزقیمت بلیت تئاتر افزایش می یابد، به هرحال قیمت سرگرم شدن وخندیدن درکشوری که گفته می شود دومین کشورغمگین جهان است، بالاست.
******
تقلیل جایگاه تئاترازهنری دراماتیک و اثربخش به فوت وفنی ملودرام وسرگرم ساز و درآمدزا زنگ خطریست جدی که درتالارهای نمایش تهران به صدا درآمده که اگر صدایش را نشنویم یا نشنیده بگیریم، دیگرنه هنری به نام تئاترکه چیزی شبیه به آن خواهیم داشت، چیزی که تفکربرانگیزنیست، نقدنمی کند، زیربناهای غلط بسیاری ازمسایل جامعه را به چالش نمی کشد و بی دغدغه و بی مساله برای به سالن کشاندن تماشاگران بیشترحتی بنیادها و مبانی واصولی را که هنرچندهزارساله تئاتربرآنها بناشده را هم زیرپا می نهد… صرف تماشاگرانبوه که این روزها ملاک مطلق مدیران دولتی وغیردولتی تالارها برای تخصیص سالن به کارگردانها شده بسیارجای تامل دارد، مخاطبی که پسند عام دارد همین عام پسندی را به کارگردان هم منتقل می کند… کارگردان درآمد خواه درنهایت مجری تعمیم خواست های تماشاگری با سلیقه متوسط و میانمایه می شود که خود را به عنوان تضمین فراگیر بازگشت سرمایه وسود دهی بیشترمعرفی کرده است… نمی خواستم از واژه ی مشتری به جای تماشاگر و واژه درآمدگردان به جای کارگردان استفاده کنم ولی چاره ای جز گفتن حقیقت نیست، هوای این روز های تئاترشهر مان گرفته وابری است…
1393/6/3
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]