تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816467698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش آفرینی امام صادق(ع) در تبیین مکتب فقهی اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: وزیر اطلاعات در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مطرح کرد
نقش آفرینی امام صادق(ع) در تبیین مکتب فقهی اسلام
وزیر اطلاعات گفت: امام جعفر صادق(ع) شیخ الائمه فرصتی یافت که در تبیین مکتب فقهی اسلام بیش از هر امام دیگری نقش آفرینی کند.


به گزارش خبرنگار سیاسی اشگاه خبرنگاران؛ "سیدمحمد علوی" وزیراطلاعات در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن عرض تسلیت روز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: این مناسبت را به محضر مولایمان و رهبر عزیزمان، مردم شهید پرورمان و شما عزیزان نمازگذار تسلیت عرض می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: امیدواریم پیوندمان با اهل بیت عصمت و طهارت تا آخرین لحظه عمر مایه عزت و سرافرازی همه باشد  
 
وزیر اطلاعات با اشاره به گرامیداشت هفته دولت و روز صنعت دفاع ملی اظهار داشت: این روز را به سنگرداران دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران این مناسبت را تبریک می‌گوییم و توفیق آن‌ها را در نوآوری و نوپردازی و افزایش بنیه بازدارندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی را از خداوند متعال مسئلت داریم.
 
وی تصریح کرد: امام صادق(ع) شیخ الائمه فرصتی یافت که در تبیین مکتب فقهی اسلام بیش از هر امام دیگری نقش آفرینی کند؛ نقش‌هایی که ائمه ما آفریدند مکمل یکدیگر است کار آن‌ها از همدیگر جدا نبود، هر یک کار امام قبلی را به کمال رساندند و همه آن‌ها کار رسول گرامی اسلام(ص) را ادامه دادند؛ نقشی که ائمه ما ایفا کردند در ادامه نقشی بود که رسول گرامی اسلام(ص) ایفا کردند و همان جایگاهی را داشتند با مختصر تفاوت که رسول گرامی اسلام(ص) داشتند.  
 
علوی در ادامه افزود: به تعبیر امام راحل رسول گرامی اسلام(ص) دارای سه حیث و جایگاه بودند؛ حیث نبوت، حیث فصل خصومت و حیث زعامت؛ از نظر حیث نبوت رسول گرامی اسلام(ص) کارش این بود که وحی را از خداوند دریافت می‌کرد و به انسان‌ها ابلاغ می‌کرد؛ بی‌آنکه در وحی نازل شده کم و کاستی یا افزایشی بدهد به لحاظ فصل خصومت زمانی که بین مسلمانان دعوا  و نزاعی می‌شد این اتفاق می‌افتاد پیامبر بر اساس فرمول‌های قضایی اختلاف میان مردم را حل می‌کرد و به لحاظ حیث زعامت رسول گرامی اسلام(ص) در مدینه نظام سیاسی اسلامی تاسیس کردند و به عبارت دیگر حکومت اسلامی تاسیس کردند و خود حضرت در راس حکومت اسلامی قرار داشتند و به تعبیر دیگر سلطان اسلام زعیم اسلام و رئیس حکومت اسلامی بودند.
 
وزیر اطلاعات بیان کرد: بعد از رسول گرامی اسلام(ص) مسئله وحی منقطع شد و بحث نبوت تمام شد که پیامبر اکرم خاتم الانبیا بود ائمه طاهرین بعد از پیامبر اکرم همین مسیر را باید ادامه می‌دادند و همین نقش را ایفا می‌کردند ولی به جای دریافت وحی و ابلاغ آن به مردم بیان وحی را داشتند چون یکی از رسالت‌های رسول اکرم تبیین وحی بود خداوند وحی را نازل کرده تا برای مردم بیان کنی چه چیزی از خدا برای آن‌ها نازل شده است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: امام بر او وحی نازل نمی‌شد وحی را ابلاغ نمی‌کرد اما وحی را که بر پیامبر اکرم نازل شده بود ائمه ما باز می‌کردند روشن می‌کردند تبیین می‌کردند این است که ائمه ما مانند رسول اکرم هم مسئولیت هدایت جامعه را به احکام اسلام به شرع مقدس اسلام داشتند هم مسئولیت اجرای احکام اسلام و مدیریت سیاسی جامعه و مدیریت قدرت جامعه را داشتند در هر یک از این زمینه‌ها ائمه ما نقش خود را ایفا کردند.
 
علوی با اشاره به نقش علمی و فکری و سیاسی امام صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) از لحاظ علمی کار ابا و اجداد طاهرین خود را دنبال کردند بزرگترین مکتب فقهی را بنا گذاشتند مکتبی که امام صادق بنا نهادنددر ادامه حرکتی بود که حضرت امیر(ص) امام حسن و امام حسین و امام باقر دنبال کرده بودند با این تفاوت که شرایط در زمان ائمه گذشته متفاوت با شرایط امام صادق بود.
 
وزیر اطلاعات افزود: در زمان ائمه شرایط به گونه‌ای بود که ائمه زمینه پاسخگویی به مسائل شرعی هم از آن‌ها سلب شده بود امام مجتبی در شرایطی بود در زمان معاویه که کمتر کسی جرات می‌کرد سراغ امام مجتبی برود یا سراغ امام حسین برود و از آن‌ها مسئله شرعی بپرسد خیلی‌ها این جایگاه را برای حسنین قائل نبودند .
 
وی بیان داشت: بعد از شهادت امام حسین(ع) در کربلا وضعیت بدتر شد، خفقان حاکم شد، کسی جرات نمی‌کرد در خانه امام سجاد برود و عرض کند "یابن رسول الله مسئله شرعی دارم" امام صادق می‌فرماید "بعد از جریان حضرت سیدالشهدا مردم از در خانه اهل بیت برگشتند و فاصله گرفتند مگر 4 نفر یحی‌بن ام طبیب، جبیربن هند، جابربن عبدالله انصاری و ابوخالد کابلی و می‌رفتند" پیش امام سجاد سوال و مسئله می‌پرسیدند.

خبر در حال تکمیل...







تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن