تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798597369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام بزرگ همکاری‌ هسته‌ای میان ایران و آژانس در میانه ضرب‌الاجل «اقدام مشترک» برداشته می‌شود؟/ ایران به دنبال پایان دادن به نظارت‌های فراقانونی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
گام بزرگ همکاری‌ هسته‌ای میان ایران و آژانس در میانه ضرب‌الاجل «اقدام مشترک» برداشته می‌شود؟/ ایران به دنبال پایان دادن به نظارت‌های فراقانونی

گام بزرگ همکاری‌ هسته‌ای میان ایران و آژانس در میانه ضرب‌الاجل «اقدام مشترک» برداشته می‌شود؟/ ایران به دنبال پایان دادن به نظارت‌های فراقانونی
آمانو در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 چمدانش را بست و با اعلام اینکه تهران گام‌های جدید شفاف سازانه را آغاز کرده است، تهران را در سومین سفر خود به ایران ترک کرد.
به گزارش نامه نیوز، «یوکیا آمانو» مدیر کل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که از سال 2009 ریاست بر یکی از مهمترین سازمان های بین المللی را از «محمد البرادعی» مصری به دست گرفت، هفته جاری برای سومین بار به ایران آمد تاگام های مهم دیگری در زمینه دستیابی ایران و 1+5 به توافقِ جامع ِ نهایی برداشته شود.

آمانو در دومین سفر خود به ایران پس از روی کار آمدن دولت جدید، در حالی با مقامات عالی رتبه کشورمان از جمله «حسن روحانی» رئیس جمهوری، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه و «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت وگو کرد، که همکاری های مشترک کم نظیری میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک سال گذشته صورت گرفته است.

آمانو در نخستین سفر خود به ایران در آبان ماه گذشته، توافق نامه اجرای مشترکی را با تهران به امضا رساند که بر اساس آن ایران متعهد شد بیش از 13 مورد از موارد طرح شده در این توافق را تا اردیبهشت ماه سال جاری به مرحله اجرا دربیاورد، پس از آن نیز طرح 5 ماده ای مجددا در دستور کار ایران و آژانس قرار گرفت تا به موازات پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ، همکاری های تهران و آژانس نیز در چارچوب نظارت آژانس بر طرح برنامه اقدام مشترک ادامه یابد.

چاشنی های انفجاری؛ موضوع مهم مورد بحث در دیدارهای آمانو در تهران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین روز از حضور خود در تهران در دیدار با صالحی، بحث و مذاکره بر سر موضوع چاشنی های انفجاری را در دستور کار خود داشت. صالحی در این باره با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سوالات اژانس درباره ی چاشنی های انفجاری پاسخ داده شد تا پرونده این موضوع در آژانس بسته شود، گفت: اگر این گام بلند از سوی آژانس درباره موضوع چاشنی های انفجاری برداشته شود، قدم‌های بعدی آسان‌تر خواهد بود.

آمانو که هدفش از سفر به ایران را دیدار با مقامات عالی رتبه و تحکیم همکاری ها و گفت‌وگوها درباره توافقات گذشته عنوان کرده بود نیز از سخنان مقامات ایران درباره تعهدات تهران به حل همه موضوعات به وجد آمد و گفت: آژانس متعهد به همکاری با ایران است تا همه موضوعات گذشته و حال را از طریق همکاری و گفت‌وگو حل و فصل کند. به منظور حل و فصل همه موضوعات باقیمانده گذشته و حال بسیار مهم است که چارچوب همکاری همچنان ادامه یابد.

چاشنی های انفجاری یکی از مکان های مورد مناقشه میان ایران و آژانس است که سوالاتی در این زمینه از سوی آژانس مطرح بود که با پاسخ ایران با هدف مختومه کردن پرونده این موضوع همراه بود؛ موضوعی که اعتراض صالحی درباره نیمه بسته ماندن این پرونده از سوی آژانس و افزایش سوالات به 60 سوال همراه بود.

اختلافات ایران و آژانس در میانه ضرب‌الاجل برنامه اقدام مشترک حل وفصل می‌شود؟

در حالی که یک ماه از زمان تمدید اجرای برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی می گذرد و تنها 3 ماه دیگر از این زمان باقی مانده است، دیدار آمانو از تهران در این برهه زمانی را می تواند گامی مهم در جهت شفاف سازی در زمینه برنامه هسته ای ایران و تعهدات تهران برای رسیدن به یک توافق جامع در پایانِ مذاکرات دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار با آمانو به یکی از موضوعات مورد اختلاف ایران و 1+5 و یکی از دلایل اعمال فشار کنگره آمریکا بر تیم مذاکره کننده این کشور اشاره کرد و گفت: توان موشکی ایران به هیچ عنوان و در هیچ رده ای قابل مذاکره نیست.

رئیس جمهوری کشورمان همچنین خواستار انتشار گزارش‌های نوبه ای از روند پیشرفت گام به گام و رو به جلو آژانس از برنامه های هسته ای ایران شد و گفت: تنها نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیریم که در چارچوب ان پی تی و پادمان باشد و هرگونه نظارت‌های فراقانونی بدعتی است که به ضرر همه کشورهای در حال توسعه تمام خواهد شد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، شب گذشته و در پایان سفر خود به تهران در سخنانی اما از آغاز گام های شفاف سازانه از سوی ایران خبر داد و بدون ارائه جزئیات بیشتری از این موضوع، گفت: ایران اجرای گامهای شفاف ساز مورد توافق تهران و اژانس را آغاز کرده است؛ انتظار می‌رود طی رزوهای آینده همکاری میان ایران و آژانس به پیشرفتهایی دست یابد.

ایران از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت جدید سلسله همکاری‌های مشترکی را با رویکرد اعتمادسازانه و شفاف سازی در عرصه فعالیت‌های هسته ای ایران آغاز کرده است؛ همکاری‌هایی که در کنار مذاکرات هسته ای و تعهد و پایبندی ایران و غرب به توافقات سه ضلع مثلث راهبردی سرنوشت ساز در خصوص برنامه هسته ای ایران با هدف پایان دادن به یک دهه مناقشه هسته ای را تشکیل می دهد.

دور بعدی مذاکرات در نیویورک یا جایی دیگر؟

مکان و زمان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای اما با وجود حدس و گمان‌هایی درباره برگزاری این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحدف همچنان نامعلوم است؛ مجید تخت روانچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان از آغاز قریب الوقوع نشست های کارشناسی و همچنین نشست های کارشناسی خبر داد و گفت: زمان و مکان برگزاری این نشست های کارشناسی و دوجانبه همچنان مشخص نشده است اما خانم اشتون و آقای ظریف اوایل سپتامبر با یکدیگر دیداری دوجانبه خواهند داشت.

پس از پایان نشست وین 6 در پایان تیر ماه بر خلاف ادوار گذشته، زمان و مکان دقیق برگزاری دور بعدی مذاکرات مشخص نشد، اما بر اساس توافق ایران و 1+5 این نشست ها باید در یکی از شهرهای میزبان دفاتر سازمان ملل متحد یعنی، وین، ژنو و یا نیویورک برگزار شود. از سوی دیگر و با نزدیک بودن برگزاری مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل متحد، نشست هسته ای در سطح وزرای 1+5 در نیویورک و در حاشیه این مجمع برگزار شود.

عباس عراقچی، دیگر مذاکره کننده ارشد ایران نیز با بیان اینکه این مذاکرات در سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و ممکن است در سطح وزرا باشد، گفت که پیش از این مذاکرات، مذاکرات دوجانبه با طرف‌های اعضای گروه 1+5 برگزارمی‌شود که هنوز زمان و مکان این مذاکرات مشخص نیست.







1393/5/28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن