تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816393185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رگ حیات قهدریجان زباله دان شده است/ نخاله های صنعتی جایگزین آب زنده رود در مادی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان مهر گزارش می دهد:
رگ حیات قهدریجان زباله دان شده است/ نخاله های صنعتی جایگزین آب زنده رود در "مادی"
اصفهان - خبرگزاری مهر: منطقه قهدریجان مادی معروف"محمود شاه" قرنهای متمادی مزارع را سیراب می کرد و سایه سار زیبای درختان آن منطقه بود اما امروزه شاهد ورود هر روزه مجموعه ای زشت از نخاله های ساختمانی، زباله های بهداشتی و صنعتی به جای آب زندگی بخش زنده رود هستیم.



به گزارش خبرنگار مهر، زنده رود تنها شاهرگ حیات بخش  فلاک خشک مرکزی ایران است که جریان آن در طول تاریخ موجب تفاوت زیستی محیطی ویژه و نیز میزان چشمگیر برداشت محصولات کشاورزی با سایر شهرها و مناطق فلات نامبرده گردیده است. "مادی" نام همان نهرهای بزرگ جداشده از زاینده رود است که برخی معتقدند ریشه این لغت به عنوان یادگاری از سلسله مادها به خاطر نخستین تقسیم کنندگان آب این رودخانه باز می گردد و در هیچ شهری به جز اصفهان این لغت برای جویهای بزرگ استفاده نمی شود.

در منطقه قهدریجان از توابع لنجان سفلی و شهرستان فلاورجان امروزی مادی معروف"محمود شاه" قرنها مزارع را سیراب می کرد و سایه سار زیبای درختان آن شهره عالم بود اما امروزه با دیدن آن شاهد ورود هر روزه مجموعه ای زشت از نخاله های ساختمانی،زباله های بهداشتی و صنعتی به جای آب زندگی بخش زنده رود هستیم.

تقسیمات زنده رود ریشه باستانی دارد

 در این خصوص نماینده کشاورزان و حق آبه داران شهرستان فلاورجان به خبرنگار مهر گفت: اعتقاد دارم که مادی های منشعب شده از زنده رود سابقه ای قبل از صفویه دارد چرا که بر اساس سخنان تاریخی بزرگمهر حکیم وزیر انوشیروان ساسانی نخستین کسی است که اقدام به تدوین نظام نامه های تقسمیات حوضه آبریز این رودخانه کرد.

مهدی قدیری با بیان اینکه پس از اسلام و در زمان سلطان محمد خدابنده نیز تغیراتی در این تقسیمات رخ داده است، افزود: در دوران صفوی کار تکمیلی انجام شد و "طومار تقسیمات شیخ بهایی " تا زمان حال تکلیف و سهم همه بهره برداران را به طور دقیق و عادلانه  مشخص کرده است.

وی ادامه داد: حفر و گسترش مادی ها و نهر ها از دوره صفوی به بعد با جدیت بیشتری دنبال شد.

نماینده کشاورزان و حق آبه داران شهرستان فلاورجان  با بیان اینکه "مادی محمود شاه" نیز باید اصالتی قبل از دوره صفوی داشته باشد، تصریح کرد: تمدن در منطقه قهدریجان دارای سابقه و محیط های تایید شده باستانی است.

وی یادآور شد: به طور مثال تا 70 سال قبل قلعه ای در این شهر وجود داشت که دارای خندق و پل های چوبی بود که امروزه متاسفانه از آن اثری نیست.
 

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: طبق طومار شیخ بهایی پس از لنجان منطقه النجان که سابقا لنجان سفلی و امروزه شهرستان فلاورجان نامگذاری شده قرار گرفته که سه مادی معروف گرکن، کوشک و محمود شاه از اراضی آن عبور می کند.

قدیری با بیان اینکه سر دهنه مادی محمود شاه از حوالی روستای "لارگان" منشاء می گیرد، بیان داشت: این مادی با طول 30 کیلومتر از مسیر تعدادی از روستاهای شهرستان عبور و در حوالی اتوبان نجف آباد ختم می شده است.

وی گفت: روستاهای زفره،جیلاب و جوجیل جمعا با 25 درصد و  قهدریجان با سهم 75 درصدی همواره بهره برداران مادی محمودشاه بودند.

نماینده کشاورزان و حق آبه داران شهرستان فلاورجان افزود: عرض این مادی هشت متر  و عمق آن در برخی نقاط تا شش متر هم می رسید که حدود چهار متر هم به عنوان گل انداز لایروبی در حریم اطراف آن در نظر گرفته بودند.

قدیری ادامه داد: این مادی همچون شاهرگی بزرگ از دشتهای قهدریجان عبور می کرد و جویها و نهرهای آن همچون رگ های کوچک در بین مزارع آب را به جریان می انداخت.

وی خاطر نشان کرد: اساسا هر ملکی بر اساس شش دانگ تقسیم عرفی و قانونی می گردد اما استثنائا مزارع قهدریجان به قدرجان علیا با هشت دانگ و قدرجان سفلی با هفت دانگ تقسیم می شد که تکلیف و حق آنها از آب مادی نامبرده بر طبق همین تقسیمات تعیین شده بود.

 ساخت کانال های بتونی عامل نابودی مادی شد

وی درباره علل تخریب و نابودی این مادی به خبرنگار مهر گفت: در قبل از انقلاب یک شرکت ایتالیایی اقدام به کانال کشی های بتونی در مزارع کل روستاهای منطقه کرد که کار بهره برداری از آن به سال 1363 آغاز شد.

وی تاکید کرد: اعتقاد دارم که این کانال به طور معکوس شیب بندی شده و آبیاری را دشوار نموده چرا که جهت شیب مزارع قهدریجان از جنوب به شمال است اما شیب کانل به عکس طراحی شده است!

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دهانه مادی محمود شاه با آغاز بهره برداری از کانال در روستای لارگان کاملا بسته شد و به مرور درختان زیباو قطور آن خشکید و توسط افراد سودجو قطع شد.

زباله های صنعتی جایگزین آب زنده رود شده است

وی با انتقاد از بی تفاوتی متولیان مادی ها و جوی ها تاکید کرد: مادی تاریخی و زیبای محمود شاه به مرور زمان به زباله دان نخاله های ساختمانی بدل شده و در حال حاضر ضایعات ریخته گری های شهرک صنعتی اشترجان به آن سرازیر می شود.

وی با بیان اینکه با قطع آب در این این مادی اکوسیستم زیست محیطی منطقه نیز دچار تغیرات ناگواری شد، بیان داشت: تا همین چند دهه اخیر کشاورزان هر جای زمین های قهدریجان را که با بیل خود فقط حدود 30 سانتی متر می کندند به آبی گوارا برای رفع عطش دست می یافتند که فقط دلیل آن اثرات جریان آب در مادی مذکور بود.

وی گفت: وجود این مادی موجب برقرای هوای خوش در محیط بود اما امروزه این بخش مهم از هویت تاریخی قهدریجان به زباله دانی زشت و تحمل ناپذیر بدل شده است.

قهدریجان با مرگ زاینده رود مرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مرگ زاینده رود موجب مرگ قهدریجان شده است، اظهار داشت: بیش از 99 درصد مردم این منطقه شغل کشاورزی داشتند که به علت خشکسالی و به عبارت منطقی تر با قطع بی دلیل حق آبه شان مجبور به کوچ به سایر نقاط کشور برای کار زراعت شده اند.

مادی  محمود شاه در حال الحاق به اتوبان است

در ادامه رئیس شورای شهر قهدریجان نیز در این درباره به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه خشکاندن مادی محمود شاه به دلیل ساخت کانال ها آبیاری رخ داده است.

محمد غلامی با بیان اینکه احیای این مادی تاریخی بدون احیای زاینده رود محال است،افزود:نابودی این مادی خسارتی غیرقابل جبران برای منطقه تلقی می شود.

وی تصریح کرد: پس از خشک شدن مادی حدود سه کیلومتر آن داخل محدوده شهری افتاد که در دوره شهرداران قبلی با خاکریزی به خیابان بدل شده است.

رئیس شورای شهر قهدریجان بیان داشت: بخشی از مادی هم طبق تواقفات انجام شده در سال های اخیر قرار است که به جاده و اتوبان های مسیر روستاهای قلعه امیریه، اسفهران و... ملحق شود.

غلامی خاطر نشان کرد: البته مالکیت مادی محمود شاه طبق صورت جلسه ای مکتوب در اختیار شورای اسلامی روستا ها متعلق به مردم ذکر شده است.

وی گفت: منظور از این بند صورت جلسه آن است که اگر زمانی آب کافی برای احیای مادی در نظر گرفته شد مردم اختیار قانونی احیای آنرا خواهند داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر قهدریجان یادآورشد: با یکی از کارخانجات آجر سازی نیز توافقی به برداشت نخاله های ساختمانی از کف و اطراف این مادی دست یافته ایم.

غلامی بیان داشت: البته هنوز حریم بخشی از طول مادی محمود شاه برای جاده سازی آزاد نشده است که می توان به احیای آن در آینده امید داشت. به گزارش خبرنگار مهر، مادی ها بخشی ازهویت و مدنیت تمامی محلات اصفهان و شهرهای نظیر آن در حوضه آبریزی رودخانه زاینده رود را تشکیل داده اند و نابودی آن هیچ تفاوتی با تخریب بناهای تاریخی در هیچ کجای ایران زمین ندارد و متولیان امر باید به احیای تک به تک این میراث باستانی اقدام جدی کنند.

گزارش :کامران صباغی

عکس: مهدی علیخانی










۱۳۹۳/۵/۲۷ - ۱۱:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن