تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799186195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروری بر حال و روز همسایگان ایران/ وقتی بحران داعش دامنگیر مالکی شد، محبوبیت اردوغان به دادش رسید و آمریکا باز هم میانه دار انتخابات افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مروری بر حال و روز همسایگان ایران/ وقتی بحران داعش دامنگیر مالکی شد، محبوبیت اردوغان به دادش رسید و آمریکا باز هم میانه دار انتخابات افغانستان

مروری بر حال و روز همسایگان ایران/ وقتی بحران داعش دامنگیر مالکی شد، محبوبیت اردوغان به دادش رسید و آمریکا باز هم میانه دار انتخابات افغانستان
همسایگان ایران در شمال، شرق و غرب پس از طی یک دوره بحران امیدوارند پا به عرصه جدیدی در حیات سیاسی خود بگذراند.


به گزارش نامه نیوز، ایران که در سال‌های اخیر و به ویژه در دوران سلسله اعتراضات گسترده ضد حکومتی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا مرکز ثقل ثبات و امنیت در منطقه بود، همچنان این ویژگی خود را حفظ کرده و پس از برگزاری انتخابات موفقیت آمیز ریاست جمهوری خرداد 92، وارد صحنه جدیدی از سیاست ورزی با گفتمان تدبیر و امید در داخل و خارج از کشور شده است.

در این بین، همسایگان ایران طی دو سال اخیر حال و روز خوشی نداشتند؛ در عراق اختلافات داخلی گسترده‌تر و شکاف امنیتی عمیق تر شد تا جایی که نیروهای گروه تروریستی داعش توانستند بخش های گسترده ای از خاک این کشور را به تصرف خود درآورند و بسیاری از مردم بی گناه را تیغ مرگ بسپارند؛ موضوعی که بحران سیاسی در این کشور را نیز رقم زد و مانع از نخست وزیری نوری المالکی برای سومین دوره متوالی شد.

در ترکیه، این همسایه غربی ایران نیز سال 2013 سالی پرفراز و نشیب بود، اعتراضات پارک گزی آنکارا را از اتحادیه اروپا دور کرد و افشای فساد مالی از محبوبیت اردوغان کم کرد؛ با این حال وی توانست در اولین انتخابات ریاست جمهوری با رای مستقیم مردم این کشور پیروز شود و به ادامه حضور در عرصه قدرت در این کشور تکیه کند.

در افغانستان که همواره و طی یک دهه گذشته آبستن حوادث و ناامنی‌های بسیاری بود، یک انتخابات ریاست جمهوری جنجال ساز شد و مردم افغانستان را به خیابان‌ها کشاند؛ اعتراض عبدالله به نتایج انتخابات و تاکید بر تقلب در آن جان کری را به کابل کشاند تا با میانجگری، دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات افغانستان را به صرف نظر از نتایج انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی سوق دهد؛ توافقی که شکننده بود و احمدی زی اکنون آن را به چالش کشید.

پاکستان نیز در حال تجربه سلسله اعتراضات گسترده ضد دولتی است که همزمان با روز استقلال این کشور از چند روز گذشته شدت یافته است و معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی سال گذشته این کشور خواستار کناره گیری «نواز شریف» نخست وزیر این کشور هستند.

افغانستان؛ توافق دو نامزد پیروز با میانجگری چندباره وزیر خارجه آمریکا

صندوق رای و سازو کار دموکراتیک برگزاری انتخابات در افغانستان، 13 سال پس از سقوط طالبان بدون نتیجه‌ی مشخص به پایان رسید؛ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خرداد ماه گذشته برگزار شد و در غیبت رئیس جمهور 8 سال گذشته این کشور که دیگر بر اساس قانون اساسی حق شرکت در انتخابات را نداشت دو نفر از دو جناح متفاوت به دور دوم راه یافتند.

«عبدالله عبدالله» از نیروهای نزدیک به احمدی شاه مسعود و وزیر سابق حامد کرزی و از منتقدان و مخالفان سرسخت وی است، عبدالله دور دوم رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 4 سال گذشته را به نشانه اعتراض به نتایج ترک کرده بود اکنون توانست به همراه «اشرف غنی احمدی زی» دیگر کاندیدای انتخابات سال 88 و وزیر کرزی و دومین متفکر جهان در سال 2013 به دور دوم انتخابات راه یابد.

انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته در افغانستان 13 سال پس از حمله آمریکا و سقوط طالبان با هزار و یک مشقت و سختی برگزار شد؛ طالبان به مردمی که در انتخابات شرکت کرده بودند حمله کرد و  انگشتان رنگی آنها را قطع کرد. این گروره تروریستی همچنین به حوزه‌های رای‌گیری و تبلیغات حمله کرد و ده‌ها نفر از مردم و حامیان نامزدها و یا مسئولان برگزاری انتخابات را کشت.

نتایج دور دوم این انتخابات اما چیزی نبود که مورد رضایت عبدالله عبدالله و حامیانش باشد؛ عبدالله که از پیش اعلام نتایج صحت آن را زیر سوال برده بود و از تقلب گسترده در این انتخابات خبر داده بود تن به پذیرش پیروزی احمد زی نداد و به همراه خیل عظیمی از هوادارانش تهدید به قهر سیاسی کرد و خواستار بازشماری آراء شد.

کلاف سردرگم انتخابات افغانستان می‌رفت تا به بحرانی عمیق در این کشور تبدیل شود که هواپیمای وزیر خارجه آمریکا در فرودگاه کابل به زمین نشست و جان کری راهی میانجگری میان دو نامزد انتخابات افغانستان شد.

وزیر خارجه آمریکا توانست اشرف غنی را به بازشماری آراء انتخابات راضی کند، بازشماری که در میانه راه به دلیل اختلافات و اعتراضات چندین بار متوقف شد و بار دیگر جان کری را راهی افغانستان کرد تا این بار، وزیر خارجه آمریکا دست خالی باز نگردد و با اقناع نامزدها برای اغماض از صندوق رای و نتایج آن، دولت وحدت ملی تشکیل دهند. احمد غنی اما اکنون در اظهاراتی تازه عنوان کرد: موافقتنامه تقسیم قدرت را امضا نکرده و در صورت برد، قدرت را تقسیم نخواهد کرد. وی افزود: 2 مرکز تصمیم‌گیری در یک دولت جایی ندارد و در صورت پیروزی در انتخابات اختیارات کامل را در دست خواهد داشت.

سخنانی که نشان می‌دهد، بحران رئیس جمهوری جدید افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

ترکیه؛ نخستین رئیس جمهور منتخب مردم در سودای آتاتورکی دیگر

اعتراضات گسترده پارک گزی و بحران فساد مالی، حزب حاکم ترکیه را در 2 سال اخیر در مقابل مردم ترکیه و منطقه قرار داد. اردوغان نخست وزیر ترکیه که سودای پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را در سر می پروراند پس از به راه افتادن اعتراضات بر سر تخریب پارک گزی خشم بسیاری از مردم ترکیه و منطقه را برانگیخت. مردم استانبول و دیگر شهرهای ترکیه طی چند هفته اعتراضات گسترده ای در خیابان‌ها به راه انداختند و درگیری‌های شدیدی میان معترضین و نیروهای امنیتی رخ داد که در پی آن صدها نفر بازداشت و چندین نفر کشته شدند و خشونت بارترین اعتراضات در این کشور رقم خورد.

به گونه ای که بسیاری این اعتراضات را سرآغازی بر بهار ترکی خواندند. این اعتراضان در نهایت با متوقف شدن طرح تخریب این پارک و وعده حزب حاکم برای برگزاری همه پرسی درباره تخریب آن به پایان رسید.

سال 2013، رسوایی دیگری برای حزب حاکم ترکیه رقم خورد؛ در عملیات پلیس ترکیه بیش از 50 نفر از جمله رضا ضراب، تاجر ایرانی به اتهام رشوه و فساد مالی بازداشت شدند و با پیشروی تحقیقات در این پرونده و افشاگری‌های فتح الله گولن رهبر مخالفان اردوغان پای بسیاری از نزدیکان نخست وزیر و اعضای کابینه وی نیز به این پرونده باز شد. در پی این حادثه 10 نفر از وزرای اردوغان تغییر کردند.

دو اتفاق مهمی که در سال 2013 در ترکیه رخ داد اما بر خلاق تصور تاثیری بر محبوبیت اردوغان نداشت، وی که به لطف مدیریتش توانسته بود محبوبیت بسیاری در میان مردم ترکیه کسب کند توانست در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور که بر اساس آن قرار بود شخص رئیس جمهور برای نخستین بار بر اساس رای مردم انتخاب شود شرکت کرد و با کسب بیش از 52 درصد از آرا در جایگاه نخست ایستاد.

اردوغان که به دلیل محدودیت‌های قانونی دیگر قادر نبود در سمت نخست وزیری ترکیه قرار بگیرد به دنبال آن است تا با تغییر قانون اساسی این کشور، نظام پارلمانی به جمهوری تغییر کند و همچنان رئیس دولت ترکیه باقی بماند.

عراق؛ حذف مالکی با چاشنی داعش و روی کار آمدن نخست وزیری مورد حمایت تهران و واشنگتن

عراق در غرب ایران در ماه‌های اخیر شاهد شدیدترین بحران امنیتی طی یک دهه اخیر است؛ نیروهای گروه تروریستی داعش طی سه ماه گذشته با نفوذ به خاک این کشور چند صد نفر را اعدام و یا زنده به گور کرده و برای دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران خط و نشان کشیدند.

این گروه تروریستی برافراشتن پرچم خلافت اسلامی در بغداد و دیگر پایتخت های کشورهای عربی و اسلامی منطقه را هدف نهایی خود عنوان کردند و انتخاب میان مرگ و مسلمان شدن(به شیوه خود) را پیش روی مردم عراق گذاشتند؛ از سوی دیگر، 20 روز پیش از حمله داعش به عراق، انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد و ائتلاف «دولت قانون» به ریاست نوری مالکی نخست وزیر این کشور توانست اکثریت کرسی ها برای تشکیل ائتلاف بزرگتر را کسب کند و خود را برای تشکیل دولت جدید عراق آماده کند.

بحران داعش از یک سو و ضعف مالکی در مدیریت عراق از سوی دیگر سبب شد تا مالکی با سومین دور نخست وزیری فاصله بگیرد و با اجماع گروه های سیاسی و با توافق مرجعیت شخص دیگری از ائتلاف شیعیان برای تصدی نامزدی نخست وزیری معرفی شود؛ اقدامی که اعتراض مالکی را برانگیخت و در حالی که وی رئیس جمهوری این کشور را به شکایت تهدید کرده بود، رئیس پارلمان، رئیس جمهوری و رئیس ائتلاف ملی عراق «حیدر العبادی» را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی کنند.

پاکستان؛ هواداران ستاره سابق کریکت نخست وزیر را به برکناری مجبور می‌کنند؟

هزاران نفر از معترضان ضد دولتی در پاکستان از شهرهای مختلف این کشور خود را به اسلام آباد پایتخت پاکستان رسانده اند تا اعتراضات خود را تا برکناری «نواز شریف» از سمت نخست وزیری پاکستان ادامه دهند. به موازات معترضان به رهبری «عمران خان» رهبر حزب «تحریک انصاف» دیگر جنبش های اعتراضی نیز در خیابان های بارانی پاکستان تجمعات اعتراضی برگزار کرده اند.

معترضان در پاکستان معتقدند که نتایج انتخابات پارلمانی سال گذشته در پاکستان با تقلب همراه بوده است؛ در حالی که دولت نواز شریف آمادگی خود را برای بررسی ادعای تقلب اعلام کرده است، همچنین تاکید کرده که نخست وزیر پاکستان با اعتراض و تظاهرات برکنار نخواهد شد.

این بزرگترین چالشی است که دولت پاکستان طی یک سال گذشته با آن مواجه بوده است؛ عمران خان که رهبری هزاران نفر از معترضان به دولت پاکستان را بر عهده دارد ستاره سابق ورزش کریکت در این کشور است که رهبری حزب «تحریک انصاف» را نیز برعهده دارد.

در انتخابات سال 2013 ریاست جمهوری پاکستان، نواز شریف، حزب خود را پیروز انتخابات اعلام کرد؛ این انتخابات با خشونت های بسیاری برگزار شد.







1393/5/27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن