تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844075251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروری به اظهارات جنجالی اصلاح‌طلبان افراطی پیرامون دین و احکام اسلامی /وقتی اعتراض به خدا مجاز شمرده می‌شود و قصاص جزءضروریات دین نیست


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مروری به اظهارات جنجالی اصلاح‌طلبان افراطی پیرامون دین و احکام اسلامی /وقتی اعتراض به خدا مجاز شمرده می‌شود و قصاص جزءضروریات دین نیست

مروری به اظهارات جنجالی اصلاح‌طلبان افراطی پیرامون دین و احکام اسلامی /وقتی اعتراض به خدا مجاز شمرده می‌شود و قصاص جزءضروریات دین نیست
اصلاح طلبان طی سال‌های اخیر اظهار نظرهای جنجالی در مورد دین و احکام اسلام داشته‌اند.
به گزارش نامه نیوز، «برخی دچار تجددگرایی افراطی شده و می‌خواهند اسلام را باب طبع زمان کنند و فکر می‌کنند زمان برخی از احکام اسلام گذشته است چنین سخنانی می‌گویند و این مشکل اساسی اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند.»

اینها بخشی از سخنان علی مطهری در مورد اسلام شناسی اصلاح طلبان طی سی‌سال گذشته انقلاب است. اصلاح طلبان که در دهه 60 از تندترین جریان‌های سیاسی در کشور بودند و نظرات تند خود را به شدیدترین شکل ممکن در جامعه اجرایی می‌کردند، در دهه 70 و همزمان با کنار رفتن از قدرت، به سمت دانشگاه کشیده شدند و بسیاری از آنان برای کسب علوم عقلی و نقلی راهی غرب شدند تا زمینه تحول اساسی در این جریان سیاسی کشور ایجاد شود.

بسیاری از افراد این جریان سیاسی با درک این معنا که علوم انسانی در کشور غریب مانده است، به سمت رشته‌های علوم انسانی به ویژه« علوم اجتماعی و علوم سیاسی» کشیده شدند. این نزدیکی با تفکرات غرب و آشنایی با فلسفه غرب زمینه تحول فکری در جریان چپ ایران را ایجاد کرد. کسانی که در سال‌های دور از برخورد با بدحجابان، مبارزه با آمریکا سخن می‌گفتند بعد از آشنایی با فلسفه غرب، از تجدد، آزادی بیان و ... سخن گفتند.

این گروه که بازتعریف‌های جدیدی از اسلام ارائه کردند که چندان با تفکر گذشته آنان همخوانی نداشت. اصلاح طلبان در تفکر خود از اسلامی سخن می‌گفتند که دیگر یک دین اجتماعی نبود و بیشتر شبیه به تفکر فلاسفه غربی در مورد دین مسیحیان بودند. برخی اصلاح طلبان اعتقاد داشتند که قوانین اسلامی مغایز آزادی‌های مدنی و اجتماعی است. مخالفت با اعدام از سوی برخی اصلاح‌طلبان به ویژه رسانه‌های نزدیک به این جریان خود به خوبی بیانگر همین معناست.

آخرین نمونه افراد منتسب به این جریان سیاسی کشور، اظهاران نجفقلی حبیبی در مورد روزعاشورا و هزینه‌های که جامعه دینی برای آن انجام می‌دهد، برمی‌گردد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در سخنان خود با اعتراض به شیوه عزاداری‌های محرم در کشور گفت:« باید مولد را بشناسیم بعد جریانات ارتجاعی و تبیین های مرتجعانه و تبیین های غلط و تحلیل های نارسا را از بین ببریم تا خانواده بفهمد که صحیح و غلط را بفهمد. هر جور شعر و چرندیات است به اسم اسلام پخش می شود هر جور دعای عجیب و غریب، هر جور عملی به نام اسلام رایج است مثلا در عزاداری ها، در دعا نویسی ها.»

این سخنان حبیبی با واکنش شدید جریان اصول گرایی و نیروهای مذهبی روبرو شد و آنان اعلام کرد که سخنان حبیبی توهین مستقیم به عزاداری‌های محرم است. همین واکنش‌ها باعث شد تا حبیبی با شفاف سازی سخنان خود اعلام کند که :«هیچ عنوان قصد توهین به مکتب عاشورا و عزاداران حسینی را نداشتم، گریه برای مصائب اهل بیت (ع) محبت این خاندان را در دل‌ها زنده می‌کند»

پیش از این موضوع نیز برخی رسانه‌های منتسب به این جریان با بیان مسائلی مرتبط با مباحث فقهی و ایجاد تشکیک در قبال این احکام زمینه ساز برخی انتقادات و نارضایتی های سیاسی- اجتماعی شدند.

در جدول زیر به بررسی اظهار نظرهای مختلف اصلاح طلبان در مورد احکام اسلامی در سال‌های گذشته می‌پردازیم.


اسامی اظهار نظر عطاالله مهاجرانی نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است .     وقتی پیامبر اولوالعزمی چون ابراهیم در مورد معاد این چنین شک می­کند که به خدا می­گوید: «به من نشان بده» چطور جوانان ما مجاز نباشند، در مورد همه مسائل سؤال کنند؟  رقص را نباید همواره ناپسند دانست. محمد کاظم محمدی اصفهانی مردم حق دارند همه مسئولین را به سوال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسئوول ، پیامبر و امام معصوم باشد ، بلکه به خود خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید  . علیرضا علوی تبار  جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سر گذاشته و می­خواهد مدرن و صنعتی شود.

اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراین ما چگونه می­توانیم به این وضعیت چیره شویم. اکبر گنجی دین یک قسمت از فرهنگ است، حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید. در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنید این جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پیش می‌رود. هاشم آغا جری امام علی (ع) با رفراندوم طبیعی قدرت را به دست گرفت.

 با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود… منطقی که می‌گوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است. و فلسفه سیاسی اموی – یزیدی بر همین استوار است.» عماالدین باقی معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست. آیات قرآن صریحاً اصل «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» را تأیید می­کند و هرگز اهل کتاب یا حتی کافران و مشرکان را طرد نمی­کند. عبدالکریم سروش اسلام نه احکام سیاسی ، نه احکام اقتصادی و نه احکام حقوقی اش قابل استناد نیست و رسما باید آن را بگذاریم . حق اطاعت شدن، زاییده و مشروط به پذیرش مطیع است و الا برای کسی حق طاعتی نیست .   حقیقت دین همان تجربه فردی دینی است که در مورد پیامبران «تلقی وحی» نام گرفته و دین هیچ ارتباطی به امور اجتماعی و سیاسی و حکومتی ندارد، هر کسی همان قدر دیندار است که به این تجربه فردی رسیده باشد. به نظر من گفتار فاطمه که بهترین زنان کسانی­اند که «لایرین احداً و لایراهنّ» (و) رفتار او (فاطمه) در پنهان شدن از مقابل فرد نابینا نمی­تواند الگوی رفتاری زنان ما باشد. سعید حجاریان تفکر فقهی نمی­تواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند، فوقش فقه می­تواند امر به معروف و نهی از منکر را واجب کند، ولی این مسأله گنجایش مبارزه مسلحانه را ندارد؛ عرفان است که فرهنگ عاشورایی می­سازد. غلام رضا سالار بهزادی تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است . محمد مجتهد شبستری از آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول …» هیچ حق حاکمیتی برای پیامبر و غیره فهمیده نمی­شود، بلکه این آیات می­خواهد بگوید، حالا که ایمان آورده ­اید و پیامبر را حاکم خود قرار داده­ اید، در این چارچوب از حاکم خود پیروی کنید، چنانچه عقلا هر قومی باید از حاکم خود پیروی کنند و الا امر حکومت دچار اخلال می­شود. روزنامه خرداد قرآن، تعیین حاکم و تأسیس حکومت را به مردم سپرده است و هر جا سخن از قدرت سیاسی به میان آورده آن را به جمع و جامعه اسناد می­دهد و حتی اجرای قدرت و اعمال آن را نیز وظیفه مردم می­داند. عزت الله سحابی طیف ملی- مذهبی برای افراد مقام مقدس قائل نیست، تنها خداوند مقدس است، حتی پیامبر(ص) و امام علی(ع) هم خود را از انتقاد و نقد مصون نمی­دانستند. محسن کدیور ائمه (ع) از دو ویژگی علم غیب و عصمت، برخوردار بودند، اما فقیه هیچ کدام از این دو را ندارد، لذا وجوب تبعیت ندارد و جامعه هم راهی جز رجوع به عقل جمعی ندارد. هیچ الگویی در زمان غیبت برای اداره جامعه در دست نداریم. دین حکومت ندارد هیچ روشی را برای نحوه حکومت پیشنهاد نداده است؛ نحوه حکومت را مردم تعیین می­کنند، چون اصل حکومت یک امر عقلانی است، نه دینی. حبیب الله پیمان فرآن قابل نقد عقلی و تجربی است و خود قرآن نیز در آیات بسیاری دعوت به آن نموده است. مقصود فراستخواه حقیقت ثابت نداریم؛ حتی در دست انبیاء و معصومین هم حقیقت ثابتی نبوده که بتوانند آنرا برای همه ازمنه و امکنه دیکته کنند. تقی رحمانی اگر امامان برای خود مشروعیت حکومت قائل بودند، چرا همواره از مردم برای حکومت کردن خود مشروعیت می­طلبیدند؛ همچون بیعت امام علی(ع) و صلح امام حسن(ع) و دعوت اهل کوفه از امام حسین(ع) و قبول ولایتعهدی امام رضا(ع) با اصرار مأمون عباسی. روزنامه صبح وی از ضرورت آزادی جنسی، مثل هم جنس بازی سخن به میان آورده، نوشته است : دامنه تساهل، امور جنسی و هم جنس بازی را نیز فرا می‌گیرد، این امور مردود است ولی نباید ممنوع باشد . احمد نراقی در قلمرو ایمان نیز تسامح هست؛ به این معنا که ایمان ابراهیمی، ایمان دین گرای شکاک و ایمان ملحد دین گرا، هر سه با تفاوت مراتب بهره­ای از قدسیت دارند و هر سه دسته مؤمن­اند. فاطمه گوارایی داستان تکاپوی آدم که جرأت کرد میوه ممنوعه را برگیرد و زیستن زبونانه را نفی کند، دوباره و دوباره (با آمدن عاشورا) به تصویر کشیده شده است. داریوش شایگان ایدئولوژی کردن دین مساوی انتحار معنوی دین است، حوزه دین از سایر حوزه­ها جداست و نباید همتای دیگر قالبهای زندگی بشری قرار گیرد.
 * بسیاری از این افراد امروز در خارج از کشور حضور دارند



1393/5/27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن