تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798500671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت ایرانیان خارج از کشور؛ ضرورت ها و الزام ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بازگشت ایرانیان خارج از کشور؛ ضرورت ها و الزام ها تهران-ایرنا-تسهیل بازگشت ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از توانمندی های علمی و تخصصی آن ها در راستای توسعه و پیشرفت کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ مساله یی که تنها با همکاری هر سه قوه امکان پذیر است.


دانشمند برگزیده ی سال در رشته ی شیمی، مدیر ارشد ناسا، کارشناس برجسته ی فناوری اطلاعات، فعال اقتصادی مطرح و بزرگ در زمینه ی رایانه، موسیقی دان برجسته، بزرگ ترین جراح مغز و اعصاب جهان و هزاران نمونه ی مشابه دیگر، بخشی از چند میلیون ایرانی هستند که در گذشته های دور یا نزدیک به دلایل متعدد جلای وطن کرده و مشکلات مهاجرت را به جان خریدند و بعد از گذراندن مدارج علمی بالا در عرصه های مختلف دانشگاهی، فنی و اقتصادی اکنون به فرد سرآمدی در رشته ی خود تبدیل شده اند.
به غیر از معدودی از این استادان برجسته، کمتر ایرانی حاضر به بازگشت یا حتی فعالیت مقطعی در زادگاه خویش می شود. به راستی چرا بسیاری از این افراد از بازگشت به کشورشان سرباز می زنند؟ بسیاری از این افراد می ترسند در بدو ورود به ایران با مشکلاتی مواجه شوند یا اینکه اگر در ابتدا با مشکلی در ایران مواجه نشوند از ادامه ی کار در حوزه ی تخصصی خود به دلیل نبود قوانین متناسب یا حتی برخی مصلحت اندیشی ها جلوگیری شود.

***ظرفیت های ایرانیان خارج از کشور
موضوعی که چند سالی است مورد توجه مقام های دولتی و سازمان های مختلف قرار گرفته است، جلب نظر و اعتماد ایرانیانی است که در خارج از کشور زندگی می کنند؛ کسانی که تبحری را کسب کرده اند و به عبارتی در کسوت نخبگی، مشغول انجام فعالیتی هستند که کمترین منافع را به کشور و هم وطنانش می رسانند.
برآوردهای مختلف نهادهای رسمی و غیر رسمی حاکی از آن است که ایرانیان در سراسر جهان، از یک تا 4 هزار دلار سرمایه در اختیار دارند؛ سرمایه یی که در کنار سرمایه ی معنوی حاصل از تلاش علمی و اجتماعی آنها، به طور قطع قابل اندازه گیری نیست. اما اگر بخواهیم در مورد بزرگی این مبلغ مقایسه یی انجام دهیم، باید بگوییم این حجم وسیع از دارایی ها، تا ده ها برابر بودجه ی سالانه ی کشورمان برآورد می شود.
گفته می شود بیش از صدها موسسه ی علمی، فرهنگی و اقتصادی فعال به نام ایرانیان مقیم خارج کشور ثبت شده است. در این موسسه ها عناصر نخبه یی حضور دارند که خدماتی را به مردم ارایه می کنند. ایرانیان، بسیاری از چهره های علمی معتبر جهان در مراکز علمی و در رشته های گوناگون را تشکیل می دهند که شهرت جهانی دارند و بی گمان می توانند در شرایط کنونی که کشور در مسیر پیشرفت و ترقی و خدمت به مردم قرار دارد به کمک بیایند و در خدمت به مردم و پیشرفت کشور سهیم باشند.
بررسی اجمالی تارنماهای مربوط به نخبگان ایرانی در خارج از کشور-به عنوان نمونه وبسایت (topiranian.com) – نشان می دهد که فقط در ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و دیگر نقاط جهان، چند صد ایرانی دارای درجه ی استاد کامل (پروفسور) ثبت شده است.

*** ضرورت توجه به ایرانیان خارج از کشور
به نظر کارشناسان مسایل سیاسی و اقتصادی، دولت باید با ارتباط منطقی با ایرانیان خارج از کشور زمینه های همکاری بیشتر این گروه از هموطنانمان را مهیا کند. گرچه دولت در این مسیر گام های خوبی برداشته است اما هنوز بسیاری از این افراد در مورد ورود و آغاز فعالیت در کشور تردید دارند. رسانه ها نیز می توانند در این زمینه به دولت کمک کنند و بسترهای لازم برای بازگشت آنان را فراهم کنند.
اگر در عمل چنین فرایندی آغاز شود و چهره یی نوین و دگرگون شده از شرایط کشور ارایه شود، می تواند موجب تحریک نخبگان ایرانی برای ورود به کشور شود. در این صورت این گروه از هموطنانمان می توانند خود به تبلیغ و گسترش فرهنگ ایرانی در کشورهای دیگر پرداخته و با ارایه ی تصویر ایرانی پیشرفته و با فرهنگ به همه جهانیان، نوید بخش توسعه و پیشرفت بیشتر ایران شوند.
ارتباط نزدیک با ایرانیان خارج از کشور در سال های گذشته خواسته ی مقام های ارشد کشورمان بوده است و تلاش هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهمن سال 1376 در زمینه ی اهمیت ارتباط با ایرانیان مقیم خارج تاکید کردند: به نظر من در مورد اتباع ایرانی مقیم کشورهای دیگر کمی کوتاه می آییم، یعنی آن حساسیت لازم را به خرج نمی دهیم. این مساله آبروی ماست. باید در این زمینه بنشینید و برنامه ریزی کنید. کاری هم نداشته باشید که انقلابی است یا انقلابی نیست. فرقی نمی کند ایرانی است. در حوزه کاری خودتان هرجا مشاهده کردید که یک ایرانی مشکلی پیدا کرده که با دولت طرف است و تحت تعقیب قرارمی گیرد، آن وقت شما جدا وارد شوید. همه دیپلماسی کشور-حتی- بیشتر از دیپلماسی کشور را به کار بگیرند. گاهی ما مبادلات داریم. خرید و فروش داریم، دادو ستد می شود. همه اینها را بگذارید که از تبعه ی ایرانی دفاع بکنید.
«حسن روحانی» رییس جمهوری نیز سال گذشته در اظهارنظری گفت: ایرانیان خارج از کشور، سفیران ایران هستند و باید بدانند که بین آن ها و ایرانیان داخل کشور از نظر حقوق شهروندی هیچ تفاوتی نیست.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در فرورین ماه گذشته در دیدار با بیش از 70 تن از نخبگان صنعتی، اقتصادی علمی و دانشگاهی ایرانی در کشور اتریش، ایرانیان خارج از کشور را سرمایه یی بزرگ برای کشور دانست و اظهار داشت: در حوزه ی سیاست خارجی یکی از مهم ترین ابزارهای پیشبرد عزتمندانه ی اهداف سیاست خارجی، ایرانیان مقیم خارج هستند.
وی افزود: نگاه ما به هموطنان خارج از کشور به عنوان یک سرمایه بزرگ برای کشور است و این دیدگاه در داخل و خارج باید تقویت شود. من با تمام وجود باور دارم که این جامعه یک سرمایه بزرگ برای کشور است؛ این سرمایه در هر کجا که هست به طور متوسط با سوادترین، با فرهنگ ترین و موثرترین اقلیت های موجود در کشور محل اقامت خود هستند اما تلاش سازمان یافته و موثری تا کنون برای آنکه این سرمایه بزرگ در خدمت اهداف و منافع ملی کشور مورد استفاده قرار گیرد، نشده است.
بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی و بین المللی نیز با تاکید بر این نکته که بازگشت ایرانی ها نشان دهنده ی تغییر فضای ایران است اعتقاد دارند که ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بزرگی در زمینه ی لابی به نفع جمهوری اسلامی ایران به حساب می آیند و می توانند همچون گروه های فشار بر دولت ها به ویژه در ایالات متحده آمریکا در راستای منافع و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی فعال داشته باشد؛ چنان که گروه های لابی متعدد اسراییلی، عربی، صنایع نظامی و غیره در ایالات متحده ی آمریکا سیاست های خاصی را دنبال می کنند.

***ناهماهنگی نهادهای مسوول؛ مانعی جدی در بازگشت ایرانیان خارج از کشور
چند سال پیش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی میزان سرمایه های مالی ایرانیان مقیم خارج را با استناد به نظر مسوول بازرسی و نظارت سازمان نخبگان کشور بیش از 1300 میلیارد دلار و ثروت ایرانیان مقیم آمریکا را به تنهایی بیش از 900 میلیارد دلار ذکر کرد.
بر اساس این گزارش هزاران ایرانی در کشورهای خارجی به عنوان دانشجو مشغول به فعالیت هستند و هزاران ایرانی نیز در کشورهای دور و نزدیک در شرکت های خصوصی خود به فعالیت اقتصادی می پردازند.
این گزارش بسیاری از مشکلات ایرانیان مقیم خارج را مسایلی چون تابعیت دوگانه، خدمت سربازی، مالکیت اموال باقیمانده در کشور و ... دانست که به دلیل ناهماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط، مشکلات جدی را برای بازگشت هموطنانمان ایجاد کرده است؛ ضمن این که بایدها و نبایدهای برخی سازمان ها و شیوه های برخورد متفاوت و گاه منفی نیز باعث کاهش رغبت ایرانی ها برای بازگشت به کشورشان شده و لازم است در روال کاری این سازمان ها تغییراتی در این زمینه ایجاد شود.
به نظر می رسد برای رسیدن به شرایط مطلوب در این زمینه الزاماتی وجود دارد؛ نخست باید فضای مدارای اجتماعی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر از پیش اجرایی و احساس شود تا اعتماد ایرانیان خارج از کشور جلب شود. برخی از این افراد ممکن است بر این باور باشند که در صورت ورود به ایران با مشکلات حقوقی و سیاسی دست به گریبان می شوند. البته در این زمینه به تازگی پایگاهی برای پاسخ دهی تاسیس شده است که تااندازه یی می تواند این مشکل را برطرف سازد.
از طرف دیگر به نظر می رسد قوه ی قضاییه نیز می تواند در ایجاد زمینه های لازم برای بازگشت این افراد و تضمین فعالیت قانونی آنها در کشور سهم مهمی ایفا کند. از آن جا که ممکن است بسیاری از ایرانیان در عرصه های غیر سیاسی فعالیت داشته باشند، شفاف سازی های قانونی در حوزه های فرهنگی، هنری و اقتصادی نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. نخبگانی که در این زمینه ها می توانند به کمک کشور بیایند نیازمند حمایت هایی در زمینه ی فعالیت های شغلی، دانشگاهی، پژوهشی، موسیقی، سینما و دیگر ابعاد زندگی هستند.
این الزام که افراد باید و می توانند در چارچوب اصول حاکم بر کشور فعال باشند، می تواند به گونه یی برنامه ریزی و اطلاع رسانی شود که ابتدا شرایط را برای بازگشت فیزیکی آنها آماده سازد و احتمالا در بدو ورود آنها را دچار مشکلات متعدد نکند و سپس در بلند مدت شرایط مناسبی برای ادامه فعالیت و کار آنها مهیا شود.
نخبگان اقتصادی نیز بیشتر از دیگر ایرانیان خارج از کشور به تضمین نیاز دارند، زیرا ممکن است با قوانین فعلی یا در صورت تغییر قانون، متحمل ضررهای هنگفت اقتصادی شوند به همین باید تضمین حضور و فعالیت آنها به همراه تضمین سرمایه های مادی آنها مورد نظر قرار بگیرد.

***زیباکلام: قانون و قوه قضاییه باید پررنگ عمل کند
«صادق زیبا کلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت وگو با گروه پژوهش های خبری ایرنا در زمینه ی شرایط تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور گفت: به نظر من اگر قانون و قوه ی قضاییه پررنگ عمل نکند، این حس ایجاد می شود که از نظر سیاسی و اجتماعی افراد به بهانه های اقدام علیه امنیت کشور، تهدید و تبلیغ علیه نظام، بازداشت می شوند؛ برای نمونه در نروژ، هند و برزیل هیچ وقت ندیدیم که یک روزنامه نگار یا یک شخصیت سیاسی را به دلیل تبلیغ علیه نظام بازداشت کنند و به زندان بیندازند. در ایران هم همینطور؛ در ایران هم امنیت سیاسی و اجتماعی زمانی می تواند به وجود بیاید که نتوان به بهانه های تضعیف نظام یا تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی، انسان ها را بازداشت کرد.
وی افزود: به نظر من وقتی این بستر در جامعه به وجود بیاید می توان انتظار داشت صاحبان سرمایه و افرادی که در مالزی، مناطق آزاد چین یا در آفریقای جنوبی سرمایه گذاری کرده اند یا کسی که خارج از کشور در دانشگاه تدریس می کند، آن نویسنده، متفکر، منتقد یا مخالف، اطمینان و یقین پیدا می کند که اگر دستگیر و بازداشت شود واقعا به بهانه نیست، بلکه به دلیل اقدام هایی است که انجام داده است.
این استاد علوم سیاسی تاکید کرد: بنابراین مادامی که نهاد قانون در جامعه ی ما مستقل و پررنگ نشود نمی توان انتظار داشت که افراد خارج از کشور به داخل بازگردند.
زیباکلام در پاسخ به این پرسش که وظیفه ی کدام نهاد در این زمینه سنگین تر و پر رنگ تر است پاسخ داد: به طور قطع قوه ی قضاییه. وقتی قوه قضاییه کار خود را درست انجام نمی دهد، قوه ی مقننه باید از آن توضیح بخواهد و باید به نمایندگان ملت و قوه ی مقننه پاسخگو باشد؛ قوه ی مجریه هم همینطور. بنابراین هر سه قوه باید تشریک مساعی جدی داشته باشند تا امنیت قضایی، سیاسی و اجتماعی در کشور حاکم شود.

***لیلاز: دولت بخش کوچک تسهیل ورود ایرانیان به کشور است
«سعید لیلاز» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل اقتصادی در زمینه ی جلب ایرانیان خارج از کشور و چگونگی استفاده از ظرفیت های اقتصادی آنها به گروه پژوهش های خبری ایرنا گفت: من معتقدم که ایرانی های مقیم خارج کشور را باید به عنوان سرمایه گذار خارجی ببینیم. تا زمانی که نتوانیم سرمایه ی داخلی را جلب کنیم، جذب سرمایه ی خارجی نه تنها بی معنی است، بلکه سخن گفتن در مورد آن نیز احمقانه است. بنابراین اولویت اصلی ما جذب سرمایه های خارجی ایرانی یا غیر ایرانی نیست، بلکه هدف جلوگیری از فرار سرمایه های موجود باید باشد. هرگاه توانستیم به زین اسب بچسبیم باید به دنبال یادگیری سوارکاری باشیم.
وی با تاکید بر این موضوع که باید محیطی از کسب و کار در ایران فراهم شود که سرمایه های داخلی فرار نکنند، تصریح کرد: هیچگاه و هیچ کجای دنیا حتی در ایالات متحده آمریکا، سرمایه ی خارجی به تنهایی وارد کشور نمی شود. همیشه سرمایه ی خارجی در همراهی با سرمایه ی داخلی وارد می شود و وقتی سرمایه ی داخلی پژمرده و ناامید است و برای کار کردن در یک کشور بی انگیزه است، سرمایه ی خارجی هم نمی آید و نخواهد آمد.
این استاد دانشگاه و فعال سیاسی با مثبت ارزیابی کردن تاثیر بسته ی خروج از رکود دولت برای جذب سرمایه ها گفت: متاسفانه خیلی از این کارها و عناصری که باعث جذب سرمایه های داخلی و خارجی می شود، خارج از کنترل دولت قرار دارد. در سال های پس از جنگ ایران و عراق، فقط در 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد در عمل با سرمایه ی خارجی و داخلی به وسیله ی دولت مبارزه شد و در سال های پیش از آن و اکنون، دولت ها دوست داشته اند که سرمایه های داخلی خصوصی و خارجی وارد صحنه شوند. به همان علت ها که در سال های قبل نیامدند، الان نیز نمی آیند.
لیلاز با برشمردن عوامل تاثیرگذار متعدد داخلی و بین المللی در ترغیب ایرانیان و حتی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به کشور تاکید کرد که بیشتر این عوامل (مانند محیط عمومی کسب و کار) خارج از کنترل دولت هستند.
وی افزود: به عنوان نمونه وقتی اکنون تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران انجام می گیرد سر و صدایی سیاسی است که ارتباطی به دین ندارد، زیرا شهردار تهران به صورت ناگهانی این تصمیم را می گیرد. مشخص است موضوع سیاسی است. با بحث های تنش در غزه، کل منطقه ی خاورمیانه و به ویژه ایران یک گام بزرگ به جنگ نزدیک می شود که خارج از کنترل ما و دولت است یا برخورد قضایی که ممکن است با سرمایه گذارها یا با فعالان اقتصادی صورت بگیرد خارج از کنترل دولت است.
وی در تشریح وضع موجود نیز گفت: اراده ی دولت به بهبود فضای عمومی کسب و کار، فوق العاده مهم است اما نه تنها تمام کار نیست، بلکه حتی بخش اصلی کار هم نیست. باید فضای عمومی کشور برای کسب و کار مساعد شود و فعلا کار داریم. هرگاه دیدید که سرمایه ی داخلی خصوصی به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران علاقه پیدا کرد، سرمایه ی خارجی نیز با کمال میل به دنبال آن می آید. آنها منتظر دعوت رسمی ما نمی مانند.
این فعال رسانه یی و سیاسی افزود: به نظر من، دولت تمام عناصر لازم برای ایجاد یک فضای باثبات و مناسب برای کسب و کار عمومی را فراهم می کند که خیلی خوب است. آرامش بخشیدن و ثبات دادن به اقتصاد ایران در کنار پیش بینی پذیر کردن اقتصاد، سه اقدامی است که دولت در یک سال گذشته انجام داده و به نظر من گام بسیار مهمی است.
لیلاز با تاکید دوباره بر سه اصل مهم و فراموش نشدنی آرامش، پیش بینی پذیری و ثبات برای جلب سرمایه گذاری عنوان داشت که نقش دیگر نهادها نیز در این ارتباط بسیار مهم است؛ به عنوان نمونه یک کتاب، کاریکاتور و توهین به مقدسات، روابط میان ایران و دیگر کشورها را تخریب می کند و تکلیف سرمایه گذاری که انجام شده است را در هاله یی از ابهام فرو می برد.
وی تصریح کرد: برخی اقدام ها که خارج از کنترل دولت در خارج و داخل کشور انجام می شود و بسیار مهم است. نظام جمهوری اسلامی باید فضای عمومی کسب و کار را بخواهد نه فقط دولت. دولت بخش کوچکتر ماجرا است.
* گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**9130 **9275**2054



25/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن