تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798389840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخي بر سر مسئله جداسازي فرهنگي ادارات جيغ بنفش كشيدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برخي بر سر مسئله جداسازي فرهنگي ادارات جيغ بنفش كشيدند
چرا كسي فكر نمي‌كند كه يك فاجعه در حوزه فرهنگ در حال رخ‌دادن است؟ راه مقابله با هجمه فرهنگي پرهيز از رفتارهاي سليقه‌اي است.


به گزارش فارس، محمدحسين صفارهرندي در سلسله‌نشست‌هاي فرهنگي شهر اصفهان كه به همت ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان اصفهان برگزار شد، به بررسي وضعيت فرهنگي كشور پرداخت و ‌‌با اشاره به اينكه مهم‌ترين برجستگي مسئولان نظام، حضور در عرصه فرهنگي است، اظهار كرد: انتظار اين بود كه انقلاب اسلامي ايران، يك حركت فرهنگي باشد، ولي هم‌اكنون در وضعيتي هستيم كه فرهنگ به مشكل‌ترين كارها تبديل شده و همه ما نگران وضعيت فرهنگي كشور شده‌ايم. وي ادامه داد: از آنجا كه صنعت و توليد فرهنگي برجسته‌ترين جلوه‌گاه فرهنگي در نگاه عامه است، در گذشته شاهد كمترين تأثير ابزارهاي فرهنگي بوده‌ايم و تنها كتاب در حوزه توليدات فرهنگي وجود داشت، اما با دستاوردهاي نوين اطلاعاتي، ابزارها و شاخصه‌هاي جديد فرهنگي همچون سينما، تئاتر و موسيقي نيز ظهور و بروز يافته است.
صفارهرندي ادامه داد: نيروهاي مؤمن و متدين و انقلابي از ورود به عرصه توليدات و صنعت فرهنگي به دليل اينكه اين محيط‌ها آلودگي‌هايي داشتند و سرنخ اين فعاليت‌ها نيز به دست نيروهاي غيرانقلابي بود، اجتناب داشتند و فاصله اين افراد با ابزارهاي نوين ارتباطي در حوزه فرهنگ از همان ابتدا به وجود آمد. وي ادامه داد: حوزه مديريت فرهنگي در ابتدا به دست كساني سپرده شد كه شكل گرفته در گذشته‌هاي دورتر بودند و نيروهاي انقلابي و مسلمان به جاي ميزباني، ميهمان اين جريان بودند.

   معجون فرهنگي نتيجه بلاتكليفي در اين حوزه بوده است
صفارهرندي اذعان كرد: كارهاي خوبي در ابتداي ظهور انقلاب اسلامي آغاز شد، اما‌ اي كاش همين كارها استمرار و ادامه مي‌يافت، به عنوان نمونه حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي شكل گرفت و تلاش شد گام‌هايي براي توليدات فرهنگي برداشته شود، البته توفيقاتي هم داشتيم، اما دستاوردهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران متناسب با توفيقات بزرگي كه در عرصه سياسي و بين‌الملل و نظامي داشتيم نبود. وي گفت: بخش اصلي فرهنگ كه متأثر از اقدامات و توليدات و صنايع فرهنگي بود و منجر به فرهنگ عمومي و تغيير سبك زندگي مردم مي‌شد دستخوش رفت و آمدهاي مكرر انواع سليقه‌ها و ديدگاه‌ها شد و اين معجون فرهنگي كه برخي وقت‌ها آثارش را بر در و ديوار شهرها مي‌بينيم، متأثر از بلاتكليفي در حوزه فرهنگ بوده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اطلاعات و تحليل‌هاي رهبر معظم انقلاب هميشه نشان مي‌داد ايشان عمق فرهنگ را به خوبي دريافتند و خطرات را به خوبي مي‌شناسند و را‌ه‌حل‌ها را به عنوان يك استراتژيست در جريان آن هستند و البته هميشه بر اين نكته تأكيد داشتند كه فرهنگ، فرهنگي ديني، اسلامي، ايراني و ملي باشد و تعاريف فرهنگ به آن صورتي كه در غرب بر آن پافشاري دارند، مورد تأكيد ايشان نيست ولي همچنان مشخص است كه توجه مسئولان به مقوله فرهنگ تناسبي با عظمت موضوع و گستره فهم بالاي ايشان از مسئله فرهنگ ندارد. وي خاطرنشان كرد: حكم واحدي در ابتدا، بالاي سر مسئله فرهنگ نبوده، اما از يك دهه پيش مقوله‌اي به نام مهندسي فرهنگي با تدبير رهبر انقلاب‌شكل گرفته است.
صفارهرندي افزود: توجه به مهندسي فرهنگي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دولت نهم شكل گرفت و به عنوان سندي راهبردي تحويل جامعه شد و در اختيار فعالان و صاحبنظران فرهنگي قرار گرفت كه بدون وجود آن نسخه، كارها در حوزه فرهنگ به صورت جزيره‌اي و پراكنده و بي‌هدف اتفاق مي‌افتاد.

   هاليوود افكار عمومي را براي اقدامات پنتاگون آماده مي‌كند
وي گفت: مقاصد كوچك در مقابل انقلابي به عظمت انقلاب اسلامي ايران نمي‌توانست بي‌هدف باشد و ضرورت داشت در حوزه فرهنگي با برنامه حركت كنيم، كشورهاي غربي از سينما به گونه‌اي استفاده مي‌كنند كه تلاش مي‌كنند ديدگاه افكار عمومي را نسبت به آينده و تصميمات خودشان ترسيم كنند، طوري كه قبل از حضور نظامي، پيش‌قراولان فرهنگي‌شان در كشورها حضور مي‌يابند و هر وقت پنتاگون تصميم به حمله به كشوري را داشت، قبل از آن هاليوود مقدمات افكار عمومي را فراهم مي‌ساخت و رسانه‌ها در اين زمينه نقش ويژه داشته و دارند.
وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: اين مسئله در كشور خودمان نيز صادق است و كاركرد فيلم‌هاي تلويزيوني در كشور خودمان رفتار روزانه مردم را ترسيم مي‌كند و هر چه جلوتر مي‌رويم حضور فيلم، سينما و تلويزيون در خانه‌هاي مردم جزو بديهيات است و ساير وسايل ارتباط جمعي شامل اينترنت روز‌به‌روز بر جامعه بيشتر سايه افكنده، به گونه‌اي كه امروز هر شخصي با دارا بودن يك تلفن همراه، به يك روزنامه نگار، خبرنگار و مدير رسانه تبديل شده است. وي با اشاره به اينكه تهاجم فرهنگي به صورت عمليات جبهه‌وار ‌عليه نظام اسلامي فعاليت مي‌كند، ادامه داد: برخي‌ فكر مي‌كنند اين تهاجم به صورتي نيست كه عده‌اي تك‌تيرانداز به فرهنگ و هويت ما شليك مي‌كنند، بلكه دشمن به صورت جبهه و عمليات با بهره‌مندي از اتاق‌هاي فكر‌در اين عرصه حضور دارد و با انديشه‌هاي پليد و نامتعارف با باورهاي ما طراحي مي‌كند، خوراك مي‌پزد و در بسته‌هاي وسوسه‌كننده به جوامع ما تحويل مي‌دهد. صفارهرندي تصريح كرد: هنوز بسياري از مسئولان فرهنگي ما متوجه اين قضيه نشده‌اند كه اگر بخواهيم با اين هجمه وحشي‌صفت مقابله كنيم، بايد از رفتارهاي سليقه‌اي و جزيره‌اي پرهيز كنيم. وي ادامه داد: وقتي هر يك از دولت‌ها عملكرد ‌فعاليت‌هاي فرهنگي مسئولان قبلي را نقض مي‌كنند و تصميمات متفاوتي با گذشته مي‌گيرند ‌چگونه مي‌شود ‌از استقرار، ثبات و پايداري در حوزه فرهنگ دم زد.
 
 برخي مسئولان فرهنگي حركت‌هاي نيمه‌تمام دشمن را تمام مي‌كردند
اين كارشناس مسائل سياسي گفت: علاوه بر اين، برآوردها و تحليل برخي شخصيت‌هاي فرهنگي كشور از فرهنگ بسيار متفاوت بوده و فاصله برخي برآوردها از زمين تا آسمان است و كساني قدرت و حكومت در دستشان بود كه نگاه ويژه‌اي به مقوله فرهنگ داشتند، به گونه‌اي كه حتي عده‌اي از اين افراد نه تنها در مقابل جبهه دشمن صفحه‌آرايي نكردند، بلكه برخي از كارهاي آنان در امتداد دشمن بوده و حتي كارهاي فرهنگي نيمه‌تمام دشمن را تمام كردند. وي بيان كرد: نبايد حوزه فرهنگ را به امان خدا بسپاريم و فرهنگ را در معرض اين
آمد و شدهاي متعدد و متنوع قرار دهيم، در زمان‌هايي ما از افرادي استفاده كرديم كه عده‌اي از مسئولان عالي حوزه فرهنگ ما هم اكنون در كنار كاخ ملكه انگلستان جا خوش كرده‌اند و يك معاون‌همان آدم نيز در خارج از كشور الان براي ‌بي. بي. سي پادويي مي‌كند. صفارهرندي ادامه داد: ما بايد حوزه فرهنگ را از در معرض قرار گرفتن انتخاب اين افراد خارج كنيم و تدبيري بايد بالاي سر حوزه فرهنگ باشد تا با فرماندهي حوزه فرهنگ، براي سالم‌سازي محيط‌هاي فرهنگي تلاش كنيم.

   بر سر جداسازي فرهنگي ادارات برخي جيغ بنفش زدند
وي با اشاره به تغييرات اخير صورت‌گرفته در شهرداري تهران ادامه داد: در جاهايي محيط كارمان را بايد به گونه‌اي ترسيم كنيم كه خانم‌ها احساس امنيت بيشتري كنند و در زماني كه عده‌اي حركتي فرهنگي انجام مي‌دهند، يك مرتبه جيغ‌هاي بنفشي در فضاي رسانه‌اي پخش مي‌شود، طوري كه برخي‌ها مي‌گويند بايد از شدت بي‌ربط بودن خود را به ديوار كوبيد و اعتنايي به اين حرف‌ها نگذاشت و متأسفانه برخي از اين افراد هم از مسئولان هستند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تفسير موضوع جداسازي خانم‌ها و آقايان در محيط‌هاي اداري اذعان كرد: آيا همين آقايان درست مي‌دانند كه ناموسشان 8 تا 10 ساعت از عمر روزانه خود را در كنار يك مرد نامحرم در يك اتاق بگذراند. وي ادامه داد: در آن محيط الفت و انس ذهني و عاطفي ايجاد مي‌شود و دائم گفت‌وگو مي‌كنند و من معتقدم همه اينها مورد سؤال است و اين چه سنخيتي دارد كه يك زن و مرد نامحرم در يك اتاقي همكلام شوند و همين آدم‌ها، زمان اختلاط با همسرشان نصف و كمتر از همين زمان است. وي با اشاره به برخي موازي‌كاري‌ها و عدم‌فعاليت جبهه‌اي در حوزه فرهنگ ادامه داد: وقتي فرهنگ را به دست تك‌تيراندازي‌هايي مي‌سپاريم كه هر كدام يك هدف متفاوت را از ديگري نشانه مي‌گيرند، ‌همين رفتارهاي غيرجبهه‌اي وضعيت فرهنگي را به اينجا مي‌كشاند.
 
  وضعيت آينده جمعيت كشور نگران‌كننده است
صفارهرندي ادامه داد: برخي‌ در جامعه به جاي آنكه اصالت را به خانواده بدهند، به فرد مي‌دهند و داشتن فرزند را نشان عقب‌ماندگي مي‌دانند و با همين تفكرات، امروز نسل آينده در معرض تهديدات متعددي قرار گرفته، به گونه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود در 200 سال آينده ديگر از نسل ايراني روي زمين خبري نباشد. ‌وي تصريح كرد: با همين آهنگ رشد جمعيتي كه پيش رو داريم از سال 1420 روند كاهش جمعيت در كشور شروع مي‌شود و تا سال 1450 جمعيت ما با همين آهنگ رشد به نصف جمعيت تقليل مي‌يابد و با اين اوصاف جمعيت چنان پير و فرسوده مي‌شود كه نشاط و اشتهاي عمل و خدمت ندارند‌.
 
  برخي انتشارات مانند تيري از جانب دشمن هستند
‌وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: در حوزه انتشارات و كتاب، آن كتابي كه مردم را به پاكدستي و پاك زيستن و سلامت روح و روان هدايت مي‌كند بايد منتشر شود و آن كتابي كه انتشارش به مصلحت نيست، مانند تيري است كه از سمت دشمن مي‌آيد و فقط جغرافياي پرتاب آن ‌منطقه خودي است. وي با انتقاد از سخن برخي افراد كه مي‌گويند فرهنگ را بايد به حال خود رها كرد، اظهار كرد: فرهنگ به فرموده مقام معظم رهبري همچون هواست، چطور است كه براي هوا مدام ذرات معلق يا گازهاي سمي را رصد مي‌كنند و زماني اعلام خطر مي‌كنند يا به مردم مي‌گويند كه حتماً در خوراك از كالاهاي استاندارد استفاده كنيد، ولي فرهنگ را به اين ديد نگاه نمي‌كنند، در صورتي كه بايد فرهنگ نيز داراي مديريت مركزي به هر ماه نظارت باشد تا بتواند روي مسائل فرهنگي تمركز و كنترل لازم را داشته باشد.
صفارهرندي ادامه داد: چرا كسي فكر نمي‌كند كه يك فاجعه زيستي در حوزه فرهنگ در حال رخداد است و ضروري است كه به مسئله فرهنگ به صورت ويژه توجه شود، فرهنگ را نمي‌شود به امان خدا رها كرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن