تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802935027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون رییس جمهوری:دولت ها تنها با نقش آفرینی جامعه مدنی مسئولیت پذیری را ارتقا می بخشند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون رییس جمهوری:دولت ها تنها با نقش آفرینی جامعه مدنی مسئولیت پذیری را ارتقا می بخشند تهران- ایرنا- معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده طی یادداشتی اعلام کرد: دولت ها تنها با نقش آفرینی جامعه مدنی می توانند شاخص های شیوه اداره مطلوب، شفافیت، پاسخگویی، حاکمیت قانون، اجماع و مسئولیت پذیری را ارتقا بخشند تا بتوانند سردمدار خوب حکومتداری باشند.


به گزارش ایرنا، این یادداشت با عنوان ˈجامعه مدنی قدرتمند، دولت قدرتمند ˈ به بهانه اولین همایش ملی سازمان های مردم نهاد روز جمعه روی پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفت.
ˈشهیندخت مولاوردی ˈ می نویسد: در آستانه سالروز استقرار دولت تدبیر و امید، برگزاری اولین همایش ملی سازمان های مردم نهاد را باید به فال نیک گرفت زیرا می تواند اراده دولت را در تحقق وعده ها و شعارهای خود در بازسازی اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی و وفای به عهدی که با مردم بسته است، به نمایش گذارد.
وی می افزاید: سخن گفتن از جامعه مدنی در میان اهالی این جامعه و کنشگران آن کار سهل و ممتنعی است و آسان به نظر نمی رسد.
تحولات پرشتاب و روزافزون در عرصه های مختلف و پیچیده تر شدن اداره و مدیریت کشورها، چالش های فراوانی را برای شهروندان به همراه داشته از این رو هیچ دولتی ولو توانمند به تنهایی قادر نیست، این چالش ها را از میان بردارد.
به نوشته مولاوردی، تجارب جهانی در دهه های اخیر نشان می دهد، بخش های دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی باید برای دستیابی به اهداف مشترک به گونه ای هم افزاینده به هم کمک کنند زیرا یچ یک به تنهایی قادر به رفع همه جانبه مسایل جوامع امروزی نیستند.
معاون رییس جمهوری ادامه می دهد: جامعه مدنی کانون قدرت یابی شهروندان در عرصه هایی است که افراد از طریق آن و به واسطه تعاملات مدنی به موقعیت شهروندی نائل می شوند.
این مهم در مورد زنان که تبعیض های دیرپا و عقب نگه داشتگی های تاریخی، آنان را از دسترسی به فرصت ها و منابع عادلانه محروم ساخته، اهمیت دو چندان می یابد.
مولاوردی اضافه می کند: از کار ویژه های اصلی جامعه مدنی می توان به تبدیل توده های بی شکل و فاقد حقوق و مسئولیت های اجتماعی به شهروندان دارای حق مشارکت در زندگی اجتماعی - سیاسی اشاره کرد.
ˈشکل گیری شهروندان متعهد و مسئول تنها در سایه مشارکت شهروندان در فعالیت های مدنی میسر می شود و تنها از این طریق است که شهروندان متوجه ارتباط میان منافع شخصی خود و مصالح اجتماعی می شوند. ˈ
وی می نویسد: از دیگر نقش ها و کارویژه های جامعه مدنی می توان به حساس کردن و بسیج شهروندان برای دستیابی به حقوق و انجام مسئولیت هایشان، بهره گیری از امکانات مدنی برای تاثیر نهادن بر سیاست گذاری ها، تشویق اقدام های داوطلبانه برای انباشت سرمایه اجتماعی، کمک به ایجاد مبنایی قدرتمند برای چانه زنی و ترویج در رسیدن به اهداف، حفاظت از افراد در برابر سلطه گری ها و.... اشاره کرد.
به نوشته معاون رییس جمهوری، در واقع دولت ها تنها با نقش آفرینی جامعه مدنی می توانند شاخص های شیوه اداره مطلوب، شفافیت، پاسخگویی، حاکمیت قانون، اجماع و مسئولیت پذیری را ارتقا بخشند تا بتوانند سردمدار خوب حکومتداری باشند.
مولاوردی می افزاید: برای گذار موفقیت آمیز از جامعه مدنی ضعیف و نحیف به جامعه مدنی قدرتمند، پویا، شاداب، دموکراتیک، توسعه گرا و اخلاق مدار باید الزاماتی فراهم گردد.
ˈتقویت سازمانهای مردمی از طریق واگذاری و انتقال بخشی از اختیارات دولت به این سازمانها و جلب مشارکت آنها در اداره امور، تصویب قوانین و مقررات حمایتی به منظور تسهیل این واگذاری ها، از میان برداشتن نگاه امنیتی به این سازمانها و فرصت تلقی کردن آنها، تثبیت وضعیت و نهادینه کردن جایگاه این سازمانها در نظام برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرا ( به عنوان شرکای دولت) به منظور بازداشتن دولت ها از تغییر سیاستها و رویکردها و بی تاثیر کردن اقدامات انجام شده نمونه ای از این الزامات استˈ.
معاون رییس جمهوری ادامه می دهد: امروزه قدرت کشورها نه در منابع طبیعی و زیر زمینی و نه حتی در منابع انسانی بلکه در قدرت بسیج، تشکل یافتگی و سازماندهی سرمایه انسانی است که این مهم را جامعه مدنی عهده دار است .
ˈاین نیاز برخاسته از ضرورتی است که تحولات اجتماعی اقتضای آن را دارد و بیش از آنکه نیاز جامعه مدنی باشد نیاز دولت ها به این سرمایه عظیم ملی و اجتماعی است بنابراین به جرات می توان این جوامع را ابرقدرت جهان امروز نامیدˈ.
اجتمام**1880 ** 1418



24/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن