تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813024367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دروازه های شهر اصفهان برای پزشکان عمومی باز می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان رویای پزشک خانواده به واقعیت می پیوندد؛
دروازه های شهر اصفهان برای پزشکان عمومی باز می شود
اصفهان - خبرگزاری مهر: ثابت ماندن تعرفه های پزشکان عمومی از هشت سال پیش تاکنون سبب شده تا آنها استقبال کمتری از طرح پزشک خانواده در اصفهان داشته باشند که البته این مشکل با امضای قراردادهای جدید و افزوده شدن به تعرفه این دسته از پزشکان در حال رفع شدن است تا بدین طریق استقبال پزشکان عمومی نیز از "پزشک خانواده" رو به فزونی رود.



به گزارش خبرنگار مهر، کمبود امکانات پزشکی در سایر شهرهای کوچک استان باعث شده تا سیل عظیم بیماران مراکز درمانی کلان شهر بزرگ اصفهان را برای درمان انتخاب کنند. بیمارانی که گاهی مجبور می شوند چند روز در شهر سرگردان بمانند تا مثلا بتوانند به مطب پزشک متخصص مراجعه کنند و در مطب نیز برای چندین ساعت معطل بمانند تا نوبت ویزیتشان شود و در نهایت با یک نسخه چند صد هزار تومانی به شهرشان بازگردند یا برای بستری شدن در بیمارستان متحمل مخارج زیادی شوند. طی آمار سال 91، 2 هزار و 270 پزشک عمومی برای احداث مطب در شهر اصفهان ثبت نام کرده اند که هزار و 730 نفر از آنها برای طرح پزشک خانواده پذیرفته شده اند و قرار است با هزار و 520 نفر از آنها قرارداد بسته شود در حالی که هر سال حجم زیادی از پرشکان با خوردن سوگند فارغ التحصیل می شوند، اما اصفهان هنوز هم از کمبود پزشکان عمومی رنج می برد. آمارهای رسمی این موضوع را به خوبی روشن می کنند که کمبود پزشکان به خصوص در مناطق محروم و شهرستان های کوچک پیرامون کلان شهر بیشتر است.

مدیر گروه گسترش شبکه‌های مرکز بهداشت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، در بازگو کردن این موضوع هیچ ابایی ندارد او مهمترین راهکار این موضوع را راه اندازی پزشک خانواده می داند. امری که از حدود سال 84 در مراکز روستایی انجام شد، اما در کلان شهرها با اما و اگرهای بسیاری روبرو شد و به اغما رفت.

اکنون دوباره با گذشت 8 سال از آن موقع باز مسئولان بهداشت به این صرافت افتاده اند که پزشک خانواده نه تنها می تواند از هزینه های کمر شکنی که بر دوش بیماران است بکاهد، بلکه خانواده ها را به سمت خدمات بهتری سوق می دهد.

محسن روحانی، در تشریح این موضوع می گوید: وزارت بهداشت در چند دسته این مساله را دسته بندی کرده است و اولویت را به حاشیه های شهر داده است اعم از شهرک های مختلف با جمعیت هایی که آمار غیر رسمی دارند.

وی می گوید: در این زمینه اعتبارات خوبی به میزان 800 میلیارد تومان برای کل کشور گذاشته شده است که در مورد اصفهان هنوز چیزی ابلاغ نشده است.

در اولین قدم خدمات پزشک خانواده از 2500 نفر آغاز می شود که توسط یک پزشک خانواده خدمات رسانی می شوند و برای 10 هزار نفر هم یک مرکز جامع نوین سلامت اولیه راه اندازی خواهد شد که شامل پزشک ، پرستار، محیط حرفه ای مبارزه با بیماری ها تغذیه ، روانشناسی بالینی ،آمار و غیره خدمات را در دو نوبت ارائه می دهند. در قدم دوم پزشک خانواده پا به کلان شهرهای اصفهان مثل خمینی شهر، لنجان، فلاورجان و ... می گذاردو در سومین گام هم کل پزشک خانواده در تمام شهرها راه اندازی خواهد شد.

مدیر گروه گسترش شبکه‌های مرکز بهداشت استان اصفهان، بهترین ویژگی پزشک خانواده را با توجه به نابسامانی های موجود رفع مشکلات دانسته و ادامه می دهد: در این زمینه مردم کمترین وجه را خواهند پرداخت و در مراحل اولیه دیگر نیازی به پزشک متخصص نیست بلکه این پزشک است که برای خدمات تخصصی تر بیمار را به متخصص و بعد از آن در صورت نیاز به فوق تخصص این کار ارجاع می دهد.

وی علت اینکه پزشکان عمومی از این قضیه استقبال نمی کنند را ثابت ماندن رقمی می داند که از 8 سال پیش برای آنها تعیین شده است و می گوید: خوشبختانه این رقم با قراردادهای جدید افزایش چشمگیری پیدا کرده است و این باعث می شود که پزشکان عمومی میل و رغبت بیشتری پیدا کرده و از این طرح استقبال کنند و ما در این زمینه کمبودی نداشته باشیم.

اما هنوز هم یک گره ناگشوده باقی می ماند اینکه چرا با وجود فارغ التحصیلان انبوه پزشکی باز هم ما با معضل کمبود پزشک عمومی روبرو هستیم؟ محمد علی اسفنانی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر،چادگان بویین و میاندشت نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال می گوید: آنچه که مسلم است ما کمبودی در زمینه پزشک نه عمومی و نه متخصص در کشور نداریم، بلکه مشکل ما نحوه تقسیم و توزیع و مدیریت است و اگر چه کمبود پزشک در مناطق محروم به یک معضل تبدیل شده است اما در شهرهای بزرگ به خصوص پایتخت، تعداد پزشکان متخصص و فوق متخصص اینقدر زیاد است که پایتخت از وجود پزشکان مختلف اشباع شده است به این سبب که تعرفه ها در این مناطق بسیار پایین است و در کلان شهرها بسیار بالا و همین پزشکان را تشویق می کند که به مناطق بزرگ شهری روی بیاروند.

کمبود پزشک اما باعث شده تا مسئولان به فکر چاره جویی در این زمینه بیفتند این در حالی است که پزشکان نبود امکانات رفاهی و برگزار نشدن سمینارهای علمی را یکی از دلایل تمایل نداشتن به طبابت در این مناطق محروم عنوان می‌کنند، اسفنانی می گوید که مسئولان نباید در این زمینه بیکار بنشینند و باید تلاش کنند تا با تسهیل کردن شرایط، پزشکان را داوطلبانه به طبابت در مناطق کم برخوردار تشویق کنند به گفته او در این زمینه پیشنهادهایی نیز در مجلس مطرح شده است اما هنوز به تصویب نرسیده است.


۱۳۹۳/۵/۲۳ - ۰۹:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن