واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بخوانیم و بنویسم/ غزه: مقاومت؛ جایگاه مادر تهران - ایرنا - حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی یادداشتی با عنوان «بخوانیم و بنویسم/ غزه: مقاومت؛ جایگاه مادر» همزمان با سالگرد جنگ 33 روزه لبنان در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرد.
متن این یادداشت را بخوانید:
1 - حوادث غزه و تجاوز صهیونیست ها، در جهان، مورد بحث و کاوش است و چاهی که برای دیگران کندند، آنها را به درون چاه افکند و مسائل گوناگون تلفات انسانی «که برای اسرائیل گران قیمت است» و بع وجود آمدن ناامنی در درون رژیم صهیونی که «5 میلیون از 7 میلیون نفر» را به درون پناهگاه ها برد و نیمه تعطیل شدن کار در کارخانجات که خسارت «بالای یک میلیارد دلار» را در همین کوتاه مدت، بدنبال داشت و انتشار کشتار کودکان و زنان غیرنظامی، چهره دژخیم اسرائیل را به جهان نشان داد و افکار عمومی بسیاری از کشورها را علیه آنان شوراند و النهایه مقاومت حماس و فداکاری مردم غزه تحسین مردمی را با خود داشت و اسرائیل را ناگزیر به تجدیدنظر واخواهد داشت و مجبور می سازد که خواسته های حق و مشروع مردم غزه «برطرف شدن محاصره 7 ساله، باز شدن گذرگاه رفح، آزاد شدن اسیران، باز شدن فرودگاه غزه، آزاد شدن صیادی در ساحل مدیترانه ای» را پذیرا گردد، اینها خون بهای شهیدان 2 هزار نفری و جبران صدمات 10 هزار نفری مردم مظلوم غزه خواهد بود.
2 - موضوع «مقاومت و استقامت» در برابر ظلم و ظالم و حامیان آنان، درسی جاودانه و امری ارزشی در فرهنگ اسلام می باشد که خداوند به پیامبر اسلام می فرماید «فلذلک فادع و استقم کما امرت، شوری - 15» باید برحق پای فشاری نمود و در توصیه دیگر اعلام می دارد که دستور مقاومت امری شخصی نیست، بلکه همراهان نیز باید «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا انه بماتعملون بصیر، هود آیه 112» اهل استقامت و مقاومت باشند و حد و اندازه نگهدارند و در مقاومت به وادی افراط و سرکشی روی نیاورند، در این صورت است که شاهد موفقیت و پیروزی خواهند بود و از امدادهای ویژه خداوندی بهره مند خواهند شد «وان لواستقاموا علی الطریقه لاسقیناهم ماء غدقا، الجن آیه 16» گشت، مطالعه تاریخ پر فراز و فرود اسلام محمدی، ما را به این حقیقت خواهد رساند، که پیامبر اسلام از صفر شروع کرد و 23 سال صراط مستقیم حق و عدل و انصاف و اخلاق را پی گرفت تا رسید به «رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا» موفقیت تأسیس نظام محمدی و تشکیل حکومت اسلامی.
3 - در مطالعات قرآنی به واژه «ام» می رسیم که «35» بار در قالب «ام، امک، امه، امها، امی، امهات» بازگو شده که محتوای آن عبارت است از مادری که ولادت فرزندان را اعلام می دارد «ان امهاتهم الا اللائی ولدئهم» و موجب پیدایش انسان است حال نوزاد پیامبری چون «عیسی بن مریم» باشد و یا انسان های معمولی، و یا مادر «حقوقی» باشد که همسران رسول خدا، مادر مؤمنان معرفی «و ازواجه امهاتکم» گشته اند، معنای دیگر «ام» مرکز و محور است که «ام القری» یعنی مرکز اجتماع و شهرها و اماکن زیست، و مکه در قرآن «ام القری» عنوان شده و آیات قرآن را به دو دسته «محکمات و متشابهات» یاد می نماید و محکمات را «ام الکتاب» معرفی می نماید، یعنی اصل و محور قرآن، آیات محکمات می باشند. بنابر این واژه ام حالت محوری و مرکزی و اصالت دارد و در حقیقت «نقش کلیدی» برای مادر در تربیت و تزکیه و تهذیب و تعلیم انسان های شایسته و بایسته و آراسته انسان است، که همه چیز در ما خلاصه می شود. تا آن جا که در مقایسه با بهشت، حضرت رسول فرمود «الجنة تحت اقدام امهاتکم» بهشت توسط مادران به وجود می آید و مادران بهشت سازند و رتبه و مرتبه ما در برتر از بهشت می باشد.
اول ** 1610
23/05/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]