تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818945154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نکوداشت آیین پهلوانی و جوانمردی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نکوداشت آیین پهلوانی و جوانمردی تهران- ایرنا-بیست و سوم مرداد سالروز پاسداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است، ورزشی باستانی که با ویژگی های خاص خود فرهنگ جوانمردی، فداکاری، راستی و امانت داری را در پهلوانان زنده نگه داشته و با ثبت ملی آن در یونسکو به نام ایران، برگ زرین دیگری را بر میراث فرهنگی ناملموس این سرزمین افزود.


ورزش زورخانه ای یا ورزش باستانی نام دیگر آیین پهلوانی و از ورزش های سنتی ایران زمین است. این ورزش از روزگاران دور در این سرزمین رواج داشته و جوانمردان با قدرت بدنی و شجاعت روحی خود به طور روزمره به انجام حرکت های پهلوانی آن می پرداختند.
مردم ایران در زمان زرتشت عقیده داشتند که برای شکست اهریمن و یاری اهورا مزدا باید بدن های خود را نیرومند سازند و به این دلیل پهلوانی، کشتی گیری و آمادگی جسمانی همواره از نیازهای اساسی مردم این کشور بوده است.
زورخانه پس از اسلام نیز جایگاه ارزنده ای داشته به طوری که پهلوانان در زنده کردن نهضت ملی ایران، مبارزه با بیگانگان و ترویج فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از دیرباز در ایران رواج داشته ، نقش چشمگیری ایفا کرده اند.
آغاز این ورزش باستانی به صورت امروزی به قرن هفتم هجری خورشیدی باز می گردد، زمانی که محمود خوارزمی معروف به پوریای ولی و از مردم خوارزم، این ورزش را به صورت امروزی ساماندهی کرد.
ایران در 26 آبان 1389 هجری خورشیدی، ورزش زورخانه ای را در فهرست میراث معنوی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) به ثبت رساند.
این ورزش در مکانی به نام زورخانه انجام می شود، مکانی که در کوچه پس کوچه ها و در مرکز مردمی ترین محله ها ساخته می شد و از دیرباز به عنوان قلب پر تپش محله و مرکز اصلی تربیت جوانمردان و پاکان شناخته می شد.
زورخانه همواره مکانی برای نیرومندی، تقویت روحیه ی ورزشکاری، فروتنی و دوری از غرور بوده است. در آیین پهلوانی دستگیری از زیردستان و مبارزه با زورگویان سنت است و ورزشکاران زورخانه ای همواره به جوانمردی، میهن دوستی، فداکاری، نوع دوستی، راستی و امانت داری، چشم پاکی و خوش خلقی شهرت داشته اند.
زورخانه مکانی سرپوشیده است که به سرداب ها و عبادتگاه های دوره ی باستان شباهت دارد. این مکان از نور ضعیفی برخوردار بوده و کف یا گود آن در پایین تر از سطح کوچه ها قرار دارد که با پلکانی از زیرزمین به سطح خیابان می رسد.
سقف آن مانند معبدها و مسجدها بلند و گنبدی شکل است. این مکان در ورودی کوتاهی دارد تا ورزشکار هنگام ورود به زورخانه خم شده و فرهنگ فروتنی و تواضع در آنان حفظ شود.
ورزش زورخانه ای آداب و سنت ویژه خود را دارد. در این ورزش مرشد خصلت های نیکوی مروت و جوانمردی و خلق و خوی مردانگی را در قالب شعر و داستان به صورتی آهنگین و با همراهی ضرب زورخانه که مهم ترین ساز این نوع ورزش است، در ورزشکاران بر می انگیزد و به آنان نیرو می بخشد. پهلوانان نیز هماهنگ با موسیقی مرشد حرکت های زیبای گروهی یا فردی خود را به نمایش می گذارند.
مرشدها با روایت شعرهای حماسی حکیم فردوسی و برانگیختن شور و غرور ملی در حاضران، در راه حفظ زبان پارسی می کوشند.
رسم دیگری که در زورخانه ها رواج دارد این است که مرشد به هنگام ورود پهلوانان بزرگ زنگی را که با زنجیری بر سر در زورخانه آویزان است به صدا در می آورد تا حاضران را از ورود یک پهلوان آگاه کند.
مرتبه های مختلفی در زورخانه ها وجود دارد که از آن جمله می توان به کهنه سوار، مرشد، پیشکسوت، صاحب زنگ، صاحب تاج و نوچه اشاره کرد.
سنگ گرفتن، میل گیری، شنا و کباده زدن از ورزش های زورخانه ای است که با استفاده از وسیله های ورزشی انجام می شود و در تمرین های کششی و گرم کردن، پای زدن، چرخیدن و کشتی پهلوانی نیازی به ابزار نیست.
گروه های سنی مختلفی از خردسال تا کهنسال به گود و فضای زورخانه می آیند که این گردهمایی ها در انتقال سنت های میهنی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای همزمان با 17 شوال برابر با سالروز نبرد حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق، برای نخستین بار در متن تقویم رسمی کشور ثبت شد تا نبرد جوانمردانه ی امیر مومنان سرمشقی برای تمام پهلوانان باشد. این مناسبت در سال جاری همزمان با 23 مرداد است.
نامگذاری این روز به نام فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای با هدف پاسداری و ترویج فرهنگ ارزشمند پهلوانی و جوانمردی و حفظ میراث فرهنگی ناملموس به وسیله ی شورای فرهنگ عمومی تصویب شد و پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران اسلامی به ثبت رسید.

به بهانه ی نخستین سالروز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای، پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با حمیدرضا اعرابی کاپیتان تیم ملی پهلوانی و زورخانه ای به گفت و گو پرداخته است.
اعرابی با بیان اینکه فرهنگ پهلوانی، جوانمردی، عیاری از خودگذشتگی و کمک به محرومان از دوره ی ایران باستان در کشور ما مرسوم بوده است، گفت: برای حفظ این ارزش ها در 1388 هجری خورشیدی شورایی از نهادهای مختلف تشکیل شد و آیین نامه ای را مصوب کرد که بر اساس آن 18 نهاد، سازمان و وزارت خانه برای ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای انتخاب شدند.
وی افزود: این آیین نامه در 1390 هجری خورشیدی برای اجرا به نهادهای مربوط ابلاغ شد تا با عملی کردن آن فرهنگ پهلوانی در ایران رواج یافته و از فراموشی آن جلوگیری شود.
کاپیتان تیم ملی پهلوانی و زورخانه ای تصریح کرد: این شورا بار دیگر در سال جاری تشکیل شد و 25 نهاد، سازمان و وزارتخانه را به نهادهای پیش اضافه کرد تا با فعالیت ها و اقدام های مشترک آنان روحیه ی جوانمردی بیش از پیش در میان مردم ایران نمود یابد.
وی با اشاره به همزمانی سالروز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای با حمله های رژیم غاصب صهیونیستی به مردم مظلوم غزه گفت: به همین مناسبت و به دلیل ویژگی حمایت از محرومان در ورزشکاران این رشته، مراسم گل ریزانی در سالن شهید افراسیابی برگزار خواهد شد.
اعرابی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه ای از ورزش های ویژه کشور ایران است، خاطر نشان کرد: این ورزش با تلاش های مردم، رسانه ها و مسوولان در یونسکو به نام ایران ثبت شد تا مانند چوگان از ما گرفته نشود.
وی درباره ی میزان شناخت مردم از این ورزش باستانی گفت: در سال های پیش رسانه های مختلف با تبلیغات و پخش برنامه های متنوع، مردم را بیش از پیش با ورزش آشنا کرده اند به طوری که ورزش زورخانه ای از چهار سال پیش 200 درصد رشد داشته است.
کاپیتان تیم ملی پهلوانی و زورخانه ای ادامه داد: فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای با اجرای این ورزش در بوستان های شهر تهران و برج میلاد و امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش، بسیج، نیروهای مسلح و ... فعالیت های مختلفی را برای ترویج این ورزش و فرهنگ پهلوانی انجام داده است.
وی تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان زورخانه ای را ورزش همگانی می داند و به همین دلیل مسابقه ی جدیدی با پیشنهاد این وزارتخانه در این رشته برگزار شد که بر اساس آن افراد از سراسر کشور به طور مستقیم و بدون عبور از آزمون استانی توانستند در آن شرکت کنند.
اعرابی با بیان اینکه نفرات نخست تا سوم این مسابقه ها به اردوی تیم ملی دعوت خواهند شد، ادامه داد: این مسابقه ها از ابتدای 1393 هجری خورشیدی در رشته های انفرادی میل بازی، میل گیری، سنگ، کباده، چرخ تیز و چرخ چمنی آغاز شد و در 17 مرداد ماه جاری به کار خود پایان داد.
وی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه ای به طور نیمه حرفه ای در بیش از 10 کشور جهان اجرا می شود، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند، ما ورزشکاران زورخانه ای سعی داریم این ورزش را به دنیا معرفی کنیم.
کاپیتان تیم ملی پهلوانی و زورخانه ای گفت: در زمان حاضر 50 زورخانه درتهران فعال است که از مهمترین آنها می توان ورزشگاه شهید فهمیده میزبان مسابقه های کشوری فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای ایران را نام برد که به ثبت ملی رسیده است.

گزارش از: مرضیه دهقانی
گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9165**2059**9131



23/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن