تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805341953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش برآب شدن سناریوی مشترک چهار کشور عربی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نقش برآب شدن سناریوی مشترک چهار کشور عربی


با گذشت بیش از یک ماه از جنگ غزه، ابعاد بیشتری از پشت پرده این طرح روشن می شود. نویسنده مشهور عرب از سناریوی مشترک چهار کشور عربستان، مصر، امارات و اردن درباره جنگ غزه پرده برداشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبد الباری عطوان نویسنده و تحلیلگر جهان عرب به بررسی سه سناریوی طراحی شده عربستان، مصر، امارات و اردن درباره جنگ غزه پرداخت و نوشت:این اراده قوی است که پیروز می شود؛ نه هواپیماها، تانک ها و گنبدهای آهنین مقوایی. عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز چهارشنبه خود در پایگاه اینترنتی رای الیوم با انتقاد از مواضع شاه سعودی و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر درقبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه پرداخت و از سناریوی مشترک چهار کشور عربستان، مصر، امارات و اردن درباره جنگ غزه پرده برداشت.
این تحلیلگر نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی دستکم سه بار در طول 10 روز درباره غزه سخن گفت اما هیچ انتقادی از کابینه اسرائیل نکرد و اقدامی را علیه آن صورت نداد و حتی از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور هم پیمان خود نخواست تا دستکم گذرگاه رفح را برای انتقال مجروحان حمله ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه بازگشایی کند. شاه سعودی حتی آمادگی کشورش را برای گشودن بیمارستانهای خود به روی مجروحان تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه غزه اعلام نکرد.
این نویسنده افزود: برداشت ائتلاف چهارگانه عربستان، مصر، امارات و اردن از تجاوزگری صهیونیست ها علیه نوار غزه به طور کلی اشتباه و انفعالی بود و در نتیجه، مدیریت بحران آن در هفته های اول (جنگ) در سطح مورد انتظار و پیش بینی شده نبود.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: ارزیابی های ائتلاف چهارگانه عربستان، مصر، امارات و اردن چهار سناریوی اساسی را درباره تجاوزگری اسرائیل علیه نوار غزه پیش بینی کرده بود.
سناریوی نخست این بود که رژیم صهیونیستی تجاوزگری خود را با از بین بردن جنبش حماس و همه گروههای مقاومت دیگر در طول روزهای معدودی به پایان می برد؛ به گونه ای که نیروهای اسرائیلی نوار غزه را –هرچند برای مدت اندکی- اشغال و همه چهره های سرشناس و مهم جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین را ترور یا بازداشت می کنند و قدرت و حکومت در نوار غزه را تحویل محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می دهند. این سناریو، سکوت سعودیها و ادامه اقدام مصر در بستن گذرگاه رفح در هفته اول تجاوزگری صهیونیست ها به نوار غزه و گشودن بسیار محدود آن در هفته دوم را تفسیر می کند.
سناریوی دوم براساس ارزیابی ائتلاف عربستان، مصر، اردن و امارات درباره تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه این بود که مردم این منطقه علیه جنبش حماس و سایر گروههای مقاومت به پا خاسته و آنها را مسئول تجاوزگری صهیونیست ها و قبل از آن محاصره نوار غزه می دانند اما به طور کامل برعکس این امر اتفاق افتاد به گونه ای که همگان یا اکثریت قاطع در نوار غزه پشت سر مقاومت قرار گرفته و با وجود زیان ها و تلفات زیاد، حمایت کامل روحی از نیروهای مقاومت بعمل آوردند.
سناریوی سوم این بود که جنبش های مقاومت به رهبری حماس در مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی به نوار غزه شکست می خورند و پرچم های سفید تسلیم را بالا می برند و هرگونه آتش بس بدون قید و شرط را قبول می کنند اما دقیقا برعکس آن اتفاق افتاد و همگان را مات و مبهوت کرد.

عبدالباری عطوان نوشت: بعید نمی دانیم سازمان اطلاعات مصر که نقش اساسی در محاصره نوار غزه و اهانت به اهالی این منطقه را بازی می کند، همان طرفی باشد که این سناریوها را تدوین و هم پیمان عرب خود را با نهایت دقت متقاعد کرده باشد. این مسئله سکوت ائتلاف چهار جانبه عربستان، مصر، اردن و امارات را در سه هفته اول تجاوزگری رژیم صهیونیستی به نوار غزه و عدم اخراج سفرای این رژیم از قاهره و اردن و عدم درخواست برای برگزاری نشست اضطراری سران عرب یا حتی دستکم وزیران خارجه اتحادیه عرب را تفسیر می کند.
عبدالباری عطوان سپس از "خصومت آشکار چهار کشور یاد شده درقبال گروه اخوان المسلمین و جنگ آنها علیه این گروه" سخن گفت و نوشت: این خصومت و جنگ، چشم چهار کشور مصر و عربستان و اردن و امارات را از دیدن هر چیز دیگری در منطقه کور کرد و آنها را به این سمت سوق داد که رژیم صهیونیستی را در رتبه پنجم یا ششم اولویت های سیاسی و امنیتی خود ببینند. عدم در نظر گرفتن حماس به عنوان یک گروه مقاومت از سوی این چهار کشور و سکوت آنها درقبال اهانت به دو میلیون فلسطینی نوار غزه و گرسنه نگه داشتن این مردم باعث شد که زیان فراوانی به این چهار کشور وارد شود و آنها در برابر شهروندان خود و به طور کلی افکار عمومی جهان عرب و جامعه بین المللی در تنگنا قرار گیرند. ائتلاف مصر، عربستان، امارات و اردن در محاسبات خود اشتباه کرد.

این نویسنده در بخش دیگری از سرمقاله خود به خطرات گروههای مسلح و تندرو در منطقه برای رژیم سعودی اشاره کرد و نوشت: اگر عربستان می خواهد با این خطرات مقابله کند باید در اولین گام به غیر از اصلاحات داخلی، سیاست های منطقه ای خود را به طور ریشه ای تغییر دهد و سیاست های حمایت از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و طرح صلح خود با این رژیم را که 12 سال پیش ارایه کرد و تنها با تحقیر روبرو شد، دفن کند.
وی همچنین به برملا شدن ناتوانی و ضعف رژیم صهیونیستی بویژه بعد از جنگ های این رژیم با نیروهای مقاومت در منطقه اشاره کرد و نوشت: "اگر برخی طرف های مشکوک در تلاش برای متقاعد کردن محور عربستان، مصر، اردن و امارات به این نکته هستند که رژیم صهیونیستی می تواند همپیمان جایگزین آمریکا در رویارویی با ایران باشد، باید گفت این طرفها توهم و فریب و گمراهی می فروشند زیرا رژیمی که در مقابله با نوار غزه و پیروزی علیه این منطقه و بر آورده کردن اهداف حمله خود شکست خورد و افول نظامی و اخلاقی آن در مقابل نیروهای مقاومت برملا شد؛ حرکت در ورطه ضعف و سستی را آغاز کرده و در هیچ یک از جنگ های اخیر خود - بعد از تغییر قواعد بازی- پیروز نشده است.

وی تصریح کرد: این اراده قوی است که پیروز می شود؛ نه هواپیماها، تانک ها و گنبدهای آهنین مقوایی که تاثیر خود را در دوره‌های آینده (نبرد) از دست خواهد داد.
 


چهار شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن