محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829688851
معرق کاری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: تصویری که با چیدن منظم و هموار قطعات کوچک سنگهای رنگی یا سفال در کنار هم ساخته میشود موزائیک نامیده میشود. فرهنگستان زبان فارسی برای موزائیک، واژه پارهچین را تصویب کردهاست.موزائیکسازی یا مُعَرَّقکاری یکی از رشتههای صنایع دستی است. معرقسازی در ایران از سده ۶ هجری و دوره سلجوقیان با ساخت کاشی معرق پیشرفت کرد و در سده هشتم کاملتر و ظریفتر شد. در سده نهم و دهم هجری نیز رشد بسیار زیادی کرد. شهرهای اصلی معرقسازی در این دوره اصفهان، یزد، کاشان، هرات، سمرقند و آران و بیدگل بودند. هنر موزائیک از دیرزمان شناخته شده بود و تا به امروز نیز کاربرد دارد. در میانرودان و مصر باستان نوعی موزائیک در اندازههای کوچک و برای مصارف تزئینی و زینتی ساخته میشد ولی رومیان آن را چون یک قالب هنری همپایهٔ دیوارنگاری به کار میبردند. صنعت موزاییک سازی توسط هنرمندان صدر مسیحیت ادامه یافت و در اوایل قرون وسطی به خصوص در قلمرو امپراتوران بیزانسی به اوج شکوفایی خود رسید (مثلاً موزاییکهای کلیسای سان وتیله در راونا) در دایرةالمعارف هنر (نوشته رویین پاکباز)، در تعریف معرق چنین آمدهاست: معرق (موزائیک Mosaic) طرح پیک نما یا انتزاعی ساخته شده از قطعات سنگ، شیشه، سفال، چوب رنگین بر روی دیوار، سقف، زمین و غیرهاست. انواع معرق معرق چوب
معرق کاشی
معرق موزائیک معرقکاری در ایران در بعضی از منابع به اشتباه گفته شدهاست که معرق چوب برگرفته از کاشی معرق است و معرق در ایران از هند وارد شدهاست. در حالیکه در سبک هندی چوب زمینهٔ کار یک تکهاست و به علاوه جنس چوب از فوفل است..شیوهای کار در سبک هندی به این شکل است که ابتدا طرح را بر روی چوب پیاده کرد و سپس شکلها را بریده و بعد با تکههای مختلف چوب پر میکنند. طبق آخرین کاوشهایی که در شهر سوخته واقع در زابل انجام گرفتهاست، شانهای پیدا شدهاست که بر روی آن گلی با تکههای چوب کار شدهاست. این شانه متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش است. پیدا شدن این شانه دلیلی بر بطلان دو نظریه فوقالذکر میباشد. علاوه بر این طرح گل روی شانه با طرح گلی که بر روی سفالینهها کشف شدهاست یکی میباشد که نشان میدهد شانهٔ یافت شده نمیتواند از جایی وارد ایران شده باشد در دوران قبل از اسلام قطعات بزرگ چوبی به عنوان بخشی از ساختمان به کار می رفته است. در این دوره چوب به عنوان یکی از فراوان ترین مصالح طبیعی نقش مهمی در ساخت ابزار فنی و کشاورزی و حتی وسایل خانگی ایفا می کرده است. از دوره سلوکیان آثار چندانی در دست نیست و آثار چوبی دوره اشکانی نیز تا حد زیادی شباهت به دوره هخامنشی دارد. در دوره ساسانی استفاده از کلافهای چوبی در ساختمان متداول میشود. در این دوره نوعی رویهکوبی مربعهای چوبی انجام می شده که نقش هندسی و انتزاعی داشته است. نقوش عبارت بودند از نقوش انتزاعی، گیاه و حیوان و انسان. مهمترین وسایل چوبی که ساخت آنها در قرون اولیه اسلامی متداول بوده عبارتند از کلبهها و ساختمانهای چوبی، کلافهای ساختمانی، ستون چوبی سقفهای کاذب چوبی قابدار، وسایل به ساختمان مثل درب و پنجره، وسایل کاربردی مثل منبر، ابزار آلات صنعتی و کشاورزی. در آثار چوبی دوره میانی اسلامی که مربوط به حدود قرون پنجم تا دهم هجری است اجزای ساختمانهای چوبی مثل ستون و سقف، وسایل متصل به ساختمان مثل در، پنجره، نرده به میزان زیادی به چشم می خورد ولی آثار کوچکتر مثل جعبه، قاب، رحل، وسایل خانگی، ابزار آلات، وسایل جنگی و شکار نیز کم و بیش وجود دارد. بیشترین نقوشی که در منبت این دوران می بینیم عبارتند از: نقوش هندسی، شیارهای موازی، کتیبه، اسامی ائمه (ع)، شکل محرابی، لچک، ترنج، گل و بوته، ختایی و اسلیمی، شکوفه،برگ، نخل، شمسه، حیوان و انسان . در اکثر آثار چوبی صفوی میتوان تحولاتی از لحاظ نقش و شیوههای اجرایی ملاحظه کرد. صنایع دستی چوبی این دوره که مربوط به حدود قرن 10 و 12 می باشد از لحاظ فنی بسیار ظریف و بادوام و دارای عملکردی مفید و صحیح هستند و از لحاظ هنری بر اساس نقوش و فرهنگی ایرانی ساخته شدهاند و از طرفی با دقت و نظم اجرا شده. آثار این دوره شامل ساختمانهای چوبی و اجزای وابسته به آن مثل ستون و سقف و در و پنجره و همچنین شامل وسایل کاربردی مثل رحل، جعبه، قاب، صندلی و ابزار آلات صنعتی و کشاورزی و جنگی است. هنر معرق که از دوران قبلی آغاز شده و به طور ساده انجام می شد از این زمان تکامل بیشتری می یابد. منبت کاری دوره میانه اسلامی در حدی بسیار ظریف و باروسازی و ریزه کاری فراوان دیده میشود و پرداخت آن نیز در حد اعلای خود مشاهده میشود. منبت این دوره بر اساس طرحهای هندسی، شیارهای موازی، خط ثلث و نسخ، اسلیمی و ختایی به سبک ایرانی، نقوش انتزاعی گیاه و انسان و ترنج و محرابی مشاهده میشود. هنرهای چوبی بعد از صفویه و به خصوص دوران قاجار نه تنها تکامل فنی نداشت بلکه با افت کیفیت فنی نیز روبرو بود. به طور کلی در آثار چوبی این دوره به دو سبک وجود دارد. بخشی که در آن سعی شده از روشها و نقوش دوران قبل پیروی شود و بخشی دیگر که از اصول فنی و هنری آثار چوبی اروپا الهام گرفته شده. در این دوره به دو نوع منبت بر می خوریم. یکی منبت به شیوه صفوی با عمق کم و طرح ایرانی که ندرتا” دیده میشود و دیگری منبت به شیوه فرنگی با عمق زیاد و با نقش پیچک اجرا شده که به میزان زیادتر وجود داشته معرق قرار گرفتن قطعات چوبهای رنگی در کنار هم به وجود آوردن طرحی مشخص را معرق میگویند. گاه دیده میشود که در کنار چوبهای رنگی از مصالحی چون عاج، صدف، فلزات و استخوان هم استفاده میشود. به طور کلی معرق به دو گروه اصلی تقسیم میگردد. الف – معرق زمینه رنگ: اگر در هنر معرق، زمینه کار هم از چوب بریده شود، معرق زمینه چوب نامیده میشود. در واقع طرح اصلی توسط زمینه ایی از چوب احاطه میشود. معرق زمینه چوب به روشهای گوناگونی کار میشود که شامل معرق پازلی، معرق آجری، نازک بری در معرق منبت می باشد. معرق زمینه جورچین (پازلی) با همان شیوه معرق چوب کار میشود، فقط زمینه طرح یا کار را به قطعههای پازل مانند بریده، در کنار هم می چسبانند و سپس باز هم برای مراحل تکمیلی به کارگاه رنگ فرستاده میشود. معرق زمینه آجری: با همان شیوه معرق زمینه چوب کار میشود، فقط تفاوت کار در این است که زمینه طرح به صورت آجری بریده و در کنار هم چیده میشود. آنگاه مراحل تکمیلی را به صورت رایج طی میکنند. نازک بری در معرق: در این شیوه از معرق، ابتدا قطعات طرح مورد نظر معرق بریده میشود. آنگاه به وسیله اره مویی معمولی برشهای بسیار ظریف و نزدیک به هم در تمامی قسمتهای طرح داده میشود، برشهایی که به فاصلههای میلیمتری در کنار هم داده میشود. سپس چوبهای شکل داده شده در کنار هم بر روی زمینهای از تخته روکش شده و غالبا” بدون هیچ نوع تزئینی چسبانده میشود. معرق منبت: معرقی که نقشهای آن برجسته است معرق منبت گفته میشود برای ساخت معرق منبت ابتدا همه قطعهها را مانند معرق می برند و بعد آنها رابه طور مجزا به شیوه منبت کاری ساخت و ساز نموده، کنار یکدیگر جفت و جور میکنند. در پایان قطعه را رویزیر کار در محل مربوط نصب میکنند. ابزار ابزار کاری که در کارگاه معرق به کار میرود عبارتند از: اره دست – اره چوب بر – اره فلز – پرس دستی (پیچ دستی) – پیشکار – تیزک – چکش – سوهان تخت – سوهان چوب ساب – کمان اره – رنده دستی- سنگ نفت – گازانبر – لیسه – ماشین پرداخت – مته دستی – میخ مواد اولیه برای معرق کاری، وجود انواع چوب با تنوع رنگی ضرورت دارد و در انتخاب چوب باید مواردی چون استحکام و خشک بودن چوب و قابلیت اره شدن و رنده شدن را در نظر گرفت. هم چنین از صدف، عاج، فلزات در معرق استفاده میشود. مراحل اجرای یک طرح معرق تخته پشت کار را به اندازه طرح مورد نظر انتخاب کرده، به روی آن یک ورق از نایلون قرار می دهند، انگاه طرح و نقشه مورد نظر را بر روی کاغذ آورده و به وسیله چسب مایع آن را بر روی تخته سه لایی می چسبانند، پس از آن تکههای مختلف طرح با اره مویی بریده شده قطعات مختلف آن را به وسیله میخ سایه بر روی تخته زمینه به طورموقت نصب میکنند. آنگاه قطعات طرح را جداگانه بر روی چوبها با رنگهای مورد نظر به وسیله همان میخ سایه نصب کرده و روی چوب پیشکار قرار داده و به وسیله اره مویی دور طرح را روی تخته بریده و حال قطعه چوب بریده شده را در جای خود مطابق نقشه روی تخته پیشکار به وسیله میخ سایه موقتا” نصب میکنند. بدین ترتیب با این روش همه نقشهای خرد شده را از رنگهای مختلف چوب، صدف و عاج تهیه و جایگزین مدل میکنند. هنگامی که تمام چوبهای رنگی جایگزینی طرح اولیه شده، چسبی از سریشم و پودر امرا تهیه کرده و به وسیله انگشت سبابه روی تمام شیارهای بین تکههای قرار می دهند. به این طریق تمام شیارهای بین نقوش پر میشود و قطعات به طور کامل به هم چسبیده و ثابت میشود. دراین مرحله میخهای سایه را از روی طرحها بر می دارند و آنگاه نوبت به نایلونی می رسد که قبلا” در زیر کار و روی تخته پشت کار قرار داده شده بود، آن را نیز برداشته و نقشهای چسبیده شده را بر می گردانند و پشت آنها را سمباده نرم می زنند. در نتیجه چسبهایی که از میان شیارها به پشت کار نفوذ کرده، پاک میشود. حال سطح تخته پشت کار را به وسیله کاردک به چسب گرم آغشته کرده، نقشه معرق شده را روی آن می چسبانند و برای ثابت نگاه داشتن آن دو میخ سنجاقی در بالا و پایین آن نصب میکنند. در این مرحله لایهای از نایلون و قطعهای از نمد یا پتوی ضخیم را روی نقشه معرق شده قرار داده ترکیب فوق را در میان دستگاه پرس گذاشته، تحت فشار می دهند و بعد از گونیا کردن تابلو، اضلاع آن را رنده میکنند. سطح تابلو رابه دلیل متفاوت بودن ضخامت چوبهای صنعتی، با ماشین سمباده می سایند تا یکنواخت و صیقلی شود. حال محیط تابلو را به وسلیه نوار چسب کاغذی به طریقی که 2 یا 3 میلیمتر آن از سطح تابلو بالاتر قرار گیرد چسبانده مخلوط پلی استر آماده شده را به طور یکنواخت روی صفحه مورد نظر می ریزند تا کاملا” سطح را بپوشاند. بعد از خشک شدن پلی استر به وسیله سمباده لرزان آن را می سایند تا رنگ چوب از زیر پلی استر ظاهر شود و مجددا” برای شفافیت بیشتر، قشری از پلی استر شفاف بر آن پاشیده و سمباده می زنند. در پایان به وسیله دستگاه پرداخت و مواد جلا دهنده سطح کار را پرداخت میکنند.
مهدی شاهینی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
ملیله کاری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
هنر ملیله کاری محصول کار با طلا نقره و مسی است که به صورت مفتولهای باریک درآمده است و با صرف وقت و دقت فوق العاده و مهارت و هنرمندی ملیله کار بر منبلی شی یا محصول مورد نظر و با بهره گیری از نگاره های سنتی و طرحهای اسلیمی به هم پیوند و ارتباط یافته اند قدیمی ترین اشیاء آثامقرنس کاری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
مقرنس کاری یکی از عناصر مهم تزیینی معماری است که در زیبا ساختن بنا های ایرانی بخصوص مساجد و مقبره ها استفاده می شود مقرنس ها شباهت زیادی به لانه زنبور دارند در بناها به شکل طبقاتی که روی هم ساخته شده برای آرایش دادن ساختمان ها و یا برای آنکه به تدریج از یک شکل هندسی به شکل هنمینا کاری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
مشکل بتوان گفت از چه زمانی هنر میناکاری در ایران رواج گرفته است زیرا از روزگاران پیش از عهد صفویه سده دهم هجری نمونه هایی از میناکاری در دست نیست و از دوران صفوی هم نمونه های قابل ملاحظه ای بر جای نمانده است لکن در دوران قاجار میناکاری به مقدار کم وجود داشته و اشیایی مانند سرقساز سازی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
از آن زمان که بشر توانست صدا را درک نماید تفکر و اندیشه موسیقیایی او نیز به موازات ضرورتها ابزار و آلات مخصوص به خود را خلق نمود با نگرشی اجمالی بر کتب تاریخی می توانیم به این نتیجه دست یابیم که اکثریت سازهای ساخته شده توسط پشتیبان چه از لحاظ ساختار صنعتی و چه از نظر ساختار صدشهر باغین | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
باغین شهری است در استان کرمان ایران باغین در بخش مرکزی شهرستان کرمان قرار دارد تاریخچه باغین از آبادیهای قدیم نزدیک شهر کرمان است مؤلف تاریخ کرمان آورده است عمروبن خلف صفاری از گواشیر حرکت کرده در باغین تلاقی فریقین با ابوجعفر دیلمی شد تاریخ کرمان چ باستانی پاریزی صهتل البرز قزوین | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
نوع هتل دو ستاره گريد A آدرس قزوین خیابان طالقانی سه راه خیام هتل 2 ستاره البرز قزوین در سال 1355 در مرکز شهر تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت هتل با 30 سال تجربه موفق در زمینه اسکان و پذیرایی از مسافرین محترم توانسته است به جایگاه شایسته ای در صنعت هتلداری کشور دست یابدهتل دیبا شهرکرد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
نوع هتل 1 ستاره معمولي آدرس شهرکرد بلوار معلم روبروی پارک لاله هتل ديبا با راه اندازي رستوران ديبا رستوران گلهاي سابق از سال 1380 شروع به كار كرده و با منويي كامل به مدت 11 سال در خدمت مسافران عزيز بوده است عدم وجود اقامتگاه هاي مناسب و ارزان قيمت در سطح شهر باعث شد تا فكرمهمانسرا سينا نوشهر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
فاصله از مرکز شهر 2 کیلومتر …فاصله از جنگل 2 کیلومتر …فاصله از پارک جنگلی سیسنگان 32 کیلومتر در جهت شرق …فاصله از نمک آبرود 30 کیلومتر در جهت غرب …پلاژ شهرداری در فاصله 3 کیلومتری…حوضچه مخصوص شنای کودکان…دارای پارکینگ و ساحل اختصاصی بسیاهتل مرمر قزوین | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
نوع هتل چهار ستاره گريد C آدرس قزوین میدان ولیعصر بلوار آیت الله خامنه ای هتل 4 ستاره مرمر قزوین با تلفیقی از معماری سنتی ایران و پیشرفته روز دنیا در شهری با تاریخی کهن و چندین هزار ساله قرار گرفته است هتل در محیطی آکنده از هنر پربار این سرزمین به همراه موسیقی سنتی با چشامامزاده نوح نوشهر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
بنای امامزاده نوح مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان نوشهر بخش کجور روستای چلندر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۷۸۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده استبررسي عوامل موثر بر هزينه هاي گردشگري مذهبي مطالعه موردي: شهر مشهد مقدس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
شهر مقدس مشهد شهري با کارکرد مذهبي-زيارتي زمينه مناسبي را براي توسعه گردشگري مذهبي به عنوان يکي از اشکال عمده گردشگري فراهم کرده است وجود چنين زمينه اي علاوه بر ارتقاي فرهنگ و عناصر وابسته به آن پويايي جريان هاي مولد اقتصاد شهري منتج از جذب گردشگران داخلي و خارجي را فراهم کرشهر پول | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
پول شهری است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران و درمنطقه البرز مرکزی قرار دارد روستای پول در پاییز 1390 به شهر ارتقاء یافته است و شهردار آن آقای اسدالله زالپولی است تمام ادارات و مراکز مهم کجور در این شهر خوش آب و هوا قرار بوده و شامل بخش قدیمی و بافت جدیهتل آساره تهران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
یکی از هتل های جدید و مدرن تهران هتل آساره است که با عنوان یک هتل 4 ستاره و با فضایی آرام و دلپذیر در مجموعه ای متشکل از واحد های متنوع اقامتی مجموعه ورزشی سالن های چند منظوره رستوران کافی شاپ با دسترسی سریع و آسان به فرودگاههای امام خمینی و مهرآباد مراکز تجاری و اداری شهر پهتل پارسيان آزادي ياسوج | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
هتل چهار ستاره آزادي ياسوج در قسمت جنوبي شهر ياسوج بر روي تپه اي مشرف به رودخانه بشار و در مقابل شهر زيباي ياسوج واقع شده است و از طرف ديگر به كوهستانهاي پوشيده از درختان بلوط و باغهاي انگور چشم انداز جالبي دارد با جاده اصلي حدود 400متر فاصله دارد به همين دليل محيطي كاملا”هتل كاروان يزد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
قوانين هتل براي اقامت كودكان زير 3 سال رايگان 3 تا 6 سال نيم بها و بالاي 6 سال هزينه يك نفر بزرگسال محاسبه مي گردد کلیه اتاق ها مجهز به یخچال تلویزیون آنتن ماهواره تلفن خط مستقیم سرویس بهداشتی فرنگی می باشد این مجموعه مجهز به خدمات رفاهی صندوق امانات لاندری تاکسی سرویس بودههتل كاروانسراي مشير يزد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
هتل كاروانسراي مشير يزد وابسته به آستانه مقدسه امامزاده جعفر ع نمونه اي است ارزشمند از يادگارهاي معماري قرون گذشته كه در زمان مظفرالدين شاه قاجار به دست فتح الله مشير الممالك مستوفي يزد بنا گرديده و به شماره 2768 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است… قدمت اين هتل به 150شهر کشاورز | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
کشاورز شهری است در بخش کشاورز شهرستان شاهیندژ استان آذربایجان غربی مختصات کشاورز در ۳۰ کیلومتری جنوب میاندوآب و ۳۰ کیلومتری شمال شاهین دژ قرار دارد تاریخچه اسم قدیمی این شهر کشاور بود که بعد از تبدیل شدن آن به شهر به کشاورز تغییر نام یافت جمعیت جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵ برا-
گوناگون
پربازدیدترینها