تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817307647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده از آبیاری نوین راهکاری برای رونق کشاورزی کویر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استفاده از آبیاری نوین راهکاری برای رونق کشاورزی کویر یزد - ایرنا - کارشناسان بخش آب و کشاورزی یزد معتقدند: شیوه آبیاری قطره ای، مناسبترین روش ممکن برای رونق بخش کشاورزی در مناطق کم آب است.


به گزارش ایرنا، محدویت منابع و مهمتر از آن مسائل مربوط به شیوه های بهره برداری از آب از مشکلات اصلی بخش کشاورزی و اساسی ترین دلیل نبود توسعه زمینهای کشاورزی در کشور محسوب می شود.
به طوریکه افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی جهت توسعه این بخش ضروری و اجتناب ناپذیر است که یکی از مهمترین راهکارهای آن استفاده از آبیاری تحت فشار خواهد بود.
استان یزد نیز که در دو دهه گذشته از کمبود آب و بارش به شدت رنج برده و آب در آن حکم کیمیا را دارد می تواند از این شیوه با هدف کاهش مصرف آب به بهترین نحو ممکن بهره ببرد.
کمبود منابع آب در استان یزد حکم می کند که در مصرف آب در بخشهای مختلف بویژه بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب استان را به خود اختصاص داده است رعایت کامل موضوع صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب مورد رعایت قرار گیرد.
با توجه به ضرورت رشد و توسعه سایر بخشهای اقتصادی و اجتماعی استان که مصرف بیشتر آب را در پی خواهد داشت لزوم صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی به شدت احساس می شود.
همانطور که گفته شد در این راستا اصلاح روشهای سنتی آبیاری و استفاده از آبیاری های مدرن از جمله آبیاری تحت فشار مهم و کارساز خواهد بود.
مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه آبیاری قطره ای از سال 70 در استان آغاز شده است، گفت: هم اکنون افزون بر 12 هزار هکتار از اراضی باغی این استان زیر پوشش طرح آبیاری قطره ای قرار دارد.
سید ˈعلی اصغر مصطفویˈ بیشترین طرحهای اجرا شده این بخش را در شهرستانهای خاتم، ابرکوه و تفت اعلام و اظهار کرد: بیشتر باغ های پسته استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین باغ های بادام، زردآلو، انار، زیتون و انگور از محصولاتی هستند که از این طریق آبیاری می شوند.
مصطفوی، میزان کمک دولت برای اجرای استفاده کشاورزان از آبیاری تحت فشار را به ازای هر هکتار 56 میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: این رقم در سالهای گذشته 3.5 میلیون ریال بود.
وی افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش علفهای هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره وری آب، امکان انجام همزمان آبیاری و کوددهی را از مزایای آبیاری قطره ای برشمرد.
مصطفوی با اشاره به اینکه این نوع آبیاری در کاهش زیانهای ناشی از خشکسالی موثر است، اضافه کرد: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: در آبیاری معمولی در هر هکتار 10 هزار متر مکعب آب مصرف می شود.
وی با اشاره به محدویت آب در استان و تدوام خشکسالی در چند سال اخیر به باغداران توصیه کرد با اصلاح روشهای آبیاری خود و استفاده از روشهای نوین در مصرف آب صرفه جویی کنند.
این مسوول وی اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز 10 سال آینده 30 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان یزد زیر پوشش آبیاری قطره ای قرار می گیرد.
مصطفوی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در استان یزد را یکهزار و 680 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار سالانه سه هزار هکتار زیر پوشش این نوع آبیاری قرار خواهد گرفت.
مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیم استان در بخش زراعت، آبیاری قطره ای در این بخش امکانپذیر نیست، افزود: برنامه ریزی شده که فقط در بخش سبزی و سیفی این طرح اجرا شود.
وی با بیان اینکه آبیاری بارانی به مدت سه سال در استان اجرا شد گفت: این طرح بدلیل وزش باد، گرما و تبخیر زیاد موفقیت آمیز نبود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هم یکی از راههای کاهش مصرف آب را استفاده از روش آبیاری تحت فشار بیان کرد و گفت: آبیاری قطره ای از انواع این آبیاری است.
ˈمحمدرضا ابراهیمیˈ مهمترین مزیت این روش را صرفه جویی در میزان آب اعلام و تاکید کرد: سامانه آبیاری قطره ای در مقایسه با سایر روشهای آبیاری بخصوص آبیاری سطحی به آب کمتری نیاز دارد.
وی افزایش تولید، صرفه جویی در نهاده های کشاورزی، آبیاری یکنواخت در سراسر طول ردیفهای کشت حتی در زمینهای غیر همسطح، کاهش علفهای هرز را از مزیتهای این آبیاری بیان کرد.
یک کارشناس باغبانی هم در این زمینه گفت: کشاورزان باید در آبیاری از روشهایی استفاده کنند که ضمن ضرفه جویی در مصرف آب از شسته شدن و خسارت زدن به خاک زمین نیز جلوگیری شود.
ˈعلی محمد ذبیحیˈ افزود: در آبیاری سنتی بدلیل عدم کنترل آب هدر می رود و چون از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می شود خاکها زراعی سطحی را شسته و با خود می برد.
وی اظهار کرد: همچنین بدلیل اینکه زمان زیادی طول می کشد تا آب به آخرین قطعه برسد ابتدای زمین بیشتر از انتها آب میخورد که این موجب بی نظمی در رشد گیاهان می شود.
ذبیحی، هدر رفت آب را از مهمترین مشکلات این نوع آبیاری بیان کرد و افزود: به علاوه مقدار آبی که وارد مزرعه می شود بیش از نیاز گیاه است.
این کارشناس به آبیاری قطره ای اشاره و اظهار کرد: این آبیاری روشی است که آب با فشار کم به وسیله قطره پاش در پای بوته ریخته می شود.
وی صرفه جویی در مصرف آب، نیروی کمتر، رویش کمتر علفهای هرز، برداشت محصولات بیشتر با رنگهای شفاف تر و مزه بهتر را از مزایای آبیاری قطره ای عنوان و تصریح کرد: این نوع آبیاری را می توان در هر نوع آب و هوا مانند آب هوای خشک ، نیمه خشک و نیمه مرطوب استفاده کرد.
ذبیخی اظهار داشت: همچنین آبیاری یاد شده برای زراعت های که نزدیک هم کشت می شوند مانند غلات مناسب نیست اما برای میوه های مانند مرکبات ، خرما، انگور که عمر طولانی دارند بسیار مناسب است.
آنچه کارشناسان و مسوولان ذیربط بیان کردند می تواند در استفاده از این روش که نتیجه آن کاهش مصرف آب در استان خشک و کویری یزد است مثمر ثمر باشد.
اما باید دید نظر کشاورزان به عنوان متولیان اصلی بخش کشاورزی چیست و آیا آنان هم از شرایط روش ابیاری قطره ای راضی هستند.
یک کشاورز یزدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 130 هکتار از باغات پسته خود را بصورت قطره ای آبیاری می کند افزود: این روش آبیاری، بسیار مناسب و مطلوب است.
ˈعلی رجبی ˈ با اشاره به اینکه دوسال است از این نوع آبیاری استفاده می کند، گفت: مصرف آب در آبیاری قطره ای در مقایسه با نوع سنتی آن بسیار کمتر است.
وی اظهار داشت: همچنین برداشت محصول پسته در مقایسه به سالهایی که بصورت سنتی آبیاری می کرد بسیار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در این راستا حمایتهای لازم را دارد، اظهار کرد: برای مجهز کردن باغها به این سامانه 50 درصد تسهیلات مورد نیاز خود را از این سازمان دریافت کردم.
رجبی به کشاورزان توصیه کرد: کمبود آب و خشکسالی، آبیاری قطره ای در باغات استان را اجتناب ناپذیر می کند.
وی شکستگی لوله ها ، بالا بودن هزینه های دستگاههای قطره ای و گرفتگی قطره پاش ها را از جمله مشکلات این نوع آبیاری بیان کرد.
کشاورز دیگری هم ابیاری قطره ای را بهترین شیوه صرفه جویی در مصرف آب توصیف کرد و با قدر دانی از مسوولان جهاد کشاورزی گفت: تسهیلات لازم برای اجرای این شیوه در اختیارم قرار گرفته که نتیجه بخش بوده است.
به گفته وی در صورت جامع شدن این طرح در سطح استان می توان به کاهش مصرف آب به میزان قابل توجهی امیدوار بود.
سانیجی بزرگترین مشکل این نوع آبیاری را گرفتگی و بند آمدن قطره چکانها بیان کرد و افزود: برای جلوگیری از این معضل باید آب را اول تصفیه کرد و یا از قطره چکانهای استفاده نمود که امکان گرفتگی کمتر باشد.
کشاورز دیگر یزدی هم با بیان اینکه استان یزد با بحران بی آبی روبر است گفت: آبیاری به روش مدرن بهترین نوع است.
ˈعلیرضا علمیˈ افزود: هر کشاورزی که به روش سنتی آبیاری کند هم به خودش و هم به استان خیانت کرده است.
وی با بیان اینکه آبیاری زیاد، بی موقع و دیر هنگام به درختان زیان وارد می کند، اظهار داشت: در کشاورزی باید براساس اصول کار کرد که نتیجه بخش باشد.
علمی که 6 است که باغ پسته و انار خود را به روش قطره ای زیر سطحی آبیاری می کند، اضافه کرد: در این نوع آبیاری پرت آب صفر و راندمان آبیاری افزایش می یابد.
وی راندمان آبیاری قطره ای رو سطحی را 65 درصد بیان کرد و افزود: رشد علفهای هرز در این روش بیشتر از زیر سطحی است و تغذیه و آب نیز بصورت مستقیم در کنار ریشه گیاه قرار می گیرد.
علمی به کشاورزان توصیه کرد: گرچه برای تجهیزات اراضی به آبیاری قطره ای باید هزینه زیادکرد اما نتیجه می دهد برداشت محصول چند برابر می رسد.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از خشکیده شدن درختان خود باید از آبیاری تحت فشار استفاده کرد، افزود: اگر این نوع آبیاری بصورت زیر سطحی اجرا شود بهتر است.
هر دو سوی این موضوع یعنی کارشناسان و کشاورزان از شیوه آبیاری قطره ای خرسند بوده و آن را مفید و اثر بخش می دانند اما فراگیر شدن اجرای این طرح می تواند نتایج مضاعفی بدنبال داشته باشد.
با همه اینها، استفاده از آبیاری قطره ای به صرفه بوده و قطعا مزایای آن بسیار بیشتر از معایب اندک آن است.
اگر وضعیت بهره برداری آب از منابع زیر زمینی و مدیریت آب در مزارع اصلاح نشود کشاورزی استان به سمتی پیش می رود که در آینده شاهد خشکی چاهها و بحران بی آبی خواهیم بود.
کارشناسان براین باورند که مسوولان و دست اندکاران بخش کشاورزی باید هرچه سریعتر با بحران مذکور مقابله کنند و تنها راه نجات از وضعیت موجود استان همان اصلاح مدیریت آب در مزرعه و تقویت منابع زیر زمینی است.
هم اکنون از 170 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت استان 129 هزار و 112 هکتار آن معادل 75 درصد کشت می شود که از این میزان 4/39 درصد را اراضی زارعی و 7/59 درصد را اراضی باغی تشکیل می دهد. ک/4
616/7546



22/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن