تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803973214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حلقه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دور «علی لاریجانی» /شیخ نور نیامد، قرعه به نام «علی آقا» افتاد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
حلقه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دور «علی لاریجانی» /شیخ نور نیامد، قرعه به نام «علی آقا» افتاد

حلقه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دور «علی لاریجانی» /شیخ نور نیامد، قرعه به نام «علی آقا» افتاد
فیلسوف خاندان لاریجانی‌ها؛ گویی چشم امید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ریاست بر پارلمان دهم شده‌است. مردی که بسیاری او را از جنس اعتدال‌گرایانی چون ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی و همین حسن روحانی رییس جمهور می‌دانند.

به گزارش نامه نیوز؛ کمتر از دو سال مانده به انتخابات مجلس دهم، تکاپوی چپ و راست سیاست کشور برای یافتن محور و قلندری، ژنرالی، رجال الرجالی و ...که دور او حلقه بزنند شدت گرفته است، هر روز نامی از درون گعده‌های سیاسی آنها بیرون می آید، یک روز محمدرضا عارف که با کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری به نفع حسن روحانی حال چشم به صندلی ریاست پارلمان دهم دوخته است از سوی اصلاح طلبان محور می‌شود، روزی دیگر همان اصلاح طلبان شیخ ناطق نوری اصولگرا را سرلیست اصلی خود معرفی می‌کنند تا نشان دهند سرخوش از تصمیم خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بی میل نیستند استراتژی ائتلاف و اجماع بر روی یک چهره اعتدالی ولو اصولگرا را باز هم تکرار کنند.


در سویی دیگر اصولگرایان هم بیکار ننشسته‌اند و همپای اصلاح گرایان محورهای خود را یکی بعد از دیگری علم می‌کنند. ناطق نوری بی شک برای آنها هم یکه مرد امیدبخش برای حفظ اکثریت کرسی‌های پارلمان است، فراتر از انتخابات مجلس دهم آنها حتی امید دارند با بازگرداندن ناطق به جریان اصولگرا خلاء فقدان مرحوم عسگراولادی و جای خالی آیت الله کنی را با وزنه سنگین ناطق پرکنند. ناطق اما دلخور است، دلخوری که گویا آنقدر جدی بوده است که او را تا حدی به سوی اصلاح طلبان هم متمایل سازد.


ناطق گرچه در چندماه اخیر محور اصلی گمانه زنی‌ها ریاست مجلس آینده بود اما همین چندی چیش به نوعی آب پاکی را بر روی دست اصلاح طلبان و اصولگرایان ریخت و با بیان اینکه « بنا ندارم در این انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت کنم و تشخیص می دهم که چنین تکلیفی ندارم.» تا حد زیادی خیال همه را از بابت عدم حضورش در انتخابات راحت کرد تا تکاپوهای سیاسی به دور فردی دیگر شکل گیرد.


شیخ نیامد؛ قرعه به نام علی آقا افتاد!


اینبار اما گویی قرعه به نام علی آقای لاریجانی، فیلسوف برادران لاریجانی افتاده است و از راست تا چپ سیاسی کشور تدارک سازی برای جذب او را آغاز کرده‌اند. مردی که بی شک تعلق سیاسی اش به جریان راست سنتی باز م‌ی‌گردد اما مشی اعتدالی او کمتر اصلاح طلبان را رنجور و آزرده خاطر کرده و از علی آقا چهره سیاستمداری قابل احترام را برای آنها تصویر کرده است.


رییس مجلس دیپلمات؛ چشم امید اصولگرایان است


این روزها که حبیب الله اصولگرایان در قید حیات نیست و پیرمرد ریش سفید هم در گوشه بیمارستان بهمن آرام گرفته است، گویی اوست که باید از گوشه دنج پارلمان بیرون بیاید و اصولگرایان را گرد هم آورده و اجازه ندهد در این بی‌بزرگتری، برخی کوچکترها و تازه به دوران رسیده های اصولگرا میدان دار و جلودار شوند. او که در یک دهه اخیر توانسته است جایگاه محکم و قابل اتکایی را در بدنه راست گرایان سنتی کسب کند، بی شک این روزها یکی از امیدهای پیران اصولگرا برای رها شدن از کابوس از دست دادن قدرت و واگذاری بازی های سیاسی به رقبای اصلاح طلبشان است.


مدیریت و هوشمندی های لاریجانی در جایگاه ریاست قوه مقننه وزن و اعتباری دیگر به او در بین اصولگرایان سنتی از یک سو و طیف روحانیت از سوی دیگر بخشید. او حال دیگر تبدیل به مرد مورد اعتماد مراجع، سیاستمدار پرنفوذ در ساختار سیاسی کشور، مورد وثوق جریانات سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب و ...شده است.


از سویی دیگر رابطه حسنه او با برخی چهره های اصولگرا که این روزها در میانه اصولگرایی و اصلاح طلبی در حال حرکت هستند، فرصتی دیگر برای او فراهم ساخته است. لاریجانی طی چند سالی که افرادی چون آیت الله هاشمی و ناطق نوری و حتی حسن روحانی مورد هجمه های تندروها قرار می گرفتند، پشت به آنها نکرد و بارها و بارها از در دفاع از آنها در آمد. از همین روست که هاشمی و ناطق نوری و همین روحانی رییس جمهور همیشه با روی باز پذیرای لاریجانی بوده اند و حساب او را از اصولگرایان دیگر جدا کرده اند و بی میل نیستند که ریاست او در دوره بعدی مجلس هم تثبیت شود.


همین جایگاه لاریجانی در بین این طیف از اصولگرایان است که شانس او را برای موفقیت بالاتر می برد و این احتمال را مطرح می سازد که لاریجانی بتواند در مسیری که پیش رو دارد از حمایت افرادی چون ناطق نوری و حتی هاشمی رفسنجانی بهره ببرد.


دست دوستی اصلاح طلبان به سوی لاریجانی دراز می شود؟
لاریجانی اما بازی‌های سیاست را به خوبی آموخته است، درسی که به او یاد داده بود که در سیاست ورزی نه به افراط و نه به تفریط که به میانه گرایش داشته باشد تا اینگونه وزنه سیاسی خود بین جریانات سیاسی کشور را متعادل سازد. او که زمانی مرد مورد وثوق شیخ نور بود و به مدد همراهی های او کاندیدای نهایی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 شده بود، گویی همچون شیخ مسیر اعتدال را برای سیاست ورزی خود برگزیده است و در این مسیر گرچه اصلاح طلبان را رقبای سیاسی خود می بیند اما سخت و محکم بودن در اصولگرایی او را به وادی تندروی و افراط علیه رقبای سیاسی اش نکشاند. 


حتی بعد از حوادث انتخاباتی سال 88 که بسیاری از تندروها شمشیر را بر روی او بستند و خواستار موضع گیری صریح اش درباره فتنه شدند او تن به هوچی گری و غوغای سیاسی نداد تا او هم به جمع ساکتین فتنه به زعم تندروها اضافه شود.


لاریجانی اما از جایگاه ریاست یکی از سه قوه اصلی کشور طی 7 سال گذشته تلاش خود را بر رعایت اعتدال در فضای پارلمان از یک سو و میانه روی در فضای سیاسی کشور نهاده است آنگونه که نه فقط اصولگرایان که اصلاح طلبان از پارلمان تا بیرون از پارلمان، ریاست او را هوشمندانه و قابل قبول ارزیابی می‌کنند و مایلند حضور او در مجلس بعدی و در راس پارلمان تثبیت شود. 


آنگونه که شیخ قدرت علیخانی که خود ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم را تجربه کرده است و نزدیکی زیادی به تفکرات آیت الله هاشمی دارد، صراحتا به اصلاح طلبان توصیه می کند به جای جمع شدن دور افرادی چون عارف، اصولگرایی اعتدالی چون لاریجانی را محور و گزینه ریاست خود برای پارلمان دهم قرار دهند. مردی که بنا به گفته برخی اصلاح طلبان توان سیاسی بالایی برای ارتباط مناسب با دیگر قوا خصوصا دولت روحانی دارد و می تواند از وزنه سیاسی خود برای خنثی سازی اقدامات تندروها علیه دولت و حتی اصلاح طلبان جلوگیری کند. در کنار اصلاح طلبان دولتی‌های اعتدال گرا نیز که قرار است یک ضلع انتخابات مجلس دهم باشند هم گرایش مثبتی به سمت و سوی لاریجانی مجلس دارند و او را همراه ترین گزینه برای ریاست پارلمان دهم می بینند. امری که یک ضلع دیگر به اضلاع حامیان لاریجانی در انتخابات بعدی اضافه می کند. 


در سویی دیگر سخنان اخیر ناطق نوری مبنی بر عدم کاندیداتوری در انتخابات بعدی و تاکیدش بر اینکه باید جوانان بر سر کار بیایند و نسل آنها از قدرت به کنار برود این احتمال را قوی تر کرده است که اعتدال گرایانی از جنس ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی فضای سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب را به سمت و سوی علی آقا سوق دهند تا ریاست او بر پارلمان دهم تثبیت شود. 


در همین راستا بهروز نعمتی،سخنگوی هیات رییسه مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی معتقد است« لاریجانی خیلی زودتراز آقای دکتر روحانی پرچم اعتدال را بالا بردند دراین راستا تشکیل فراکسیون رهروان ولایت کار بسیار بزرگی بود که توسط دکتر لاریجانی صورت گرفت و این موضوع همچنان هم ادامه دارد لذا این اصلاح طلبان هستند که باید تصمیم بگیرند آقای لاریجانی را در انتخابات آینده به عنوان محور انتخاباتی خود برگزینند.» بنا به گفته وی اصولگرایان معتدل در انتخابات آینده حول محور آقای لاریجانی جمع خواهند شد.»


وحید فیاضی،عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم تاکید دارد« اگر اصلاح طلبان بخواهند از خوی اصلاح طلبی خودشان فاصله بگیرند طبیعتا ممکن است حول محور آقای لاریجانی جمع شوند. این جریان برای خودشان شانسی نمی بینند بنابراین به جریان هایی چون آقای لاریجانی اقتدا می کنند تا بتوانند زیر سایه این اقتدار ظهور و بروز داشته باشند یعنی همان اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اتفاق افتاد.»


فیاضی تاکید کرد:اگر اصلاح طلبان به آقای لاریجانی گرایش پیدا کنند طبیعتا ایشان این گرایش رابه فال نیک می گیرد و از این موضوع رضایت دارد.


علیرضا محجوب،نماینده اصلاح طلب مجلس هم گرچه معتقد است که ناطق نوری بهترین گزینه برای وحدت ملی بین جریانات سیاسی بود، این را هم می گوید که « در حال حاضر نمی توان کسی را برای ریاست مجلس رقیب آقای لاریجانی دانست.»







1393/5/22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن