تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827792467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به سریال «فاصله‌ها»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: راستش نمی‌دانم مقایسه درستی است یا نه اما از نظر من بازی دانیال حكیمی مثل بازی جواد نكونام در تیم‌ملی می‌ماند، ممكن است در اوج نباشد اما هرگز... باز هم 90 شبی سنت سریال‌سازی و پخش شبانه آن چند سالی است كه در صداوسیما به امری فراگیر تبدیل شده البته این سنت با تولید و پخش سریال‌های طنز توسط مهران مدیری و رضا عطاران و... آغاز شد و با سریال «نرگس» سیروس مقدم به وادی درام پای نهاد. البته در تلویزیون و شبكه‌های مستقل دیگر كشورها هم اینگونه سریال‌سازی دارای سابقه است. اما اجازه بدهید روی سریال‌سازی شبانه در تلویزیون خودمان متمركز شویم. سریال‌های شبانه‌ای چون «نرگس» و «دلنوازان» از طرفی از كمبود و نقصان در ساختار و محتوای خود رنج می‌بردند (كه در یادداشت‌ها و نوشته‌های تخصصی حوزه سینما و تلویزیون موارد فراوانی برای تایید این امر وجود دارد) و از طرفی براساس آمار خود صداوسیما و نیز حرف‌های خانوادگی در مهمانی‌ها كه بازتاب بخشی از نظرات مردم به شمار می‌آید، مورد اقبال عموم جامعه قرار گرفتند. چرا با وجود ایرادهای شكلی و محتوایی و حتی نحوه انتقال پیام مورد نظر مدیران صداوسیما و بالتبع نویسنده و كارگردان اینگونه مجموعه‌ها كه باید سرعت بالای تولید آنها را كه خود باعث بعضی شلختگی‌ها و باری به هر جهت ساختن می‌شود هم به سایر دلایل ضعف در ساختار اضافه كرد (كه شاید تا حدودی بتوان در این مورد آخر به سازندگان مجموعه‌های اینچنینی حق دارد)‌ باز هم خانواده‌ها مشتاق به دیدن آنها هستند؟ شاید ذائقه جامعه و در سطحی بالاتر سلیقه و نگاه مدیران ارشد و میانی صداوسیما را بتوان دلیل اصلی بروز چنین پدیده‌ای دانست.   درحال حاضر، سریال «فاصله‌ها» از شبكه سوم در حال پخش است و در حد همین چند قسمت آغازین مجموعه كه پخش شده می‌توان به نكته‌ای اساسی اشاره كرد كه آنهم نحوه شخصیت‌پردازی این سریال است. چرا هنوز هم باید آدم‌های خوب از یك ظاهر، از یك پوشش و به‌طور كلی از یك تیپ مشخص كه دارای رفتاری كلیشه‌ای هم هستند، بهره ببرند و در مقابل آدم‌های منفی داستان هم‌گویی با تقلید از یك الگوی ابدی با ظاهر و پوشش و رفتاری كلیشه‌ای در داستان حضور داشته باشند؟ در سریال «فاصله‌ها» در همین چند قسمت می‌توان با دقت در نماهای گرفته و انتخاب شده توسط كارگردان و تدوینگر مجموعه به راحتی فهمید كه اولا آدم‌های بد و خوب داستان كدامند و هر یك چه عاقبتی خواهند یافت و طبیعتا می‌توان یك عروسی و وصل برای خوبان و تنبه و پیشمانی برای آدم بدها را از همین حالا انتظار كشید. این موضوع به خودی خود واجد اشكال نیست چرا كه اساس درام بر همین تناقض‌ها و فراز و نشیب‌های شخصیتی بنا می‌شود اما با گذشت زمان و عمردار شدن مدیوم سینما و تلویزیون و آزموده شدن نحوه‌های مختلف و بدیع‌تر ساخت فیلم و سریال طبیعی است كه انتظار داشته باشیم داستان، روایتی متناسب با عصر خود بیابد و الا متناسب بودن فرم و محتوا كه امری كاملا بدیهی به نظر می‌رسد.   البته می‌پذیرم كه باید صبر كرد تا قسمت‌های بیشتری از سریال از تلویزیون پخش شود و آنگاه با نگاهی كامل‌تر و آگاهانه‌تر به نقد و بازكاوی نقاط قوت و ضعف آن پرداخت اما دو نكته دیگر هم در همین قسمت‌های اولیه سریال به چشم می‌خورد، نخست بازی استاندارد «دانیال حكیمی» است كه پس از چند سال حوصله و تمركز در تئاتر و بازی در نمایشنامه‌های مختلف و كسب تجربه و آگاهی بیشتر نسبت به بازی و البته شناخت خوب از بازی در تلویزیون و به‌طور كلی فضای كار در این مدیوم، حالا به یك استاندارد حرفه‌ای رسیده؛ حد متوسطی كه در این چند وقفه در كارهای اخیرش همواره آن را رعایت كرده. راستش نمی‌دانم مقایسه درستی است یا نه اما از نظر من بازی دانیال حكیمی مثل بازی جواد نكونام در تیم‌ملی می‌ماند، ممكن است در اوج نباشد اما هرگز از حد متوسط خودش پایین‌تر نمی‌آید! نكته آخر، تصویربرداری خوب مجموعه توسط سهیل نوروزی است كه به‌خصوص در فضاهای داخلی، چشمنواز و متناسب با قصه مجموعه حركت می‌كند. طراحی حركات دوربین، قاب بندی‌های شكیل، مدیوم شات‌های مناسب به پیشبرد قصه‌ای كه از شخصیت‌پرداری رنج می‌برد، بسیار كمك كرده است. باید منتظر بود و دید صداوسیما و شبكه سوم این بار در انتهای مدت پخش سریال «فاصله‌ها» با وجود صدها برنامه ماهواره‌ای باز هم قادر به جذب مخاطب و به دست آوردن رضایت آنان خواهند شد یا خیر؟  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن