تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804107638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش‌بس شكننده و ضرورت تسليح كرانه باختري


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آتش‌بس شكننده و ضرورت تسليح كرانه باختري
تكرار آتش بس شكننده ميان رژيم صهيونيستي و جبهه مقاومت در غزه، براي چندمين بار در طول جنگ اخير، ريشه در حمايت‌‌‌هاي  امريكا و سازمان ملل از رژيم صهيونيستي در اين جنگ دارد. نتانياهو، نخست وزير اين رژيم كه بايد او را عامل اصلي آغاز اين جنگ و ادامه آن دانست، متأثر از تحولات منطقه‌اي و تشديد رقابت‌‌هاي  بين عربي و نگراني از تأثير ثبات در سوريه بر روند تقويت مقاومت، جنگ جديد را در شرايطي آغاز كرد كه نسبت به حمايت امريكا و ديگر قدرت‌‌هاي  غربي از اين رژيم در روند آغاز و تداوم جنگ اطمينان داشت و به همين دليل بود كه بي‌محابا با هدف‌گيري مراكز جمعيتي در غزه و حتي مدارس تحت پوشش سازمان ملل در كنار اقدام نظامي براي از بين بردن زير ساخت‌‌هاي  نظامي مقاومت تلاش داشت كه در كوتاه‌ترين زمان به اهداف راهبردي خود در اين جنگ دست يابد. اما به رغم اين راهبرد كه متأثر از يافته‌‌هاي  مشترك سازمان سيا، موساد و مراكز نظريه‌پردازي غرب بود، نه تنها اين جنگ به درازا كشيد و رژيم صهيونيستي نتوانست به اهداف خود دست يابد، بلكه اوج‌گيري نفرت جهاني از رژيم صهيونيستي و حاميان غربي او، اين رژيم و متحدان غربي‌اش را به قبول آتش بسي ناپايدار ناچار كرده است. در اين زمينه چند نكته قابل ذكر است:
1-اقدام شتابزده كنگره و كاخ سفيد در اختصاص بودجه 225 ميليون دلاري براي تقويت سيستم گنبد آهنين، نشان دهنده اين است كه امريكا و رژيم صهيونيستي بنا دارند با وقت كشي، فرصتي براي تجديد قواي رژيم صهيونيستي و ادامه جنگ فرسايشي فراهم كنند.
2- شروط مطرح شده از سوي امريكا و صهيونيست‌ها براي خلع سلاح غزه، متأثر از راهبرد اصلي آنها در افزايش ظرفيت جريان ساز شكار  فلسطين در مقابل جريان مقاومت است. ترديدي نيست كه روند جنگ اخير و اوج‌گيري اعتراضات مردمي در جهان و به ويژه كرانه باختري، نشان‌دهنده شكست راهبرد اصلي امريكا و رژيم صهيونيستي در افزايش وزن جريان‌  سازشكار و در نتيجه افزايش وزنه‌ مقاومت و حاميان ايستادگي در برابر رژيم صهيونيستي است.
3- روند تحولات 66 ساله دوران شكل‌گيري رژيم صهيونيستي، نشان‌دهنده اين است كه طي سه دهه اخير و پس از گسترش آرمان انقلاب اسلامي در منطقه، گفتمان مقاومت در منطقه و به ويژه فلسطيني‌ها با اقبال عمومي مواجه شده ‌ و پس از آن است كه فلسطيني‌ها توانستند قدرت خود را بر صهيونيست‌ها تحميل كنند و همين امر حاميان غربي صهيونيست‌ها و به ويژه امريكايي‌ها را ناچار كرده است كه دو دولت در سرزمين‌هاي اشغالي را بپذيرند و به صهيونيست‌ها براي پذيرش آن فشار آورند، اگر‌چه اين مطلوب و مورد پذيرش مقاومت نيست.
4- پيوستن جمعيت 2 ميليوني كرانه باختري به مقاومت مسلحانه، به رغم پايگاه گسترده كنوني آنها در ميان مردم اين منطقه، قدرت فلسطيني‌ها را افزايش خواهد داد و اين مسئله ارتش رژيم صهيونيستي را به شدت دچار مشكل خواهد كرد.
5- گستردگي سرزميني كرانه باختري و نزديكي آن به مراكز حساس و استراتژيك رژيم صهيونيستي در مقايسه با غزه فرصت‌هاي زيادي را براي فلسطيني‌ها براي اعمال قدرت خود بر صهيونيست‌ها فراهم آورده و زمينه عقب نشيني آنها و پذيرش شروط مقاومت را فراهم مي‌كند.
6- اوج‌گيري شكاف و اختلاف در ميان اعراب در نوع حمايت از مقاومت، كه متأسفانه در اين جنگ به رغم هماهنگي‌هاي گذشته، به يك دو قطبي عربي تبديل شده است، عملاً فرصت اثر‌گذاري از اعراب را در اين نامعادله گرفته و حتي در اين جنگ برخي از سران و كشور‌هاي عربي به حمايت از رژيم صهيونيستي براي نابودي مقاومت متهم شدند  و اين امر نشان دهنده اين است كه فلسطيني‌ها بايد بيش از گذشته بر‌خود متكي باشند، چرا كه به جز حمايت‌هاي ايران و حزب‌الله نمي‌توانند به حمايت‌هاي اعراب اتكا كنند.
7- در صورت توقف جنگ در اين مرحله، پيشينه عملكرد رژيم صهيونيستي نشان مي‌دهد كه فلسطيني‌ها در سه، چهار سال آينده بايد منتظر جنگ ديگري باشند، ‌ابتكار عمل فلسطيني‌ها در بهره‌گيري از ظرفيت كرانه باختري، از هم‌اكنون مي‌تواند نتيجه جنگ آينده را مشخص كند و البته ترديد و عدم جديت آنها در بهره‌گيري از ظرفيت كرانه باختري با توجه به كمك‌ها و حمايت‌هاي امريكا به رژيم صهيونيستي چشم‌اندازي منفي را براي مقاومت فلسطين ترسيم مي‌كند.
8- حمايت امريكا و غرب از رژيم صهيونيستي در كنار سكوت يا حمايت‌هاي سازمان ملل از اين رژيم و اوج‌گيري اختلافات عربي،‌نشانه اين است كه سرنوشت فلسطين اگر به طرح‌هاي صلح تحميلي پيوند بخورد، مقاومت روز به روز ظرفيت كنوني را نيز از دست خواهد داد. مقاومت براي عبور از اين ميدان نياز به تحولي جدي دارد كه تسليح كرانه باختري يكي از اجزاي آن است.
9- اگرچه شرايط زندگي در غزه به دليل محاصره و جنگ‌هاي اخير نامناسب است، اما وضعيت ساكنان كرانه باختري به دليل ظلم‌ها و تحقيرهاي صهيونيست‌ها، بهتر از مردم غزه نيست و آنها در همين هفته‌هاي اخير هم چندين شهيد به آرمان فلسطين تقديم كرده‌اند،‌لذا تجهيز و ورود آنها در اين عرصه ظرفيت مقاومت را در معادلات آينده فلسطين به شدت افزايش خواهد داد.

نویسنده : عباس حاجي‌نجاري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن