تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803567599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استيضاح - قدري تامل بررسي راهکاري جديد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مرداد ۱۳۹۳ (۹:۵۶ق.ظ)
سياست روز: استيضاح - قدري تامل بررسي راهکاري جديد
به گزارش خبرگزاري موج، «استيضاح - قدري تامل بررسي راهکاري جديد»عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز به قلم سياوش کاوياني است که در آن مي​خوانيد؛استيضاح وزير علوم جدي شده است. نمايندگان استيضاح کننده از قطعيت آن سخن گفته اند. فرجي دانا، به گفته نمايندگان مجلس مواردي که وعده داده بود اصلاح نکرده است و حتي در ۳ ماه گذشته ۲ بار پا درمياني لاريجاني را نقض کرده است.
وزير يک دولت، سياست هايي را اجرا و پياده مي کند که رئيس هيأت دولت با آن موافق است، اگر موافق نباشد خود اقدام به تغيير وزير خواهد کرد. اعضاي کابينه همه دولت ها همراه و همگام با رئيس جمهور، گام بر مي دارند و سعي مي کنند علاوه بر اين که مديريت خود را داشته باشند، رضايت رئيس جمهور را هم از عملکرد مديريتي خود در وزارتخانه به دست آورند.
هر رئيس جمهوري سعي دارد افرادي را به مجلس براي رأي اعتماد معرفي کند که هم فکر و هم عقيده با دولتي که قرار است روي کار بيايد، باشد.
مجلس هم براساس گرايش هاي خود از ميان آنها شايد چند نفري را رأي اعتماد ندهد، که البته در مقاطع گوناگون چنين شده است.
حتي پس از برقراري دولت و گذشت يکي دو سال از آن، وزرا به خاطر برخي عملکردها از سوي نمايندگان مجلس استيضاح شده اند، يا دوباره رأي اعتماد گرفته اند و يا رأي اعتماد را نگرفته اند و فرد ديگري معرفي شده است.
مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان آن اگر از همان ابتدا که وزير به مجلس پيشنهاد مي شود، دقت بيشتري روي وزير پيشنهادي داشته باشند، کار پس از گذشت يکسال به استيضاح نمي کشد.
اکنون چندين استيضاح در مجلس شوراي اسلامي مطرح است که اگر قرار باشد اجرا شود، کار براي دولت سخت خواهد شد. همچنين تعامل دولت و مجلس هم تضعيف مي شود که اين اتفاق ناخوشايند خواهد بود و تبعات بعدي را در پي خواهد داشت.
مروري بر سلسله استيضاح هاي دوران رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد و رأي عدم اعتماد به وزرا ثابت مي کند که چنين روندي با آن تعداد استيضاح روابط دولت و مجلس را تيره کرد. اختلافاتي هم که ايجاد شد باعث ايجاد چالش ها و تنش هايي ميان اين دو قوه شد.
اما راهکار چيست؟ نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به خاطر وظيفه نظارتي خود دغدغه هايي دارند که قابل توجه است. استيضاح حق مجلس است و قانون آن را تعيين کرده است. در چند ماه گذشته هم چندين نشست ميان نمايندگان خواهان استيضاح وزير با حضور فرجي دانا و حتي رئيس مجلس برگزار شده است و اکنون، خبر مي رسد که اين نشست ها و گفت وگوها به نتيجه اي نرسيده است.
اما آيا با برکناري وزير علوم، دغدغه هاي نمايندگان مجلس از اقدامات انجام شده در زمان وزارت فرجي دانا، برطرف خواهد شد؟ آيا فردي که در صورت رأي عدم اعتماد به وزير علوم، به جاي او معرفي مي شود، آن اقدامات را جبران خواهد کرد و درصدد رفع آنها گام برخواهد داشت؟
آيا رئيس جمهور فردي را معرفي مي کند که با ديدگاه هاي مجلس همخواني داشته باشد؟ از کجا معلوم اين فرد تازه، حتي بيش از وزير پيشين برخلاف جهت دغدغه هاي نمايندگان مجلس اقدام کند؟!
راهکار، اين مي تواند باشد که رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس جمهور در گفت وگويي دوجانبه، نقطه نظرات دو طرف را به بحث و گفت وگو بگذارند و به نتيجه برسند. احتمال اين که توافقي در اين زمينه انجام شود بسيار زياد خواهد بود.
البته نمايندگان استيضاح کننده هم بايد به رئيس مجلس اختيار دهند که هر چه در اين نشست به نتيجه رسيد، با مخالفت روبرو نشود.
در اين گفت وگو که براي حل موضوع استيضاح برگزار مي شود چند اتفاق مي تواند بيفتد.
۱ـ رئيس جمهور قانع مي شود که عملکرد وزيرش نامناسب بوده و خود دست به کار خواهد شد.
۲ـ رئيس مجلس قانع مي شود که توضيحات رئيس جمهور درباره عملکرد وزيرش قانع کننده بود.
۳ـ رئيس مجلس از توضيحات رئيس جمهور قانع نمي شود و استيضاح انجام مي شود.
۴ـ رئيس جمهور فردي متعادل تر را براي وزارت علوم معرفي مي کند.
در هر صورت، اين استيضاح اگر با چنين روندي انجام شود، به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد. البته امکان دارد وزير کنوني باز هم از مجلس رأي اعتماد بگيرد و آنگاه، اين اتفاق يعني تأييد عملکرد او در وزارت علوم که ادامه روند مديريتي او شدت هم خواهد يافت.
هر رئيس جمهوري به دفاع از وزير خود مي پردازد و تا زماني که نسبت به عملکرد آن وزير اعتماد داشته باشد، او بر مسند وزارت باقي مي ماند مگر آن که مجلس وارد عمل شود.
رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان دو ديدار با دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها داشتند. ايشان در اين ديدارها توصيه هاي کاربردي براي دانشجويان و دانشگاهيان داشتند که بايد به عنوان راهبرد وزير و وزارت علوم به کار گرفته شود.

نويسنده:سياوش کاوياني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن