تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804294635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاملی بر انتخاب دبیر کل جدید اوناسور و چشم‌انداز پیش روی اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
تاملی بر انتخاب دبیر کل جدید اوناسور و چشم‌انداز پیش روی اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی
نشست اخیر رهبران «اوناسور» با رهبران اقتصادهای نوظهور جهان در برزیل و راهکار تشکیل بانک جنوب از سوی رهبران آمریکای لاتین بیش از پیش اهمیت و نقش اوناسور را به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای مشخص می‌سازد.

خبرگزاری فارس: تاملی بر انتخاب دبیر کل جدید اوناسور و چشم‌انداز پیش روی اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی



به گزارش دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، موسسه ایرانی «مطالعات آمریکا» در تحلیلی با اشاره به اظهار نظرهای رسمی رهبران اوناسور، به اهمیت انتخاب دبیر کل جدید و نقش آن در تقویت همگرایی منطقه‌ای برای کشورهای آمریکای لاتین پرداخت که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد. *** «رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور اعلام کرد که 12 عضو اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور) در خصوص انتخاب رئیس جدید این بلوک منطقه‌ای به توافق دست یافته‌اند؛ وی نخواست نام مقام جدید را فاش کند اما توضیح داد که یک رئیس جمهور سابق عهده‌دار این سمت خواهد بود. پس از 2 روز «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا اعلام کرد که دبیر کل جدید اوناسور یکی از اسلاف وی «ارنستو سامپر» خواهد بود؛ حتی رئیس جمهور ونزوئلا در حاشیه اجلاس اوناسور و گروه بریکس شادمانی خود را از انتخاب دبیر کل جدید اوناسور پنهان نکرد. رؤسای جمهور 12 کشور عضو اوناسور پس از یک سال مباحثه و گفت‌و‌گو در خصوص انتخاب مناسب‌ترین فرد برای دبیر کلی اوناسور به اجماع دست یافتند. «سامپر» در فاصله سال‌های 1994 تا 1998 ریاست جمهوری کلمبیا را بر عهده داشته است؛ «سامپر» می‌بایست در اوت سال گذشته جایگزین «علی رودریگز» رئیس کنونی اوناسور می‌شد، اما رودریگز در مقام خود ابقا شد. «ریکاردو پاتینیو» وزیر خارجه اکوادور معتقد است که حضور «سامپر» در رأس اوناسور موجب پویاتر‌شدن این بلوک منطقه‌ای خواهد شد. از سامپر انتظار می‌رود که نهادهای نوین همگرایی تشکیل شده در اوناسور را تقویت کند؛ در بیست و پنجم ژوئیه شورای وزیران اقتصاد بانک جنوب با یکدیگر نشستی را برگزار می‌کنند؛ «پاتینیو» اظهار امیدواری کرده است که در این نشست اعضای هیئت مدیره بانک جنوب مشخص شود. از سوی دیگر «آندرس پاسترانو» رئیس جمهور اسبق کلمبیا (2002 ـ 1998) با اشاره به سوابق سلف خود در خصوص ارتباط وی با قاچاق مواد مخدر از انتخاب وی به ریاست اوناسور انتقاد کرده است؛ «پاسترانو» عنوان کرده که «سامپر» پس از انتخاب شدن در سال 1994 از سوی کنگره کلمبیا در خصوص اتهام تأمین مالی کارزار انتخابی‌اش از سوی کارتل مواد مخدر شهر کالی، مورد تحقیقات قضایی قرار گرفته بود که به فرآیند 8000 شهرت دارد. علی‌رغم زندانی شدن تعدادی از متهمان این پروند، «سامپر» در کنگره کلمبیا مورد محاکمه قرار گرفت اما در نهایت کنگره پرونده را مختومه اعلام کرده و بایگانی کرد؛ از این رو دولت «سامپر» به‌عنوان یکی از بحران‌زا‌ترین دولت‌های معاصر کلمبیا شناخته می‌شود. «پاسترانو» با انتشار یک نامه سرگشاده، عنوان می‌کند سناریوی انتخاب سامپر در پشت پرده محافل دیپلماتیک توسط «ماریا آنخلا اولگین» وزیر خارجه کلمبیا و دوست صمیمی‌اش «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا تدوین شده است؛ به گفته وی وجه اصلی دولت‌های 2 کشور همسایه فساد بسیار زیاد است. رئیس جمهور کلمبیا تا این لحظه اتهاماتی را که به صورت علنی و رسمی در خصوص انتخابات سال 1994 علیه «سامپر» مطرح ساخته بود، پس نگرفته است؛ با این وجود سانتوس از حمایت اعضای اوناسور از «سامپر» خبر داده و از این پیشنهاد استقبال نیز کرده است. روسای گذشته اوناسور:

• نخستین دبیر کل اوناسور «رودریگو بورخا» رئیس جمهور اسبق اکوادور بود که در سال 2007 به این سمت انتخاب شد و پس از گذشت چند ماه از سمت خود استعفا داد.

• سپس «نستور کرشنر» رئیس جمهور سابق آرژانتین به دبیر کلی اوناسور انتخاب شد که تا زمان مرگش در ماه مه 2010 این سمت را در اختیار داشت.

• پس از مرگ «کرشنر» در بیست و هفتم اکتبر سال 2010 «ماریا اما مخیا» وزیر خارجه سابق کلمبیا به دبیر کلی اوناسور انتخاب شد و تا ژوئن 2012 در این سمت فعالیت کرد.

• «علی رودریگز» وزیر سابق نیرو کشور ونزوئلا جانشین «مخیا» شد و تا امروز این سمت را در اختیار دارد. 

• «سامپر» در فاصله سال‌های 1994 تا 1998 به عنوان رئیس جمهور کلمبیا فعالیت می‌کرد و به گفته کشورهای عضو اوناسور کاندیداتوری وی از سوی دولت کلمبیا مطرح شده که دیگر کشورها نیز با آن موافقت کرده‌اند؛ از این رو «ارنستو سامپر» پنجمین دبیر کل اوناسور خواهد بود. 1- «ارنستو سامپر»  دبیر کل جدید در کیتو که مقر دبیر کلی اوناسور می‌باشد، فعالیت خواهد کرد. 2- در ماه نوامبرسال جاری میلادی  دولت اکوادور ساختمان مقر جدید اوناسور را افتتاح خواهد کرد. اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی از زمان تأسیس خود در سال 2007 همواره روندی پیشرو را در فرایندهای سیاسی منطقه داشته و با توجه به رهبری کشور قدرتمندی همچون برزیل انتظارات بسیاری در چشم‌انداز توسعه‌ای قاره آمریکای لاتین بوجود آورده است؛ با این وجود اوناسور طی سال‌های اخیر دچار نوعی رخوت و رکود شده است و رهبران کشورهای عضو اوناسور هر کدام به نوعی این فرایند را تعبیر و تفسیر کرده‌اند. نشست اخیر رهبران اوناسور با رهبران اقتصادهای نوظهور جهان در برزیل و راهکار تشکیل بانک جنوب از سوی رهبران آمریکای لاتین بیش از پیش اهمیت و نقش اوناسور را به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای مشخص می‌سازد. اکنون با توجه به اظهار نظرهای رسمی رهبران اوناسور، انتخاب دبیر کل جدید می‌تواند، فصل تازه‌ای را در تقویت همگرایی منطقه‌ای برای کشورهای آمریکای لاتین بگشاید. انتهای پیام/

93/05/13 - 11:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن