تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843678836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فدایی در پانزدهمین نشست سالیانه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: تعریف جامعی از گفتمان انقلاب اسلامی به وجود نیامده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فدایی در پانزدهمین نشست سالیانه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:
تعریف جامعی از گفتمان انقلاب اسلامی به وجود نیامده است
نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در بین ما تعریف جامعی از گفتمان انقلاب اسلامی به وجود نیامده و باعث شده است برخی گفتمان ها خود را به انقلاب تحمیل کنند.

خبرگزاری فارس: تعریف جامعی از گفتمان انقلاب اسلامی به وجود نیامده است



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسین فدایی نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی با حضور در پانزدهمین نشست سالیانه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به دلیل نداشتن مرکزیت مناسب در ادبیات سیاسی کشور، بسیاری از مفاهیم را نمی‌توان به خوبی تبیین و تحلیل کرد و بکارگیری برخی مفاهیم شبهه هایی را در اذهان به وجود می آورد که باعث می‌شود سیاسیون با انگیزه و هدفی که دارند آن را در جامعه جا بیاندازند که بیشتر این مفاهیم نتایج منفی دربردارند. یکی از این مفاهیم گفتمان است. وی در ادامه افزود: برخی گفت‌و‌گوی یک طرفه را گفتمان می‌دانند و برخی دیگر مباحث پارادایمی را گفتمان فرض می کنند. متاسفانه در بین ما تعریف جامعی از گفتمان انقلاب اسلامی به وجود نیامده و باعث شده است برخی گفتمان ها خود را به انقلاب تحمیل کنند. فدایی تصریح کرد: گفتمان یک نظام معنایی است که موجب ارتباط و دسترسی افراد جامعه به جهان خارج می شود و در معنای اجتماعی آن نظام مسلط اجتماعی است که سازنده و شکل دهنده دغدغه های مردم است. مسائل سیاسی از این دریچه فهم و ارزیابی می شود. وی انواع گفتمان را به گفتمان آزادی، گفتمان عدالت، گفتمان سیاسی و غیره تقسیم بندی کرد و افزود: هر گفتمان و نظام معنایی دارای سه رکن معرفتی، ارزشی و اخلاقی است و چنانچه گفتمانی بخواهد تاثیرگزاری ویژه ای داشته باشد باید خاصیت انسجام و بسیج کنندگی داشته باشد چرا که صرفا با وجود اراده ما، نتایج گفتمان تحقق پیدا نمی کند. وی در این خصوص ادامه داد: زمانی که گفتمان مطرح می شود، واکنش اجتماعی به آن این است که « جانا سخن از زبان ما بگو» بنابراین گفتمان مفهومی است که برانگیزنده و همه جانبه و دارای ظرفیت نفی کنندگی برای جامعه است. وی با برشمردن ویژگی‌های گفتمان خاطر نشان کرد: اولین ویژگی آن ناظر بودن به تحریکات اجتماعی و دومین ناظر بودن به درک و فهم مشترک مردم از شرایط موجود و سومین ویژگی آن خاصیت آرمان خواهی و ائتلاف است. وی خاطر نشان کرد: برای تولید گفتمان باید فرایندی طی شود که دارای دو مرحله است، یک شکل گیری، دو ظهور و بروز که شکل بیرونی از خواسته های جامعه است که مطالباتی است که انباشته شده و حالا ظهور می‌کند. فدایی ادامه داد: در گفتمان وقتی بحث از نسبیت گرایی عبور کرد باید با اصول گفتمان سازگاری داشته باشد. وی گفت: مفاهیمی که در طول این چند سال و در صحنه ادبیات سیاسی تولید شده است که دارای بار معنایی کاملی است که توسط مقام معظم رهبری بیان شده است. فدایی بیان کرد: رابطه بین گفتمان و موارد نظری آینده و مبانی معرفتی وجود دارد که اگر ما در تحلیل مباحث گفتمانی به این موضوعات نپردازیم حتما دچار انحراف می شویم. وی افزود: مباحث معرفتی در گفتمان تبیین نقشه و سیر حرکتی انقلاب و نیز تبیین فلسفه تشکیل حکومت اسلامی و موضوعاتی از این قبیل است که باید کاملا روشن شود تا ببینیم با گفتمان مورد نظر ما پیوند دارد یا نه؟ فدایی دولت گفتمان مطرح شده در دولت موقت بازرگان را اولین چالش بعد از انقلاب دانست و افزود: اساس فکری بازرگان این بود که دین از سیاست جداست این مفهوم ریشه تاریخی دارد که از مشروطیت وارد کشور شده است. این مبانی معرفتی جدایی دین از سیاست با مبانی معرفتی امام خمینی(ره) در تضاد است. وی اسلام منهای روحانیت را دومین دوره و گفتمان دانست و بیان کرد: این گفتمان معتقد بود که اسلام را هر فردی می تواند تبیین کند. این تفکر اسلام بدون روحانیت می‌گوید لزومی ندارد که روحانیت در صحنه حضور داشته باشد، زمانی که کسی قبول ندارد که دین جامعیت دارد و باید حضور داشته باشد پس شعار سیاسی این اعتقاد شود اینکه به جای جمهوری اسلامی، جمهوری دموکراتیک کافی است و چون دین ناقص است ما خودمان مسائل اجتماعی را حل می‌کنیم.مبنا و ذات این تفکر برای نقص دین است. فدایی مرحله بعد را یک نو خرده گفتمان جدیدی دانست که در فضای اول انقلاب زمانی که روحیه مردمی و انقلابی و معنوی و اسلامی حاکم بود و میرحسین موسوی که نخست وزیر شده بود قرار داشت و تصریح کرد: میرحسین موسوی عضو شورای مرکزی حزب جمهوری بود یعنی در اردوگاه بچه های انقلاب بود اما وقتی نخست وزیر شد سمت و سوی شکل دادن جبهه استضعاف گرایی را سامان داد و یک دولت بسته محدود اقتصادی، یعنی اقتصاد دولتی و روحیه استضعاف گرایی را شکل داد. فدایی آغاز یک انحراف را در جریانی دانست که فکر می کنند که بیشتر از خدا می فهمد و فکر اوست که محرومین را نجات می دهد و گفت: در متن و بطن گفتمان انقلاب اسلامی قائل به این هستیم که اسلام جامعیت دارد و پاسخگوی نیاز جامعه است ولی عده ای می گویند که ما می‌خواهیم به مستضعفین برسیم و محرومین با تدبیر ماست که مشکلشان حل می شود و از مسیر روحانیت و اسلام حل نمی شود که این یک انحراف است. فدایی دوره بعدی را خرده گفتمانی معرفی کرد که سعی داشت با جناح بندی در درون روحانیت جای خود را در انقلاب باز کنند و در مورد تفکر این خرده گفتمان افزود: می‌گفتند که شاگردان امام دو جناح هستند که یک جناح طرفدار محرومین و مستضعفین و جناح دیگر طرفدار سرمایه دارها و فئودال ها هستند.  فدایی خاطر نشان کرد: این تئوری توسط بهزاد نبوی در عرصه نیروهای جوان و دانشگاه ها مطرح شده بود ولی افرادی بودند که ایستادند و مقابله کردند و گفتند این گونه نگاه کردن به روحانیت یعنی شما می خواهید این را به اصل اسلام تعمیم بدهید و اسلام و فقه و احکام را هم جبهه بندی کنید. وی گفت: بهزاد نبوی با اینکه برای نخست وزیری از مخالفین میرحسین موسوی بود ولی در مقابل جبهه انقلاب همراه میرحسین موسوی به اندیشه ضد انقلاب نزدیک شد و همزمان در کنار جریان انقلاب قرار گرفت. فدایی بیان کرد: بعد از رحلت امام شاهد گفتمان توسعه اقتصاد بودیم که شعار دولت هاشمی بود و تقریبا همه کسانی که در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی شعار اقتصاد بسته را سر می دادند در کابینه هاشمی شعار توسعه اقتصاد آزاد را در پیش گرفتند. در واقع آنان به دنبال اقتصاد لیبرالی بودند. وی با اشاره به هدف این افراد در خصوص فعال کردن اقتصاد بازار آزاد برای بخش خصوصی گفت: اگرچه اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفت اما بالاخره مقام معظم رهبری فرمودند، هدف ما توسعه اقتصادی به نحوی است که عدالت محور آن باشد ما به دنبال توسعه ای نیستیم که عدالت محور نباشد. وی ادامه داد: در اینکه طبقه ممتاز اقتصادی در حال شکل گیری بود تردیدی نیست. آقای حسین مرعشی که مسئول دفتر آقای هاشمی بود از جوانان مومن و انقلابی که هنوز رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند اما هنوز خانه و مسکنی از خود نداشتند انتقاد می کرد و آنان را بی عرضه می پنداشت. این نگاه به همان گفتمان بر می گردد. کسی که این حرف را می زند پاک دستی و خلوص این افراد را که برای انقلاب خود زحمت کشیده بودند زیر سوال می برد. فدایی تاکید کرد: اینکه ما بعد از جنگ و ضربات اقتصادی آن در تریبون نماز جمعه مردم را به رفاه دعوت کنیم با گفتمان انقلاب اسلامی سازگاری ندارد. طبیعت کسانی که فکر می کنند می توانند جای ولی فقیه را بگیرند این است که انحصار طلب می شوند و می خواهند قدرت را در دست بگیرند. وی گفتمان بعدی را گفتمان سیاسی دانست و الگوی آن را جامعه مدنی خواند و ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی حیات طیبه است و آزادی را خروج از قیود هرچیزی برای رسیدن به خدا می داند اما در جامعه مدنی خروج از همه قیدها برای رسیدن به خواسته های بشری در اولویت قرار دارد. فدایی ادامه داد: بعد از توسعه سیاسی با جریانی مواجه شدیم که طرفداران آن یکدیگر را نفی می کردند ولی در سال 80 جبهه واحدی را تشکیل دادند که در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی قرار گرفت. اینان همان فتنه گران، 88 تیر 1378 بودند. وی افزود: در سال 84 با روی کار آمدن احمدی نژاد گفتمان جدیدی به بار آمد که عدالت نام گرفت و نتیجه آن خدمات بسیاری در دوره اول ریاست جمهوری وی شد اما در دوره دوم ساز دیگری کوک کرد. فدایی ادامه داد: اتفاقاتی چون نسبت دادن بحث انسان کامل که مختص ائمه معصومین است به افراد نالایق و نیز بی توجهی به ارزش های اصیل انقلاب باعث شد جهت گیری گفتمان عوض شود. وی جدیدترین گفتمان را گفتمان اعتدال نامید و ادامه داد: اگر معنای اعتدال را به کار گیری خط معتدل انسانی و اجتماعی که در مکتب دینی به آن اشاره شده خلاصه کنیم قابل پذیرش است. اما اگر غیر این باشد نمی توانیم آن را بپذیریم. در ادامه این نشست، فدایی در پاسخ به سوال دانشجویان گفت: ما اگر اساس و ریشه تکثرگرایی را ناشی از تکرار گفتمانی ببینیم که از قبل وجود داشته است، شناسایی نیروهای وفادار خیلی دشوار می شود. وی ادامه داد: یک وقت هست که شما می گویید من اصل گفتمان را قبول دارم و در تحلیل شرایط به این نتیجه می رسید که ضرورتی برای وحدت نیروهای خودی نیست اما کسی دیگر این گونه فکر می‌کند که ما چاره ای نداریم جز اینکه پخش شویم این گونه می شود که اختلاف در گفتمان پیش می آید. فدایی گفت: ادله کسانی که وحدت را مدنظر دارند ضرورت یک پارچگی مسلمانان از دیدگاه امام است اما کسانی که ضرورت را در پخش شدن می بینند معتقدند وحدت نیازی نیست چراکه خلوص سازی در گفتمان اولویت دارد اگر ما خالص ها را مشخص کنیم، ناخالصی ها از بین می رود اما اگر هردوی اینها در یک جبهه فعالیت کنند، ناخالصی ها حفظ می‌شوند و به جریان ضربه می‌زنند. البته ما با استناد به این استدلال نمی‌توانیم اختلاف ها را از بین ببریم ولی باید وحدت اصول گرایان را با دقت نظر بیشتری به وجود بیاوریم. فدایی گفت: در حال حاضر هر طرحی که لازم است تصویب شود یا نشود کاندیدایی رای بیاورد یا نیاورد و غیره همگی رای لازم دارد و ما نیاز داریم برای رسیدن به اهداف خود حداقل نصف رای هر فراکسیون را در اختیار بگیریم اما با این تفاسیر هیچ فراکسیونی نیمی از آراء را ندارد بنابراین اگر اصول گرایان در این رابطه و یا موضوعاتی از این قبیل مثل استیضاح وزیر علوم به جمع بندی نرسند که وزیر صلاحیت دارد یا ندارد باید به گونه ای دیگر تدبیر کنند تا بتوانند آراء را در اختیار بگیرند. فدایی در پاسخ به این سوال که آیا سه سال دیگر اصول گرایان مقابل روحانی ممکن است به احمدی نژاد برگردند؟ افزود: اگر منظور از بازگشت مومنان و حزب اللهی‌ها این است که به کارهای غلط برگردند در پیش گرفتن ارتجاع و پس گرایی است اما اگر منظور گفتمان دوره اول احمدی نژاد است همه ما می خواهیم این گونه بشود اما متاسفیم که فرصت سوزی شد و وی از این مسیر عبور کرد. انتهای پیام/

93/05/19 - 12:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن