واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع):
تولید محتوای نادرست موجب حرکت در پازل دشمنان است
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: با توجه به اینکه در جنگ نرم و فرهنگی، ذهن و فکر صحنه نبرد است باید دقت داشته باشیم که مبادا به دلیل عدم کنترل ذهن و فکر و تولید محتوای نادرست برای رسانه در پازل دشمنان حرکت کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احمدرضا متینفر صبح امروز در ششمین دوره طرح ولایت استانی که در سالن اجتماعات دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه یک رسانه آموزش، تحلیل و سوق دادن قلب و ذهن افراد به سمتی است که گردانندگان آن رسانه در نظر دارند. وی افزود: پس از اینکه دشمنان این نظام مقدس در جنگ تحمیلی موفق نشدند، حوزه عاطفه و عقلانیت را هدف قرار داده و وارد جنگ نرم و فرهنگی شدند. عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اضافه کرد: با توجه به اینکه در جنگ نرم و فرهنگی، ذهن و فکر صحنه نبرد است باید دقت داشته باشیم که مبادا به دلیل عدم کنترل ذهن و فکر وتولید محتوای نادرست برای رسانه در پازل دشمنان حرکت کنیم. متینفر با اشاره به اینکه عامل تعیینکننده و افسران جنگ نرم فقط نخبگان جامعه هستند، ادامه داد: دشمن همواره تلاش میکند با استفاده از رسانه اجتماعی اثرگذار باشد، به عنوان نمونه ناهنجاریهایی که در روابط دختر و پسر دیده میشود، زاییده تأثیر بر قلب و ذهن است. وی عنوان کرد: این یک اصل کاربردی است که اگر میخواهید در حوزه ناهنجاریهای اجتماعی پدیدهای را ترویج دهید باید از رسانه بهره ببرید. عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: دشمنان نظام با بهرهگیری از وسایل همچون ماهواره و اینترنت تلاش میکنند صحنههای با محتوای ناهنجاری اجتماعی را به صورت منظم پخش کنند تا با چندینبار مشاهده، قبح آنها شکسته شود. متینفر تصریح کرد: دشمن به تجربه دریافته که هزینهها جنگ نرم و جنگ رسانه به مراتب بسیار کمتر از هزینههای جنگ سخت است بنابراین تلاش میکند در این عرصه از جنگ حذر یافته و به اهداف شوم خود دست یابد. وی گفت: مدل جنگ عوض شده و با فعالیتهایی که دشمنان در عرصه جنگ نرم آغاز کردهاند، حاکمیت شهوات بر نسل جوان در حال وقوع است و این نیز از طریق رسانه محقق میشود بنابراین دشمن روی رسانه سرمایهگذاری زیادی میکند. این استاد دانشگاه با اشاره به فضای سایبری بیان کرد: سایبر از کلمه سابرینگ گرفته شده که به معنای علم یا مطالعه نظام کنترل ارتباطی - اطلاعاتی در موجودات زنده و ماشین است. متینفر ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه اینترنت جامعه را در برمیگیرد بنابراین میتوان گفت فضای سایبری همان اینترنت است اما دقت داشته باشید که در فضای آکادمیک این دو را با یکدیگر مساوی قرار نمیدهند. وی با اشاره به تاریخچه اینترنت افزود: در سال1969 آمریکا یک پروژه نظامی به نام آرپانت تعریف کرد که میتوانست اموری از قبیل ارسال و انتقال اطلاعات به وسیله رایانه، بیبیاسها، ایمیل پاپ تری و یوزنتها بود و انحصار اینترنت نیز در دست نظامیان و برخی از دانشگاههای وابسته به نظامیان بود. این مسئول اضافه کرد: در جامعه کنونی میبینیم که شکاف دیجیتالی بین فرزندان و والدین به وجود آمده است و فرزندان برخلاف والدین از وسایل دیجیتالی برای استفاده از اطلاعات روز دنیا بهرهمیگیرند در حالیکه والدین این اطلاعات را از طریق رسانههایی مانند روزنامه دریافت میکنند. متینفر با بیان اینکه دوران زندگی نسل دوم وب نیز در حال پایان یافتن است، ادامه داد: نسل دوم وب موجب یک سری اتفاقات شد مانند وبلاگها، میکروبلاگها، شبکههای دوستیابی و شبکههای اجتماعی که نسل آن نیز در حال پایان بوده و به زودی وب هوشمند جایگزین آن میشود. وی با اشاره به مفهوم رسانه اجتماعی خاطرنشان کرد: رسانه اجتماعی یک فرمت است که همه جا و همیشه در دسترس بوده و امکان دوسویه بودن را برای تبادل دیتا از نوع محتوای تولید شده توسط کاربر بین افراد و جوامع از کوچک تا بزرگ فراهم میکند. عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه رسانه اجتماعی از طبقهبندی 6گانه برخوردار است، عنوان کرد: همکاریجویانه، وبلاگها و میکروبلاگها، جوامع محتوایی، سایتهای شبکه اجتماعی، جهانهای بازیهای مجازی و جهانهای اجتماعی مجازی طبقهبندی 6گانه رسانه اجتماعی است. متینفر تصریح کرد: به اشتراکگذاری عکس و ویدئو، وبلاگنویسی و بحث و گفتوگو از جمله انواع رسانههای اجتماعی به شمار میروند. وی با اشاره به امکانات رسانههای اجتماعی اظهار کرد: دوسویه بودن و گستردگی دسترسی به مخاطب در سطح جهانی، تمرکززدایی و حذف سلسله مراتب در تولید قابلیت دسترسی رایگان یا کمهزینه به این نوع رسانهها، عدم نیاز به مهارتهای ویژه در استفاده از این نوع رسانهها، سرعت و پیوستگی در ارتباط از جمله امکاناتی است که رسانههای اجتماعی از آن برخوردارند. عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به تفاوتهای رسانههای کلاسیک و جدید با یکدیگر یادآور شد: در رسانههای کلاسیک دیالوگ وجود ندارد اما در رسانههای جدید همه چیز دیالوگ است و همچنین در فضاهای مدرن افراد راوی داستانهای خود بوده و پیش از رویداد، پا به پای رویداد و پس از رویداد پیشمیروند. انتهای پیام/77010/ط40
93/05/19 - 11:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]