تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819971537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عراق و بحران مفقودین!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عراق و بحران مفقودین! بغداد-ایرنا- وزارت حقوق بشر عراق این هفته درگاه اینترنتی خود را بر روی کسانی گشود که عزیزانشان در دو ماه گذشته و در پی بحران داعش، مفقود شده اند.


این وزارتخانه از مردم خواسته است تا با ورود به سایتی که ویژه مفقودین است، اقدام به ثبت نام کنند. این ثبت نام بیشتر مربوط به استان هایی است که در دو ماه گذشته درگیر جنگ با داعش بوده اند.
از 20 خرداد گذشته که داعش با یورش برق آسا و مشکوک به یک برنامه منطقه ای، توانست استان نینوا و مرکز آن موصل را به اشغال خود در بیاورد، دستکم 5 استان دیگر نیز به صحنه نبرد میان ارتش و داوطلبان مردمی با این گروه تروریستی تبدیل شد.
استان های صلاح الدین، دیالی، الانبار، کرکوک و بابل و حتی بخش هایی از استان بغداد، بطور مستقیم درگیر جنگ علیه تروریسم شدند.
اکنون دولت عراق ، در پی مراجعات روزانه مردمی که عزیز گم شده دارند، تصمیم گرفته است با ثبت نام مفقودان، پرونده ای جدید در خصوص قربانیان تروریسم بازکند، تا بتواند از این طریق ضمن پیگیری سرنوشت مفقودان، خانواده های آنان را تحت پوشش قرار دهد.
وزارت حقوق بشر عراق همچنین از کمیساریای عالی امور پناهندگان، برای روشن شدن سرنوشت هزاران انسان مفقود، به دام افتاده و گرفتار در ارتفاعات سنجار و سایر نقاط عراق، درخواست کمک کرده است.
هزاران خانوار درحالی از خانه های خود رانده شده و آواره شده اند که در حین فرار، برخی اعضای خود را گم کرده اند. بسیاری نیز ربوده شده و به اسارت برده شده اند که صدها زن ایزدی از آن جمله هستند.
همچنین برخی گزارش ها حاکی است که داعش بعد از ربودن و یا جلب نوجوانان و کودکان زیر 15 سال ، از آنان برای عملیات انتحاری بهره می گیرد.
ˈکامل امین افصحˈرییس اداره نظارت و پیگیری وزارت حقوق بشر می گوید: کارثبت نام اینترنتی از روز دوشنبه گذشته شروع شده و ثبت نام منحصر به افرادی است که از روز نهم ژوئن دراستان های درگیر مفقود شده اند که شامل استان های صلاح الدین، نینوا، دیالی، کرکوک ، الانبار و نیز منطقه جرف الصخر در استان بابل در جنوب بغداد می شود.
وی گفته این وزارت خانه علاوه بر ثبت نام در فضای مجازی، آماده است تا بصورت حضوری در داویر خود در سایر استان ها که دسترسی به اینترنت ندارند، کار ثبت نام را انجام دهد.
ثبت نام مفقودان پایگاه اسپایکر در صلاح الدین و زندان بادوش در موصل نیز انجام شده و یا درحال انجام است.
گروه تروریستی داعش، در روزهای آغازین یورش به شمال عراق، پایگاه اسپایکر را که در آن 1700 دانشجوی نیروی هوایی ارتش عراق در حال طی کردن دوره آموزشی بودند، به اشغال درآورد که از آن هنگام از سرنوشت این دانشجویان عمدتا زیر 22 سال خبری نیست.
برخی منابع گفته اند که داعش آنان را بصورت جمعی تیرباران کرده و در گورهای جمعی دفن کرده است. اما برخی نیز گفته اند که تعدادی از این دانشجویان هنوز زنده و در اسارت بسر می برند و حتی گفته شده که داعش با خانواده های برخی از آنان تماس گرفته و از آنان خواسته است به دولت فشار بیاورند تا در ازای تحقق شرایطی از سوی دولت ، ازجمله آزادی زندانیان داعش، بستگانشان را آزاد کند.
زندان بادوش در موصل نیز ، تعداد زیادی زندانی شیعه و ایزدی داشت که گفته می شود بیشتر آنان را کشتار کرده اند و از سرنوشت بقیه زندانیان نیز اطلاعی دردست نیست.
ناظران معتقدند که بحران مفقودین در آغاز راه است، چرا که جامعه عراق ملتهب و درگیر جنگ است و هنوز بسیاری از آوارگان همچنان در وضعیت بی ثباتی قرار دارند و زمانی که بحران امنیتی فروکش کند، بحران اجتماعی ناشی از مفقودان سرباز خواهد کرد.
خاورم*1*1770*1566



18/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن