تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821155726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر چاگ هیگل به دهلی نو - آمریکا روابط با هند را مدیریت می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سفر چاگ هیگل به دهلی نو - آمریکا روابط با هند را مدیریت می کند دهلی نو - ایرنا - درادامه رایزنی های فشرده آمریکا با دولت جدید هند، ˈچاک هیگل ˈ وزیر دفاع دولت اوباما ضمن سفر به دهلی نو از ارتقا روابط به خصوص در زمینه تولید مشترک تجهیزات نظامی سخن گفته است.


به گزارش ایرنا، هیگل که عصر پنجشنبه هفته اخیر وارد دهلی نو شده روز جمعه با مقام های ارشد هندی از جمله ˈنارندار مودی ˈ نخست وزیر و ˈآرون جیتلی ˈ همتای هندی خود دیدار و گفت وگو کرد.
رسانه های نزدیک به دولت هند روز شنبه تیترهای خود را به همکاری های مشترک دو کشور در عرصه تولید تجهیزات نظامی اختصاص دادند، سیاستی که دولت جدید از حزب راستگرای بی جی پی طی دو ماه اخیر برای توسعه صنعت نظامی بومی برآن تاکید کرده است .
در نشست مشترک وزیران دفاع هند و آمریکا در دهلی نو دو طرف توافق کردند به منظور ارتقاء همکاری ها در تولید و توسعه تجهیزات نظامی مشارکت کنند.
این در حالیست که در آستانه سفر وزیر دفاع آمریکا، دولت جدید هند به طور رسمی افزایش سرمایه گذاری در عرصه نظامی این کشور تا 49 درصد را تصویب و اعلام کرد.

** گام های محتاطانه آمریکا برای برقراری ارتباط با هند
دولت آمریکا در حالی وزرای خود را یکی پس از دیگری به دهلی نو اعزام می کند که هنوز از موضع قطعی دولت راستگرای ˈنارندرا مودی ˈ نسبت به توسعه روابط اطمینان ندارد.
این یکی از دلایلی است که مقام های آمریکایی در حالی که گام هایی به جلو برمی دارند، اما اندکی تامل نیز دارند و می گویند که به دولت هند فرصت می دهند تا درباره روابط با آمریکا تصمیم گیری کند.
نارندرا مودی نخست وزیر هند که پیش از این در سمت سروزیری ایالت گجرات چندان محبوب آمریکا نبود، هنوز مواضع خود را نسبت به تلاش های واشنگتن برای تقویت روابط بطور شفاف اعلام نکرده است.
از این روست که وزیر دفاع آمریکا که یک هفته پس از ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه کشورش به هند سفر کرده، اظهار می دارد: واشنگتن صبورانه انتظار می کشد تا دولت مودی درباره روابط با دولت اوباما تصمیم گیری کند.
وزیر دفاع آمریکا در آغاز سفر به دهلی نو گفته بود: باید به هند زمان و فضا داد تا ماهیت روابط با آمریکا را تعریف کند و دولت باراک اوباما تا زمان تصمیم گیری دهلی نو صبورانه منتظر می ماند.
اما ظاهرا این انتظار آمریکا زیاد سخت نیست چون در نخستین روز سفر چاک هیگل، نخست وزیر هند در دیدار وی از گسترش روابط واشنگتن با دولتش استقبال کرد.
وی طی اظهارتی افزود: من منتظر سفر به آمریکا هستم. این سفر نه تنها فرصتی برای اندیشیدن به این است که دو کشور چه کارهای مهمی می توانند برای یکدیگر انجام دهند، بلکه این امکان را فراهم می کند درباره صلح و ثبات جهانی گفت وگو کنیم.
مودی در ماه سپتامبر امسال در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد به واشنگتن می رود تا نخستین دیدار با اوباما را رقم بزند.
نخست وزیر هند همچنین در دیدار هیگل با وی در مورد افزایش روابط نظامی دو جانبه ابراز امیدواری کرده و گفت: این روابط در همه حوزه ها از جمله ساخت، انتقال فناوری، رزمایش و مطالعات نظامی باید گسترش یابد.

** مساله قرارداد هسته ای
وزیر دفاع آمریکا طی اظهاراتش در دهلی نو با تاکید براینکه واشنگتن به استقلال هند احترام می گذارد، گفت: از زمانی که دمکراسی در هند حاکم شد، این کشور مستقل و غیرمتعهد است. بنابراین مردم هند همچون مردم سراسر دنیا حق دارند برای سرنوشت و روابط خارجی خود تصمیم بگیرند.
هیگل ادامه داد: من فکر نمی کنم اینکه بزرگترین قدرت جهان، یعنی آمریکا با کشوری ارتباط برقرار کند همیشه مساله مهمی باشد. هیچ کشوری نمی خواهد به عنوان پسرعموی درجه دو آمریکا یا هر کشوری باشد و نباید هم چنین باشد.
وی افزود: دولت اوباما راهی برای تطبیق سیاست های خود با نیازهای سیاستمداران هندی می یابد تا روابط خود را با هند مدیریت کند.
هیگل گفت: هر تصمیمی که هند، آمریکا یا هر کشور دیگری می گیرند باید در جهت منافع آن کشور پیش بینی و پذیرفته شود.
وی درباره معاملات هند و آمریکا اظهار داشت: بنظر من وعده ای که در قرارداد هسته ای با هند داده شده نتوانسته پتانسیل های واقعی خود را نشان دهد و به سرعتی که آمریکا امیدوار بوده پیش رود.
ˈمن فکر می کنم که هند نیز چنین امیدی داشته اما همواره ما صبر می کنیم و انتظارات خود را با واقعیت های مسایل داخلی کشورها تطبیق می دهیم.ˈ
وزیر دفاع آمریکا در ادامه ابراز امیدواری کرد که در دیدار با سران هند پتانسیل های جدیدی برای ارتباط بیشتر منافع مشترک دو کشور فراهم شود.
وی گفت: در سال های اخیر ما بیش از هر زمان دیگری رزمایش مشترک برگزار کرده ایم و ارتش های دو کشور روابط خوبی برقرار کرده اند.
هیگل ابراز عقیده کرد: هند شرایط استقلال و عدم تعهد را حفظ کرده و با دنیا نیز قطع رابطه نکرده است. با این حال تصمیم با هند است که از این بعد روابط خود را با آمریکا چگونه تعریف کند.

** سرمایه گذاری مستقیم در هند و انتظار شفاف سازی
وزیر دفاع آمریکا درباره تصمیم جدید دولت راستگرای هند مبنی بر افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش نظامی از 26 درصد به 49 درصد گفت: یکی از اهداف سفر من، روشن شدن اعداد و ارقامی است که در این خصوص وجود دارد.
هیگل گفت: باید دستورالعمل های مالکیت 49 درصدی و بخش هایی که این مالکیت می تواند وجودداشته باشد مشخص شود. اینکه چطور این سرمایه گذاری به اجرا در می آید و چه پتانسیل هایی برای فراتر رفتن از آن وجود دارد از جمله مسایلی است که امیدوارم روشن شود.
هند و آمریکا در طول سال های اخیر افزایش چشمگیری در روابط نظامی داشته اند. بطوری که حجم معاملات نظامی دو کشور که تا سال 2008 تنها چند صد میلیون دلار بود اکنون به 9 میلیارد دلار رسیده است.

** افشاگری در مورد دخالت آمریکا در امور هند
همزمان با تحولات جدید در روابط دهلی نو و واشنگتن یک مقام ارشد سیاسی هند با انتشار زندگینامه اش گفته که دخالت آمریکا در امور داخلی کشورش رهبری هند را تضعیف می کند.
ˈناتوار سینگ ˈ وزیر امور خارجه اسبق هند تصریح کرده آمریکا در امور هند دخالت می کند و ˈمانموهان سینگˈ نخست وزیر سابق از این موضوع هراس داشته که واشنگتن بتواند برخی کشورها از جمله هند را تضعیف کند.
سینگ یکی از رهبران حزب گنگره هند تصریح کرده که آمریکا نقش تاثیرگذاری در سیاست هند دارد.
وی با افشای این مطلب که لابی آمریکایی سعی داشته اختیار وی را به عنوان وزیر امور خارجه محدود کند، افزود: مانموهان سینگ هم چنین شرایطی داشت. ˈاو به من گفت که برادر! من با دشواری هایی برای انتخاب تو به عنوان وزیر امور خارجه مواجه بودم چون آمریکایی ها علیه تو هستند.ˈ
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نخست وزیر کشوری دمکراتیک همچون هند می تواند چنین مطلبی درباره کابینه خود بگوید، اظهار داشت: نخست وزیر نه تنها گفت که آمریکا مخالف تو است، بلکه گفت که آنها رهبری ما را تضعیف می کنند.
ناتوار سینگ ادامه می دهد: این روزها سازمان سیا بیش از حد در امور کشورهای بزرگ دخالت می کند. آنها در هند 125 تا 130 دیپلمات دارند که 20 درصد از این دیپلمات ها از سازمان های اطلاعتی هستند. اما طبیعی است که آمریکا این موضوع را رد می کند.
زندگینامه ناتوار سینگ جمعه هفته گذشته منتشر شده و واکنش های بسیاری را برانگیخته است.
وی در این زندگینامه از مسایل محرمانه و جالبی در شغل خود به عنوان دیپلمات و سپس وزیر امور خارجه سخن گفته است. وی از ماه می 2004 تا دسامبر 2005 وزیر امور خارجه هند بود.
آساق ** 1519 ** 264 **



18/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن