تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834815256
عزتطلبی جامعهی اسلامی از منظر قرآن جامعهی ما و وظیفهی عزتمندی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عزتطلبی جامعهی اسلامی از منظر قرآن
جامعهی ما و وظیفهی عزتمندی
وجود اولیای الهی بهعنوان رهبر حق در حکومت اسلامی، مهمترین عنصر برای عزت و پیشرفت جامعهی اسلامی است.
اعضای جامعهی اسلامی براساس آموزههای دینی، نیازها و ضرورتهای زندگی عصر کنونی، باید در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از یک سو در درون خود و از دیگر سو با سایر ملتها و دولتها ارتباط داشته باشد. اسلام برای این روابط، اصولی را ترسیم میکند که از جملهی آنها «اصل عزتطلبی و اقتدار در جامعهی اسلامی» است. طبق این اصل که برگرفته از آیات و روایات و سیرهی معصومان (ع) است، حفظ استقلال و عزت جامعهی اسلامی و نفی هرگونه سلطه در ابعاد مختلف، چه در میان مسلمانان و چه در رابطهی غیرمسلمان، ضروری است. حال که عزت و اقتدار نیاز و ضرورت جامعهی اسلامی است، چگونه محقق میشود و شاخصههای عزت و اقتدار چیست؟ هر انسانی به سائقهی فطرت خدادادی خود، خواستار عزت و گریزان از ذلت است. خداوند متعال بزرگطلبی و عزتطلبی را بهمنظور دستیابی انسان به کمال والای آفرینش، در درون وی نهاده است، لیکن اولاً باید بداند که «عزیز بالذات» کیست. ثانیاً بداند راه ارتباط با او و راه رسیدن به عزت چیست. ثالثاً بشناسد راهنمایان این راه چه کسانیاند تا با کمک آنان، راه را بپیماید و به مقصد برسد. کلمهی عزت به معنای آن حالت صلابت و نفوذناپذیری است که نمیگذارد انسان شکستی بخورد و مغلوب واقع شود و از همین قبیل است که میگویند «ارض عزاز» یعنی «زمینی سخت» و گوسفندی را که دوشیدن شیر آن دشوار است «شاه عزوز» گویند. (مفردات، ص 563، «ع ز ز») معنای مطابقی عزت، صلابت و نفوذناپذیری است و معنای لازم آن «پیروزی» است. همچنین عزیز به معنای کسی است که مقهور نمیشود و شکست نمیخورد. عزتطلبی در جامعهی اسلامی منظور از جامعهی اسلامی جامعهای است که شریعت اسلامى در آن پیاده مىشود و حاکم مسلمانى بر آن حکمرانى مىکند و همهی افراد جامعه در برابر حکومت اسلامى تسلیم هستند. در چرایی عزت و اقتدار برای جامعهی اسلامی، باید گفت که اصل عزتطلبی و اقتدار جامعهی اسلامی در قرآن، راهکاری برای ادارهی جامعهی اسلامی و قانونی برای تنظیم روابط میان خود مسلمانان از یکسو و در ارتباط با کافران از سویی دیگر معرفی شده است که راه تعامل را جهت پیشبرد منافع مسلمانان هموار میکند. براساس تحلیل و تفسیر آیات قرآن، چند اصل کلی در رابطهی عزتطلبی قابل استخراج است: - عزت را بالاصاله باید از آنِ خدا و منحصر به او دانست: «فَإنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمیعا» (نساء: 139) و عزیز محض، خداوند سبحان است: «أنّ اللّهَ عَزیزٌ حَکیم» (بقره: 209) و راه عزت، پیوند با عزیز بالذات، یعنی خدای عزیز، از راه عقاید طیبه و عمل صالح است.1 - قرآن رسول اکرم (ص) یا مؤمنان را هم به عزت میستاید: «ولِلّهِ العِزَّةُ ولِرَسولِهِ ولِلمُؤمِنین» (بقره: 209) پس عزت رسول خدا (ص) و مؤمنان بالعَرَض است و عزتهای بالعرض به عزت بالذات منتهی میشود. پس پیامبر اکرم (ص) راهنمای راه عزت است.2 (تسنیم، ج 10، ص 240) - عزتیابی غیر از خدا و راهنمای پیامبر و مؤمنین، نتیجهاش ذلت و عزت دروغین است: «واتَّخَذوا مِن دونِ اللّهِ آلِهَةً لِیَکونوا لَهُم عِزّ» (مریم: 81) در حالی که فاصله گرفتن از خداوند برای کسب عزت، نتیجهاش ذلت است. (همان) حال با استخراج این اصول کلی در پی شاخصها و راهکارهایی برای رسیدن به عزتطلبی در جامعهی اسلامی هستیم. اسلام در تقسیمبندی اقوام و ملتها، عنصر اعتقادی را مدنظر دارد و بر همین اساس، تقسیمبندی دارالاسلام و دارالکفر را ارائه میدهد. اگر ما بخواهیم ملاکها و راهکارهای عزتطلبی را شناسایی کنیم، ابتدا باید ریشههای آن را در رفتار و اعمال میان مسلمانان در جامعهی اسلامی بجوییم؛ یعنی ملاکهای عزتطلبی ابتدا در گرو روابطی است که مسلمانان در میان خودشان دارند. سپس باید در جستوجوی شاخصههای عزتطلبی در جامعهی اسلامی در تقابل با دارالکفر بود. الف) شاخصههای عزتطلبی در دارالاسلام - اطاعت از رهبری وجود اولیای الهی بهعنوان رهبر حق در حکومت اسلامی مهمترین عنصر برای عزت و پیشرفت جامعهی اسلامی است، زیرا به حکم آیهی «ولِلّهِ العِزَّةُ ولِرَسولِهِ ولِلمُؤمِنین» خداوند بالعرض عزت را در آنها قرار داده است و ایشان راهنما و راهبر بهسوی عزت و کمال مسلمین هستند و از سویی دیگر، خداوند در سورهی طه آیهی 134، وجود پیامبر و رهبر را موجب عزت میداند.3 خدا براى این رهبر مىفرستد که اگر مردم رهبر حق نداشته باشند، ذلیل مىشوند. پس رهبرى حق باعث عزت است. همچنین در روایات بسیاری بر ضرورت و لزوم رهبر جهت رسیدن به عزت تأکید شده است.4 حال با توجه به اهمیت وجود رهبر برای رسیدن به عزت، براساس آیهی «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» وظیفهی مردم در جامعهی اسلامی امری جز تبعیت از رهبر نیست. امام سجاد (ع) مىفرماید: «طَاعَهُ وُلَاهِ الْعَدْلِ تَمَامُ الْعِزِّ» (کافى، ج 1، ص 20) یعنی اطاعت از ولی عادل تمام عزت است. (قرائتی، 67، ص 3) - امر به معروف و نهی از منکر عزت امت اسلام در گرو امر به معروف و نهی از منکر است و ساختار جامعهی نوپای اسلامی بر همین اصل عزتبخش استوار شد.5 خداوند پس از تحقق جامعهای متحد بر محوریت امام و پیشوای دینی، امت اسلامی را میستاید که برمبنای «کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیّته» به عنصر سازندهی امر به معروف و نهی از منکر عمل کردهاند.6 (جوادی آملی، 1388، ج 15، ص 263) بر این اساس، ترک این امر مهم، موجب ذلت میشود، زیرا عدم اهتمام به امر به معروف، موجب انحطاط و سستی اراده و ضعف نفس میگردد. همچنین ترک این اصل موجب نافرمانی از خداوند عزیز و انحراف از مسیر سعادت است. (جوادی آملی، 1389، ص 378) - وحدت و اتحاد اسلام اساس اجتماع انسانی را برمبنای عقیده و ایمان قرار داده است و انشعابات را ملغا میداند.7 اسلام اتحاد تصنعی را از میان برداشته و وحدت واقعی را جایگزین آن میسازد. به همین جهت، معیارش برای اتحاد افراد، جز آن چیزی است که حکومتها تدارک دیدهاند. ملاک اتحاد در اسلام، اعتقاد دینی و پایبندی به آن است. بنابراین زبان، نژاد، رنگ، زمین و قومیت، که از عوامل اختلافاند و بیشتر به تشدید تفرقه میانجامند، در اسلام محور وحدت نیستند، زیرا همهی این عوامل، اموری قراردادیاند که حکومتها آنها را بنا کردهاند. با این اساس، وحدت در جامعهی اسلامی باید برپایهی ملاکهای دینی و الهی شکل بگیرد، نه براساس عوامل مادی که محکوم به شکست است و موجب قهر الهی میشود.8 (همان، ص 355) - محبت و تألیف قلوب از تعالیم دینی برمیآید که عزت و شکوه ملت در گرو اُلفت دلهای افراد آن است. عزت و حکمت، ویژهی ذات الهی است و او آن را به بندگانی عطا میکند که محبت و الفت میانشان بیشتر باشد. پس جامعهای که دلهای افرادش پراکنده است، به عزت و سربلندی نخواهد رسید، زیرا آنان بهظاهر جامعهای منسجم را تشکیل دادهاند، اما اساس اجتماعشان بسیار پراکنده و سُست است: «تَحسَبُهُم جَمیعاً وقُلوبُهُم شَتّی» (حشر: 14) چون کافران وحدت را در عوامل مادی میپندارند، دلهایشان متحد نیست و در حقیقت ملتی پراکنده بهصورت جمعاند. این گروه مشمول هیچ خیر و سعادتی نیستند. پس سعادت و عزت برای مؤمنانی است که با اُلفت دلها، اجتماع واقعی را شکل دادهاند. (همان، ص 374) - مبارزه با عافیتطلبی ملتی که بخواهد عزیز باشد و استقلال و آزادیاش را حفظ کند، لازم است از برخی امکانات رفاهی چشم بپوشد و بعضی از محرومیتها را از جان و دل بپذیرد، زیرا روح توحیدی با رفاهطلبی، اخلاق دینی با خوشگذرانی، قناعتپیشگی با زیادهخواهی و تعبد و طاعت الهی با غفلت و طغیانگری، هیچ هماهنگی و سازشی ندارند. چنانکه حضرت علی (ع) فرمود: «لاتجتمع عزیمة وولیمة» (شرح غررالحکم، ج 6، ص 371) خداوند در آیهی 61 سورهی بقرهمیفرماید10 که مهر ذلت و مسکنت بر پیشانی آنها زده شد و به دو جهت به ذلت گرفتار شدند: یکى براى کفر و سرپیچى از دستورات خدا و انحراف از توحید بهسوى شرک که ناشی از عافیتطلبی و عدم جهاد در راه خدا بود و دیگری کشتن مردان حق و فرستادگان خدا. (مکارم شیرازی، ج 1، ص 281) ب) شاخصههای عزتطلبی در جامعهی اسلامی در تقابل با دارالکفر حال با مشخص شدن ملاکهای عزتطلبی در جامعهی اسلامی، با تحلیل آیات قرآن به دنبال شاخصههای عزتطلبی مسلمانان در تقابل با کفار هستیم. چند اصل کلی بهعنوان مقدمه رابطهی عزتطلبی و نوع تعامل با کفار قابل ذکر است: - عزت در سایهی کفار عزتی دروغین است: «أیَبتَغونَ عِندَهُمُ العِزَّةَ فَإنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمیعا» (نساء: 139) (جوادی آملی، ج 10، ص 241) - هدف اصلی کفار در تعاملشان با جامعهی اسلامی، از بین بردن آیین توحیدی و پیروی از کیش و آیین یهود و نصارا است: «لن ترضى عنک الیهود و لاالنّصارى حتّى تتّبع ملّتهم» (بقره: 120) - جامعهی اسلامی به حکم قاعدهی نفی سبیل، نباید زمینهی سروری و علو کافران را بر خودشان آماده کنند و قرارداد و حکمی را در تعامل با آنها امضا کنند که موجب استیلای کافر بر مسلم شود، زیرا خداوند حکمی را که موجب سبیل و سلطنت کافران بر مسلمانان شود، جعل نکرده است:«وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا» (نساء: 141) با استفاده از این مقدمات، به شاخصههای عزتطلبی جامعهی اسلامی در تقابل با دارالکفر میپردازیم. - عدم پذیرش ولایت کفار پذیرش سلطه و اخذ ولایت کفار بهمنزلهی مبارزه با توحید و شرک به خداوند است. خداوندی خواهان سروری مؤمنین است. حال اگر جامعهی اسلامی این پیمان را نقض کند و در پی تعامل با کفار برآید، در حقیقت عزت حقیقی خود را، که در گرو ارتباط با خداوند است، از دست داده و ذلت سلطهی کافرین بر خود را پذیرفته است. خداوند مسلمانان را از تعامل با کفار با هر انگیزهای برحذر داشته است و خطر ضلالت را گوشزد میکند. بهعنوان مثال، خداوند در آیهی 28 آلعمران میفرماید: ارتباط ولایی با کافران را ممنوع کرده است. ارتباط با کافران با برخی انگیزهها، گناه کبیره و فسق بزرگ و گاه کفرآور است و کسی که با آنان چنین رابطهی ولایی برقرار کند، همانند آنان گرفتار غضب الهی خواهد شد.11 (تسنیم، ج 13، ص 625) در نتیجه، تعامل با کفار با هر انگیزهای (عزت، صلهی رحم، علقه و دوستی، محرم اسرار) و هر نوع رابطهای موجب ذلت و خواری مسلمانان میشود، زیرا پذیرش ولایت کافر به معنای پشت کردن به دین الهی است. - جلوگیری از نفوذ کافران عامل مهم دیگر در کسب عزت در جامعهی اسلامی در تقابل با کافران، جلوگیری از هر نوع نفوذی است که منجر به سلطهی کافران شود. طبق قاعدهی نفی سبیل و براساس آیهی «لن یجعل الله الکافرین علی المومنین سبیلا» که موجبات عزت و صلابت جامعهی اسلامی را فراهم میآورد، باید جامعهی اسلامی تلاش کند که راههای نفوذ کافران را سد کند. در ادامه به شاخصههای عزتطلبی، ذیل عنوان مذکور میپردازیم: دشمنشناسی: قرآن مسلمانان را از هرگونه سادهانگارى و زودباورى در برابر دشمن برحذر داشته و خواستار هوشیارى در برابر توطئههاى آنان است. (منافقون: 63) زیرا دشمنى کافران نسبت به مسلمانان پایانناپذیر است. آیت الله جوادی آملی ذیل آیهی 71 سورهی نساء میفرمایند:12 قرآن کریم قبل از صدور فرمان جنگ با دشمنان، مسلمانان را به هوشمندی سفارش میکند: «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا خُذوا حِذرَکُم» هوشمندی بهترین سلاح است؛ بهگونهای که بهترین سلاح مادی، نگهداری آن و بهرهبرداری از آن در گرو هوشمندی نیروی مسلح است و «حاذر» کسی است که با بهرهگیری از عقل و با درایت در برابر دشمن، موضع میگیرد. (جوادی آملی، ج 19، ص 464) کسب قدرت نظامی: قدرتمند شدن در عرصهی نظامی بهمنظور دفاع از حملهی دشمن و حتی بالاتر، ایجاد ترس برای دشمن، سد نفوذی برای خطرات کافران است. خداوند در آیهی 60 سورهی انفال میفرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ...» در واقع دستور آمادهباش همهجانبهى مسلمانان در برابر دشمنان و تهیهی هر نوع سلاح، امکانات و وسایل را مىدهد که رعایت این دستورات، سبب هراس کفار از نیروى رزمى مسلمانان مىشود. پیامهای آیه بدین صورت است: آمادگی کامل رزمی و نظامی برای مسلمانان، هدف از آمادگی حفظ دین و عزت جامعهی اسلامی، گسترش تواناییها تا مرز تهدید دشمن، ضرورت حکومت و تأمین بودجهی نظامی، باید تمام این آمادگىها و انفاقها و تلاشها در راه خدا باشد (فى سبیل اللّه) نه براى خودنمایى، ریاکارى، فشار دولت یا ملاحظات اجتماعى و همچنین کمک نظامی و مالی در راه خداوند، از مصادیق انفاق محسوب میشود. (شهید مطهری، ص 162 تا 169) قدرت علمی: در جهان امروز، قدرت بازدارندگی و اقتدار یک کشور، دیگر محدود به ادوات نظامی و ثروت نیست، بلکه علم و دانش است که باعث اقتدار و تعیینکنندهی قدرت یک کشور است. در ساختار نظام استعماری گذشته، استیلای یک کشور بر دیگران، بیشتر از طریق زور و تهدید نظامی صورت میگرفت که البته در آن هم دانش اثرگذار بود، اما در نظام ساختاری استعماری امروزه، تکنولوژی و علم است که یک کشور را بر دیگری غالب میکند و روش استیلای نوین استعمارگران از طریق علم و دانش است. براساس حدیث «العلم سلطان من وجده صال فمن لم یجده صیل علیه» (شرح نهجالبلاغه، ابن ابیالحدید، ج 20، ص 319) علم موجب قدرت و عامل سروری است. اگر جامعهای علم را کسب کند، میتواند راه نفوذ دیگران را سد کند و همچنین بر دیگران برتری و تفوق خواهد داشت و میتواند بر سرنوشت دیگری اثرگذار باشد. استقلال در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی: براساس آیهی «ولَن یَجعَلَ اللّهُ لِلکفِرینَ عَلَى المُؤمِنینَ سَبیلا...» (نساء: 141) از آنجا که کلمهی سبیل بهاصطلاح از قبیل نکره در سیاق نفى است و معنى عموم را مىرساند، از آیه استفاده مىشود که کافران از نظر سیاسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هیچ نظر بر مؤمنان نباید چیره شوند. جامعه و دولت اسلامى باید از هر کارى که راه نفوذ کافران و بیگانگان را براى سلطه بر مسلمانان هموار کند، خوددارى کنند. همچنین در آیهی 60 سورهی انفال (واعدوالهم ماستطعتم من قوه...) منظور از قوه مفهوم عام است و بدین معناست که در جامعهی اسلامی از قدرتهاى اقتصادى، فرهنگى و سیاسى، که آنها نیز در مفهوم قوه مندرج هستند و نقش بسیار مؤثرى در پیروزى بر دشمن دارند، نیز نباید غفلت کرد. (مکارم شیرازی، ج 7، ص 223) و نیز از آیات مربوط به عزت مسلمانان (نساء: 139 و فاطر: 10)، وصف جامعهی اسلامى با جملهی «فَاستَغلَظَ فَاستَوى عَلى سوقِهِ» که به معناى نیرومندى و بر پای خود ایستادن است (فتح: 48 و 29) و عدم سلطهی کافران بر مسلمانان (آلعمران: 28 و 118 و مائده:51 و 52)، لزوم استقلال در عرصههای مختلف برای مقابله با نفوذ کافران که موجب ذلت مؤمنان و سلطه بر ایشان است، استفاده مىشود. نتیجهگیری خداوند عزیز و مقتدر میخواهد مؤمنین به او، همان عزت و اقتدار را در برابر دشمنان خود و خدا داشته باشند و عزت و افتخاری را که در سایهی دینداری به دست آوردهاند، هرگز و به هیچ قیمتی نفروشند. آنچه در این راستا مهم است، حفظ و بقای دین است. لذا خداوند تبارک و تعالی عزیزترین و محبوبترین خلقش را برای هدایت به این ارزش مبعوث میکند و از جان بهترین و محبوبترین خلقش و اولیایش در راه رسیدن به این هدف مایه میگذارد. در رابطه با اینکه این هدف چگونه به دست خواهد آمد، بیان شد که ابتدا مسلمانان باید در میان روابط خود در دارالاسلام اصولی را رعایت نمایند و سپس هیچگونه چشمداشت و انتظاری از دشمنان خود و خدا نداشته باشند، هرگز طرح دوستی و موالات با کفار برقرار نکنند و زمینهی سلطهی آنها را فراهم نکنند که ابزار آن کسب قدرت و استقلال در زمینههای مختلف است تا زمینهی ذلت خود را به وجود نیاورده باشد. این راهحلی برای تمامی کشورها و دولتهای اسلامی است. پینوشتها 1. «مَن کانَ یُریدُ العِزَّةَ فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً إلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ والعَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُه» (فاطر: 10) 2. «الر کِتابٌ أنزَلناهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النّورِ بِإذنِ رَبِّهِم إلی صِراطِ العَزیزِ الحَمید» (ابراهیم: 1) 3. «رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَیْنا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آیاتِکَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى» (طه: 134) 4. امام رضا (ع) مىفرماید: «إِنَّ الْإِمَامَهَ زِمَامُ الدِّینِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِینَ وَ صَلَاحُ الدُّنْیَا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِینَ» (کافى، ج 1، ص 198) 5. «ولتَکُن مِنکُم أُمَّة یَدعونَ إلَی الخَیرِ ویَأمُرونَ بِالمَعروفِ ویَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وأُولئِک هُمُ المُفلِحون» (آلعمران: 104) 6. «کُنتُم خَیرَ أُمَّة اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وتَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وتُؤمِنونَ بِالله» (آلعمران: 110) 7. «یا أیُّهَا النّاسُ إنّا خَلَقْنَاکُمْ مِن ذَکَرٍ واُنثی وجَعَلْنَاکُمْ شُعوباً وقَبائِلَ لِتَعارَفوا إنَّ أکرَمَکُم عِندَ اللهِ أتْقَاکُمْ إنَّ اللهَ عَلیم خَبیر» (حجرات: 13) 8. «قُل إن کانَ آبَاؤُکُمْ وأبناؤُکُمْ وإخْوَانُکُمْ وأزْوَاجُکُمْ وعَشیرَتُکُم وأمْوَالٌ اقتَرَفتُموها وتِجَارَةٌ تَخشَونَ کَسادَها ومَسَاکِنُ تَرضَونَها أحَبَّ إلَیکُم مِنَ اللهِ ورَسولِهِ وجِهادٍ فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصوا حَتّی یَأتِی اللهُ بِأمرِهِ واللهُ لایَهدِی القَومَ لفَاسِقِینَ» (توبه: 24) 9. «وألَّفَ بَینَ قُلوبِهِم لَو أنفَقتَ ما فِی الأرض جَمیعاً ما ألَّفتَ بَینَ قُلوبِهِم ولکِنَّ اللهَ ألَّفَ بَینَهُم إنَّهُ عَزیز حَکیم» (انفال: 63) 10. «وَ إِذْ قُلْتُمْ یَمُوسى لَن نَّصبرَ عَلى طعَامٍ وَحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّک یخْرِجْ لَنَا ممَّا تُنبِت الاَرْض مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا...» (بقره: 61) 11. «لایَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الکَافِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنِینَ ومَن یَفعَل ذلِکَ فَلَیسَ مِنَ اللهِ فی شیءٍ اِلاّاَن تَتَّقوا مِنهُم تُقَاةً ویُحَذِّرُکُمُ اللهُ نَفسَهُ وإلَی اللهِ المَصیر» (آلعمران: 28) 12. «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا خُذوا حِذرَکُم فَانفِروا ثُباتٍ اَوِ انفِروا جَمیعا» (نساء: 71) منابع: 1. قرآن کریم. 2. آیتالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، نشر اسراء، قم، زمستان 1388. 3. آیتالله جوادی آملی، جامعه در قرآن، نشر اسراء، قم، زمستان 1389، چاپ سوم. 4. آیتالله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، 1388. 5. تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، 1385. 6. حجتالاسلام قرائتی، برنامهی درسهایى از قرآن، سال 67، موضوع عزت و ذلت در قرآن، رک: نرمافزار مجموعهی آثار حجتالاسلام قرائتی. 7. مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن، ج 3، تهران، صدرا، 1368. محسن رحیمینیا کارشناس ارشد علوم سیاسی منبع: برهان / انتهای متن/
93/05/18 - 04:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
آیات مهدویت در قرآن از منظر احادیث تفسیری
آیات مهدویت در قرآن از منظر احادیث تفسیریآیات زیادی در قرآن کریم هست که بر اساس روایات پیامبر اعظم ص و اهل بیت ع به ابعاد مختلف مهدویت اشاره دارند این احادیث گاهی به تفسیر یا تأویل یا بطن یا مصادیق آیات اشاره دارند و از نظر موضوع نیز به موضوعهای سیاسی اقتصادی نظامی و تاریمدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر: 200 تشکل قرآنی در ملایر فعالیت میکنند
مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر 200 تشکل قرآنی در ملایر فعالیت میکنندمدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملایر از فعالیت بیش از 200 تشکل دائمی قرآنی در این شهرستان خبر داد حجتالاسلام داوود عباسی در گفتوگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به فعالیتهای قرآنی اداره تبلیغات اسلادانش آموزان خراسان شمالی در مسابقات قرآن و معارف اسلامی خوش درخشیدند
دانش آموزان خراسان شمالی در مسابقات قرآن و معارف اسلامی خوش درخشیدند بجنورد-ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت چهار دانش آموز استان در نخستین مسابقات قرآن و معارف اسلامی موفق به کسب رتبه کشوری شدند به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره کل ایادداشت/محمد شیخالاسلامی تبلور سلوک اسلامی در «ضیافت» شبکه قرآن سیما/ استقبال مردم، تحسین مراجع
یادداشت محمد شیخالاسلامیتبلور سلوک اسلامی در ضیافت شبکه قرآن سیما استقبال مردم تحسین مراجعشبکه قرآن و معارف سیما امسال در ضیافت خود مردم را پای سفره علمای اخلاق نشاند تا با نشان دادن سبک زندگی شاگردان اهلبیت عصمت و طهارت ع همه را یک گام به آن سرچشمههای حیات طیبه و خلق نفعاليت ۱۲۰ موسسه قرآني با نظارت و حمايت اداره کل تبليغات اسلامي در قزوين
۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ۱۵ ۳۲ب ظ فعاليت ۱۲۰ موسسه قرآني با نظارت و حمايت اداره کل تبليغات اسلامي در قزوين ۱۲۰ موسسه قرآني با نظارت و حمايت اداره کل تبليغات اسلامي در قزوين فعاليت ميکنند به گزارش خبرگزاري موج حجتالاسلام علي نعمتالهي امروز در گفتوگويي اظهار کرد ادارهکل تبليغات اسلالزوم بازگشت جدی امت اسلامی به قرآن
سنندج لزوم بازگشت جدی امت اسلامی به قرآن نماینده ولی فقیه در کردستان گفت امت اسلامی باید بازگشت جدی به قرآن داشته باشد و در این صورت قرآن خود راه را نشان خواهد داد به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران از سنندج حجتالاسلام محمد حسینی شاهرودی امشب در دیدار فعالان قرآنی اسآزمون تربیت معلم قرآن کریم در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار می شود
استانها مرکز قزوین قلی پور آزمون تربیت معلم قرآن کریم در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار می شود قزوین- خبرگزاری مهر مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت آزمون تربیت معلم قرآن کریم ساعت 9 صبح روز شنبه مورخه 11 مردادماه سال جاری در محل سالن اجتماعامدیر ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم: محصولات قرآنی از قشم به کشورهای همسایه صادر میشوند
مدیر ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم محصولات قرآنی از قشم به کشورهای همسایه صادر میشوندمدیر ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم گفت هدف نهایی از برگزاری نمایشگاه قرآن در منطقه آزاد قشم صادرات محصولات قرآنی به کشورهای همسایه است به گزارش خبرگزاری فارس از قشم حجت الاسلام علی ملانوری پیبهرهمندي ۳۰۰۰ نفر از برنامههاي قرآني تبليغات اسلامي سنقرکليايي کرمانشاه
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ۱۲ ۴۰ب ظ بهرهمندي ۳۰۰۰ نفر از برنامههاي قرآني تبليغات اسلامي سنقرکليايي کرمانشاه رئيس تبليغات اسلامي سنقرکليايي از حضور ۳۰۰۰ نفر در برنامههاي قرآني اين اداره درماه مبارک رمضان خبرداد به گزارش خبرگزاري موج حجتالاسلام محرمعلي چراغي رئيس تبليغات اسلامي سنقروکليمعاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی لرستان خبر داد 324 متقاضی شرکت در آزمون دوره تربیت معلم قرآن در لرستان
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی لرستان خبر داد324 متقاضی شرکت در آزمون دوره تربیت معلم قرآن در لرستانمعاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی لرستان گفت 324 نفر از سطح استان متقاضی شرکت در آزمون دوره تربیت معلم قرآن و سطح شش مفاهیم هستند احمدرضا غلامی امروز در گفتوگو با خبرنگارتجلیل از برگزیدگان استانی مسابقات قرآن و معارف اسلامی و فرهنگی هنری
تجلیل از برگزیدگان استانی مسابقات قرآن و معارف اسلامی و فرهنگی هنری خبرگزاری پانا مراسم تجلیل از برگزیدگان استانی مسابقات قرآن و معارف اسلامی و فرهنگی هنری سال 92-93 برگزار شد ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ مرداد ساعت 10 29 به گزارش خبرگزاری پانا در این مراسم که از سوی معاونت پرورشی آموزش ورئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز خبر داد آغاز ثبت نام آزمون قرآنی حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز خبر دادآغاز ثبت نام آزمون قرآنی حفظ ترجمه و مفاهیم قرآن کریمرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز از برگزاری آزمون سراسری حفظ ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در مهر ماه سال جاری خبر داد علی مشربی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در نطنز اظهنماینده مردم دماوند درمجلس:ترویج فرهنگ قرآن درجامعه اسلامی یک ضرورت است
فیسبوک تویتر Google Cloob نماینده مردم دماوند درمجلس ترویج فرهنگ قرآن درجامعه اسلامی یک ضرورت است تهران بزرگ- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت در عصر حاضر توجه و عمل به ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در جامعه بسیار ضروری است حمیدرضا مشهدینمایشگاه قرآن قشم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان مییابد
نمایشگاه قرآن قشم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان مییابد خبرگزاری پانا پنجمین جشنواره و نمایشگاه قرآنی قشم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 16 مردادماه به کار خود پایان می دهد ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ مرداد ساعت 10 13 به گزارش خبرگزاری پانا آیین پایانی پنجمین جشنواره واشاعهی فرهنگ سلامت در جامعهی هدف برپایی بیمارستانهای صحرایی
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۰ رئیس جامعهی بسیج پزشکی استان کردستان ایجاد فرهنگ بسیج در کشور و اشاعهی فرهنگ سلامت در جامعه را از دیگر علل برپایی این بیمارستانهای صحرایی برشمرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی کردستان طیب قدیمی در مراسم افتتاح بیمارآیت الله دری نجف آبادی: تفکر وهابی با ارزش های اسلامی وقرآن دشمن است
آیت الله دری نجف آبادی تفکر وهابی با ارزش های اسلامی وقرآن دشمن است اراک- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت تفکر وهابی دشمن اصلی ارزشهای اسلامی و قرآن است و راه مبارزه با آن بیداری اسلامی و وحدت مسلمین است آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه هاتفکر وهابی با ارزش های اسلامی و قرآن دشمن است
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تفکر وهابی با ارزش های اسلامی و قرآن دشمن است اراک- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت تفکر وهابی دشمن اصلی ارزشهای اسلامی و قرآن است و راه مبارزه با آن بیداری اسلامی و وحدت مسلمین است آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های نماز-
گوناگون
پربازدیدترینها