تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819444616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق نامه تجارت ترجیحی، گشایش افق های نو همکاری ایران و ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: توافق نامه تجارت ترجیحی، گشایش افق های نو همکاری ایران و ترکیه آنکارا- ایرنا- وزیر اقتصاد ترکیه انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه را به مفهوم شروعی تازه برای باز شدن افق های جدید همکاری به روی دو کشور ارزیابی و بر عزم آنکارا برای توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد.


به گزارش ایرنا، ˈنهاد زیبکچیˈ در نشست مشترک با ˈمحمدرضا نعمت زادهˈ وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و نمایندگان بخش خصوصی ترکیه و ایران در آنکارا این مطلب را عنوان کرد.
وزیر اقتصاد ترکیه، ایران را دروازه ای به روی ترکیه برای باز شدن به شرق و فرصت های تجاری در جغرافیای وسیعی از منطقه و ترکیه را نیز دروازه ای به روی ایران برای باز شدن به غرب و تجارت جهانی ارزیابی کرد.
او گفت: ترکیه و ایران در سال جاری و یا اوایل سال آینده میلادی به طور متقابل نمایشگاهی از کالاهای صادراتی خود در کشورهای مقابل برپا خواهند کرد.
زیبکچی با ابراز خرسندی از میزبانی هیات ایرانی به ریاست نعمت زاده، افزود: این نشست ها برای اجرایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی دو کشور برگزار شده که در سفر بهمن ماه گذشته نخست وزیر ترکیه به ایران به امضا رسیده است.
او گفت: در این گفت و گوها راه های دستیابی به هدف 35 میلیارد دلاری در تجارت دو کشور تا پایان سال 2015 میلادی بحث و بررسی شده است.
وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به این که دو طرف برای تسهیل تجارت، به انعقاد سند همکاری دیگری تصمیم گرفته اند، اضافه کرد: ایران و ترکیه در خصوص تسهیل در حمل و نقل و زمینه سازی برای ورود کالاهای بیشتر ایرانی به ترکیه و کالاهای ترک به بازار ایران و به طور خلاصه برای تسهیل متقابل تجارت بین دوکشور به توافق رسیده اند.
زیبکچی از تشکیل کارگروه های مشترکی بین دوکشور از جمله در زمینه های گمرک، استداردیزاسیون، بانکداری، حمل و نقل خبر داد و گفت: این کارگروه ها قرار است هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه داده و به سرعت برای رفع موانع موجود بر سر راه تجارت دو کشور فعالیت کنند.
نعمت زاده، نیز طی سخنانی در این مراسم با اشاره به سیاست خارجی منطقه ای دولت روحانی و عزم تهران برای گسترش مناسبات با همسایگان، گفت: ایران به توسعه مناسبات با ترکیه اهمیت می دهد.
او ضمن اشاره به این که تجارت دو کشور در سال های اخیر تحت تاثیر تحریم های اعمال شده علیه ایران، کاهش یافته، ابراز امیدواری کرد که با تلاش های دو طرف، افت تجارت بین دو کشور تلافی شده و به سطح مطلوب و مورد نظر برسد.
او با تشریح برنامه های اقتصادی دولت جدید و روش های جذب سرمایه خارجی به ایران گفت: در گذشته سرمایه گذاران خارجی نمی توانستند در ایران برای ملک و مستغلات سرمایه گذاری کنند. دولت اخیرا با تقدیم لایحه ای به مجلس می خواهد با تصویب و اجرایی شدن آن، تسهیلاتی در این زمینه برای سرمایه گذاران خارجی فراهم شود.
در این نشست علاوه بر مقامات وزارت اقتصاد ترکیه؛ مسوولانی از وزارت گمرکات و تجارت و راه و ترابری، ˈمحمد بیوک اکشیˈ رئیس مجمع صادرکنندگان (تیم) و نمایندگانی از بخش خصوصی ترکیه و ایران حضور داشتند.
ˈعلیرضا بیگدلیˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، ˈمجتبی خسرو تاجˈ معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم مقام وزیر در امور تجارت، ˈولی الله افخمی رادˈ معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران و نماینده وزارت راه و شهرسازی و وابسته بازرگانی ایران در آنکارا نیز از اعضای هیات ایرانی بودند.
نعمت زاده و علیرضا بیگدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا امروز جمعه نیز جلسه جداگانه ای با کارآفرینان ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.
نعمت زاده قرار است امروز با ˈفکری ایشیکˈ وزیر علوم و فناوری، ˈجودت یلمازˈ وزیر توسعه و رییس طرف ترک کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه، ˈحیاتی یازیجیˈ وزیر بازرگانی و گمرکات، ˈرفعت حصارجیکلی اوغلوˈ رییس اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه نیز دیدار و گفت و گو کند.
نعمت زاده به دعوت رسمی وزیر اقتصاد ترکیه به آنکارا سفر کرده است.
وی صبح روز گذشته وارد آنکارا شد و از دو شهرک صنعتی در حومه این شهر بازدید کرد. هیات ایرانی امشب ترکیه را ترک می کنند.
براساس آخرین داده های موسسه آمار دولتی ترکیه، مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در شش ماهه نخست سال 2014 میلادی به 6 میلیارد و 515 میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش دارد.
حجم تجارت ایران و ترکیه در 6 ماهه نخست سال گذشته بالغ بر 8 میلیارد و 264 میلیون و 302 هزار 999 دلار بود. به عبارت دیگر حجم مبادلات تجاری دوکشور در شش ماهه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته یک میلیارد و 749 میلیون و 311 هزار و 330 دلار کاهش یافته است.
در شش ماه نخست سال جاری میلادی صادرات ترکیه به جمهوری اسلامی ایران برابر یک میلیارد و 453 میلیون و 234 هزار و 441 دلار و واردات این کشور از ایران نیز معادل پنج میلیارد و 61 میلیون و 757 هزار و 228 دلار شد.
این در حالی است که در شش ماهه نخست سال گذشته صادرات ترکیه به ایران بالغ بر دو میلیارد و 525 میلیون و 367 هزار و 639 دلار و واردات این کشور بالغ بر 5 میلیارد و 738 میلیون و 935 هزار و 360 دلار بود.
بر این اساس، حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در شش ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 16/21 درصد افت کرد.
این کاهش در صادرات ترکیه به ایران حدود 45/42 درصد (برابر یک میلیارد و 27 میلیون و 133 هزار و 132 دلار) و در واردات ترکیه از کشورمان 8/11 درصد (برابر 677 میلیون و 178 هزار و 132 دلار) کاهش دارد.
در این میان کل صادرات ترکیه به ایران در سال گذشته میلادی برابر چهار میلیارد و 192 میلیون و 484 هزار و 74 دلار و واردات این کشور از ایران که بخش اعظم آن را نفت و گاز و فراورده ها و مشتقات آن تشکیل می دهد به 10 میلیارد و 383 میلیون و 216 هزار و 706 دلار رسید تا حجم مبادلات تجاری دوکشور به 14 میلیارد و 575 میلیون 700 هزار و 780 دلار رسید.
در سال 2012 میلادی صادرات ترکیه به جمهوری اسلامی ایران برابر 9 میلیارد و 921 میلیون و 602 هزار و 401 دلار و واردات این کشور از ایران نیز برابر 11 میلیارد و 964 میلیون و 778 هزار و 631 دلار شد تا حجم مبادلات دو کشور به بالاترین حد در تاریخ روابط تجاری یعنی به 21 میلیارد و 886 میلیون و 381 هزار و 32 دلار برسد.
خاورم/2011**7074**1566



17/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن