تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804378789




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از نگین سبز استان تهران گزارش می‌دهد از بی‌توجهی به آب شرب تا استخرهای پرآب ویلاهای خوش‌نشینان + مستندات


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از نگین سبز استان تهران گزارش می‌دهد
از بی‌توجهی به آب شرب تا استخرهای پرآب ویلاهای خوش‌نشینان + مستندات
وجود ویلاهای خوش‌نشینان در شهر کیلان از توابع شهرستان دماوند و هدررفت آب در استخرهای این ویلاها، در برهه کنونی یکی از معضلات جدی کمبود آب شرب در این منطقه به حساب می‌آید.

خبرگزاری فارس: از بی‌توجهی به آب شرب تا استخرهای پرآب ویلاهای خوش‌نشینان + مستندات



به گزارش خبرگزاری فارس از کیلان، شهر کیلان یکی از مناطق خوش آب و هوای استان تهران بوده و در 85 کیلومتری شرق استان تهران بین مرز استان‌های تهران و سمنان قرار گرفته و این شهر به عنوان «نگین سبز استان تهران» مشهور است. کیلان قدمت 18 هزار ساله دارد و در سال‌‌های گذشته جمعیت زیادی نسبت به دیگر شهرهای هم‌جوار خود داشت و تأسیس شهرداری آن با تأسیس شهرداری تبریز در یک روز بوده است. قیسی، زردآلو، گردو و ... از جمله محصولات شاخص کیلان بودند که حتی به خارج از کشور نیز صادر می‌شدند؛ اما خشکسالی در سال‌های نه چندان دور و خشک شدن جویبارها و چنارهای سر به آسمان کشیده، موجب شد تا خیلی از ساکنان این شهر به شهرهای دیگری مهاجرت کنند و صادرات محصولات آن نیز کم‌رنگ‌ شود. اما حدود 10 سالی است که کیلان با حضور سیدجلیل چوبداری به عنوان سکاندار شهرداری کیلان جانی دوباره گرفته و شاهد تحولاتی در این شهر زیبا هستیم. کاشت چندین اصله نهال در بلوارها، آسفالت تمام معابر و کوچه‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف موجب شده تا کیلان مانند ستاره‌ای در استان تهران بدرخشد و سرمایه‌گذاران زیادی در این شهر سرمایه‌گذاری کنند و از آخرین آن‌‌ها، طرح «نهال کیلان» است که چندی پیش با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان توسط یک سرمایه‌گذار در کارگروه گردشگری شهرستان دماوند به تصویب رسید.

 

کمبود آب در کیلان و تکاپوی مسئولان یکی از معضلات بزرگی که هم‌اکنون کیلان با آن روبه‌رو شده و مسئولان شهری را چند سالی به تکاپو انداخته، کمبود آب در این منطقه خوش آب و هوا است که یکی از دلایل آن مصرف بی‌رویه آب و عدم صرفه‌جویی به شمار می‌رود. متاسفانه با صدور مجوزهای ساخت و ساز در این شهر، ویلاهای زیادی با معماری‌های مختلف و هزینه‌های هنگفتی ساخته شد و شغل اهالی کیلان که کشاورزی بود، اکنون بیشتر به اداره دفاتر املاک تغییر یافته و مردم زمین‌های خود را به خوش‌نشین‌ها می‌فروشند. در کنار این ویلاسازی‌ها، حفر چاه‌های کم‌عمق برای دستیابی به آب‌های زیر زمینی توسط ویلانشین‌ها و استفاده غیرمجاز از منابع آبی، باعث آسیب جدی منابع خاکی و آبی شهرکیلان شده است.

 

  بی‌اهمیتی خوش‌نشین‌ها نسبت به قطره طلا شهروندان کیلانی چند سالی است با بحران جدی آب مواجه هستند و متاسفانه ساکنان خوش‌نشین این شهر که شاید هفته‌ای یک بار آن هم در روز‌های تعطیل به ویلاهای خود مراجعه می‌کنند، نسبت به قطره‌های آب که در این منطقه حکم طلا را دارد، بی‌اهمیت هستند و عدم صرفه‌جویی آن‌ها در مصرف آب مشهود است. پرکردن استخر‌ها، آبیاری باغ‌ها و باغچه‌ها، شست‌وشوهای غیرضرور و . . . از جمله مصارف بی‌رویه‌ای به حساب می‌آید که کیلان با آن مواجه است. برداشت آب‌های غیرمجاز توسط بعضی از همین خوش‌نشین‌ها دلیل دیگر بحران آب منطقه است که با بی‌توجهی کامل از کنار آن گذشته‌اند؛ کسانی که از لوله‌های شبکه آبرسانی به صورت‌های گوناگونی برداشت کردند و بدون توجه و پرداخت هزینه‌ای، از آب شرب استفاده می‌کنند، امروز دغدغه کم‌آبی در این منطقه را ندارند.  همان‌طوری که تصاویر تهیه شده توسط آبفای کیلان نشان می‌دهد، با وجود اینکه مردم کیلان حتی آبی برای آشامیدن ندارند، بعضی با این آب‌ها، ویلا و آپارتمان برای خوش‌نشینی خود می‌سازند.



صدور جواز ساخت و ساز در کیلان؛ تنها بر اساس قانون شهردار کیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کیلان، در خصوص صدور مجوز ساخت و ساز در شهر کیلان اظهار کرد: شهر کیلان دارای طرح تفصیلی مشخصی بوده و هر کس در کیلان زمینی خریداری کند، مالک آن است. سیدجلیل چوبداری افزود: بر اساس قانون و ضوابط در حوزه صدور مجوز اقدام می‌‏کنیم و برای ما، غریبه و آشنا فرقی ندارد؛ هر کس که در شهر صاحب زمین یا خانه باشد و به شهرداری مراجعه کند، برای آن بر اساس قانون جواز صادر می‌‏شود.

ساخت استخرهای غیرمجاز در کیلان شهردار کیلان همچنین در خصوص صدور مجوز برای ساخت استخر در ویلاها و بیان اینکه شهرداری می‌‏تواند از ساخت استخرها جلوگیری کند یا خیر، اظهار کرد: کسی که دو هزار متر مربع زمین دارد، 100 متر مربع آن را می‏‌سازد و یک هزار و 900 متر مربع را درخت می‌‏کارد. وی افزود: برای تأمین آب این درختان، اگر استخر باشد، می‏تواند آب بهتری ذخیره کند ولی با پر کردن این استخرها با آب آشامیدنی مخالف هستیم و برابر قانون با افراد خاطی برخورد می‏‌کنیم. چوبداری با اشاره به بررسی طرحی که از این عمل جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که برای صدور جواز ساخت، آنها را وادار سازیم که آب انبارها را نسبت به مساحت زمین و ساختمان احداث کرده و آب آن از باران تأمین شود.



جلوگیری از آب‌های غیرمجاز در اولویت آبفای کیلان خوشبختانه حضور حسین امیری در مدیریت آبفای شهر کیلان در این مدت چند ماهه بی‌تأثیر نبوده و وی علاوه بر کارهای متعددی که برای رفع مشکلات کمبود آب در منطقه کیلان انجام می‌دهد، یکی از اموری که در دستور کار خود دارد و چند پیش آن را با خبرگزاری فارس در میان گذاشت، جلوگیری از انشعاب‌های غیرمجاز در شهر کیلان است. رئیس آب و فاضلاب شهری کیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کیلان اظهار کرد: همیشه در گفت‌وگوهای خود با خبرگزاری فارس خط قرمز آب‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه که از لوله‌های انتقال آب صورت گرفته، را در اولویت اعلام کردم. حسین امیری افزود: خوش‌بختانه برخورد‌های خوبی در این زمینه با متخلفان صورت گرفت و تاکنون با 15 نفر در ارتباط با این تخلف در شهر کیلان برخوردهای قانونی انجام شده است. وی با بیان اینکه مسئولان به طور کامل در جریان قضایا هستند، گفت: مردم نیز نسبت به این موضوع آگاه هستند و هم‌چنان برخورد با این عوامل ادامه دارد.



راه‌اندازی پلیس آب در کیلان رئیس آب و فاضلاب شهری کیلان با بیان اینکه در حد ممکن مشکلات را رفع کردیم، تصریح کرد: در روز 30 خرداد ماه امسال با همکاری کلانتری کیلان و دادگستری شهرستان دماوند، پلیس آب را در کیلان تشکیل دادیم و افرادی برای آن مشخص کردیم. امیری ادامه داد: آبفای کیلان عزم خود را کاملا برای برخورد جدی با آب‌های غیرمجاز با مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، جزم کرده و در این زمینه برخورد‌های لازم را انجام خواهد داد. وی ادامه داد: امیدواریم با یاری خداوند متعال و شهروندان کیلانی در این امر موفق باشیم؛ انگیزه این حرکت، استفاده بهینه از آب شرب است و قطعا هدف ما آزردن کسی نیست. رئیس آب و فاضلاب شهری کیلان در خصوص احداث استخرها در ویلاها اظهار داشت: خوشبختانه شهرداری کیلان کارهای چشمگیری را در این زمینه انجام داده است؛ چاه‌هایی را که آب غیر شرب است به زمین‌های کشاورزی منتقل کرده تا شهروندان بتوانند برای آبیاری از این نوع آب استفاده کنند.

 

15 لیتر در ثانیه مصرف بی‌رویه در کیلان امیری با بیان اینکه در فصل تابستان هستیم و شهروندان نیاز به آب دارند، گفت: از میزان آب ورودی به شهر، 15 لیتر بر ثانیه مصرف بی‌رویه در شهر وجود دارد؛ برای یک لیتر آب زحمت بسیاری کشیده می‌شود و این میزان مصرف زنگ خطر جدی برای شهر است. وی اضافه کرد: در این بین، کسانی که مصرف آب به نفع آن‌ها باشد، اعتراضی از آن‌ها شنیده نمی‌شود و آن‌هایی ضعیف و بومی محلات هستند، نسبت به آب توجه بیشتری دارند. رئیس آب و فاضلاب شهری کیلان گفت: از همه شهروندان به خصوص ویلانشین‌ها خواهشمند هستیم تا در مصارف خود تجدید نظر داشته باشند و الگوی مصرف را رعایت کنند.



توجه مسئولان به خطرات آینده در کیلان اگر روند ساخت و سازها و بحران آب فعلی در کیلان ادامه داشته باشد و توجهی به آن نشود، بی‌شک در سال‌های آینده دیگر خبری از آب و هوای خوش این منطقه نخواهیم بود و اسم آن را از نگین سبز استان تهران باید به نگین ویلانشین استان تهران تغییر داد. در این بین، با وجود اینکه مسئولان کشور در خصوص کمبود آب تذکرات زیادی را به هموطنان داده‌اند، اما هم‌چنان عده‌ای بر این باور هستند که آب موجود و تجدیدپذیر است؛ این موضوع یکی از ذهنیات اشتباه شهروندان است که موجب مشکلات زیادی بعضاَ در سطح کشور می‌شود. امیدواریم مسئولان استانی، شهرستانی و شهری نگاه و توجه بیشتری نسبت به مشکلات اشاره شده داشته باشند و برای خطری که آینده شهر کیلان را تهدید می‌کند، فکری کرده و برای رفع آن‌ اقدام کنند. خبرنگار خبرگزاری فارس در کیلان هم‌چنان پیگیری مشکلات و معضلات این شهر خواهد بود و روند توجه مسئولان را از نزدیک پیگیری می‌کند. =============== گزارش از: مهدی مرادی =============== انتهای پیام/67015/س40

93/05/15 - 14:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن