تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805512832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تورهای خالی صیادان، جیب های پر سودجویان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تورهای خالی صیادان، جیب های پر سودجویان بوشهر- ایرنا - تخلفات صیادی سودجویان در خارج فصل صید در طول سال باعث شده تا با گذشت یک هفته از آغاز فصل صید میگو در آبهای استان بوشهر درخلیج فارس صیادان با دستان خالی از سفر دریا بازگردند.


به گزارش ایرنا، میگو نوعی آبزی است که هرساله براساس نتایج بررسی ها و گشت های دریایی کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور دربوشهر، عملیات صید آن هرسال درماه مرداد درآبهای خلیج فارس آغاز وبین یکماه تا 45 روز ادامه داد.
براساس اعلام پژوهشکده میگوی کشور و و معاونت صید و صیادی شیلات بوشهرعملیات صید در زمان خاصی برای حفظ ذخایر و میگوهای مولد و تولید مثل برای سال آینده ممنوع اعلام می شود.
همچنین حتی درفصل صید میگو نیز فعالیت های صیادی درزیست گاه های میگو برای حفظ مولدها و جلوگیری از تخریب زیستگاه ها از سوی شیلات و پژوهشکده میگو ممنوع است.
اما درسال های اخیر برخی سودجویان متخلف بدون توجه به ممنوعیت اعلام شده از سوی شیلات اقدام به صید غیر مجاز میگو در خارج فصل صید، صیادی در مناطق ممنوعه از جمله زیستگاه های آین آبزی که حتی در فصل صید نیز ممنوع است و استفاده از ادوات و روش های ممنوع صید و صیادی می کنند و باعث کاهش ذخایر میگو در آبهای خلیج فارس شده اند.
این وضعیت طوری است که در سال های اخیر در هر زمان حتی فصل هایی که صید میگو ممنوع است، در بازار ماهی فروشان و حتی به صورت دستفروشی در نقاط مختلف شهرهای ساحلی استان بوشهر میگوی تازه دریایی در هر سایز و با قیمت بالا خرید و فروش می شود.
درحالی که در دهه های قبل میگو فقط در فصلی که صید آن آزاد می شد در بازار عرضه و خرید و فروش می شد، طوری که درکل سال شاید حدود دوماه میگوی تازه در بازار استان بوشهر یافت می شد.
البته عوامل دیگر از جمله شرایط جوی، دمای آب، صید بی رویه از سوی شناورهای با قدرت بالا و ادوات ممنوعه، ورود آلایندگی های صنعتی و نفتی، فاضلاب شهری به دریا و غیره درکاهش ذخایر آبزیان خلیج فارس بویژه میگو و ماهی در استان بوشهر نقش داشته است.
یکی از صیادان شهرستان دیر گفت: امسال وضعیت ذخایرمیگو مناسب نیست و میزان صید صیادان بسیار کاهش یافته است و بیشتر صیادان با دست خالی از دریا باز می گردند.
علی بحرینی افزود: فعالیت های صیادی در فصل ممنوعه صید میگو در طول سال توسط متخلفان سودجو مهم ترین عامل کاهش ذخایراین آبزی در خلیج فارس است.
وی اضافه کرد: این اقدام متخلفان باعث شده تا میگوهای مولد قبل از فصل تخم ریزی صید شوند و زیستگاه های آنها به علت استفاده از ادوات و روش های غیر مجاز و مخرب صید توسط سودجویان تخریب شود.
بحرینی خواستار مقابله دستگاه های مسوول و ذیربط با متخلفان صید و صیادی و تخریب کنندگان زیستگاه های آبزیان شد.
یک صیاد شهرستان کنگان گفت: صید قاچاق میگو در فصل های و زیستگاه های صید ممنوع باعث نابودی میگوهای مولد و کاهش ذخایر این آبزی در خلیج فارس شده که بیشتر توسط صیادان غیر بومی استان بوشهر صورت می گیرد.
محمد ابراهیمی افزود: هم اکنون صید قاچاق میگو طوری است که هر موقع از سال در بازار این آبزی خرید و فروش می شود، درصورتی که تا چند سال میگو فقط در دوماه از سال که فصل آزادسازی صید آین آبزی بود در بازار یافت می شد.
وی اضافه کرد: این وضعیت باعث شده تا امسال میزان صید میگو درفصل آزادی صید کمتر از 50 درصد نسبت به سال قبل باشد.
ابراهیمی یادآورشد: صیادان متخلف با صید قاچاق میگو در فصل های ممنوعه جیب های خود را پر می کنند اما باعث می شوند تا تورهای صیادان واقعی در فصل آزادی صید این آبزی خالی شود و معیشت خانواده ها و حرفه اباد و اجدادی
آنها به خطر بیفتد و ناچار بدهکار و خانه نشین شوند.
یک صیاد بوشهری گفت: صدور مجوز صید برای شناورهای با قدرت موتور بالا نیز که می توانند تا دور دست ها در اعماق دریا که امکان دستیابی گشت های حراست دریا به آنها وجود ندارد، صید کنند نیز از دیگر عوامل کاهش ذخایر میگو و ماهی در سال های اخیر درآبهای خلیج فارس بویژه استان بوشهر است.
رضا ماهینی افزود: مشکلات صید و صیادی و دور بودن صیدگاه ها از ساحل حمایت های بیشتر از این قشر را می طلبد.
وی اضافه کرد: با توجه به تغییر نکردن درآمد و بالا رفتن هزینه ها، درمجموع صید و صیادی یک شغل درآمدزایی به حساب نمی آید و فقط شاهد افزایش قیمت ماهی میگو و دیگر آبزیان هستیم.
وی در باره گرانی آبزیان در استان بوشهر بیان کرد: منفعتی از این گرانی به جیب صیادان واقعی که به صورت قانونی فعالیت می کنند، نمی رود و به دلیل افزایش قیمت ادوات صید و کالاهای مرتبط با صیادی بخش عمده ای از درآمد این حرفهدراین زمینه هزینه می شود.
این صیاد بوشهری افزود: هم اینک به دلیل بی توجهی برای حفاظت از ذخایر دریا روز به روز شاهد کاهش صید هستیم که طبیعی است با توجه به گرانی سوخت و ادوات صید چاره ای جز افزایش قیمت محصولات دریایی در بازارنباشد.
صیاد دیگربشهری گفت: اکنون برای خرید ابزار صید وصیادی بویژه میگو باید هزینه بالایی بپردازیم که با توجه به فرسودگی وخطر از بین رفتن این ابزارها در کنار درآمد کم صید واقساط ماهانه وام ها تحت فشار قرار گرفته ایم.
علی جفره ای ادامه داد: مبالغی که تحت عنوان بیمه سلامت و دوره های آموزشی ملوانی پرداخت می کنیم با توجه به درآمد ناچیز از دریا کفاف خرج زندگی را نمی دهد.
دیگر صیاد بوشهری معتقد است که با حمایت دولت و بخش های نظارتی دولتی می توان ضمن کنترل ذخایر دریایی و ارایه خدمات به صیادان در قالب بسته های حمایتی زمینه را برای کنترل قیمت واقعی این محصولات در بوشهر سامان داد.
احمد جلالی اضافه کرد: بیشترین دلیل افزایش قیمت میگو و ماهی در استان بوشهر وجود افراد زیادی واسطه در بازار این محصول هستند که در برابر سود سرشار، به صیاد و خریدار فراوان ظلم می کنند.
این صیاد بوشهری گفت: در حالی که بیشترین زحمت را صیادان متحمل می شوند اما به دلیل افزایش هزینه ها از جمله سوخت، تور و ادوات صید و پرداخت حق بیمه اجتماعی صیادان درصد ناچیزی سود به لنج داران می رسد.
وی بیان کرد: دلالان ماهی و میگو را با قیمت اندک در اسکله از لنج دار می خرند اما با نرخ گران به مصرف کننده می فروشند و پول های زیادی بین واسطه ها تقسیم می شود.
یک لنج دار بوشهری گفت: با توجه به مشکلات صید و صیادی، دور بودن صیدگاه ها از ساحل و طولانی بودن مسافت در رسیدن به صیدگاه ها، در آمدها پاسخگوی هزینه در این حرفه نیست.
علی غریبی افزود: صید سنتی و غیر اصولی و در مواقع غیر فصل صید که بیشتر از سوی صیادان خارج استان در آب های این استان انجام می شود باعث کاهش شدید ذخایر دریا شده که باید ضمن جلوگیری مناسب و قانونی حراست های شیلات از این پدیده برخورد جدی با خاطیان و صیادان غیرقانونی انجام شود.
وی اضافه کرد: با وجود بیش از ۳۰ سال کار در دریا احساس می کنم که میزان صید بشدت کاهش یافته به گونه ای که در یک سفر 10 روزه حتی میان هزینه و درآمد صیادی رابطه منطقی وجود ندارد و گاهی ضررده است.
این لنج دار بوشهری درباره افزایش لجام گسیخته قیمت ماهی و میگو در بازار بوشهریادآورشد: عرضه قیمت آبزیان تابع عرضه و تقاضای بازار است و از آنجا که این کالا درسبد حمایتی و تعزیراتی نیست و دولت در قیمت گذاری محصولات دریایی نقشی ندارد شاهد کم و زیاد شدن ماهی در بازار در طول فصول سال به دلیل شرایط جوی و افزایش قیمت از سوی واسطه ها هستیم.
وی افزود: آینده شغلی ما به دلیل صید های بی رویه، وجود آلاینده های صنعتی، خانگی و دریایی به واسطه اکتشافات شرکت های نفتی، گرانی ادوات صید و بالا بودن هزینه های جاری دستخوش تهدید است که ضروری است مسوولان برای برطرف کردن مشکلات موجود اهتمام ورزند.
عباس که خود را یزاف (دلال ماهی و میگو) معرفی می کند گفت: یزافان نقش واسطه ای بین صیادان و بازار را به عهده دارند و اصطلاح واسطه و دلالی را نمی توانیم بپذیریم.
این یزاف بوشهری اضافه کرد: شغلم را از پدر و پدربزرگم به ارث برده ام و با تامین بخشی از هزینه های صیادان و خرید ادوات صیادی برای آنها و گرفتن سودی معقول، ماهی و محصولات دریای آنها را به بازاریان و کارخانه های تولید فرآوری ماهی تحویل می دهم.
وی یادآورشد: طبیعی است در هر شغلی امکان تخلف وجود دارد اما واسطه هایی نیز در بازار ماهی فروشان وجود دارد که حساب آنها با یزافان جداست.
عباس اضافه کرد: ما نسبت به تامین و تهیه بخشی از نیازهای صیادان و لنج داران متعهد هستیم درحالی که واسطه ها فقط به حاشیه سود خود در بازار توجه دارند و هیچ مسوولیتی در قبال صیاد ندارند.
رییس اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: تعداد زیادی از صیادان به دلیل گرانی های اخیر و ناتوانی در پرداخت بدهی ها بویژه به بخش دولتی دچار ورشکستگی شده اند.
محمد کارگر افزود: هم اینک ۲۵ درصد جمعیت استان بوشهر با صید و صیادی گذران زندگی می کنند و به دلیل کار سخت در دریا پس از ۱۵ سال مشکلات عدیده جسمی بر آنها عارض می شود و ناچار به هزینه های کلان درمانی برای بازیابی سلامت می شوند.
وی افزود: واردات ادوات صیادی بدون تعرفه گمرکی سبب می شود که هزینه های صیادی نیز کاهش یابد که در قیمت تمام شده محصولات دریایی از جمله ماهی و میگو تاثیرگذار است.
مدیرعامل تعاونی صیادان استان بوشهر بیان کرد: یکی از معضلات موجود در زمینه آبزیان بویژه ماهی و میگو قاچاق آن به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
کارگر گفت: در شروع فصل صید میگو باید به مشکلات صنفی صیادان توجه شود.
وی یادآور شد: اکتشافات نفت و گاز، برهم خوردن اکوسیستم های دریایی، رها شدن فاضلاب های خانگی به دریا و در نهایت رفت و آمد کشتی ها از موارد افزاینده مشکلات صیادان است.
کارگر اضافه کرد: یک چهارم جمعیت بوشهر به صید و صنایع تبدیلی آن اشتغال دارند که توجه به مشکلات این دست از کارگران بسیار حساس و مهم است.
وی گفت: هوای بسیار گرم، رطوبت بالا و کار مضاعف از جمله عوامل بروز امراض روحی - روانی در میان صیادان است و باید شغل صیادی در دسته مشاغل سخت و زیان آور تعریف شود.
کارگر با مقایسه امنیت آب های شمال و جنوب کشور افزود: در آب های جنوبی باید نسبت به ترمیم ذخایر دریایی اقدام شود و با صیادان متخلف نیز برخورد قاطع صورت گیرد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: میانگین صید 10سال گذشته میگو در آبهای استان بوشهر یکهزار و500 تن است و پارسال با صید دو هزار و 420 تن میگو بهترین سال صید این گونه آبزی بوده است.
عبدالحسن تنگستانی افزود: امسال نیز نسبت به صید سال گذشته با کاهش 45درصدی رو به رو هستیم ولی در مقایسه با میانگین سال های گذشته وضعیت مشابهی داریم.
وی اضافه کرد: با توجه به این که گونه اصلی میگوی آبهای بوشهر ببری سبز است همیشه در میانه های فصل صید میگو سایر گونه های غیر بومی صید می شدند ولی امسال از ابتدای فصل میگو به جای صید گونه اصلی آبهای بوشهر بیش از 50درصد میگوی صید شده از گونه های غیر اصلی شامل میگوی سفید، خنجری و سرتیز است.
تنگستانی افزود: تاکنون که هفت روز از صید میگو در آبهای استان بوشهر می گذرد کمتر از 50درصد میگوی صید شده از گونه اصلی استان است و این زنگ خطری برای فعالان در این بخش است.
وی بیان کرد: کاهش میزان گونه بومی استان بیانگر این است که با اعمال صید بی رویه و غیرمجاز درطول سال مولدان میگوی ببری سبز صید شده و این گونه فرصت تکثیر و تخم ریزی نداشته است.
تنگستانی گفت: صید بی رویه، خارج از فصل، ترال، آلودگی های دریا، حضور تعداد زیادی قایق های غیرمجاز تفریحی و بدون هویت و تلاش آنان برای صید از جمله عوامل کاهش میزان ذخایر آبزیان بویژه میگو است.
وی با بیان این که میگو یک سرمایه ملی است افزود: با برنامه ریزی و مدیریت جامع باید از این سرمایه ملی محافظت کرد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری استان بوشهر بیان کرد: همه مسوولان و متولیان صید و صیادی در تلاش هستند که با تنظیم قیمت و توجیه اقتصادی برای بهره برداران، این گونه آبزی به دست مردم برسد اما به لحاظ مشکلات یاد شده امروز با بحران ذخیره مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: انتظار داریم موج بعدی گله های میگو وارد آبهای بوشهر شوند و صیادان بتوانند صید بهتری داشته باشند که در این صورت پیش بینی می شود قیمت میگو در بازار شکسته شود.
تنگستانی گفت: حداکثر قدرت مجاز موتور شناور در استان بوشهر 360 اسب برای لنج های صیادی و 55 اسب بخار برای قایق های صیادی است، هرچند تعداد معدودی شناور با قدرت موتور بالاتر از میزان تعیین شده وجود دارند که مربوط به قبل از تصویب این آیین نامه است.
مدیرکل شیلات استان بوشهرگفت: تغییرات محیط زیست، آلودگی ناشی از اکتشافات نفتی و صید غیرمجاز باعث کاهش میزان ذخایر میگو در دریا شده است.
حسین بهمنیاری افزود: صید غیرمجاز به وسیله صیادان متخلف در فصل های ممنوع و استفاده از روش های صید مخرب از بین بردن لاروها و بچه میگوها را به دنبال دارد و همین امر به مرور زمان باعث کاهش میزان ذخایر میگو شده است.
وی اضافه کرد: صیادان استان بوشهرهنوز از روش های صیدی که در دنیا منسوخ شده همانند استفاده از تور رکسی و تورهای منافیلومنت استفاده می کنند.
بهمنیاری اظهارکرد: همچنین تعداد نیروهای حفاظت منابع آبزیان نیز در استان بوشهر به دلیل بازنشستگی کم و همین تعداد نیرو نیز از نظر ابزارآلات لازم مانند کشتی، قایق و لنج تندرو با کمبود رو به رو هستند.
مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: همچنین صیادان متخلفی که اقدام به صید غیرمجاز می کنند و به دادگاه معرفی می شوند مجازاتشان به حدی نیست که باعث کاهش صید غیرمجاز شود.
وی با اشاره به قیمت 180تا 200 هزار ریالی هر کیلوگرم میگو در بازار بوشهر گفت: گرانی هزینه ها، قیمت گازوییل، ادوات صید و سایر هزینه های صید باعث شده که امسال قیمت میگو نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.
بهمنیاری یادآور شد: صید میگو از هفتم و هشتم برای قایق ها و 9 مرداد نیز برای سایر شناورهای دارای مجوز صید آزاد شد و یکهزار قایق و500 لنج به دریا رفتند ولی در این چند روز صید میگو نسبت به مدت مشابه سال قبل 45درصد کاهش نشان می دهد.
وی گفت: انتظارداشتیم با بازگشت لنج ها از دریا قیمت میگو افت کند ولی به دلیل تبلیغات نامناسب مردم برای خرید میگو به اسکله ها هجوم آوردند و همین امر باعث شد قیمت میگو همچنان بالا باشد.
مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد: انتظار داریم در روزهای آینده وضعیت صید میگو بهتر شود.
بهمنیاری بیان کرد: صید میگو امسال بیشتر در عمق 20 تا 30 متردر جنوب استان بوشهر منطقه مطاف و آبهای دیر انجام می شود. ک/4
629/539



15/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن