تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819008571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ حیدری و نعمتی دولت و شهرداری بر سر «غیرت دینی»/ امضای «تفکیک جنسیتی» پای اسم احمدی‌نژاد و قالیباف +جدول


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
جنگ حیدری و نعمتی دولت و شهرداری بر سر «غیرت دینی»/ امضای «تفکیک جنسیتی» پای اسم احمدی‌نژاد و قالیباف +جدول

جنگ حیدری و نعمتی دولت و شهرداری بر سر «غیرت دینی»/ امضای «تفکیک جنسیتی» پای اسم احمدی‌نژاد و قالیباف +جدول
نام محمدباقر قالیباف اگر در همه 8 سال گذشته با اتوبان سازی، پل سازی و مهمتر از همه انتخابات ریاست جمهوری گره خورده بود، در هفته‌های اخیر سردار پایتخت با «تفکیک جنسیتی» در شهرداری تهران خبرساز شده است.

به گزارش نامه نیوز، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد روزی نام «محمدباقر قالیباف» با «تفکیک جنسیتی» همراه شود.اویی که در سال‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری 84 در لباس و عنوان فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ از او نام برده می‌شد و بعدها با کنار نهادن لباس نظامی‌گری مسیر سیاست ورز بودن را در پیش گرفت و سودای ریاست جمهوری را در سر می‌پروراند گرچه توفیقی حاصل نکرد و تنها صندلی ریاست شهرداری تهران به او رسیده است تا شاید زمانی از خیابان بهشت راهی خیابان پاستور شود. مسیری که زمانی دیگر محمود احمدی نژاد آن را طی کرده بود. قالیباف این روزها اما جا پای یکی دیگر از تصمیماتی که یادآور دولت احمدی نژاد است گذاشته است.


اگر تا چند سال پیش عبارت«تفکیک جنسیتی» با دولت احمدی‌نژاد و دانشگاه‌های آن دولت عجین شده بود، این روزها این محمدباقر قالیباف و دستگاه تحت ریاست او در شهرداری تهران هستند که «تفکیک جنسیتی» را به خیابان بهشت و ساختمان شهرداری تهران آورده‌اند. اقدامی که سردار پایتخت از آن به «غیرت دینی» تعبیر و دفاع می‌کند. اقدام فرمانده شهرداری تهران اما به مذاق برخی از جمله دولتی‌ها خوش نیامده است تا آنجا که کار را دفاع قالیباف از تصمیمش از تریبون نماز جمعه و دست به قلم شدن وزیر کار کشانده است. اما ماجرا از کجا آغاز شد.



«غیرت دینی» از نگاه سردار پایتخت و وزیر کار 
ماجرا از یک بخشنامه تحت عنوان «طرح تکریم بانوان» آغاز شد. بخشنامه‌ای که به موجب آن حضور بانوان در برخی سمت‌ها و مشاغل شهرداری تهران را ممنوع می‌کرد.  بنا به گفته فرزاد خلفی، معاون رسانه مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران، برمبنای این تصمیم « از این پس زنان نمی‌توانند مسئولیت یک سری از مشاغل را در شهرداری برعهده بگیرند و به این دلیل که خانم‌ها از نظر خانوادگی و رفت و آمد آسیب نبینند قرار بر این شده است معاونان و مدیران شهرداری منشی و مسئول دفتر خانم استخدام نکنند .»



رسانه‌ای شدن این موضوع به سرعت با واکنش‌هایی در سطح افکارعمومی و سیاسیون همراه شد، همین واکنش‌ها بود که محمدباقر قالیباف را برآن داشت که از تریبون نماز جمعه به دفاع از تصمیم خود بپردازد.  شهردار تهران در دفاع از تصمیم جدید شهرداری با تاکید براینکه «ما غیرت دینی داریم»، عنوان کرد: «حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. «ما غیرت دینی داریم. نباید اجازه بدهیم یک خانم در طول وقت اداری و طی روزها و ماه‌ها ساعت‌های تماس و معاشرت‌اش با نامحرمان بیشتر از محرم و شوهر و فرزندش باشد. غیرت ما کجا رفته؟»
این دفاعیات قالیباف ماجرا را ختم به خیر نکرد تا آنجا که قائم مقام وزیر کار دست به قلم شد و این تصمیم شهرداری تهران را مخالف با کنوانسیون حقوق کار دانست. محمدتقی حسینی در نامه خود خطاب به شهردار تهران خواستار لغو بخشنامه اخیر شهرداری برای جداسازی فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد شد و اعلام کرد که این بخشنامه خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی کار از جمله کنوانسیون عدم‌تبعیض در اشتغال و حرفه است.



شهرداری تهران اما به سرعت پاسخ قائم مقام وزارت کار را دارد و با تاکید براینکه هیچگونه دستورا‌لعمل و یا بخشنامه‌ای مبنی بر تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران وجود ندارد، مدعی شد این رفتار وزارت کار همراهی با رسانه های بیگانه بوده است. 



در متن جوابیه شهرداری پایتخت آمده بود« انتشار رسانه‌ای نامه اداری از سوی معاونت بین‌الملل وزارت کار و تعاون به شهرداری طی روزهای گذشته و متعاقب آن توضیحات روابط عمومی آن وزارتخانه مصداق همنوایی با رسانه‌های معاند بیگانه چون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و وادادگی و مرعوب شدن در جنگ رسانه‌ای دشمن و تکرار مواضع آنها بود که مفاد این نامه آن هم از یک دستگاه رسمی در نظام جمهوری اسلامی ایران حقیقتا مایه تاسف است.»



شهرداری تهران در این جوابیه بار دیگر به سخنان شهردار تهران درباره غیرت دینی اشاره کرده و آورده بود« به ادعای وزارت کار و تحلیل مکتوبه این وزارتخانه تکریم مقام زن و تحکیم بنیان خانواده در ایران اسلامی باید با کنوانسیون‌های جهانی هماهنگ باشد که این خود جز بی‌غیرتی دینی، چیز دیگری نیست.»


شهرداری تهران در بخش دیگری از این جوابیه به وزارت کار توصیه کرده بود «مسوولان وزارت کار به جای ملعبه رسانه‌های بیگانه شدن به مشکلات کارگران و کارکنان عزیز توجه کنند و در رفع آن کوشش کنند.»


این پاسخ تند و انتقادی شهرداری تهران اینبار اما نه از سوی روابط عمومی وزارت کار که با پاسخ وزیر کار همراه شد. ربیعی اینبار خود دست به قلم شد تا با دفاع از وزارتخانه متبوعش از فشار سیاسی بر آن بکاهد. وی که یادداشتش را در راستای شفاف سازی «اختلاف برداشت میان معاون بین‌الملل وزارت کار و رفاه اجتماعی و شهرداری تهران» نوشته بود، با وجود آنکه برخی کنوانسیون های بین المللی و روابط حاکم بر جهان امروز را غیرعادلانه و ظالمانه دانسته بود اما درعین حال تاکید کرده بود« اما از سوی دیگر نمی‌توان تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی را نامربوط خواند و بهانه دست دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه داد که چهره نظام اسلامی را مخدوش سازند.»


وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مدبرانه دولت تدبیر و امید مبارزه با «ایران هراسی» بوده است، در این چارچوب وظیفه همگانی این است که با تدبیر و هوشمندی با حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی خود موارد و کنوانسیون‌هایی را که دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت داشته و مفاد آنها با ارزش‌های دینی، فرهنگی ما تعارضی ندارد اجرا و در عین حال با یک استراتژی مدبرانه تحول در ساختار روابط بین‌الملل و برخی کنوانسیون‌ها را پیگیری کنیم.



بخش مهم نامه ربیعی اما آنجا بود که او مستقیما شهردار تهران را خطاب قرار داده و نوشته است« بجاست که در اینجا یادآور شوم که به عنوان یک فرزند انقلاب، غیرت دینی را هم درایستادگی مقابل زورگویی‌های ظالمان جهان وهم در ارتقای کرامت بانوان می‌دانم. غیرت دینی را در این می‌دانم زنی با فقر و گرسنگی سر بربالین نگذارد، غیرت دینی تقویت بنیان خانواده است. تعداد زنان سرپرست خانواربه صورت تصاعدی افزایش یافته است، بنابر این غیرت دینی این است که اشتغال در کشور به ویژه برای این قشر رونق گیرد و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد، حقوق معلولان ادا شود، هیچ زنی از روی استیصال به کار تن در ندهد و بتواند مهر مادری را به نمایش بگذارد.»



وزیر کار دولت یازدهم ادامه داده است: متاسفانه در ماه‌های اخیر عده‌ ای تلاش می‌کنند میان دستگاه‌های خدمت‌گزار و مدیران اختلاف انداخته، آنان را دچار تقسیم‌بندی خود ساخته کنند و درگیری‌های حیدری و نعمتی را راه بیندازند. 


روز گذشته نیز انجمن زنان مدیر کارآفرین با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی‌ربیعی، از آنچه «موضع گیری مدبرانه در ارتباط با تفکیک جنسیتی کارمندان در شهرداری تهران» خوانده، تشکر و حمایت کرده و نوشت:« بر اهل اندیشه و نظر پوشیده نیست که توسعه همه جانبه کشور مان جز با حضور و مشارکت زنان و مردان این دیار محقق نخواهد شد و هر گونه اقدام بازدارنده از حضور اجتماعی زنان بیش از آن که میثاق‌های بین المللی را متزلزل نموده، مغایر قانون اساسی است.»



اقدام شهرداری تهران اما موافقان و مخالفانی را همراه با خود کرده است. در ادامه به برخی از این اظهارنظرها اشاره شده است؛


اسامیسمتموافق /مخالفاظهارات پیرامون تفکیک جنسیتی در شهرداری تهرانمعصومه ابتکاررییس سازمان محیط زیستمخالف* زنان باید فرصت برابر در محیط‌های شغلی داشته باشند، تفکیک جنسیتی راه‌حل مناسبی برای حل معضلات اجتماعی و مدیریت منابع انسانی نیست.از جزییات این موضوع در شهرداری اطلاع زیادی ندارم اما به طور کلی راه‌حل مدیریت نقش زنان و مردان را تفکیک نمی‌دانم و فکر نمی‌کنم تفکیک زنان و مردان در محیط‌های مختلف شغلی و تحصیلی راه‌حل اساسی برای رفع معضلات اجتماعی و مدیریت منابع انسانی باشد.*تفکیک جنسیتی تفکری است که به نظر من راه‌حل دقیقی نیست. در بسیاری از موارد زنان و مردان در کنار هم و در فضای سالم مشغول کار هستند و حتی در بسیاری از فضاهای شغلی خانم‌ها مدیریت می‌کنند. بنابراین لازمه محیط شغلی این است که زنان فرصت برابر برای حضور داشته باشند.شهیندخت مولاوردیمعاون امور زنان رییس جمهورمخالف*اقدام شهرداری تهران در زمینه جدا سازی زنان و مردان در محیط کار، «بخشنامه حذف زنان» است. این کار به زنان لطمه می زند و نباید اجرا شود.* اگر این مصوبه مربوط به سه سال گذشته است، چرا اکنون اجرا می‌شود .امروز یا فردا موضع رسمی خود را در رابطه با مصوبه شهرداری تهران اعلام می‌کنیم.عبدالرضا رحمانی فضلیوزیر کشور ----* وزیر کشور در خصوص طرح سالم‌سازی شهرداری تهران و جداسازی محل کار بانوان و آقایان از یکدیگر و اینکه گفته می‌شود این طرح شهرداری تهران مربوط به ابلاغیه وزارت کشور در سال 92 است، گفت: بنده از این ابلاغیه اطلاعی ندارم.محسنی اژه‌ایسخنگوی قوه قضاییهموافق* کرامت و راحتی زن در این است که جایی که می‌تواند از مرد جدا باشد، حضور پیدا کند. اگر بحث شرع را هم کنار بگذاریم، آیا برای زن جایی که مرد باشد کار کردن راحت تر است یا جایی که فقط زنان حضور داشته باشند؟* باید از این اقدام شهرداری حمایت کنیم، من از کسانی که به این موضوع انتقاد می‌کنند و مسئولیت هم دارند تعجب می‌کنم و نمی‌دانم چگونه به موضوع نگاه می‌کنند چرا که این اقدام به هیچ عنوان به ضرر بانوان نیست.مرتضی طلایینایب رییس شورای شهر تهرانموافق* متأسفانه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بخشنامه اخیر شهرداری تهران برداشت درستی نداشتند و در واقع بخشنامه اخیر شهرداری به گونه‌ای دیگر تفسیر شده است.* لزومی ندارد که ما به خاطر اینکه عضو کنوانسیون بین‌المللی باشیم اعتقادات خود را زیر پا بگذاریم.سیدرضا اکرمیرییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوریموافق* تقاضایی که من درباره این موضوع از رسانه‌ها دارم این است که ابتدای متن بخشنامه شهرداری راه به دقت بررسی کنند و تنها به گمانه‌زنی‌ها در این زمینه اکتفا نکنند چراکه این اقدام در راستای تکریم بخشی به زنان انجام شده است و این امر موجب می‌شود که تا خود زنان در محیط کار از آرامش برخوردار شوند.لاله افتخارینماینده تهران در مجلسموافق*با توجه به سیره و راه و روش حضرت زهرا(س) و دیگر زنان بزرگ جهان اسلام و تشیع، ما نمی توانیم خارج از راه و روش آن ها رفتار کنیم. بر مبنای توصیه ی حضرت زهرا (س) زنان ما تا زمانی که لازم نباشد نمی توانند در محیط های مختلط حضور داشته باشند، اما هر زمانی که لازم و ضروری باشد می توانند در چنین فضاهایی فعالیت داشته باشند. بر اساس تجربیات من و بررسی های علمی در دنیا بازدهی کاری و یادگیری در کلاس های آموزشی و مراکز تک جنسیتی بیشتر از مکان های مختلط است.رضا تقی پورسخنگوی شورای شهر تهرانموافق*اقدام قالیباف در خصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی «شجاعانه» بود اما از سوی بی‌بی‌سی و برخی از رسانه‌ها در خصوص بخشنامه اخیر شهردار تهران در خصوص فراهم کردن شرایط امن و سالم برای بانوان در شهرداری،شاهد سناریو سازی هستیم. نکته‌ای که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که ما مسلمان هستیم به طوری که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها و بارها در فرمایشاتشان در خصوص مسئله عفاف و حجاب صحبت‌هایی داشته‌اند.صادق زیباکلامفعال سیاسی اصلاح طلبمخالف* آیا قبل از اتخاذ این تصمیم جنابعالی دستور دادید تا کارشناسان و نهاد های تحقیقاتی مطالعات و بررسی انجام دهند و نتیجه یافته های آنان حکایت از این می کرد که کار کردن زنان و مردان در کنار یکدیگر دارای تبعات و مفاسد اخلاقی و اجتماعی است؟ آیا جنابعالی تحقیقاتی را انجام دادید و در نتیجه آن معلوم شد که جدا سازی زنان و مردان باعث افزایش بهره وری می شود؟* مطمئن باشید نه اقدام به تفکیک جنسیتی و نه هیچ ترفند دیگری از جانب شما بهبودی در تغییر جایگاه شما نزد اصولگرایان بوجود نخواهد آورد و آنان همچنان شما را بعنوان نامزد اصلی شان در انتخابات ریاست جمهوری نخواهند پذیرفت.حاصل این اقدامات و مانورهای انتخاباتی مشابه، تنها باعث بی اعتباری بیشتر شما در نزد اقشار و لایه های فرهیخته و تحصیلکرده جامعه خواهد شد.مهدی چمرانعضو شورای شهر تهرانموافق* شهرداری مکانی است که از همه طبقات به آنجا مراجعه می‌شود و الان با این شرایط جدید کار خانم‌ها ساماندهی شده است.محسن غرویاناستاد حوزه علمیهمخالف* لزوما غیرت دینی به معنای تفکیک جنسیتی نیست، معتقدم باید بیشتر روی تقویت ابعاد تقوا و ایمان درونی افراد در جامعه کار کنیم که غیرت دینی از درون انسان مایه بگیرد نه از بیرون. نباید شرایطی را فراهم کنیم که غیرت دینی به اصطلاح ظاهری و صوری باشد.فاطمه راکعیعضو مجمع زنان اصلاح طلبمخالف* زمانی که طرح جدا سازی محیط های آموزشی در دستور کار مسوولان قرار گرفت، نخستین شخصی که با آن به شدت مخالفت کرد امام خمینی (ره ) بود. نبود مهارت ارتباطی مناسب میان برخی از مردم برای تعامل با جنس مخالف را ناشی از نبود آموزش در این حوزه است.*سخنان قالیباف متأسفانه این معنی ضمنی را دارد که در طول سی و اند سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، مسوولان و مدیران نظام که به فکر تفکیک جنسیتی در محل کار کارکنان دولت نیفتاده‌اند، غیرت دینی نداشته‌اند و بی‌غیرت بوده‌اند!کمال الدین پیرموذننماینده اردبیل در مجلسمخالف* با رفتار سرهنگی نمی‌شود شهرداری را اداره کرد . شهرداری یک نهاد مشارکتی است و باید مشارکت زنان را هم در تمام امورات شهرداری لحاظ کرد. انسان باید از پلیس درون بترسد و این اقدامات که به استنباط بنده به روز نیست و ایران اسلامی را از بعد عدالت و آزادی و حقوق بشر زیر سوال می‌برد نباید در اولویت کارهای ما قرار بگیرد.*کارمندان خانم به حجب و حیا و مسائل ارزشی پایبند هستند، غیرت و حجب و حیای بانوان ایرانی بسیار بالاتر از آن است که عوض کردن اتاق‌هایشان تاثیری در این اخلاق داشته باشد.عبدالحسن مختابادعضو شورای شهر تهرانموافق* در هیچ جای دنیا اینچنین نیست که بانوان تا دیر وقت در ادارات مشغول به کار باشند. تعداد قابل توجهی از زنان در مجموعه شهرداری در رده‌های مختلف مشغول به کار هستند.در بعضی از مدیریت‌ها در مجموعه شهرداری تهران کار ادرای تا 9 شب به طول می‌کشد، قطعا خانم‌ها نمی‌توانند تا آن ساعت در ادارات مشغول به فعالیت باشند. کار بانوان باید به شکلی باشد که ضمن حفظ بنیان‌های خانواده، آنها بتوانند به خوبی در خانواده نیز به ایفای وظایف بپردازند.بیژن نوباوهنماینده تهران در مجلسموافق* اقدامات و عملکرد فرهنگی شهردار تهران در تکریم و ارج نهادن به مقام زن و خانواده جای قدردانی دارد.به کار بردن عبارت «تفکیک جنسیتی» درخصوص تصمیم ارزشمندی که در جهت ارتقا شغلی بانوان در شهرداری گرفته شده، عبارت غلطی است و به نظر من این واژه باید تحت عنوان احترام و تکریم در فضاسازی مناسب بیان شود. هر کسی بنا به شخصیت خود باید در فضای خود قرار گیرد.ایرج عبدیسخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلسمخالف* طرح تفکیک جنسیتی که اخیرا توسط یکی از نهادهای کشور به اجرا گذاشته است، در ادارات موفقیت آمیز نیست.اجرای این گونه طرح‌ها در واقع کاری بیهوده است و به طور یقین در راستای اجرای این طرح‌ها افرادی که اجرا کننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نیز برآورده نمی‌شود.شهرام گیل آبادیسخنگوی شهرداری تهرانموافق* برای ما تنها معاهده و کنوانسیون‌هایی قابل پذیرش است که با آمیزه‌های فرهنگی و معرفت دینی ما سازگار باشد وگرنه زیربار هیچ معاهده، قرارداد و کنوانسیونی نخواهیم رفت.* ما براجرای این طرح که به اعتقاد ما تکریم مقام بانوان را به دنبال دارد اصرارداریم و هیچ‌گونه غوغاسالاری و جوسازی رسانه‌یی و سیاسی نیز نمی‌تواند ما را از اجرای چنین طرح ی که می‌تواند در راستای وظایف فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، بالا بردن و ارتقای جایگاه زنان و راندمان کاری پرسنل شهرداری باشد، بازدارد.احمد شوهانینماینده ایلام در مجلسمخالف* سال‌هاست که ما تحت عناوین مختلفی چون تضعیف حقوق زنان و کودکان و... از سوی مجامع بین‌المللی تحت فشارهستیم. بنابراین در شرایطی که همواره تلاش کرده‌ایم تا با نقد دیدگاه‌های داعشی و طالبانی، خود را جدا از این تفکرات متحجرانه نشان دهیم؛ طرح چنین اظهارات و اصرار بر آن فقط و فقط باعث تخریب بیش از پیش جایگاه کشورمان در مجامع بین‌المللی خواهد شد.









1393/5/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن