تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819659378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه مردمشناسی بروجرد، قابلیتی تاریخی و دیدنی برای مسافران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: موزه مردمشناسی بروجرد، قابلیتی تاریخی و دیدنی برای مسافران بروجرد - ایرنا - موزه ها ازجمله مراکز تاریخی و هنری هستند که تاریخ هر قوم و منطقه را در خود جای داده و می تواند راوی ناگفته های زیادی برای نسلهای آینده باشد.


موزه مردمشناسی بروجرد نیز با حدود 900 قلم شی ء شناسنامه دار که هر کدام سندی از تاریخ این دیار هستند که تمدن مردم بروجرد را نشان می دهد.
بخشی از این موزه به صنایع دستی مردم منطقه اختصاص داده شده که شامل ظروف و اشیای ورشو، پارچه بافی، گیوه دوزی، صنایع تختخواب و صندلی سازی، قالی بافی، چلنگری، نمدمالی، ارسی دوزی ( کفاشی) می باشد که در دوران اواخر قاجاریه، پهلوی و دوران اسلامی توسط مردم بروجرد ساخته شده اند.
انواع سماور، تنگ، سینی، قوری، قالبهای استکان و لیوان، آفتابه لگن، منقلدان، شیرینی خوری، میوه خوری،گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری از جنس مس و برنج و ورشو که در گذشته های دور از جمله کالاهای ضروری خانوارهای بروجردی محسوب می شود و امروز تعدادی از آنها زینت بخش خانه ها است در این موزه نگهداری می شود.
لباسهای محلی نیز که در گذشته با رنگ و مدلهای زیبا و خاص در میان مردم منطقه رواج داشته و هم اکنون بر تن برخی از ایلات و عشایر دیده می شود در این موزه جایگاه خاصی دارد.
تعدادی لباس محلی شامل سرداری و جلیقه های تزیین شده ، چادر عروس مربوط به دوره قاجاریه در موزه مردمشناسی بروجرد جایگاه ویژه ای نزد بازدید کنندگان دارد.
صندلی دست ساز ساخت بروجرد، چندین عکس مربوط به بیش از 80 سال پیش و عکس هایی از شهر بروجرد و نحوه پوشش آنها در سال 1332 قمری نیز دراین موزه نگهداری می شود.
اسناد خطی مالکیت و عقد نامه ازدواج، کفگیرهای چلنگری، سه در چوبی زیبای قدیم، شمشیر، ساطور و نقشه ای از شهر بروجرد در دوره قاجاریه که توسط روسها تهیه شده از دیگر آثار موجود در این موزه است.
کتابهای خطی و چاپی که شامل مفاتیح ، رساله، 60 پاره قرآن، کتاب شعر حماسی حمله حیدری، ترجمه قرآن نیز در این موزه نگهداری می شود.
چراغ های قدیمی و صندوقچه ها ( یخدان ) که در گذشته برای نگهداری لباس و اشیای گرانبها استفاده می شد نیز در موزه مردمشناسی بروجرد به نمایش گذاشته شده است.
سکه و زیور آلات شامل گردنبندهای نقره و سنگی، دستبند، پابند، انگشتر ، گل کیف، پیشانی بند که در گذشته زینت بخش لباس و ظاهر بانوان منطقه بوده و امروز سبک و مدل انها تغییر یافته بخش دیگری از موزه مردمشناسی بروجرد را به خود اختصاص داده است.
قفل های فولادی دست ساز قدیمی، سفال های و خمره ها که برای نگهداری ترشی، آرد و حبوبات استفاده می شد نیز در این موزه نگهداری می شود.
موزه مردمشناسی بروجرد در بنای تاریخی ˈخانه فرهنگˈ در خیابان صفا واقع شده که مسافران با بازدید از این مکان تاریخی خاطرات سفر به شهرستان بروجرد را ماندگار تر خواهند کرد.
7189



15/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن