تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 24 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806552932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی فعال ایران برای حل بحران غزه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه 14 مرداد 1393 دیپلماسی فعال ایران برای حل بحران غزه تهران-ایرنا- در شرایطی که بسیاری از دولت ها در برابر کشتار بی رحمانه صهیونیست ها در غزه مهر سکوت بر لبان خود زده اند، اقدام دیروز جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست وزیران امور خارجه ی کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران در روزنامه های امروز قابل تقدیر ارزیابی شد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 14 مرداد 1393 خورشیدی انداخته و مهمترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** غیرمتعدها در ایران برای حمایت از غزه
از زمان حمله ی نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، دولت ایران با موضع گیری ها و اقدام های خود سعی در توقف این کشتار بی رحمانه داشته است؛ تلاشی که با برگزاری نشست وزیران امور خارجه ی کشورهای عضو کمیته ی فلسطین جنبش عدم تعهد به اوج خود رسیده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی و عربی در برابر این جنایت جنگی سکوت پیشه کرده و با نظاره گری در این کشتار بی رحمانه سهیم شده اند.
بسیاری از روزنامه ها خبر برگزاری این نشست را در تیتر نخست خود بازتاب دادند.
روزنامه ی «کیهان» در تیتری درشت به نقل از رییس جمهوری در اجلاس تهران نوشت: «کودک کشی سیاست هدفمند صهیونیست هاست»
روزنامه ی «رسالت» هم در عنوان نخست خود به نقل از «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت: «امیدی به شورای امنیت نیست برای نجات غزه باید وارد عمل شد»
یادداشت هایی نیز در این ارتباط در روزنامه ها منتشر شد. بسیاری از روزنامه ها ضمن انتقاد از سکوت جامعه ی جهانی در برابر تحولات غزه، به تحلیل نشست کمیته ی فلسطین پرداختند.
روزنامه ی «آرمان» در یادداشتی با تیتر «غزه، امروز» به بررسی وضعیت خاورمیانه پرداخت و نشست برگزار شده را نشانه ی فعالیت دیپلمات های ایرانی عنوان کرد.
به نوشته ی آرمان، امروز که معادلات خاورمیانه به گونه ای متفاوت توسط بازیگران این پهنه از جهان ترسیم می شود برخی از کشورهای اسلامی آنطور که انتظار می رود بحث کمک به مردم بی گناه غزه را جدی نمی گیرند بنابراین لازم است با تغییر رویکرد خود به تلاش های دیپلماتیک، رسانه ای و تقویت مقاومت به گونه ای امروزی تر نگاه کنند؛ چراکه معادلات منطقه ای خاورمیانه تغییر پیدا کرده است.
این روزنامه در خصوص تلاش ایران برای توقف جنگ در غزه افزود: دستگاه دیپلماسی کشورمان در طول دو هفته اخیر به شدت فعال شده تا بتواند از طریق راهکارهای دیپلماتیک بر بحران غزه اثر بگذارد. سفرها و گفت و گوهای تلفنی مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی و برگزاری نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران به خوبی گویای فعالیت های دیپلمات های ایرانی است اما تنها تحرک دیپلماتیک کافی نیست، لازم است همه گروه های سیاسی نیز با درک شرایط جدید و اتحاد رویه با مساله غزه برخورد کنند. در شرایط فعلی ما نیازمند فعالیت رسانه ای و همصدا شدن تمام جناح ها با هم هستیم و این بدان معناست که باید از راهکار ها و رویکردهای متفاوتی بهره بگیریم.
آرمان در یادداشتی دیگر با عنوان «چه باید کرد؟» به ارایه ی راهکار برای توقف جنگ غزه پرداخت و نوشت: یکی از راه های مهم، یک دیپلماسی فعال برای توقف جنگ در غزه است. کشورهای عضو عدم تعهد شامل 120 کشور می شوند که رقم بالایی است. آنها می توانند با تصویب قطعنامه های متعدد علیه رژیم صهیونیستی نقشی بازدارنده در توقف جنایات صورت گرفته در غزه ایفا کنند. یکی دیگر از راه های متوقف کردن این جنایات فعال کردن دیپلماسی فعال عمومی برای آگاه کردن مردم از اوضاع غزه است. کشورهای عدم تعهد با استفاده از رسانه های مختلفی که در اختیار دارند و حرکت های فرهنگی که در حال حاضر نیز جریان دارد، می توانند افکار عمومی را علیه رژیم صهیونیستی فعال کنند. تظاهرات و تجمعات ضد صهیونیستی که این روزها برگزار می شود نتیجه به کار گیری این اهرم است.
روزنامه ی «شرق» هم در سرمقاله ی خود با تیتر «سکوت اعراب؛ تلاش ایران» به قلم «صباح زنگنه» کارشناس مسایل خاورمیانه نوشت: بروز فاجعه انسانی در «غزه» همزمان با سکوت هولناک کشورهای عربی در این باره، امید برای تحرک سازمان های منطقه ای و بین المللی برای واداشتن رژیم تجاوز گر اسراییل به آتش بس را کمرنگ کرده است. در شرایطی که کشورهای عربی که باید حامی خط مقدم موضوع فلسطین و «غزه» باشند نتوانستند یا نخواستند حتی در یک اقدام نمادین، اجلاس «اتحادیه عرب» را تشکیل دهند، اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس وزرای خارجه عضو کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها (NAM)، حداقل کاری بود که پس از چند هفته رایزنی، امکان اجرا یافت.
روزنامه ی «ایران» هم در یادداشتی با تیتر «چه کاری از غیرمتعهدها در غزه بر می آید» از سکوت جامعه ی جهانی در برابر کشتار غزه و حمایت سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی سخن گفت.
به نوشته ی این گزارش حال در این زمان که جمهوری اسلامی ایران ریاست دوره ای غیرمتعهد ها را بر عهده دارد، این پتانسیل موجود است که از قدرت کشورهای عضو این سازمان در جهت تأثیر گذاری بر شرایط دنیا و منطقه بهره گیری شود. آن هم در شرایطی که سازمان های بین المللی دیگر در موضوع غزه یا بی تفاوت بوده اند یا از رژیم صهیونیستی حمایت کرده اند. چنانکه شاهد بودیم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنانش از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان در این باره سکوت اتخاذ کردند. همچنان که برای نخستین بار در تاریخ اشغال فلسطین شاهد آن هستیم که اتحادیه عرب نیز کاملاً بی تفاوت و بی تحرک با این مسأله برخورد کرده است و هیچ تلاشی حتی صوری هم انجام نداده است.
این روزنامه ادامه داد: همین شرایط سبب شده است که کشور های عضو جنبش عدم تعهد تحرک بیشتری از خود نشان بدهند. به رغم آن که متأسفانه مردم ساکن در کشورهای عربی، تکاپوی لازم را برای کمک به مردم فلسطین نداشته اند و سکوت مشکوکی بر اغلب این کشورها حاکم است، اما ملت های آزاده در سراسر جهان واکنش های جدی نشان داده اند. حتی در منطقه خاورمیانه، جدی ترین واکنش را ملت های غیرعرب نشان دادند.

***ارزیابی دیپلماسی یک ساله ی دولت در روزنامه ها
با وجود گذشت دو روز از سالگرد آغاز به کار دولت یازدهم، هنوز مطالبی در روزنامه ها در مورد بررسی عملکرد دولت در حوزه های مختلف در طول یک سال گذشته منتشر می شود. امروز نیز موضوع دیپلماسی دولت حسن روحانی رییس جمهوری به بوته ی تحلیل برده شد.
روزنامه ی «تعادل» در یادداشتی زیر عنوان «سیاست منطقه ای ایران در یک سالگی دولت» به بررسی عملکرد دولت در حوزه ی سیاست خارجی پرداخت.
به نوشته ی تعادل همزمان که حسن روحانی سکان کشور را به دست گرفت، بحران ها در منطقه نیز سرعت گرفت، و در سوریه بشار اسد متحد ایران متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود شد و کنسرتی از مخالفت علیه اسد در میان کشورهای غربی و برخی کشورهای عرب و غیرعرب منطقه شکل گرفت. همچنین لزوم حل مناقشه اتمی همچنان، فوری ترین و مهم ترین موضوع سیاست خارجی ایران بود، علاوه بر این اعمال تحریم ها که اقتصاد و زندگی مردم را مستقیما تحت فشار قرار داده بود ضرورت دیگری برای تنش زدایی با غرب بود، بنابراین دولت جدید باید دو استراتژی یا سیاست برای خود تعریف کند، یکی بین المللی بویژه در ارتباط با غرب و ایالات متحده و دیگری منطقه ای.
تعادل در ادامه ضمن اشاره به وضعیت عراق و پاکستان به لزوم بهبود روابط با عربستان اشاره کرد و نوشت: تلاش ها و اقدامات مبتکرانه و درخور تحسین ایران در سیاست خارجی در یک سال اخیر یک حلقه مفقوده دارد و آن نبود یا کمبود اهتمام جدی برای تنش زدایی با عربستان سعودی است که ایران در جنوب آسیا یعنی در افعانستان و پاکستان و نیز در عراق و سوریه از سیاست های رقابتی این کشور شدیدا به لحاظ امنیتی متضرر می شود.
«الهه کولایی» استاد دانشگاه تهران نیز در روزنامه ی آرمان یادداشتی با عنوان «دیپلماسی در یک سالگی دولت» منتشر کرد.
به تحلیل کولایی محور سیاست های اعلام شده از سوی دولت تدبیر و امید به دلیل تجربه کاری و پیشینه دکتر روحانی در عرصه سیاست خارجی ظهور و بروز بهتری یافت، به ویژه آنکه در عصر جهانی شدن و تغییر در مفهوم زمان و مکان کشوری مانند ایران در این منطقه از جهان، از چنان توانمندی های متنوع و چشمگیری برخوردار است که سیاست های خصمانه سال های گذشته امکان نادیده گرفتن این ظرفیت ها را فراهم نیاورده بود. بنابراین بسیاری از بازیگران دور و نزدیک جهانی خواستار تغییر رویکرد در رابطه با ایران و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های ایران در این منطقه از جهان بودند. انتظار همه از دولت تدبیر و امید بهره گیری از این ظرفیت ها و امکانات پدید آمده در عرصه سیاست خارجی است.
این استاد دانشگاه معتقد است در حوزه روابط خارجی نیازمند سامان دادن روابط نزدیک با مراکز علمی و آموزشی با دستگاه دیپلماسی هستیم. از سوی دیگر لازم است دستگاه دیپلماسی رویکرد اقتصادی قوی ترو کارآمد تری را در پاسخ به نیازهای داخلی دنبال کند به ویژه در توسعه روابط با کشورهای پیرامونی باید رویکرد بهتری اتخاذ شود. در این زمینه می توان به غفلت از بازارهای کشورهای پیرامونی به ویژه کشورهای بازمانده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد. البته همگان به خوبی می دانند که مشکلات ساختاری گذشته به این سرعت قابل رفع نیست.

*** مواضع شهردار تهران در بوته ی نقد و تحلیل
اظهارات تازه ی «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران در خصوص زنان و تفکیک جنسیتی در سازمان شهرداری در روزهای گذشته بحث های زیادی را برانگیخته است؛ موضوعی که امروز هم محور گزارش و یادداشت برخی روزنامه ها بود.
روزنامه ی «آفتاب یزد» در گزارشی مفصل با تیتر «قالیباف روشنفکر می شود اما فقط در انتخابات» به بازخوانی مواضع وی درباره زنان پرداخت.
بر اساس گزارش آفتاب یزد این روزها کمتر پیش می آید صفحات اجتماعی خبرگزاری ها و سایت ها را بازکنید و چشمتان به اخبار متنوعی از طرح تفکیک جنسیتی برنخورد؛ جوابیه پشت جوابیه؛ دومینویی که اولین مهره های آن با مشت قالیباف فرو ریخت. آغازگر این بازی. ... یکی از مصداق های بارز تغییر مواضع یک فرد را به راحتی می توان در سخنان محمد باقر قالیباف مشاهده کرد. سخنان شهردار تهران در برهه های مختلف زمانی نظیر پیش و پس از انتخابات. یک شهردار دو آدم است در دو شرایط متفاوت. 27 تیرماه شهردار تهران در هیئت سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران از غیرت دینی اش سخن گفت و طرح تفکیک جنسیتی را مطرح کرد. او مصداق این طرح را جداسازی اتاق های کار زنان و مردان دانست.
این روزنامه در ادامه با اشاره به اظهارات قالیباف در مراسم روز زن و مادر و بیان کلیاتی مبنی بر اهمیت نقش مادری، اشتغال زنان و امنیت اجتماعی اخلاقی برای آنان نوشت: کسی که پیش از این معتقد بود زنان باید در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی و غیره شرکت داشته باشند حالا به مرد مقاومی تبدیل شده که از به کار گیری زنان در برخی مشاغل انتقاد کرده و لزومی نمی بیند که کارهایی را که مردان می توانند از پس آن برآیند زنان هم انجام دهند.
آفتاب یزد در این گزارش طولانی به «تناقض اخیر قالیباف» مبنی بر صدور بخشنامه یی داخلی برای ارتقای مقام زنان اشاره کرد و از اظهارات تازه تر وی در مورد تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران سخن گفت و نوشت: آیا اظهارات انتخاباتی شهردار صرفا برای رییس جمهور شدن بود و نگاه واقعی قالیباف به حوزه زنان همانی است که اخیرا ذکر می شود.
روزنامه ی شرق هم در یادداشتی زیرِ تیترِ «نوسان قالیباف» نوشت: عجیب است که «روح الله حسینیان» در بهارستان دوره بیفتد و برای «محمدباقر قالیباف» امضای تایید و تشکر جمع آوری کند. اما این گزاره تعجب آور زمانی برای مخاطب قابل فهم تر خواهد شد که پشت پرده تغییرات در جناح اصولگرا مشخص شود.
شرق با اشاره به اینکه اصولگرایان به جای تلاش برای نزدیک ترشدن به برخی نیروهای دارای پایگاه اجتماعی این جناح، روی فعالان سیاسی ای که بدنه اجتماعی نیرومندی ندارند- مانند محمدباقر قالیباف- سرمایه گذاری می کند، افزود: چرخش تندروهای اصولگرای بهارستان به سمت «محمدباقر قالیباف»؛ نشان از ضعف اصولگرایان در ساختن چهره های مردمی و جدید دارد که نمادی از نزدیکی شخص قالیباف به جریان «جبهه پایداری» در مجلس نهم است. قالیباف یک بار روی خط اصولگرای اصلاح طلب رفت و لباس سفید خلبانی پوشید و عکس های شیک گرفت، بعدتر بیشتر اصولگرا شد و البته همیشه شبه میانه باقی ماند. در انتخابات ریاست جمهوری از توجه به مسایل زنان گفت و البته در یک بازی لفظی به حسن روحانی باخت تا مسیر انتخابات جور دیگری شود.
به نوشته ی شرق او (قالیباف) نه کاریزمای لازم برای ایجاد انسجام سیاسی در میان نیروهای اصولگرا را دارد و نه کارنامه اش نکته قابل اعتنایی برای افکار عمومی. البته، شهردار تهران، هنوز جوان است و آینده سیاسی اش هم دورودراز، اما بی گمان تصمیم های خلق الساعه و عجیب وغریب این سال های وی در اذهان مردم به جا خواهد ماند و چشم انداز موفقیت آینده وی را کدر خواهد کرد.

*** جولانِ قاتلی به نام جاده در ایران
ناراحت کننده است شنیدن خبر فوت هموطنان مان در تصادفات جاده یی و به هنگام سفر. زمانی که خانواده ها برای چند روز سفر و تفریح دل به جاده می زنند و به دلیل تصادف یک یا چند عضو خانواده ی خود را از دست می دهند و به جای شادی، داغ بر دل آنان می نشیند. افزایش نگران کننده ی مرگ و میر جاده یی در ایران به اندازه یی است که برخی معتقدند در صورت بی توجهی حتی جای مرگ طبیعی را نیز خواهد گرفت.
«مرگ در جاده جایگزین مرگ طبیعی» عنوان گزارش روزنامه ی «شهروند» در این باره بود.
بر اساس این گزارش سال گذشته حدود ١٩ هزار نفر در ایران جان خود را در سوانح جاده ای از دست دادند. شاید ایران از نظر تعداد تصادفات در دنیا صاحب رکورد نباشد، اما در زمینه مرگ ومیر ناشی از تصادفات رکورددار است. آمارهای جهانی نشان می دهد که ایران در رتبه پنجم بالاترین مرگ ومیر در جاده ها قرار دارد و نرخ تصادفات جاده ای در ایران ٢٠ برابر متوسط جهانی است.
به نوشته ی شهروند اگر متوسط سرعت خودروها فقط یک کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کند، تصادفات مرگبار ٤ تا ٥ درصد کاهش خواهد یافت. این درحالی است که پیش بینی می شود در سال ٢٠٢٠ مرگ ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در جهان از بیماری مهلک سرطان پیش بیفتد و بعد از بیماری های قلبی در رتبه دوم قرار گیرد.
این روزنامه در ادامه نوشت: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که استانداردهای خودرویی ایران با استانداردهای تعیین شده توسط مجمع جهانی سازمان ملل همخوانی ندارد و در این کشور برنامه تست و ارزیابی خودروهای جدید اجرا نمی شود و نمره آن در الزام بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب خودرو ٥ از ١٠ است.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم ** 9283**9275**2054



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن