تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815493201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم باید پشت پرده بابك زنجانی را بشناسند/نباید دانه درشت‌ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: مردم باید پشت پرده بابك زنجانی را بشناسند/نباید دانه درشت‌ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند
پرونده فسادهای مالی تا به امروز به كجا رسیده است و نتیجه چه شده است؟ شخصی كه روزی سمت دولتی بر عهده داشته است چرا امروز در بخش قضا حاضر نمی‌شود و بطور علنی پاسخ نمی‌دهد. باید به دولتمردان و دیگر فعالان در تمامی بخش‌ها بگویند كه در صورت مشاهده با شما نهایت برخورد صورت خواهد گرفت نه اینكه با چند جلسه آن هم بطور غیر علنی دانه درشت‌ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند و تنها برخی افراد كه در دسته‌ها و ردیف‌های سوم و چهارم قرار دارند را محاكمه علنی شوند.
آفتاب: مباحث چند وقت اخیر در اقتصاد ملی سبب شد تا با دكتر مسعود حكمت پناه، مدرس دانشگاه اصفهان به گفت و گو بپردازیم و نظرات وی را در خصوص، اقتصاد ملی، رهایی از اقتصاد نفتی، فساد اقتصادی و اطمینان مردم به دولت‌ها جویا شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،متن كامل این مصاحبه در پی می‌آید:


نگاه شما به اتفاق های سال های گذشته چیست و ارزیابی خود را در خصوص این مهم بگوید؟


بسیاری از همكاران ما در این زمینه تا به امروز وبار ها صحبت كرده اند اما اگر با دید متفاوت به آن سالها نگاه كنیم باید بگویم كه اقتصاد ایران با چالش های جدی ای همچون افزایش بی سابقه نرخ تورم و افت ارزش پولی ملی کشور؛ در نتیجه افزایش هزینه های معیشتی مردم مواجه است. بنابراین مسائل گوناگونی از جمله افزایش قیمت ارز، سکه، طلا و اجرای هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته در کنار تشدید تحریم های خارجی مسائلی بود که مدیران اقتصادی کشور را به خود مشغول نگاه داشت و به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت یازدهم (دولت تدبیر و امید) باید به کارگیری راهکارهای موثر برای اعمال کنترل های لازم در این بازارها را در دستور کار خود قرار دهند. وابستگی ایران به نفت در حال حاضر سبب کاهش سرمایه گذاری داخلی و صادارت غیر نفتی شده است که این امر خسارات جبران ناپذیری برای اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت.


شما می گویید كه باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیرم؟ اما باید توجه داشته باشیم كه ما می توانیم از این منابع طبیعی به نحو دیگری نیز بهره گیریم.


بله من چنین نظری دارم. امروز وقت ان رسیده است كه نفت را برای آیندگان بگذاریم و برای اداره كشور دنبال راهكار های دیگر باشیم. اینكه امروز تركیه اقتصاد خود را متحول كرده است بدون داشتن منابع نفتی به دلیل تغییر رویكر دولت این كشور دارد. آنان دیدند كه برای حضور در بازار كنونی باید تغییرات كلی را در دستور كار خودد قرار دهند و این مهم به درستی توسط تیم اقتصادی اردوغان به اجرا در آمد. درست است كه مسئولان و دیگر همكاران ما نیز در این زمینه صحبت های متعددی كرده اند اما گفته های انان تا به امروز اجرایی نشده است. روزی قرار بود اقتصاد ایران كه همان اقتصاد ملی ما است در منطقه حرف اول را بیان كند اما همان طور كه می دانند وضعیت امروز اقتصاد بحرانی است و چراكه همواره به دنبال مسكن بوده ایم تا درمان، با این همه اگر بخواهیم اقتصاد ملی را به نحو ایده آل حركت دهیم و اداره كنیم باید نگاهی همچون كشور های توسعه یافته داشته باشیم.


به اقتصاد كشور های توسعه یافته اشاره كردید، همان طور كه شما نیز می دانند آنان در اقتصادشان به اندازه ایران دچار فساد اقتصادی نیستند و براساس شفافیت اقتصاد خود را اداره می كنند، البته من نمی خواهم بگویم كه بطور كلی فساد در آن كشور ها وجود ندارد اما زمانی كه متوجه فساد می شوند دیده اید كه چگونه برخورد می كنند؟


گفته شما را قبول دارم اما باید بدانید كه ما در ایران زندگی می كنیم كه سیستم اداری ما بسیار پیچیده شود. امروز اگر به میان مردم بروید و مشاهده می كنید كه عموم مردم می گویند كه از شیوه اداره اقتصاد ناراضی هستند. اخبار رسانه های گروهی را مردم به خوبی دنبال می كنند من كاری به اخبار رسانه ملی ندارم چراكه افرادی كه با آنان صحبت می كنند تنها به دنبال پخش تصویر خود هستند و گفته های انان در پشت دوربین ها نیز چیز دیگری است. من می گویم دولت شفاف سازی كند و اگر كسی هم تخلفی داشته است و دارد را باید به درستی محاكمه كند. از شما می پرسم پروند فساد های مالی تا به امروز به كجا رسیده است و نتیجه چه شده است. شخصی كه روزی سمت دولتی بر عهده داشته است چرا امروز در بخش قضا حاضر نمی شود و بطور علنی پاسخ نمی دهد. باید به دولت مردان و دیگر فعالان در تمامی بخش ها بگویند كه در صورت مشاهده با شما نهایت برخورد صورت خواهد گرفت نه اینكه با چند جلسه آن هم بطور غیر علنی دانه درشت ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند و تنها برخی افراد كه در دسته ها و ردیف های سوم و چهارم قرار دارند را محاكمه علنی شوند.


نمونه ای دیگری هم كه اكنون با آن مواجه هستیم، بابك زنجانی است. در خصوص این فرد چه نظری دارید و آیا افرادی همانند بابك زنجانی ها باز هم وجود دارد؟


بابك زنجانی ها، تنها یك فرد هستند در مقابل دیدگان مردم تا مردم فكر كنند كه یك فرد كه اینگونه عمل كرده است امروز مورد محاكمه قرار می گیرد و البته به طور غیرعلنی، آیا امثال این فرد به تنهایی می توانند در اقتصاد ملی اینچنین عمل كنند و در طی این مدت زمان ثروت های میلیاردی را بدست آورند؟ پاسخ من این است كه خیر، چنین نیست. افرادی دیگری در پشت جریان بابك زنجانی ها قرار دارند كه باید مردم آنان را بشناسند. یاد دارم محمود احمدی نژاد از روز اول حضور خود صحبت از یك لیست می كرد كه اسامی بسیاری از مفسدان اقتصادی در آن وجود دارد اما چرا او تنها حرف از افشا زد و در عمل اقدامی را انجام نداد.


فكر می كنید اینكه امروز مردم به دولت و بدنه اقتصاد ما بی اعتماد شده اند به دلیل همین عدم شفافیت است؟ بطوری كه بسیاری از مردم حتی در انصراف از یارانه خود تردید دارند.


بطور حتم در میان اذهان عمومی تاثیر داشته و دارد. دولت بارها از مردم تقاضا كرده است كه از ثبت نام خود داری كنند و بگذارند كه نیازمندان واقعی شناسایی شوند اما مردم بر چه اصلی باید این كار را انجام دهند. هر چند من خود معتقدم برای شناسایی افراد نیازمند راهكار های دیگری نیز وجود داشت اما خب دولت یازدهم دولت امید است و سخن از تدبیر بیان كرده است. مردم امروز سئوالات زیادی در ذهن دارند كه در صورتی كه ما از یارانه انصراف دهیم بودجه در چه بخش هایی قرار است صرف شود آیا باز هم در حساب مفسدان اقتصادی می رود و یا خیر دولت سیستم آموزش و بهداشت را ساماندهی می كند. این صحبت های من باز هم بازمی گردد به شفافیت. بنابراین می گویم آقایان و خانوم هایی كه در دولت و دیگر بخش ها داری سمت و عنوان هستید با مردم به شفافیت سخن بگوید تا مردم به شما اطمینان كنند. اگر چنین كردید مطمئن باشید همانند دیگر شهروندان دنیا كه به دولت های سالم خود اطمینان دارند به شما اطمینان خواهد شد. مثالی هم در این خصوص بیان می كنم كشورمالزی، روزی كه ماهاتیر محمد از مردم در خواست كمك كرد آیا پاسخ خیر شنید نه این طور نبود او با شفافیت امد و حرف های خود را بیان كرد و نتیجه ان اطمینان مردم مالزی را به همراه داشت و همین اقدام امروز مالزی را در جایگاه قابل قبول در اقتصاد قرار داده است.



تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن